ရွာေဖြေရး ...

PO Box 320-207, San Francisco, CA 94132-0207, USA – editors @ moemaka.net ((510) 854-6501)။
မိုးမခ ရံုးစားပြဲ - Home ရံုးခန္းအသစ္၊ အမွတ္ (၁၂၄)၊ ၅၇ လမ္း၊ မဟာဗႏၶဳလ လမ္းမ၊ ပုဇြန္ေတာင္ၿမိဳ႕နယ္၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊
ဖုန္း – ၀၉ ၂၅၂ ၂၄၉ ၀၉၄ ၊ ၀၉ ၄၂၁ ၇၄၃ ၇၅၃ ၊ ၀၉ ၅၀၄ ၁၀ ၅၈ ၊ ၀၉ ၄၃၀ ၄၆၃ ၉၉ (မႏၱေလး)။ ။ စာတိုက္ေသတၱာ (၈၂၅)၊ ရန္ကုန္စာတိုက္ၾကီး။

ေလာကပါလ - ကၽြန္ေတာ္ကေရာ ဘာမ်ား တတ္ႏိုင္ပါဦးမည္နည္း



ေလာကပါလ - ကၽြန္ေတာ္ကေရာ ဘာမ်ား တတ္ႏိုင္ပါဦးမည္နည္း
(မိုးမခ) ဇန္န၀ါရီ ၂၆၊ ၂၀၁၆

ကၽြန္ေတာ္ ၇ တန္းတံုးက အတန္းပိုင္ဆရာမ၏အမည္မွာ ေဒၚေစာတင္ျဖစ္ေလသည္။ ပထဝီီသင္သည္။ ကရင္တိုင္းရင္းသူမို႔ စကားေျပာလွ်င္ အသံဝဲေသာ္လည္း ခ်ိဳသာသည္။ အပ်ိဳႀကီးပီပီ အိေႃႏၵႀကီးသည္။ တည္ၿငိမ္ ေအးေဆးသည္။ ေအာ္ဟစ္ဆူပူျခင္း မာန္မဲႀကိမ္းေမာင္းျခင္းကင္းသည္။ တတန္းလံုးၾကားေအာင္ အသံျမွင့္၍ စာသင္သည့္အခါမွအပ စကားက်ယ္က်ယ္ေျပာေလ႔မရွိ။ ရယ္လွ်င္ပင္ အသံမထြက္။ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသား အမည္ေခၚလွ်င္ ေမာင္ မ စသည္တပ္၍ ယဥ္ေက်းစြာေခၚသည္။ ကိုယ့္တပည့္ဆိုၿပီး နင္ပဲကဆ မေျပာ။ သို႔ေသာ္ ဆံုးမစရာရွိလွ်င္ မ်က္ႏွာထားတည္တည္တင္းတင္းႏွင့္ ေျပာဆိုဆံုးမဘို႔ရာဝန္မေလးေခ်။ ကိုယ္အမူအယာ ႏႈတ္အမူအယာ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႔မႈကို အထူးအေလးထားပဲ႔ျပင္ေလ႔ရွိသည္။

စကားေျပာလွ်င္ ‘ပါ’ ထည့္ေျပာဘို႔ ဆရာမ အျမဲသြန္သင္ၿပီး ၾကပ္ၾကပ္မတ္မတ္လိုက္နာေစ၏။ ရတယ္ဆိုလွ်င္ ရပါတယ္၊ သိတယ္ဆိုလွ်င္ သိပါတယ္၊ ျပန္ဦးမယ္ဆိုလွ်င္ ျပန္ပါဦးမယ္ စသည္ျဖင့္ ေျပာဆိုရန္သင္ၾကား၏။ သူႏွင့္စကားေျပာေနစဥ္ ဟုတ္ကဲ့ဆရာမ ဟု အမႈမဲ႔အမွတ္မဲ့ေျပာမိလွ်င္ ဟုတ္ကဲ့ပါဆရာမဟု ခ်က္ခ်င္း ျပင္ကာ ေျပာဆိုေစ၏။ ဆရာမကအရိုအေသခံခ်င္လြန္းေသာေၾကာင့္မဟုတ္၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို အရိုေသခံထိုက္သူေတြ ျဖစ္လာေစခ်င္ေသာေၾကာင့္ ဟုလည္းရွင္္းျပေလ႔ရွိ၏။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကလည္းလိုက္နာခဲ့ၾကပါသည္။

