ေမာင္လူေပ - စာေပေဟာေျပာပြဲဆီသို႔



ေမာင္လူေပ - စာေပေဟာေျပာပြဲဆီသို႔
(မိုးမခ) စက္တင္ဘာ ၃၊ ၂၀၁၇

'စာေပတင့္မွလူမ်ိဳးျမင့္မည္' တဲ့။ ဟုတ္ပါတယ္။ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးရဲ႕ အဆင့္အတန္းကို သူ႔ရဲ႕စာေပဖြ႕ံၿဖိဳးမႈကို ၾကည့္ၿပီး အကဲခတ္လို႔ရပါတယ္။

ျမန္မာစာေပဟာလည္း ေပၚေပါက္ခဲ့တာ ႏွစ္ေပါင္းေထာင္ခ်ီရွိခဲ့ပါၿပီ။ တိဘက္ျမန္မာအႏြယ္ဝင္ ျမန္မာေတြဟာ တိဘက္ကုန္းျမင့္က ဆင္းသက္လာၾကေပမဲ့ စာေပေရးသားမႈကိုေရာ ယဥ္ေက်းမႈကိုပါ အိႏၵိယကို မွီျငမ္းခဲ့ၾကပါတယ္။ အေစာဆံုးျမန္မာစာအျဖစ္ ျမေစတီေက်ာက္စာမွာ ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။ ေက်ာက္စာေတြေရးခဲ့ၾကတယ္။ မွင္စာေတြေရးခဲ့ၾကတယ္။ ေပစာေတြေရးခဲ့ၾကတယ္။ ကဗ်ာ လကာၤေတြ သီခဲ့ၾကတယ္။ ပ်ိဳ႕၊အဲခ်င္း၊ ေအးခ်င္း၊အိုင္ခ်င္း၊ေတးထပ္၊ ရတု၊ ရကန္၊ ေဘာလယ္ စတဲ့ ျမန္မာမႈအႏုသုခုမေတြကို သီကံုးခဲ့သူ ပညာရွင္ေတြ ေခတ္အဆက္ဆက္မွာ ေပၚထြန္းခဲ့ပါတယ္။

ပုဂံေခတ္က အနႏၲသူရိယအမတ္ႀကီးကစၿပီး ပင္းယေခတ္၊ အင္းဝေခတ္က ေပေလးပင္ရွင္ေလးပါး၊ ကုန္းေဘာင္ေခတ္က ျမဝတီမင္းႀကီး၊ စေလဦးပုည တို႔အလယ္၊ ယခုေခတ္ စာဆိုေတြျဖစ္တဲ့ ခ်စ္ဦးညိဳ၊ဂ်ဴး တို႔အဆံုး စာဆိုပညာရွင္ေတြအမ်ားႀကီးေပၚထြန္းခဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံတစ္ခုဆိုလည္း မမွားႏိုင္ပါ။

ဘုရင့္အႀကိဳက္ေရးရတဲ့ နန္းတြင္းစာဆိုေတြရွိသလို ျပည္သူေတြရဲ႕ဘဝေတြကို သီကုံးခဲ့တဲ့စာဆိုေတြလည္းအမ်ားႀကီးပါပဲ။ ျပည္သူခ်စ္ေသာ စာဆိုေတြမို႔ ေခတ္အဆက္ဆက္မွာ သူတို႔ရဲ႕စာေတြမတိမ္ေကာခဲ့ၾကပါ။

ေခတ္ေပၚျမန္မာဝတၳဳကေတာ့ ဂ်ိမ္းလွေက်ာ္ရဲ႕ 'ေမာင္ရင္ေမာင္မမယ္မ' က စခဲ့ပါသတဲ့။ အဲဒီေနာက္မွာ မၾကာမွီေပၚလာခဲ့တဲ့ စာေရးဆရာ ဦးႀကီးရဲ႕' ခ်ဥ္ေပါင္ရြက္သည္ေမာင္မွိုင္း' ဝတၱဳကလည္း အေတာ္နာမည္ေက်ာ္ခဲ့သတဲ့။ ဂုဏ္သေရရွိလူႀကီးလူေကာင္းေတြက မစၥတာေတြ နာမည္ေရွ႕တတ္ၿပီးဂုဏ္ယူၾကတဲ့ေခတ္ကို အျမင္ကပ္ေနတဲ့ စာေရးဆရာႀကီးဆရာလြန္းက ဝတၳဳဇာတ္လိုက္ ၾကာကူလီေမာင္မွိုင္းအမည္ကိုယူၿပီး မစၥတာေမာင္မွိုင္းအမည္ခံလိုက္လို႔ မစၥတာေတြ တခန္းရပ္ကုန္ၾကရပါသတဲ့။ မစၥတာေမာင္မွိုင္းကေလာင္က တြင္သြားၿပီမို႔ ဒို႔ဗမာအစည္းအရံုးဝင္ျဖစ္သြားတဲ့အခါအထိ သခင္ကိုယ္ေတာ္မွိုင္းကေလာင္အမည္နဲ႔ ျပည္သူ႔စာဆိုႀကီး ျဖစ္ခဲ့ပါသတဲ့။ စာေပၾသဇာဟာ ဒီေလာက္ထိ ႀကီးမားခဲ့ပါတယ္။

