ၿငိမ္းခ်မ္းေအး - ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းရဲ႕ပင္လံုစိတ္ဓာတ္



ၿငိမ္းခ်မ္းေအး - ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းရဲ႕ပင္လံုစိတ္ဓာတ္

(မိုးမခ) ေဖေဖာ္၀ါရီ ၁၃၊ ၂၀၁၆


မႏွစ္က ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းရာျပည့္ပြဲ (၁၉၁၅-၂၀၁၅) အတြက္ လူထုေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က သဝဏ္လႊာပါးေတာ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္စိတ္ဓာတ္ကို (၃) မ်ိဳး သရုပ္ခြဲျပဖူးတယ္။ ရိုးသားေျဖာင့္မတ္ျခင္း၊ ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈနဲ႔ အေျမာ္အျမင္ႀကီးမႈပါတဲ့။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္အေၾကာင္းကို သိမီသူမ်ားေရးသားတဲ့ သမိုင္းမွတ္တမ္းမွတ္ရာ အစံုစံု ရွိၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕ေခါင္းေဆာင္မႈ၊ စည္းရံုးမႈ စြမ္းရည္မ်ား၊ ကိုယ္က်ိဳးမဖက္ အနစ္နာခံမႈမ်ား၊ ပကာသန မမက္ စံျပေနထိုင္ႏိုုင္မႈ၊ ၿခိဳးျခံေခၽြတာႏိုင္မႈမ်ား၊ ပြင့္လင္းမႈ အစရွိတဲ့ သူ႔ရဲ႕ရုပ္ပံုလႊာကို အမ်ားလည္း သိျမင္ၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စုေန႔၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေမြးေန႔ အခ်ိန္အခါ ေဖေဖာ္ဝါရီလမွာ တိုင္းျပည္ရဲ႕ ႏွစ္ေပါင္း (၆၀) ေက်ာ္ လြတ္လပ္ေရးနဲ႔ အတူ ေမြးဖြာလာခဲ့ရတဲ့ တိုင္းရင္းသားအခ်င္းခ်င္း သတ္ျဖတ္ေနရတဲ့ ျပည္တြင္းစစ္ေနာက္ခံနဲ႔အတူ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းစိတ္ဓာတ္ကို ပံုေဖာ္ခ်င္ပါတယ္။

■ ဗိုလ္ခ်ဳပ္နဲ႔ပင္လံု အတူတူ ေမြးဖြားခဲ့တယ္

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေမြးေန႔နဲ႔ ျပည္ေထာင္စုေန႔ အျဖစ္ သတ္မွတ္ခံရတဲ့ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့တဲ့ေန႔ ကပ္လ်က္ရပ္တည္ေနျခင္းဟာ သမိုင္းရဲ႕ဆန္းၾကယ္တိုက္ဆုိင္မႈတခုလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ လက္ရွိေခါင္းေဆာင္မ်ား ဗိုလ္ခ်ဳပ္ဆီက အတုအယူသင့္ဆံုး စိတ္ဓာတ္က လူနည္းစုမ်ားအေပၚ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ထားခဲ့တဲ့ ရိုးေျဖာင့္တဲ့ စိတ္ဓာတ္နဲ႔ ေစတနာပါပဲ။ ဒီအရည္အေသြးေၾကာင့္ အဂၤလိပ္ရဲ႕ ေသြးထိုး ဖိအားေပး ျမဴဆြယ္မႈေတြၾကားက၊ သမိုင္းအဆက္ဆက္ တည္ရွိလာခဲ့တဲ့ မယံုသကၤာစိတ္အခံမ်ားၾကားကေန လူမ်ိဳးစုစံုရဲ႕ ယံုၾကည္ကိုးစားမႈကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္တည္ေဆာက္ႏိုင္ခဲ့တယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဂၤလိပ္ရဲ႕ စိန္ေခၚမႈ ျဖစ္တဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္နဲ႔ဖဆပလဟာ ျပည္မက ျမန္မာေတြကိုသာ ကိုယ္စားျပဳသူ ဆိုတဲ့ အခ်က္ကို ေခ်ဖ်က္ႏိုင္ခဲ့ၿပီး အက်ိဳးဆက္ ေတာင္တန္း၊ ျပည္မ အတူတကြ လြတ္လပ္ေရးယူႏိုင္ခဲ့ျခင္းပါပဲ။