တစ္နံနက္ ဆရာမ သူ႔စာပြဲမွာ အလုပ္မ်ားေနစဥ္ ေရွ႕ဆံုးေဒါင့္ ေလးေယာက္တန္းခံု၏ အစြန္ဘက္မွ ေက်ာင္းသား ႏွစ္ဦးတို႔ ႀကိတ္၍ စကားမ်ားေနၾကသည္။ အကင္းပါးေသာဆရာမက ၾကားျဖစ္ေအာင္ၾကားၿပီး ဘာျဖစ္ေနၾက သည္ကိုေမးျမန္းရာ ‘သူ ကၽြန္ေတာ့္စာအုပ္ကို ျဖဲပစ္လို႔ပါ ဆရာမ’ ဟု တစ္ေယာက္ကျပန္ေျဖသည္။ ျပံဳးေနေသာ ဆရာမမ်က္ႏွာ ခ်က္ခ်င္းတည္သြားသည္။ ဒါတြင္မက အသားျဖဴေသာဆရာမ၏မ်က္ႏွာတစ္ျပင္လံုး နီျမန္းသြား သည္ကို အနီးဆံုးခံုတန္းမွာထိုင္သည့္ကၽြန္ေတာ္ သတိျပဳမိလိုက္သည္။ ဆရာမက ရုတ္ျခည္းဆိုသလို အိေႃႏၵ ျပန္ဆည္လိုက္ၿပီး ထပ္ေမးေလသည္။

“ေမာင္ေသာင္း (ေက်ာင္းသား၏အမည္) ဆရာမကို ဘာေျပာလိုက္တာလဲကြဲ႔”

“ကၽြန္ေတာ့္စာအုပ္ကို သူ ျဖဲပစ္တယ္လို႔ ေျပာတာပါဆရာမ”

“စာအုပ္ကိုဆုတ္တယ္လို႔ေျပာရတယ္ ျပန္ေျပာစမ္းပါေမာင္ေသာင္း”

ထို႔ေနာက္ တစ္တန္းလံုးကို ဆရာမက ‘ျဖဲ’ ဆိုေသာ ေဝါဟာရ၊ ‘ျပဲ’ ဆိုေသာေဝါဟာရမ်ားသည္ အဂါရဝ ျဖစ္ေစႏိုင္သျဖင့္ မသံုးသင့္ေၾကာင္း၊ ‘ျဖဲ’ အစား ‘ဆုတ္' ႏွင့္ ‘ျပဲ’ အစား ‘စုတ္' တို႕ကိုသာသံုးစြဲသင့္ေၾကာင္း ရွည္လွ်ားစြာရွင္းျပ ခဲ့ေလသည္။ က်န္အတန္းသူအတန္းသားေတြေတာ့မသိ ထိုေန႔မွစ၍ စာအုပ္စာရြက္ေတြကို ကၽြန္ေတာ္ ‘ဆုတ္' ရံု ‘ဆုတ္' ၿပီး မျဖဲ ရဲသည္မွာ ယေန႔တိုင္ျဖစ္ေလ၏။ ကိုယ္တိုင္ မိဘျဖစ္လာေသာ အခါ၌လည္း သားသမီးေတြကိုသြန္သင္ရင္း အိမ္မွာျဖဲသံဆိတ္ေစခဲ့၏။ ရံခါဆိုသလို သြားရင္းလာရင္း အျပင္မွာၾကားရတတ္ သည္ကိုမူ နားမခံႏိုင္သည့္တိုင္ ကိုယ္က သြားခဲ လာခဲသည္မို႔ ကိစၥမရွိဟု သင့္တင့္စြာႏွလံုးသြင္းရသည္။ အေၾကာင္းအားေလ်ာ္စြာ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း ရပ္ေဝးေျမျခားမိသားစုမ်ားထဲမွာ အပါအဝင္ျဖစ္ခဲ့ရသည္မို႔ ကာလ အတန္ၾကာ ထိုအတိုင္းႏွလံုးသြင္းခြင့္ရခဲ့ေလသည္။