ေခတ္စမ္းစာေပကို ဦးေဆာင္ခဲ့ၾကသူေတြကေတာ့ သိပၸံေမာင္ဝ၊ ေဇာ္ဂ်ီနဲ႔ မင္းသုဝဏ္ (ယခု ျမန္မာႏိုင္ငံသမၼတႀကီး ဦးထင္ေက်ာ္၏ ဖခင္) တို႔ပါပဲ။ စာရွည္ႀကီးေတြေရးတဲ့ေခတ္ကေန လိုရင္းတိုရွင္းေရးတဲ့ေခတ္ ေရာက္လာပါၿပီ။ ကဗ်ာ၊ စကားေျပေခတ္ဆန္းခ်ိန္ေပါ့။ သာမန္ျပည္သူေတြပါ စာေပေတြေရးသားႏိုင္တဲ့ေခတ္ကို ေရာက္ခဲ့ေအာင္ ေခတ္အဆက္ဆက္ ျဖတ္ခဲ့ၾကရတယ္။ ဆရာဒဂုန္တာရာတို႔နဲ႔ ' စာေပသည္စာေပအတြက္လား၊ စာေပသည္ ျပည္သူ႔အတြက္လား၊' ဆိုၿပီး ျငင္းခုန္ခဲ့ၾကတယ္။ ဆရာေဒါင္းႏြယ္ေဆြဦးေဆာင္တဲ့ ကာရံမဲ့ဗ်ာေတြ ေခတ္စားလာေတာ့ ကဗ်ာဆိုတာ ကာရံမဲ့သင့္ မမဲ့သင့္ ျငင္းခုန္ခဲ့ၾကတယ္။ ဆရာေဇာ္ေဇာ္ေအာင္တို႔အုပ္စုက ပို႔ေမာ္ဒန္စာေတြဖန္တည္းၾကတယ္။ အႏုပညာေတြကို လြတ္လပ္စြာဖန္တည္းႏိုင္တဲ့ေခတ္ကို ေရာက္လာခဲ့တယ္။ ျမန္မာစာေပဟာ ေခတ္ေတြကိုျဖတ္သန္းရင္း အဆင့္ဆင့္ ေျပာင္းလည္းလာခဲ့ပါတယ္။

အခုေတာ့ ရသစာေတြ တိမ္ျမဳတ္ေနၾကတယ္တဲ့။ စာဖတ္သူလူငယ္ေတြနည္းလာေနတယ္လို႔ အသံေတြၾကားေနရတယ္။ လူေတြဆင္းရဲဒုကၡေရာက္ေနၾကတဲ့ေခတ္မွာ စာမဖတ္ႏိုင္ၾကဘူးလို႔လဲ ဆရာေမာင္စိန္ဝင္းက ေျပာခဲ့ဖူးတာ မွတ္သားဖူးတယ္။ ဒီအခက္အခဲေတြၾကားကပဲ ျပည္သူ႔ၾကားကေပါက္ဖြားလာတဲ့ ျပည္သူ႔ စာေရးဆရာအမ်ားစုကေတာ့ ျပည္သူေတြကိုအသိပညာေပးဖို႔အတြက္ တႏိုင္ငံလံုးအႏွ႕ံသြားၿပီး စာေပေဟာေျပာပြဲေတြ ျပဳလုပ္ေနၾကတာ အားရစရာပါ။

ျမန္မာစာေပခ်စ္သူေတြမ်ားတဲ့ ဆန္ဖရန္စစၥကိုေဗးဧရိယာမွာလည္း သကၠရာဇ္၂၀၀၀ ခုႏွစ္ကစလို႔ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း စာေပေဟာေျပာပြဲေတြ က်င္းပလာခဲ့တာ ယခုအႀကိမ္ဆိုရင္ (၁၈)ႀကိမ္ရွိခဲ့ပါၿပီ။ ဒီႏွစ္အတြက္ လာေရာက္ေဟာေျပာမဲ့စာေရးဆရာေတြကေတာ့.......