■ ဗိုလ္ခ်ဳပ္နဲ႔အတူတူပဲ ပင္လံုဟာ ေသဆံုးခဲ့တယ္
ဒါေပမဲ့ အဂၤလိပ္ ပေယာဂလည္း မကင္းတဲ့၊ အာဏာလိုသူမ်ားရဲ႕ လူသတ္နန္းယူ ပေဒသရာဇ္ေခတ္မူအတိုင္း ယုတ္မာဆိုးရြားၾကံစည္ခံရတဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္လုပ္ၾကံသတ္ျဖတ္ခံရျခင္း သမိုင္းဆိုးျဖစ္ရပ္နဲ႔အတူ ဗိုလ္ခ်ဳပ္နဲ႔ေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ား က်ဆံုးခဲ့ရံုမက ပင္လံုစာခ်ဳပ္ရဲ႕ ဝိညာဥ္လည္း ေပ်ာက္ဆံုးခဲ့ရတယ္။ ရွမ္းဂီတစာဆို စိုင္းခမ္းလိတ္ကေတာင္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္နဲ႔အတူပါသြားေလေရာ့သလား သီခ်င္းစပ္ဖူးပါတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေၾကးရုပ္ အိပ္ေထာင္ထဲမွာ ပင္လံုစာခ်ဳပ္မ်ားေရာက္ေနသလား ရွာဟန္ျပဳ ရွမ္းကာတြန္းမ်ားလည္း ရွိခဲ့ဖူးတယ္။ ဒါဟာ စကားအျဖစ္ တင္စားဆိုျခင္း မဟုတ္ပါ။ အက်ယ္ ေဆြးေႏြးပါ့မယ္။

■ ဗိုလ္ခ်ဳပ္နဲ႔အတူ ဘာေတြ ေသသြားသလဲ

ဗိုလ္ခ်ဳပ္နဲ႔အတူ ခြင့္တူညီမွ် ဝါဒျဖဴစင္တဲ့ ျပည္ေထာင္စုစစ္စစ္မူ က်င့္သံုးလိုစိတ္ က်ဆံုးခဲ့ရပါတယ္။ အက်ိဳးဆက္ စာရြက္ေပၚမွာပဲ၊ စကားအရာပဲ ျပည္ေထာင္စုစနစ္ ဟန္ျပျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ တိုင္းျပည္အုတ္ျမစ္ (၁၉၄၇) ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကအစ တစ္ျပည္ေထာင္္စနစ္သေဘာသာ ျဖစ္ေနေၾကာင္းကို ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က် ေရးဆြဲခဲ့သူေတြကိုယ္တိုင္ ေနာင္မွာ ဝန္ခံခဲ့ရတဲ့ သမိုင္းျဖစ္စဥ္ ရွိပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ခြင့္တူေစရပါမယ္ ဆိုတဲ့ ပင္လံု ကတိကဝတ္နဲ႔ လြတ္လပ္ေရးအတူ ယူခဲ့တဲ့ ဗဟိုအစိုးရနဲ႔ ျပည္နယ္မ်ားအၾကား အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာခြဲေဝမႈ၊ အရင္းအျမစ္ခြဲေဝမႈေတြ မမွ်တ တဖက္ေစာင္းနင္း ျဖစ္ခဲ့ရတယ္။ ဆရာစိုင္းခမ္းလိတ္ သီခ်င္းေရးဖြဲ႕ မီးေမာင္းထုိးျပခဲ့သလိုပဲ လူမ်ိဳးစုေဒသေတြက သယံဇာေတြဟာ ေဒသခံမ်ား မရရွိမခံစားရဘဲ “ျဖတ္သာသြားတယ္၊ မနားတယ္” ရာစုဝက္ခ်ီၾကာ ျဖစ္ခဲ့ရတယ္။ ဒီသေဘာက လက္ရွိတိုင္ ညွိႏိႈင္းမရ မၿငိမ္းႏိုင္ျဖစ္ေနတဲ့ ျပည္တြင္းစစ္မီးရဲ႕ အေျခခံအေၾကာင္းလည္း ျဖစ္ပါတယ္။

■ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေနာက္မွာ ဘာေတြ ေမြးဖြားလာသလဲ
ဗိုလ္ခ်ဳပ္မရွိတဲ့ေနာက္ ႀကီးထြားရွင္သန္လာခဲ့တာကေတာ့ လူမ်ိဳးႀကီးဝါဒပါပဲ။ လူမ်ိဳးႀကီးဝါဒ အသံၾကားရင္ ႏွစ္ေပါင္း (၅၀)ေက်ာ္ လူအမ်ားစု ေထာက္ခံမႈ ရေရးအလို႔ငွာ အမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ သာသနာကို အာဏာအတြက္ တလြဲအသံုးခ် ပံုေဖာ္ခဲ့သူ စစ္အာဏာရွင္မ်ားတင္မက က်ေနာ္တို႔ သာမန္ ျမန္မာမ်ားကပါ သိပ္ လက္မခံခ်င္ၾကပါ။ တိုင္းျပည္ရဲ႕ စနစ္ထဲမွာ စနစ္တက် ထည့္သြင္းထားတဲ့ ပညာေရး၊ စီးပြားေရး၊ က်န္းမာေရး မူဝါဒေတြ၊ အသံုးစရိတ္ေတြ အသာထား ဝါဒျဖန္႔အႏုပညာတင္ဆက္မႈေတြကိုပဲၾကည့္ပါ။ အစိုးရရုပ္သံကလႊင့္တဲ့ တိုင္းရင္းသားစည္းလံုးေရး သီခ်င္းရုပ္သံျဖစ္ျဖစ္ တိုင္းျပည္အေၾကာင္း တင္ဆက္တဲ့ ခရီးသြားျမွင့္တင္ေရး ေၾကာ္ျငာျဖစ္ျဖစ္ကို ဥပမာ ၾကည့္ပါ။

