ရွာေဖြေရး ...

PO Box 320-207, San Francisco, CA 94132-0207, USA – editors @ moemaka.net ((510) 854-6501)။
မိုးမခ ရံုးစားပြဲ - Home ရံုးခန္းအသစ္၊ အမွတ္ (၁၂၄)၊ ၅၇ လမ္း၊ မဟာဗႏၶဳလ လမ္းမ၊ ပုဇြန္ေတာင္ၿမိဳ႕နယ္၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊
ဖုန္း – ၀၉ ၂၅၂ ၂၄၉ ၀၉၄ ၊ ၀၉ ၄၂၁ ၇၄၃ ၇၅၃ ၊ ၀၉ ၅၀၄ ၁၀ ၅၈ ၊ ၀၉ ၄၃၀ ၄၆၃ ၉၉ (မႏၱေလး)။ ။ စာတိုက္ေသတၱာ (၈၂၅)၊ ရန္ကုန္စာတိုက္ၾကီး။

သက္ေဆြ၀င္း ● ကိုယ့္ဘာသာတရားကို ခ်စ္ပါ၊ တျခားဘာသာေတြကုိလည္း ေလးစားပါ

တိဘက္ဘုုန္းေတာ္ၾကီး ဒလိုင္းလားမားႏွင့္ ကိုုသက္ေဆြဝင္းတိုု႔ မၾကာေသးမီက အိႏိၵယႏိုင္ငံတြင္ ေတြ႔ဆံုစဥ္
သက္ေဆြ၀င္း ● ကိုယ့္ဘာသာတရားကို ခ်စ္ပါ၊ တျခားဘာသာေတြကုိလည္း ေလးစားပါ  
(မုိးမခ) ေမ ၂၅၊ ၂၀၁၆

ယခုသတင္းေဆာင္းပါးအား Myanmar Now မွ ရယူပါသည္။

ဆယ္ေက်ာ္သက္အရြယ္တုန္းက အမ်ိဳးေပ်ာက္မွာ စိုးေၾကာက္စရာ ဆိုတဲ့ လက္တစ္ဝါးသာသာ စာအုပ္ကေလးဖတ္မိၿပီး ေနာက္ပိုင္း ကြၽန္ေတာ္ဟာ အစၥလာမ္ဘာသာဝင္ေတြကို မုန္းတီးခဲ့တယ္။ စာအုပ္ထဲက အစၥလာမ္ဘာသာဝင္ေတြဟာ ဗုဒၶဘာသာေကာင္မေလးေတြကို မုဒိန္းက်င့္၊ အႏိုင္က်င့္ၿပီး သားေဖာက္မ်ိဳးပြားတယ္၊ သတ္ျဖတ္တယ္ဆိုတဲ့ ေရးသားခ်က္မ်ဳိး ေတြဟာ ကြၽန္ေတာ့္ရဲ႕ အစၥလာမ္မုန္းတီးစိတ္ကို မီးထိုးေပးသလို ျဖစ္ခဲ့တယ္။

အဲ့ဒီတုန္းက WWF နပန္းပြဲေတြ ေခတ္စားေနတာဆိုေတာ့ ေန႔လယ္ပိုင္းမုန္႔စားဆင္းခ်ိန္ စာသင္ခန္း ေနာက္မွာ  နပန္းသတ္ တမ္း ေဆာ့ေလ့ရွိတယ္။ အတန္းထဲမွာ မူဆလင္ေကာင္ေလးက ႏွစ္ေယာက္ပဲ ရွိတယ္။ တစ္ေယာက္က ႏွစ္က်၊ ကြၽန္ေတာ့္ ထက္ အေကာင္ႀကီးတယ္။ ေနာက္တစ္ေယာက္က အရပ္ပုၿပီး လူေကာင္ေတာင့္တဲ့ ကြၽန္ေတာ္နဲ႔ ရြယ္တူေကာင္ေလး။ မုန္႔စားဆင္းခ်ိန္ဆိုရင္ ကြၽန္ေတာ္နဲ႔ တျခားသူငယ္ခ်င္းႏွစ္ေယာက္က မူဆလင္ေကာင္ေလးကို အျမဲတမ္းေခၚၿပီး နပန္းသတ္ ေလ့ရွိတယ္။   ကြၽန္ေတာ္တို႔ သံုးေယာက္ေလာက္က သူ႔ကို ဝိုင္းၿပီး ကိုင္ေပါက္လိုက္၊  တက္ခုန္လိုက္နဲ႔ေပါ့။ သူဟာ အစၥလာမ္ ဘာသာဝင္တစ္ေယာက္ ျဖစ္ေနလို႔ဆိုတဲ့ အမုန္းစိတ္လည္း ပါခဲ့တယ္ဆိုတာ ဝန္ခံရပါလိမ့္မယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ သူငယ္ခ်င္း ေတြၾကားမွာ အမ်ိဳးေပ်ာက္မွာ စိုးေၾကာက္စရာ  ဆိုတဲ့ စာအုပ္ကပ်ံ႕ႏွံ႔ေနၿပီး ေက်ာင္းသားေတြအၾကားမွာ ကုလားမုန္းတီးေရး ခံယူခ်က္ေတြ ျဖစ္ေပၚလာတယ္။ ေနာက္ဆံုးရလဒ္အေနနဲ႔ ကြၽန္ေတာ္အရမ္းႀကိဳက္တဲ့ ဒန္ေပါက္ကိုေတာင္ ငါးႏွစ္ေလာက္ မစားဘဲ ေနျဖစ္သြားခဲ့တယ္။