' ဆရာ ခ်စ္ဦးညိဳ၊ ဆရာမဂ်ဴးနဲ႔ ဆရာထင္လင္းဦး' တို႔ ျဖစ္ပါတယ္။

ဆရာခ်စ္လို႔ ခ်စ္စႏိုးေခၚၾကတဲ့ တကယ္လည္း ခ်စ္ဖို႔ေကာင္းလွတဲ့ ဆရာခ်စ္ဦးညိဳကိုေတာ့ မိတ္ဆက္ေပးရန္မလိုပါ။ ျမန္မာမႈ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ ျမန္မာ့သမိုင္းေတြကို ကၽြမ္းက်င္လွတဲ့ ဆရာခ်စ္ဟာ သက္ရွိစာေပဟင္းေလးအိုးႀကီးပါပဲ။ အၿငိမ့္၊ သဘင္၊ ႐ုပ္ရွင္စတဲ့အႏုသုခုမပညာေတြကိုပါ ပညာရွင္အဆင့္ တတ္ေျမာက္ခဲ့သူဆရာတစ္ဦးပါ။ ရာဇဝင္ေတြသမိုင္းေတြကို ဖတ္ၾကသူနည္းေပမဲ့ ဆရာခ်စ္ရဲ႕လက္ရာ သမိုင္းရာဇဝင္ေနာက္ခံဝတၳဳေတြဟာ အႀကိမ္ႀကိမ္႐ိုက္နွိပ္ခဲ့ရပါတယ္။ ဆရာ့လက္ရာ ' လကာၤဒီပခ်စ္သူ' ေၾကာင့္ ရာမ၊ သီတာ၊ဒႆဂီရိတို႔ရဲ႕ သံုးပြင့္ဆိုင္အခ်စ္ဇာတ္လမ္းကို သိခဲ့ရတယ္။ 'ႏွင္းေကသရာခ်စ္တဲ့သူရဲေကာင္း' ကိုဖတ္ရင္း မြန္သူရဲေကာင္းလဂြန္းအိမ္ရဲ႕သစၥာတရားကို ရင္းႏွီးခဲ့ရတယ္။ 'ရွင္ေစာပု' နဲ႔ ပထမဆံုးမြန္ဘုရင္မႀကီးကို ပိုစိတ္ဝင္စားမိခဲ့တယ္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမဟာတမန္၊ ရတနာဂီရိအက်ဥ္းသား၊ မဟာေသနာပတိ စသည္နဲ႔ ဆရာ့စာေတြဖတ္ၿပီး သမိုင္းထဲက ဘုရင္ေတြ ဇာတ္ေကာင္ေတြနဲ႔ ရင္းႏွီးခဲ့ရတာပါ။

ဆရာမဂ်ဴးကလည္း ႏိုင္ငံေက်ာ္ ဘက္ဆဲလ္လားစာေရးဆရာမတစ္ဦးပါပဲ။ ဆရာဝန္အလုပ္ကိုစြန္႔ၿပီး စာေရးဆရာဘဝကို ခံယူခဲ့တဲ့သူ။ အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ႕စိတ္ခံစားခ်က္၊ ခြန္အား၊ မာန၊ ဆရာမဂ်ဴးကလည္း ႏိုင္ငံေက်ာ္ ဘက္ဆဲလ္လားစာေရးဆရာမတစ္ဦးပါပဲ။ 'အမွတ္တရ' ကစၿပီး နာမည္ေက်ာ္လာခဲ့ၿပီး ဆရာမေရးတဲ့စာအုပ္ေတြမ်ားစြာဟာ စာအုပ္ဘဝကေန ႐ုပ္ရွင္ေတြအျဖစ္လည္း ေျပာင္းလည္းခဲ့ပါတယ္။ မိန္းမတစ္ေယာက္ရဲ႕ဖြင့္ဟဝန္ခံခ်က္၊ မရွိမျဖစ္မိုး၊ ေၾကမြသြားေသာတိမ္တိုက္မ်ားအေၾကာင္း၊ၾကာေတာ့သည္လည္း ေမာင့္စကား၊ နံရံ၏အျခားတဖက္၊ စတဲ့ စာအုပ္ေပါင္းမ်ားစြာဟာ ယေန႔ထိတိုင္ အႀကိမ္ႀကိမ္ ႐ိုက္နွိပ္ေနရဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဆရာထင္လင္းဦးကေတာ့ ပညာေပးစာေတြေရးသားေဟာေျပာေနသူ။ ျပည္သူ႔ပါတီႀကီးရဲ႕ အလုပ္အမႈေဆာင္ေဟာင္းတစ္ဦး။ ဘာသာ၊ သာသနာကို ခုတုံးလုပ္ေနတဲ့ အမ်ိဳးသားေရးကိုယ္ေတာ္ေတြနဲ႔ အစိုးရကို ျပတ္သားစြာ ေဝဖန္ေထာက္ျပခဲ့သူ။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဒီလူေတြရဲ႕အၿငိဳးထားမႈခံရၿပီး ေထာင္ခ်ခံခဲ့ရသူ။ အမွန္တရားရဲ႕ဘက္ေတာ္သားတစ္ဦးဆိုလည္း မမွားႏိုင္ပါဘူး။