အေပၚယံ လူမ်ိဳးစုစံုေတြကို ခဏတာ ျပေကာင္းျပေပးမယ့္ တကယ္ အသားေပးေဖာ္ျပ ျမင္ေစတာကေတာ့ ဘုရားေက်ာင္းကန္ေစတီပုထိုးမ်ားနဲ႔ ဒီတိုင္းျပည္မွာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ျမန္မာ (ဗမာ) ေတြခ်ည္း ေနေလဟန္ ပံုေဖာ္ထားတာခ်ည္ပါပဲ။ လြန္ခဲ့တဲ့ ၂ ႏွစ္တုန္းက က်တ္ေျပးမွာ လက္ခံက်င္းပခဲ့တဲ့ အာဆီယံထိပ္သီးအစည္းအေဝးမွာ တိုင္းရင္းသားဝတ္စံုေတြဝတ္ထားတဲ့ အမ်ိဳးသမီးေတြကို ႏိုင္ငံျခားသတင္းေထာက္ေတြက ဘာလူမ်ိဳးလဲ၊ တိုင္းရင္းသား စကားတတ္သလား ေမးေတာ့ အားလံုးက ျပန္ေျဖခဲ့ၾကတယ္၊ “ကၽြန္မတို႔က ျမန္မာေတြပါ၊ ဒီဝတ္စံုေတြဝတ္ႀကိဳရမယ္ခိုင္းလို႔ ဝတ္ထားျခင္းပါ” ေျဖပါသတဲ့။ ေသြးခ်င္းညီအစ္ကိုမ်ား စည္းလံုးျခင္းရဲ႕အင္အားဆိုတာကို အစိုးရဝါဒျဖန္႔ရုပ္သံမွာ လူငယ္ႀကိဳက္ေရာ့ခ္ကာႀကီးကို ေခၚသီခ်င္းဆိုခိုင္းရံု၊ မႈိင္းတိုက္ရံု၊ ဆိုခဲ့တဲ့ ျဖစ္စဥ္လို ဟန္ျပ အဝတ္အစားေလးေတြ ျခံဳရံုပဲ လုပ္ျပခဲ့ၾကတယ္။

အေသးအဖြယ္ ဝတ္စံုကိစၥကအစ အႀကီးအမား အေျခခံဥပေဒမွာအထိ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး၊ ဘာသာတစ္ခုကို ဗဟိုျပဳ “Ethnocentric” လုပ္လိုျခင္းကို စစ္အစိုးရေခတ္အဆက္ဆက္ ျပခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လူမ်ိဳးႀကီးဝါဒလို႔ ဆိုခဲ့ျခင္းပါ။ တစ္ႏိုင္လံုးအတိုင္းအတာနဲ႔ လူအမ်ားကို လႊမ္းမိုးသက္ေရာက္ေစတဲ့ ပညာေရးမွာဆိုလည္း ႀကိဳက္တဲ့ သမိုင္း သင္ရိုးညႊန္းတမ္းတခုခုကို ယူၾကည့္ပါ။ လူနည္းစုမ်ားရဲ႕ အေငြ႕အသက္၊ သူတို႔ရဲ႕ မတူကြဲျပား သီးျခားတည္ရွိတဲ့ သမိုင္း၊ ယဥ္ေက်းမႈပံုေဖာ္မႈက အင္မတန္ နည္းပါးခဲ့ပါတယ္။ ဒီလို သေဘာဟာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ က်ဆံုးၿပီးခ်ိန္ကအစ ဝမ္းနည္းဖြယ္ အေျခတည္ခဲ့တယ္။ စစ္အာဏာရွင္စနစ္မွာ ပိုလို႔ တစ္မ်ိဳး၊ တစ္ဘာသာကို ေဇာင္းျပဳ အသံုးခ်ခဲ့ၾကတယ္။ အက်ိဳးဆက္ တိုင္းျပည္မွာ လူမ်ိဳး/ဘာသာ အမုန္း တင္းက်မ္းျပည့္၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလည္း မရႏိုင္၊ စီးပြားတိုးတက္ဖြံ႔ၿဖိဳးဘက္လည္း မလွည့္ႏိုင္ျဖစ္ခဲ့ရတယ္။

■ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ရဲ႕ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒ
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ဟာ ကိုယ့္လူမ်ိဳးနဲ႔တိုင္းျပည္ကို ခ်စ္စိတ္နဲ႔ သူ႔ကၽြန္ဘဝက လြတ္ေအာင္လုပ္ခဲ့တာပါ။ ဒါေပမဲ့ တဖက္စြန္းေရာက္ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒီေတာ့ မဟုတ္္ပါဘူး။ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး၊ ဘာသာတစ္ခုကို အသားေပးတဲ့ မ်ိဳးျမင့္စိတ္ေနဝါဒ (Ethnocentrism) ကိုလက္ခံတဲ့သူမ်ိဳးလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ က်ယ္ျပန္႔တဲ့ တိုင္းျပည္ကို အေျခခံၿပီး လူမ်ိဳး/ဘာသာကို အေျခမခံခဲ့ပါ။ ဒါေၾကာင့္ (၁၉၄၇) ဖြဲ႕စည္းပံုအတြက္ ျမန္မာေခါင္းေဆာင္ေတြခ်င္း ေဆြးေႏြးၾကေတာ့ လူအမ်ားစုနဲ႔ ၾသဇာရွိ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြ ကိုယ္တိုင္္လိုလားတဲ့ ဗုဒၶဘာသာကို ႏိုင္ငံေတာ္ဘာသာအျဖစ္ သတ္မွတ္ဖို႔ကို လံုးဝ လက္မခံခဲ့ပါဘူး။ အားလံုး ခြင့္တူညီမွ် ျဖစ္ေစရမယ့္ ကတိကိုလည္း ပင္လံုမွာ ေပးခဲ့ပါတယ္။ ေနာင္မွာ တိုင္းရင္းသားမ်ား ခြဲထြက္ခ်င္ ခြဲထြက္ႏိုင္တယ္၊ ခြဲမထြက္ေအာင္ တရားမွ်တ ဆက္ဆံတဲ့ စနစ္တည္ေထာင္ဖို႔က က်ဳပ္တို႔ လူအမ်ားစု ျမန္မာေတြရဲ႕ တာဝန္ပဲလို႔ ရဲရဲဝံ့ဝံ့ အာမခံခဲ့ပါတယ္။ လူနည္းစု ဘာသာဝင္ ခရစ္ယာန္၊ အစၥလာမ္ ေခါင္းေဆာင္မ်ားနဲ႔ အတူလက္တြဲၿပီးလည္း အလုပ္ေတြအမ်ားႀကီးလုပ္ျပခဲ့တယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္နဲ႔ အတူ ေက်ာင္းသားသမဂၢေခတ္ကတည္းက လြတ္လပ္ေရးအတြက္ အလုပ္တြဲလုပ္ခဲ့သူ ဗကသပထမဆံုး ဥကၠ႒က မြတ္ဆလင္ႀကီး ဦးရာရွစ္ပါ။ ေတာင္တန္းျပည္မ အတူတကြ လြတ္လပ္ေရးယူဖို႔ ဗိုလ္ခ်ဳပ္နဲ႔အတူ စြမ္းစြမ္းတမံ ေဆာင္ရြက္ခဲ့တဲ့ ဦးေဖခင္ဟာလည္း အစၥလာမ္ဘာသာကိုးကြယ္သူပါ။ အျခား ဥပမာမ်ား ေျမာက္ျမားစြာ ရွိပါတယ္။ သမိုင္းကို အစြဲစိတ္ကင္းကင္းနဲ႔ ေလ့လာၾကည့္ဖို႔ပဲ လိုပါတယ္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ရဲ႕ ေကာင္းဂုဏ္ရည္မ်ားထဲမွာ အဲသလို လူမ်ိဳး၊ ဘာသာစြဲကင္း အားလံုးနဲ႔ အလုပ္တြဲလုပ္၊ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာစံု တရားဥေပဒရဲ႕ ေအာက္၊ ႏိုင္ငံစနစ္ရဲ႕ ေအာက္မွာ တေျပးညီျဖစ္ေစခ်င္ခဲ့ျခင္း၊ ကိုယ္တိုင္လည္း လူနည္းစုအားလံုးရဲ႕ ယံုၾကည္ ေခါင္းေဆာင္တင္မႈခံရေအာင္ စံျပ ေနထိုင္ ျပဳမူ က်င့္သံုးခဲ့ျခင္းဆိုတာက အသိအမွတ္အျပဳထိုက္ဆံုး စြမ္းရည္တခုပါပဲ။

ဒါေပမဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ က်ဆံုးခဲ့ျခင္းနဲ႔အတူ ရည္မွန္းသလို မျဖစ္ခဲ့ႏိုင္၊ သူ႔ေျခရာ သူ႔လမ္းစဥ္ကို ေနာင္ေခါင္းေဆာင္ေတြ အျပည့္အဝ မလိုက္နာ ႏိုင္ခဲ့တဲ့ အျပင္ စစ္အာဏာသိမ္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးမ်ားဟာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ရဲ႕ ခြဲထြက္ေရး သေဘာထားႀကီးမႈ ကတိကိုေတာင္ အျပစ္တင္ အသံုးခ်ၿပီး ျပည္ေထာင္စုႀကီးၿပိဳကြဲမွာမို႔ ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းျပခ်က္နဲ႔ အႀကိမ္ႀကိမ္ တိုင္းျပည္အာဏာကို အဓမၼ သိမ္းယူႏိုင္ခဲ့ၾကတယ္။