ကြၽန္ေတာ့္မွာရွိေနတဲ့ ကုလားမုန္းတီးေရးအျမင္ကို စၿပီးေျပာင္းသြားေစခဲ့တာက ၂ဝဝ၇ ေရႊဝါေရာင္ ေတာ္လွန္ေရး ကာလ အတြင္းမွာပါ။ ေရႊဝါေရာင္ေတာ္လွန္ေရးကို သံဃာေတာ္ေတြနဲ႔ ေက်ာင္းသား လူငယ္ေတြ ဦးေဆာင္ၾကေတာ့ တကၠသိုလ္ဘြဲ႕ရၿပီးခါစ ကြၽန္ေတာ္လည္း ဝင္ပါခဲ့တယ္။ ေနအရမ္းပူခ်ိန္ ကတၱရာလမ္းေပၚေတြမွာ သံဃာေတာ္ေပါင္းမ်ားစြာက ေလာကေကာင္းက်ိဳးအတြက္ ေမတၱာပြားရြတ္ဖတ္ လမ္းေလွ်ာက္ေနၾကရင္း ဖိနပ္မပါတဲ့သံဃာေတြကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ဆူးေလဘုရားနားမွာ ဗလီဆင္းလာတဲ့ အစၥလာမ္ဘာသာဝင္ေတြက သူတို႔စီးလာတဲ့ဖိနပ္ေတြခြ်တ္ေပး၊  ေရဘူးေဝေပးၾက တာကိုျမင္ေတာ့ ကြၽန္ေတာ့္စိတ္ထဲမွာ မူဆလင္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ဗုဒၶဘာသာဝင္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ငါတုိ႔ႏိုင္ငံသားေတြအားလံုးဟာ စနစ္ ဆိုးႀကီးတစ္ခုရဲ႕ ဒဏ္ကို အတူတူူ မွ်ေဝခံစားေနရသူေတြပါလားဆိုၿပီး စတင္နားလည္လာတယ္။

ေရႊဝါေရာင္အေရးအခင္းႀကီးၿပီးေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈေတြထဲ စိတ္ေရာက္သြားမွာစိုးလို႔ဆိုုၿပီး အေမက စကၤာပူကို လႊတ္လိုက္တယ္။ လူမ်ိဳးစုံ၊  သာဘာစံုတဲ့ စကၤာပူႏိုင္ငံက ကြၽန္ေတာ့္မွာ လက္က်န္ရွိေနတဲ့ မူဆလင္မုန္းတီးေရး စိတ္ေတြကို ေလွ်ာ္ဖြတ္ေပးႏိုင္ခဲ့တယ္။ စကၤာပူမွာ မူလတန္းကတည္းက သူတို႔ႏိုင္ငံမွာ ေနထိုင္ၾကတဲ့ အဓိက လူမ်ိဳးသံုး မ်ိဳးျဖစ္တဲ့ တရုတ္၊  မေလး၊  တမီးလ္တို႔ရဲ႕ မတူကဲြျပားတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈ၊  ဓေလ့ထံုးတမ္းစဥ္လာေတြအေၾကာင္း သင္ေပးတယ္၊ လုပ္ငန္းခြင္ ေရာက္သြားရင္လည္း ဘယ္ဘာသာဝင္ပဲျဖစ္ပါေစ၊ အလုပ္လုပ္တာေတာ္ရင္ သူနဲ႔ထိုက္တန္တဲ့ေနရာ ရတယ္။ ကုမၸဏီတစ္ခုရဲ႕ ဌာနခဲြတစ္ခုမွာ ကြၽန္ေတာ္အလုပ္ဝင္ေတာ့   ကြၽန္ေတာ့္ထက္ ရာထူးႀကီးသူေတြ အကုန္လံုးက အိႏိၵယႏိုင္ငံ လာတဲ့ ဟိႏၵဴဘာသာဝင္ တမီးလ္လူမ်ိဳးေတြ၊  ကြၽန္ေတာ့္ထက္ ရာထူးငယ္သူူေတြ အကုန္လံုးက  ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ကလာတဲ့ အစၥလာမ္ဘာသာဝင္ ဘဂၤါလီေတြ။ လုပ္ငန္းခြင္ထဲမွာ အားလံုးနဲ႔ စကားေျပာဆိုရင္းနဲ႔ပဲ ဘာသာ၊  လူမ်ိဳးဆိုတာေတြထက္စာရင္ လူေကာင္းနဲ႔လူဆိုးဆိုၿပီး ခြဲျခား ျမင္တတ္လာတယ္။ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံ မဟုတ္္တဲ့ စကၤာပူလိုႏိုင္ငံမွာ သံုးႏွစ္ေလာက္ေနရင္းနဲ႔ ဗဟုလူ႔အဖဲြ႔အစည္း ဆိုတာကို နားလည္ သေဘာေပါက္လာတယ္။