ဒီလိုနာမည္ႀကီးစာေရးဆရာသံုးဦးရဲ႕ အေမရိကန္ႏိုင္ငံ စာေပေဟာေျပာပြဲဟာ ၾကံဳေတာင့္ၾကံဳခဲပြဲတစ္ခုလို႔ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ သူတို႔ေတြေဟာေျပာတာကို တဝႀကီးနားေထာင္ၾကမယ္။ စာေရးသူနဲ႔စာဖတ္သူ ေတြ႕ဆံုေမးျမန္ခန္းလည္း ပါဝင္ပါလိမ့္မယ္။

က်င္းပမဲ့အခ်ိန္ကေတာ့ ယခုလာမဲ့ စက္တင္ဘာလ (၂၃)ရက္ေန႔ စေနေန႔ညေနမွာ က်င္းပျပဳလုပ္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ညေန ငါးနာရီခြဲမွ ညဆယ္နာရီအထိပါ။

က်င္းပမဲ့ေနရာကေတာ့......

Southern Alameda County Buddhist Church (SACBC)
32975 Alvarado Nile Rd,
Union City, CA 94587

ျဖစ္ပါတယ္။ႂကြေရာက္လာၾကတဲ့ စာေပခ်စ္သူအေပါင္းကို ညေနအဆာေျပ ျမန္မာအစားအစာ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ဧည့္ခံႏိုင္ေရးအတြက္လည္းစီစဥ္ေနၾကပါတယ္။


၂၀၀၀ခုႏွစ္မွာ ဆရာတင္မိုးနဲ႔စခဲ့ၿပီး အခက္အခဲမ်ိဳးစံုၾကားကေန ႏွစ္စဥ္က်င္းပႏိုင္ခဲ့တာဟာ ေဒသခံစာေပခ်စ္သူေတြရဲ႕ အားေပးမႈေၾကာင့္ပါပဲ။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ေတြက စပြန္ဆာေပးဖို႔ လက္မတြန္႔ၾကသလို အားေပးၾကတဲ့ပရိတ္သပ္ကလည္း လာဖို႔ကို တိုက္တြန္းေနစရာမလိုခဲ့ၾကဘူး။ စုေပါင္းအားနဲ႔ပဲ ျမန္မာစာေပေဟာေျပာပြဲေတြ က်င္းပခဲ့ၾကပါတယ္။ အေမရိကားမွာ ႏွစ္စဥ္မွန္မွန္ ျမန္မာစာေပေဟာေျပာပြဲက်င္းပႏိုင္တဲ့ တစ္ခုတည္းေသာၿမိဳ႕အျဖစ္ မွတ္တမ္းဝင္ခဲ့ၿပီမို႔ ျမန္မာစာေပခ်စ္သူေတြရဲ႕ ပ့ံပိုးကူညီမႈေတြကို ေက်းဇူးတင္ေၾကာင္း ဒီေနရာကေန ေလးစားစြာ မွတ္တမ္းတင္ခြင့္ျပဳပါ။

မၾကာခင္က်င္းပေတာ့မဲ့ ဆန္ဖရန္စစၥကိုေဗးဧရိယာ ျမန္မာစာေပေဟာေျပာပြဲကိုလည္း စာေပခ်စ္သူေတြအေနနဲ႔ ယခင္ႏွစ္မ်ားနည္းတူ တခဲနက္ႂကြေရာက္အားေပးၾကပါဦးလို႔ ဒီေနရာကေနၿပီး နွိုးေဆာ္အသိေပးအပ္ပါသည္ခင္ဗ်ား။

ဆန္ဖရန္စစၥကိုေဗးဧရိယာ ျမန္မာစာေပေဟာေျပာပြဲျဖစ္ေျမာက္ေရးေကာ္မတီကိုယ္စား

ျမန္မာစာကိုခ်စ္တဲ့

ေမာင္လူေပ

Comments