■ ဖက္ဒရယ္မူ ဟာ ခြဲထြက္ေရး မဟုတ္
(၁၉၅၈) ဖဆပလ ႏို္င္ငံေရးပါတီ အကြဲမွာ အာဏာကို ျမည္းစမ္းႏိုင္ခဲ့တဲ့ စစ္တပ္ဟာ (၁၉၆၂) မွာေတာ့ တိုင္းရင္းသားအေရးကို အသံုးခ် လံုးဝ စစ္အာဏာသိမ္းႏိုင္ခဲ့ၾကတယ္။ တိုင္းရင္းသားမ်ားေတာင္းဆိုတဲ့ ျပည္ေထာင္စုစစ္စစ္ ဖက္ဒရယ္မူ ျဖစ္ေရး ေတာင္းဆိုခ်က္ကို ခြဲထြက္ေရး တံဆိပ္ကပ္ အေၾကာင္းရွာခဲ့ၾကတယ္။ သမိုင္းကို ဘက္မလိုက္ လူမ်ားစု၊ လူနည္းစု ႏွစ္ဖက္လံုးက ေရးတဲ့ စာအုပ္ေတြကို လွန္ၾကည့္ပါ။ တိုင္းရင္းသားေတြ အဲဒီတုန္းက ေတာင္းဆိုတာဟာ တစ္ျပည္ေထာင္သေဘာ ျဖစ္ေနတဲ့ အေျခခံဥပေဒကို ျပင္ေရးပါ၊ ခြဲထြက္ေရး လံုးဝ မဟုတ္ခဲ့ပါ။

ဖက္ဒရယ္မူ ဆိုတာမွာ ခြဲထြက္လိုက ခြဲထြက္ႏိုင္တဲ့ ဆိုတဲ့ အခ်က္ဟာ မူအားျဖင့္ ပင္လံုမွာထည့္သလိုပဲ ထည့္ျခင္းပါ။ ခြဲေရးကအဓိက မဟုတ္၊ ဘယ္လို ဆိုးအတူ၊ ေကာင္းအတူ သာတူညီမွ် ေပါင္းေနမလဲဆိုတဲ့ ပင္လံုစိတ္ဓာတ္က ဖက္ဒရယ္မူရဲ႕ အႏွစ္သာရပါ။ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူယွဥ္တြဲေနထိုင္ေရး၊ လြတ္လပ္စြာ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္ခြင့္ရွိေရး၊ ကိုယ့္ၾကမၼာကိုယ္ဖန္တီးခြင့္ ရွိျခင္း ဆိုတဲ့ အေျခခံမူ (၃) ခ်က္က ဖက္ဒရယ္ရဲ႕ ေပါင္းစည္းေရးမူပါပဲ။ ဒါကို စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးမ်ားက ေျပာင္းျပန္ပံုေဖာ္ရင္း လူအမ်ားကို ဖက္ဒရယ္နဲ႔ လွည့္ရန္တိုက္ ၿခိမ္းေျခာက္ရင္း အာဏာသက္ကို ဆြဲဆန္႔ေနတာ လက္ရွိတိုင္ေအာင္ပါပဲ။ စနစ္ဆိုး၊ တရားမဲ့ မူဝါဒနဲ႔ သမိုင္းအမွားေတြကိုသာ အာဏာယစ္မူးၿပီး ေခတ္အဆက္ဆက္ က်ဴးလြန္ခဲ့ၾကတယ္။

■ စစ္အစိုးရအဆက္ဆက္ရဲ႕ မူဝါဒအမွားမ်ား
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းတည္ေထာင္ခဲ့တဲ့ တပ္မေတာ္ကို ေနာက္ပိုင္း ေမာင္ပိုင္စီးအသံုးခ်ခဲ့ၾကတဲ့ စစ္အာဏာရွင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးမ်ားဟာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းရဲ႕ ေကာင္းေမြ စိတ္ဓာတ္ကို လံုးဝ မဆက္ခံႏိုင္တဲ့ အျပင္ ဖက္ဆစ္ဂ်ပန္စစ္တပ္ရဲ႕ အစြန္းေရာက္ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒနဲ႔ ရက္စက္မႈ၊ အဂၤလိပ္အရင္းရွင္စစ္တပ္ရဲ႕ ပရိယာယ္ၾကြယ္ယုတ္မာမႈ အစံုစံု ဆိုးေမြေတြကိုသာ သူတို႔အာဏာတည္ျမဲေရးအတြက္ လက္ဆင့္ကမ္းခဲ့ၾကတယ္။ စစ္အစိုးရအဆက္ဆက္ ျမန္မာအပါအဝင္ လူမ်ိဳးစုစံုကို ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ျခဲ ႏွိပ္ကြပ္မႈခဲ့မႈမ်ားဟာ ဂ်ပန္စစ္တပ္ဆီက အေမြခံခဲ့တာ ျဖစ္ၿပီး တိုင္းရင္းသားေသြးစည္းညီညြတ္ေရးကို ၿဖိဳခြဲ အိမ္ၾကက္ခ်င္း အိုးမည္းသုတ္ခြတ္ခိုင္းတဲ့ ဓေလ့က အဂၤလိပ္ဆီက ရတာျဖစ္ပါတယ္။