၂ဝ၁ဝ မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ျပန္ေရာက္လာၿပီး ေနာက္တစ္ႏွစ္မွာ စိတ္တူသေဘာတူ မိတ္ေဆြေတြနဲ႔ လူငယ္အဖဲြ႔အစည္း ေလးတစ္ခု ပူးေပါင္းတည္ေထာင္ျဖစ္ခဲ့တယ္။ အဖဲြ႔ထဲမွာ ခရစ္ယာန္၊  မူဆလင္၊ ခရစ္ယာန္ကေန ဗုဒၶဘာသာ ေျပာင္းလာတဲ့ သူငယ္ခ်င္းသံုးေယာက္လည္း ပါတဲ့အတြက္ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ အယူအဆေရးရာေတြကို လူငယ္ေတြရဲ႕ အျမင္နဲ႔ ခ်ိန္ထိုးၿပီး ေလ့လာခြင့္ရခဲ့့တယ္။ ဒီလိုမိတ္ေဆြေတြ ရွိတာေၾကာင့္လည္း ကြၽန္ေတာ့္မွာစြဲကပ္ေနတဲ့ ငါ့လူမ်ိဳး၊ ငါ့ဘာသာမွ ပိုေကာင္းတယ္၊ ပိုျမင့္ျမတ္တယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆေတြေပ်ာက္ၿပီး မတူညီတဲ့အယူအဆေတြကို နားလည္ လက္ခံႏိုင္သူတစ္ေယာက္ ျဖစ္လာ ေစခဲ့တာပါ။ လူခ်င္းအတူတူ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္ရာ ဘာသာအယူဝါဒ မတူတာနဲ႔တင္ ရန္သူျဖစ္စရာ မဟုတ္ဘူးဆိုတာ ဆင္ျခင္မိလာတယ္။

ဘာသာတရားတိုင္းက လူသားေတြအေပၚ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာထားဖို႔ ေဟာၾကားခဲ့တာခ်ည္းပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ လူသားေတြက ဘာသာတရားကို ကိုယ္လိုခ်င္တဲ့ ပံုစံ အျဖစ္ ျပန္ေျပာင္းၾကၿပီးေတာ့ သူ႔ရဲ႕ တကယ့္ အႏွစ္သာရကို ဖ်က္ဆီးပစ္ၾကတာပါ။ လူအမ်ားအျပားဟာ ဗုဒၶရဲ႕စကားထက္ ဘုန္းႀကီးေတြရဲ႕ စကားကို ပိုအေလးထားၾကတယ္။ အလႅာဟ္ရဲ႕စကားထက္စာရင္ ေမာ္လီဆပ္ေတြကို ပိုယံုၾကတယ္။ ဘာသာေရးေတြဟာ ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္တခ်ဳိ႕အသံုးခ်တာကို ခံေနၾကရတယ္။ 
ျမန္မာႏို္င္ငံမွာ ျဖစ္ပြားခဲ့တ့ဲ ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးေရး ျပႆနာေတြဟာ ဘာသာေရး ကိုင္းရွိဳင္းသူေတြက စခဲ့ၾကတာမဟုတ္ဘဲ ဘာသာေရးအေရျခံဳၿပီး လူမ်ိဳးေရးခြဲျခားမႈေတြ လုပ္ခ်င္တဲ့ လူတစ္စုက စတင္ခဲ့တာလို႔ ေျပာလို႔ရတယ္။ ျမန္မာ့လူ႔အဖဲြ႔အစည္းမွာ အျမစ္တြယ္ေနတဲ့ မဟာဗမာဝါဒနဲ႔ ဗုဒၶဘာသာသည္သာ ကမာၻမွာ အေကာင္းဆံုးဘာသာ ျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ ယံုၾကည္မႈဟာ အစြန္းေရာက္မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ေတြ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ဓာတ္ခံေတြပါပဲ။ လူေတြရဲ႕စိတ္ထဲမွာ ရွိေနတဲ့ အဲ့ဒီအခံစိတ္ဟာ ကြၽန္ေတာ္ အေပၚမွာေျပာခဲ့တဲ့ အမ်ိဳးေပ်ာက္မွာ စိုးေၾကာက္စရာလို စာအုပ္မ်ိဳးနဲ႔ ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးေရး ေသြးထိုးလႈံ႔ေဆာ္ လိုက္တဲ့အခါ မူဆလင္ဆန္႔က်င္ေရး၊ ဘာသာျခား ဆန္႔က်င္ေရး စိတ္ဓာတ္ေတြအျဖစ္ ရွင္သန္ထႂကြလာၾကတယ္။