တယ္လီဖုံးကဒ္ေတြ က်ပ္ ၁၅၀၀ ႏွင့္အၿပိဳင္အဆိုင္ စတင္ေရာင္းခ်သည့္ကာလတစ္ရက္သားမွာ တစ္ခုေသာ ကုမၸဏီအေရာင္းဆိုင္သို႔ ကဒ္ဝယ္ရန္ကၽြန္ေတာ္ေရာက္ခဲ့၏။ လွပသစ္လြင္ေသာ ဆိုင္ခန္းအတြင္း ႏုႏုနယ္နယ္ အေရာင္းဝန္ထမ္း သမီးငယ္ကေလးမ်ားက အျပံဳးကိုယ္စီႏွင့္ ႀကိဳဆိုေနၾကသည္။ ကၽြန္ေတာ့္ကိုေရာင္းခ်ေသာ သူငယ္မေလးက ယၡဳသို႔ရွင္းျပသည္။ ‘ဒီကဒ္က ကြာ ...  ေငြတစ္ေထာင္ကစၿပီး အဘႀကိဳက္သေလာက္ တန္ဘိုးေငြ ျဖည့္လိုက္ရင္သံုးလို႔ရၿပီ’ ဟူ၏။

ကိုယ့္နားကိုယ္မယံုသလိုျဖစ္၍ အျပန္တြင္ အမ်ိဳးတစ္ေယာက္အိမ္ ဝင္လည္ရင္း ထိုအေၾကာင္းေျပာျပေတာ့ အိမ္ရွင္မကရယ္ေနသည္။ ထိုအခိုက္သူ႔သမီးဆယ္တန္းေက်ာင္းသူ က်ဴရွင္မွ ျပန္လာသျဖင့္ ကၽြန္ေတာ့္ကို ထားရစ္ကာ သူ႔သမီးထံသြားၿပီး အိမ္ျပန္ေနာက္က်ရျခင္းအေၾကာင္းရင္းကို စူးစမ္း ေလသည္။ သမီးျဖစ္သူျပန္ေျဖလိုက္သံကို ဧည့္ခန္းမွကၽြန္ေတာ္ အတိုင္းသားၾကားေနရ၏။ ‘အေမကလဲ ကြာ ...။ သမီးကို ဒါပဲ အျမဲေမးေနတာပဲ…..’။

အိမ္ျပန္ေရာက္ေတာ့ လမ္းေလွ်ာက္တတ္စေျမးဦးကေလးက ကၽြန္ေတာ့္ကိုအေျပးႀကိဳသည္။ ဧည့္သည္ေန ဧည့္သည္စားမွ်သာ ကၽြန္ေတာ္ေနျဖစ္ေသာသည္အိမ္မွာ သင္းကေလးကို တစ္အိမ္လံုးသည္းသည္းလႈပ္မို႔ အိမ္ရွိ လူကုန္ထြက္လာၾကၿပီး သူ႔လႈပ္ရွားမႈမွန္သမွ်ကို တစ္ေယာက္တစ္ေပါက္ ေျပာဆိုရယ္ေမာၾကေလ၏။ တူမ အပ်ိဳေပါက္တစ္ဦးက ကေလးကိုလာဆြဲရင္း ‘သားသား သတင္းစာေတြျဖဲပစ္တာ ဖိုးဖိုးကိုတိုင္လိုက္ရမလား’ ဟု စ ေနသည္။ ခဏအၾကာတြင္ အိမ္အတြင္းဘက္ဆီမွ ခယ္မအပ်ိဳႀကီးထြက္လာ၏။ သူ႔လက္တြင္းမွာ အစိတ္စိတ္ အႃမႊာႃမႊာျဖစ္ေနေသာ သတင္းစာတစ္ေစာင္။ ရံုးပိတ္ရက္မို႔ ထံုးဆံအတိုင္း ကေလးနားမွာ အပ်ိဳႀကီး တစ္ေနကုန္ ေနေတာ့မည္။

“ဒီမွာၾကည့္ပါဦး ဒီေန႔သတင္းစာ အစ္ကို႔ေျမး စိန္ေျပနေျပထိုင္ျဖဲသြားတာ၊ ေခ်ာ့ေတာင္းလို႔လဲမရ ငိုမွာစိုးလို႔ အတင္းလဲ မယူရဲဘူး”