■ ဆိုးက်ိဳးဆက္မ်ား
ဒါေတြရဲ႕ အက်ိဳးဆက္ တပ္မေတာ္ဟာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း တည္ေထာင္ခဲ့တာမွန္ေပမဲ့ ဗိုလ္ေနဝင္းနဲ႔ ေနာက္ပိုင္း စစ္အာဏာရွင္အဆက္ဆက္ ဖ်က္ဆီးျခင္းခံရကာ ဝမ္းနည္းဖြယ္ လူသတ္တပ္မေတာ္ ျဖစ္ခဲ့ရသလို သူတို႔ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ဆိုးေအာက္က တိုင္းျပည္ ဟာလည္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေမွ်ာ္ရည္ခဲ့တဲ့ ပင္လံုစိတ္ဓာတ္ ကတိကဝတ္ အႏွစ္သာရေတြနဲ႔ ေသြးစည္းညီညြတ္ သာတူညီမွ် ျပည္ေထာင္စု စစ္စစ္ မဟုတ္ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။ ဒီသေဘာကို လက္ရွိ (၂၀၀၈) အေျခခံဥပေဒကို အေျခခံ သြားေနတဲ့ မ်က္ေမွာက္ တိုင္းျပည္နဲ႔စနစ္မွာအထိ တည္ရွိေနပါတယ္။

■ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေနျခည္ျဖာႏိုင္ဖုိ႔ရာ
ဆိုခဲ့တဲ့ ဆိုးက်ိဳးဆက္မ်ားေၾကာင့္သာ အခုအခ်ိန္အထိ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးပြဲစားမ်ားနဲ႔ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေဟာင္းမ်ား ေလသံပစ္ခဲ့တဲ့ တစ္ႏိုင္ငံလံုးအပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးဟာ အလံုးစံု မေအာင္ျမင္ႏိုင္ေသးဘဲ ေဒၚလာေငြသန္းခ်ီသာ ကုန္ဆံုးခဲ့ရတာပါ။ ဒီလုပ္ငန္းစဥ္တခုလံုးမွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္စိတ္ဓာတ္မ်ိဳး မသြတ္သြင္း မကိန္းေအာင္ ဌာပနာ မလုပ္ႏိုင္ခဲ့လို႔ပါ။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္အလုပ္ ပင္လံုဝိညာဥ္မ်ိဳး မတည္ေဆာက္ မေမြးႏိုင္ခဲ့လို႔ပါ။ တနည္းအားျဖင့္ ရိုးသားမႈမရွိ၊ ေစတနာမပါလို႔ ေရရွည္တည္တံ့မယ့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမ်ိဳး မတည္ေဆာက္ႏိုင္ျခင္းပါ။

ဒါေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရး၊ သမိုင္းနဲ႔ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုေရးရာ အေၾကာင္းအလွမ္းေဝးသူ သာမန္ ျမန္မာမ်ား (အထူးသျဖင့္ လူငယ္မ်ား) အေနနဲ႔ ေတာ္လွန္ေရးတပ္ေတြအေပၚ ေသာင္းက်န္းသူေတြ၊ တိုင္းျပည္ကို အစိတ္စိတ္အမႊာအမႊာ ၿဖိဳခြဲဖ်က္စီးေနသူေတြ၊ ငါတို႔ အစိုးရ စစ္တပ္နဲ႔ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကသာ တိုင္းျပည္ကို မၿပိဳကြဲေအာင္ ကာကြယ္ထားႏိုင္တယ္ ဆိုတဲ့ စစ္အစိုးရ အဆက္ဆက္နဲ႔ မ်က္ေမွာက္ အထိ ပံုေဖာ္ မိႈင္းတိုက္ထားမႈေတြကို နားမေယာင္ၾကပါနဲ႔ေတာ့လို႔ ဆိုခ်င္ပါတယ္။ အခုေခတ္မွာ အထိုက္အေလ်ာက္ လြတ္လပ္ခြင့္ရၿပီ ျဖစ္လို႔ ထုတ္ေဝခြင့္ရတဲ့ သမိုင္းစာအုပ္ေတြ၊ လူမ်ိဳးစုေတြရဲ႕ ခံစားခ်က္ အသံေတြကို ႀကိဳးစား နားေထာင္ နားလည္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကည့္ၾကပါ။

လက္နက္ဆိုတာ ႏွစ္ဖက္လံုးက ကိုင္ထားတာ၊ စစ္ဆိုတာ ႏွစ္ဖက္လံုးေၾကာင့္ တိုက္ေနတာမွန္ေပမဲ့ ဒီ ျပည္တြင္းစစ္ပြဲ သက္ဆိုး ရွည္ရျခင္း၊ လူနည္းစု လူမ်ိဳးမ်ား လက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္ေရးစရျခင္းက ဆိုခဲ့သလို ဗိုလ္ခ်ဳပ္အိပ္မက္၊ ပင္လံုရည္မွန္းခ်က္ မျပည့္ဝျခင္းက အဓိကပါ။ ဒါေပမဲ့ ဒီအဓိကအခ်က္ကို မေဖာ္ေဆာင္ဘဲ မစစ္မွန္တဲ့သေဘာထားေတြနဲ႔သာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို တည္ေဆာက္ေနၾကပါတယ္။ လက္နက္ကိုင္ ႏွစ္ဖက္ ဒီဘက္လည္း ရပ္ေတာ့၊ ဟိုဘက္လည္း ေတာ္ေတာ့ အေတြးအေခၚမ်ိဳးနဲ႔ လူနည္းစုတိုင္းရင္းသားျပႆနာ စစ္စစ္မွန္မွန္ ေျဖရွင္းႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါ။