အစြန္းေရာက္ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒီေတြ ေခါင္းေထာင္လာတာဟာ ဒီမုိကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးအတြက္ အေႏွာင့္အယွက္ႀကီးႀကီးမားမားျဖစ္ေစတယ္။ ဒီမုိကေရစီစံနစ္အရ မတူကြဲျပားမႈေတြကို လက္ခံၿပီး တရားဥပေဒေအာက္မွာ အားလံုးတန္း တူညီမွွ် အခြင့္အေရးရွိၾကဖို႔လိုတယ္။ အခုျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ျဖစ္ေနတဲ့ သေဘာထား တင္းမာတဲ့ ဘုန္းႀကီးတခ်ဳိ႕က ခရစ္ယာန္၊ အစၥလာမ္ အစရွိတဲ့ ဘာသာျခားေတြအေပၚ အႏိုင္က်င့္တာမ်ိဳးကို ဥပေဒေၾကာင္းအရ ရွင္းလင္းကိုင္တြယ္ဖို႔ လိုတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ႏွစ္ဆန္း တစ္ရက္ေန႔က ေရႊတိဂံုဘုရားနားမွာ ေစ်းလာေရာင္းတဲ့ မူဆလင္တခ်ဳိ႕ကို ဘုန္းႀကီးတစ္စုက ရိုက္ႏွက္ ၿခိမ္းေျခာက္ၿပီး ပစၥည္းသိမ္း ႏွင္ထုတ္လိုက္ရာမွာ ရဲေတြက ဘုန္းႀကီးေတြမို႔လို႔ သာသနာေရး ဌာနကေန ကိုင္တြယ္ေဆာင္ရြက္ရမယ့္ကိစၥဆိုၿပီး လက္ေရွာင္ၾကတာမ်ိဳးေပါ့။ ဥပေဒဆိုတာ စံသတ္မွတ္မႈ တစ္မ်ိဳးတည္းပဲ ျဖစ္ရပါမယ္၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြမို႔လို႔ မကိုင္တြယ္ရဲဘူးဆိုရင္ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ႏိုင္ငံရဲ႕ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကို ေမးခြန္းထုတ္စ ရာရွိလာပါၿပီ။