သူတို႔တစ္ေတြအာရံုက ကေလးေပၚမွာစုေနၾကသည္မို႔ ကၽြန္ေတာ့္ဘက္ကိုသတိထားၾကည့္မိၾကမည္မထင္။ ၾကည့္ခဲ့လွ်င္လည္း ဆရာမလိုအသားမျဖဴသည့္ ကၽြန္ေတာ့္မ်က္ႏွာထူအမ္းအမ္းႀကီး နီျမန္းသြားသည့္တိုင္ သူတို႔ ျမင္ႏိုင္ၾကမည္မဟုတ္။ စိတ္ထဲတြင္ သမီးသာပါလာခဲ့လွ်င္ မိသားစုထဲမွာ ထိုအသံုးအႏံႈးမ်ိဳး တင္းက်ပ္စြာ တားျမစ္ေလ႔ရွိသည့္ကၽြန္ေတာ့္ကို ‘ဘယ့္ႏွယ္ရွိစ ေဖေဖ’ ဆိုကာ ေမးေငါ႔မည္လား မသိဟု ေတြးမိရင္း ျပံဳးခ်င္လာ ေသာေၾကာင့္ ကိုယ္ရွိန္သတ္ၿပီး သူတို႔အနီးမွကၽြန္ေတာ္ထြက္လာခဲ့၏။ ထို ‘ျဖဲ’ ဋီကာက သည္မွာမရပ္ေသး။ ေနာက္တစ္ေန႔ ေယကၡမႀကီးဖြင့္ထားေသာတီဗီထဲမွာ ဆရာေတာ္ၾကီးတစ္ပါး၏ တရားတစ္ပုဒ္ လာေနသျဖင့္ မေယာင္မလည္သြားနာမိရာ ထို ‘ျဖဲ’ ကိုပင္ ဆရာေတာ္က ႏွစ္ေနရာသံုးေနရာေလာက္မွာ သံုးႏံႈးေဟာေျပာ သြားသည္ကို ၾကားရေလသည္။ ပညတ္ေတြမွလြန္ေျမာက္ဘို႔ က်င့္ၾကံအားထုတ္ေဟာေျပာေနသူ၏ႏႈတ္ထြက္မို႔ နားမရွက္ဝံ႔သည့္တိုင္ ကိုယ့္ အတၱေနာမတိ ကေတာ့ ႏိွပ္စက္ကလူျပဳဆဲ။

စဥ္းစားၾကည့္ေတာ့ အေဖအရြယ္ကို ‘ကြာ’၊ အေမကို ‘ကြာ’ ၾကၿပီးသကာလ အပ်ိဳေလးက ‘ျဖဲ’၊ အပ်ိဳႀကီးက ‘ျဖဲ’၊ ဘုန္းဘုန္းကပါ ‘ျဖဲ’ ေနၾကေသာဒြန္နယာႀကီးထဲမွာ ကၽြန္ေတာ့္ကိုယ္ကၽြန္ေတာ္ “ကိုင္း ဘယ့္ႏွယ္ရွိစကိုယ့္လူ” ဟု ျပန္ေမးရမလိုျဖစ္ေနေခ်သည္။ ကရင္တိုင္းရင္းသူ ဆရာမေဒၚေစာတင္သာ ရွိေနေသးလွ်င္ (ရွိခ်င္ရွိႏိုင္သည္) ကၽြန္ေတာ့္ဒုကၡကိုကၽြန္ေတာ္ ေက်ာင္းတံုးကလို မတ္တပ္ရပ္ လက္ပိုက္လွ်က္ ‘ေျပာခြင့္ေပးပါ ဆရာမ’ ဟု ခြင့္ေတာင္းၿပီး ခေရေစ႔တြင္းက်ေျပာျပခ်င္ပါ၏။ သို႔မဟုတ္ ဤစာကိုဆရာမ ဖတ္ရေစခ်င္သလို ဖတ္ေနခိုက္ ဆရာမ၏ မ်က္ႏွာ ဘယ္လိုထားမည္ကို ျပက္ျပက္ထင္ထင္ျမင္ခ်င္ေနမိသည္။ ခုေလာေလာဆယ္မွာ သြားေလသူ ဆရာႀကီး ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ ညည္းတြားခဲ့ဘူးသလို ‘ကၽြန္ေတာ္ကေရာဘာမ်ားတတ္ႏိုင္ပါဦးမည္နည္း’ ဟု အရွက္ေျပ ညည္းရုံမွလြဲၿပီး ကၽြန္ေတာ္လည္း ဘာမွ်မတတ္သာၿပီ။