စစ္အစိုးရအဆက္ဆက္ ေဖာ္ေဆာင္ခဲ့တဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္ေတြကို သင္ခန္းစာယူထုတ္ၾကည့္ပါ။

■ ပါမစ္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး

လူမ်ိဳးစုအဖြဲ႕ေတြက ေခါင္းေဆာင္တစ္စုကို ကားတင္သြင္းခြင့္ေပး၊ ေဒသဆိုင္ရာေတြမွာ စီးပြား မတရား လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြေပးၿပီး စနစ္မေျပာင္း၊ မူမေျပာင္း လူနည္းစု တိုင္းရင္းသား လူအမ်ား ဆင္းရဲတြင္းက မထြက္ႏိုင္တဲ့ စီးပြားၿငိမ္းခ်မ္းေရး တည္ေဆာက္ျခင္း မလိုလားအပ္ပါ။ ဒီလို တပြဲတိုး ေပါင္းစားခိုင္းတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမ်ိဳးဟာ တိုင္းျပည္မွာ ဘယ္တုန္းကမွ အလုပ္မျဖစ္ခဲ့၊ တကယ္ လူထုဘဝ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈ မရခဲ့တာ နဝတ၊ နအဖ အဆက္ဆက္ လက္နက္နဲ႔ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လဲလွယ္ျခင္း ျဖစ္စဥ္ေတြက သက္ေသပါ။

■ ေသနတ္ေထာက္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး
ငါေျပာတဲ့ အတိုင္းလိုက္လုပ္၊ လက္နက္ေတြစြန္႔၊ ငါတို႔ လက္ေအာက္ဝင္၊ နယ္ျခားေစာင့္တပ္ အျဖစ္ေန၊ တိုင္းရင္းသားေတြ လက္နက္ကိုင္ခ်င္ရင္ တပ္မေတာ္ထဲဝင္၊ ဖက္ဒရယ္ တပ္မေတာ္ျဖစ္ၿပီးသား၊ အခြင့္အေရးလည္းေပးမယ္ ဆိုၿပီး ၿခိမ္းေျခာက္ေသနတ္ေထာက္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး မ်ိဳးလည္း မလိုလားအပ္ပါ။ ဒီျဖစ္စဥ္ကေန ျပည္သူအေပၚ တရားဝင္ အႏိုင္က်င့္ခြင့္ရသြားတဲ့ လက္နက္ကိုင္အုပ္စုငယ္ေတြကိုသာ ေမြးထုတ္ေပးၿပီး သက္ဆိုင္ရာ ေဒသေတြမွာ မင္းမူပါေတာ့တယ္။ (၂၀၀၈) ဖြဲ႕စည္းပံုကို လက္ခံ နအဖ ေခတ္က ကမ္းလွမ္းခ်က္ နယ္ျခားေစာင့္တပ္ကို လက္ခံခဲ့တဲ့ ေဒသေတြက အမ်ိဳးအမည္ မေဖာ္ႏိုင္တဲ့ လူသတ္၊ အၾကမ္းဖက္၊ လုယက္၊ ပစၥည္းယူမႈ ရာဇဝတ္မႈ ျဖစ္စဥ္ေတြက သက္ေသပါ။

■ အမွည့္ေျခြ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး
ေနာက္ထပ္ မလိုခ်င္တဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး တစ္ခုကေတာ့ ေခါင္းေဆာင္တခ်ိဳ႕၊ အုပ္စုတခ်ိဳ႕ကို သပ္လွ်ိဳၿပီး ခြဲထြက္ခိုင္း၊ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေပး လက္နက္စြန္႔ခိုင္းၿပီး လူမ်ိဳးစုတပ္ေတြကို အင္အားခ်ည့္နဲ႔ေစတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနည္းပါ။ ေရရွည္အတြက္ ႏွစ္ဘက္စလံုးအတြက္ တိုင္းျပည္ အတြက္ အက်ိဳးမရွိပါ။ အဲသလိုနည္းတခုအျဖစ္ ဘာသာေရးမိႈင္းတိုက္ၿပီး နဝတ ေခတ္မွာ ဖဲ့ထုတ္ခဲ့တဲ့ တိုးတက္ေသာ ဗုဒၶဘာသာ ကရင္ အမ်ိဳးသား တပ္ဖြဲ႕နဲ႔ ေနာက္ဆံုးမွာ စစ္ျပန္တိုက္ေနတာက သက္ေသပါ။

ဒီလို အခ်ည္းႏွီး အက်ိဳးမဲ့ လူတစ္စု ကိုယ္က်ိဳးရွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး စီးပြားေရးေတြကို တိုင္းရင္းသား လူထုအားလံုး မၾကား၊ မျမင္၊ မခံစားလိုေတာ့ပါ။