ၿပီးခဲ့တဲ့ႏွစ္ပါတ္ေလာက္က အိႏၵိယမွာ ဒလိုင္းလားမားနဲ႔ ကမာၻ႔ပဋိပကၡႏိုင္ငံ ၁၃ ခုက  လူငယ္ သံုးဆယ္နီးပါး ေတြ႔ဆံုၾကတဲ့ပြဲကို ကြၽန္ေတာ္ သြားတက္ျဖစ္ခဲ့တယ္။ အဲ့ဒီပြဲကို တက္ၾကတာ ဆီးရီးယား၊  အာဖဂန္နစၥတန္၊  ဆိုမာလီ၊  အီရတ္၊  ကင္ညာ၊  ဆူဒန္၊  ဆူဒန္ စတဲ့ႏိုင္ငံေတြမွာ ဘာသာေရးကိုအေျခခံၿပီး လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတည္ေဆာက္ေနၾကတဲ့လူငယ္ေတြ၊ ဗုဒၶဘာသာဝင္ဆိုလို႔ ကြၽန္ေတာ္နဲ႔ ေနာက္ထပ္တစ္ေယာက္ပဲ ပါတယ္၊ ခရစ္ယာန္နဲ႔ အစၥလာမ္ေတြ မ်ားတယ္။ အဲ့ဒီပြဲမွာ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာနဲ႔ လူသားဆန္မႈအေၾကာင္းေတြကို အခ်င္းခ်င္း ဖလွယ္ျဖစ္ၾကတယ္။ အမွန္တရားအတြက္ လုပ္တယ္ ဆိုရာမွာ ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးေရးေတြမပါဘဲ အမွန္တရား သီးသန္႔အတြက္ တိုက္ပြဲဝင္ေနတဲ့ ဘာသာေပါင္းစံုက လူငယ္ေတြရွိေနတယ္ဆိုတာ သိခဲ့ရတယ္။ ဒါ့အျပင္ အစၥလာမ္ႏိုင္ငံေတြမွာ ျမန္မာနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ လူနည္းစုမူဆလင္ေတြကို ဖိႏွိပ္ၿပီး ရိုဟင္ဂ်ာေတြကို သတ္ျဖတ္ေနတယ္ဆိုတဲ့ သတင္းေတြခ်ည္းပဲ ၾကားေနရတယ္ဆိုတာကိုလည္း သိလာရတယ္။

ကမာၻက ဒီလိုျမင္ေနတဲ့အျမင္ေတြကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ေတြ ဘယ္လိုေျပာင္းေပးႏိုင္မလဲ။ အစၥလာမ္အပါအဝင္ တျခားဘာသာ ေရးေတြကို ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ၿပီး ဗုဒၶဘာသာ သာသနာကို ကာကြယ္ျမွင့္တင္ပါတယ္ဆိုတဲ့ လူတစ္စုေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံကို ကမာၻက ဒီလိုျမင္ေနၾကတယ္။ ဗုဒၶေဟာတဲ့ တရားအတိုင္း မက်င့္ၾကံၾကတဲ့သူေတြမ်ားျပားလာ၊ မတရားမႈေတြကို ႏႈတ္ဆိတ္ေနၾကတဲ့သူေတြ မ်ားျပားေနတာေၾကာင့္ အဓမၼဝါဒီသမားေတြ လုပ္ခ်င္ရာလုပ္လို႔ရခဲ့တာ။ ၂ဝဝဝ ျပည့္ႏွစ္ ကုလသမဂၢ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးညီလာခံမွာ ဆရာႀကီး ဦးဂိုအင္ကာေျပာသြားတဲ့ "မိမိတို႔ ကိုးကြယ္တဲ့ ဘာသာကို ခ်ီးမြမ္းၿပီး အျခားဘာသာေတြကို ႏွိမ္ခ်တဲ့သူေတြဟာ မိမိတို႔ဘာသာကို ေျမွာက္စားတယ္လို႔ ထင္ျမင္ေပမယ့္ သူတို႔ရဲ႕လုပ္ေဆာင္မႈေတြ ဟာ သူတို႔ဘာသာကို အက်ည္းတန္ အ႐ုပ္ဆိုးေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေနျခင္းပါပဲ" ဆိုတဲ့စကားကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ သတိျပဳၾကဖို႔ လိုပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ရင္ထဲမွာ ရန္လိုမႈ၊  မုန္းတီးမႈေတြ ျပည့္ႏွက္ေနရင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔နဲ႔ထိစပ္သမွ် အရာရာဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းႏိုင္မွာမဟုတ္ပါဘူး။  ဘယ္ဘာသာပဲ ကိုးကြယ္ကိုးကြယ္ တရားမရွိရင္ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းမွာ ျပႆနာေတြ ျဖစ္ေနဦးမွာ ပဲ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ျမန္မာျပည္သူေတြ တစ္ေယာက္စီတိုင္း မွားမွန္ ဆံုးျဖတ္ႏိုင္တဲ့ ဉာဏ္ပညာနဲ႔ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာ ပိုမိုျပည့္စံုလာမွ သာလွ်င္ ကြၽန္ေတာ္တို႔လိုခ်င္တ့ဲ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာတဲ့ လူ႔ေဘာင္ကို တည္ေဆာက္ႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။     ။

သက္ေဆြဝင္းသည္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕အေျခစိုက္ Center for Youth and Social Harmony ေခၚ လူငယ္ႏွင့္ လူမွႈသဟဇာတျဖစ္ ေရးအဖြဲ႔ကိုု ပူးတြဲတည္ေထာင္သူ၊ ဒါရိုုက္တာျဖစ္သည္။