■ ၂၀၁၆ ဒီမိုကေရစီ အစိုးရသစ္ႏွင့္ လႊတ္ေတာ္
အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ (NLD) ဦးေဆာင္မယ့္ ေခတ္စနစ္မွာေတာ့ လႊတ္ေတာ္မွာ၊ အစိုးရအဖြဲ႕ရဲ႕ ထိပ္ပိုင္းရာထူးႀကီးေတြကို လူနည္းစု လူမ်ိဳးစု၊ ဘာသာဝင္ေတြ ပိုမို တာဝန္ယူခြင့္လာမွာပါ။ တျခားခ်န္လွပ္ျခင္း ခံထားရဆဲ ျဖစ္တဲ့ လူနည္းစုဝင္ေတြရဲ႕ ကိုယ္စားလွယ္ေတြ၊ ေခါင္းေဆာင္ေတြလည္း တိုင္းျပည္စနစ္သစ္ အနာဂတ္မွာ ထိုက္တန္တဲ့ ေနရာေတြရလာေစဖို႔ ေမွ်ာ္လင့္မိပါတယ္။ ညီတူမွ်တူ အာဏာ၊ လုပ္ပိုင္ခြင့္နဲ႔ သယံဇာတာခြဲေဝေရးေတြကို ဖြဲ႕စည္းပံုဥပေဒလို အေျခခံအုတ္ျမစ္မွာပါ ထည့္သြင္းတည္ေဆာင္ႏိုင္ေအာင္လည္း မျဖစ္မေန ေဖာ္ေဆာင္ဖို႔ လိုပါတယ္။

■ နိဂံုး
ျပန္အႏွစ္ခ်ဳပ္ရရင္ သမိုင္းအမွားကို သင္ခန္းစာ ယူတတ္ရပါမယ္။ လူမ်ိဳးႀကီး၊ ဘာသာႀကီး “မဟာ = ႀကီး” ေရာဂါကို ဘာသာစံု၊ လူမ်ိဳးစံုေနတဲ့ ျပည္ေထာင္စစ္ စနစ္မွာ လံုးဝ ေဖ်ာက္ႏိုင္ရပါမယ္။ ေဆြးေႏြးခဲ့တဲ့အတိုင္း မဆလ၊ နဝတ၊ နအဖ စစ္အစိုးရ အဆက္ဆက္နဲ႔ လက္ရွိ စစ္တစ္ပိုင္းအစိုးရေခတ္ အထိ က်င့္သံုးခဲ့တဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး “လုပ္စား” နည္းအားလံုးကို ဖယ္ခြာ မွ်တ ေစတနာပါတဲ့ သေဘာထား၊ လုပ္ဟန္၊ မူဝါဒ အမွန္ေတြ ခ်ျပတည္ေဆာင္ႏိုင္ရပါမယ္။ ဒါေၾကာင့္ အခုလို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေမြးေန႔ႏွစ္ပတ္လည္နဲ႔ ျပည္ေထာင္စုေန႔ အခ်ိန္အခါမွာ ဒီမိုကေရစီ အျမစ္တြယ္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို အမွန္တကယ္တည္ေဆာင္ကာ တိုင္းျပည္ေရရွည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ခ်မ္းသာလိုတယ္ဆိုရင္ သမိုင္း၊ မူဝါဒအမွားေတြကို စြန္႔ခြာ၊ ကိုယ့္လူမ်ိဳးမွ ကိုယ့္လူမ်ိဳးဆိုတဲ့ အတၱေတြကို ႏွစ္ဖက္လံုးက စြန္႔ဖို႔လိုသလို လူအမ်ားစု ျမန္မာမ်ားနဲ႔ အစိုးရအဖြဲ႕ကလည္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းလို သေဘာထားႀကီး ေစတနာမွန္ေၾကာင္း ျပသဖို႔ မျဖစ္မေနလိုေနပါတယ္။ လူမ်ိဳးစုအားလံုး ခြင့္တူညီမွ်ဝါဒျဖဴစင္ ရရွိ ခံစားရတဲ့ တိုင္းျပည္ အမွန္ျဖစ္ဖို႔ရာ (၂၀၀၈) အေျခခံဥပေဒကို ျပင္၊ “ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းရဲ႕ပင္လံုစိတ္ဓာတ္” ကို “ဗိုလ္ခ်ဳပ္သမီးေခတ္” တိုင္းျပည္ရဲ႕ စနစ္၊ မူဝါဒေတြမွာ အမွန္တကယ္ ထည့္သြင္း ေဖာ္ေဆာင္ဖို႔ လိုအပ္ေၾကာင္း ေဆြးေႏြးတင္ျပလိုက္ပါတယ္ ခင္ဗ်ာ။

ၿငိမ္းခ်မ္းေအး
(ေဝဖန္၊ အၾကံျပဳ ဆက္သြယ္ရန္: nyeinchanaye81@gmail.com)
The Ladies News Journal / Moemaka Media

ဓာတ္ပံု - ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ပင္လံုစာခ်ဳပ္ လက္မွတ္ေရးထိုးေနစဥ္။ ၁၂ ေဖေဖာ္ဝါရီ ၁၉၄၇