Khin Aung Aye - Essay of Emptiness

မရွိျခင္းအေၾကာင္း အက္ေဆး
ခင္ေအာင္ေအး၊ ဇြန္ ၃၀၊ ၂၀၁၃

တကယ္ေတာ့ ကိုယ့္မွာ ဘာမွမရွိပါ။ မရွိဘူးတို႕ မသိဘူးတို႕ ေျပာတာမ်ိဳး ေခတ္စားလို႕ လိုက္ေျပာတာ
မဟုတ္ပါ။ တကယ္ကို ဘာမွ မရွိတာပါ။ ရွိတယ္လို႕ ေျပာေကာင္းတာ၊ ေျပာလို႕ရတာေတြဆိုလို႕ ေမြးရာပါ ခႏၶာကိုယ္ အတၱေပါၾကီးနဲ႕ (ဒါလည္း တစ္ေန႕တစ္ျခားေလ်ာ့ပါးပ်က္စီးယိုယြင္းလို႕) မရွိလုိ႕ကို မျဖစ္လို႕ရွိ ေနရတာေလးေတြခ်ည့္ပဲ။ အပိုအလွ်ံဆိုလုိ႕ အခ်ိန္ေတြပဲရွိတယ္ (ႏွေျမာစရာၾကီး)။ ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ မရွိတာ ဥပမာ အိမ္ပိုင္မရွိ၊ ကားပိုင္မရွိ၊ ေရႊဆိုလို႕ ကီလိုျပားမေျပာနဲ႕ တစ္ပဲသားေတာင္မရွိ၊ ဘဏ္စာရင္းမွာ တစ္လခ်င္း သံုး ေလာက္ရံုအျပင္ အပိုမရွိ၊ အစရွိသျဖင့္ ေပ့ါေလ။ အမ်ားၾကီးပါ၊ မရွိတာေတြေျပာပါတယ္။ နာမ္တရားပိုင္းက ေျပာမယ္ဆိုလည္း ပညာမရွိ၊ အေတြးအေခၚအယူအဆ ခိုင္ခိုင္မာမာမရွိ၊ ႏိုင္ငံေရး အစဥ္အလာမရွိ၊ စည္းကမ္းမရွိ၊ သီလသမာဓိမရွိ၊ အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္းပညာမရွိ။ ဂုဏ္သိကၡာမရွိ၊ ေအာင္ျမင္ ေက်ာ္ၾကားမွဳမရွိ။ အဲ သလိုမ်ိဳးေပ့ါေလ။ ဆက္ေျပာရင္ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ စိတ္ဓါတ္က်ျပီး ဒီ ေနရာမွာတင္  ဘိုင္းကနဲ လဲက်ေသသြားေလာက္ပါတယ္။

ကိုယ့္မွာ ဘာရွိသလဲ စဥ္းစားရတာ အေတာ္ဦးေဏွာက္ေျခာက္ပါတယ္။ ဘာလို႕ဆို လြယ္ရာကူရာ တခုခု ကိုယ့္ ရွိတာစဥ္းစားလိုက္တာနဲ႕ အဲဒီရွိတာဟာ ရွိသင့္ရွိထိုက္တဲ့ စံရဲ႕ေအာက္မွာ ေရာက္ေရာက္ ေနတာမို႕ ထည့္ေရတြက္ေျပာဖို႕ရာ အံမ၀င္ဘူးလို႕ ခ်က္ျခင္းေတြးမိသြားလို႕ပါပဲ။ ဒါနဲ႕တဆက္တစပ္ထဲ ရွိတယ ဆိုတာ ဘာလဲ မရွိဘူး ဆိုတာ ဘာလဲ ဆိုတဲ့ အူေၾကာင္ေၾကာင္အေတြးဆီ ေရာက္သြားပါေတာ့တယ္။ ရွိတယ္ မရွိဘူး ဆိုတာ တကယ္ရွိလား။ ဘာနဲ႕တိုင္းတာျပမလဲ။ ဥပမာ ကိုယ့္မွာ ပိုက္ဆံ ၁၀၀၀ ရွိတယ္ဆိုပါေတာ့။ ပိုက္ဆံရွိတယ္ ေျပာမလား၊ မရွိဘူးေျပာမလား။ အဲဒီမွာလဲ ေငြသားရဲ႕ယူနစ္ (ဗမာေငြလား၊ ထုိင္းဘတ္လား အဂၤလန္ေပါင္လား) ေပၚမူတည္ျပီး ရွိျခင္းမရွိျခင္းက ကြဲျပားေသးတယ္။ ေနာက္ ပိုင္ဆုိင္မွဳ ပမာဏမ်ားသူနဲ႕ နည္းသူအလိုက္ေပ့ါေလ။ ဥပမာ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၀၀၀ ဟာ ကိုယ့္အတြက္ ခုေနခါမွာ ေတာ္ေတာ္မ်ားတဲ့ ေငြပမာဏေပမယ့္ ငါ့လက္ထဲ ပိုက္ဆံမရွိေတာ့ဘူးကြ၊ ဒီမွာၾကည့္ ၁၀၀၀ ေတာင္မျပည့္ေတာ့ဘူး’ လို႕ ပိုက္ဆံအိတ္ထဲက ေဒၚလာ ရာတန္ အထပ္ တစ္ထပ္ ကို မ်က္ႏွာရံွ႕တြျပီးျပတာမ်ိဳး ေအာင့္သက္သက္နဲ႕ ခံခဲ့ရဘူးလို႕ပါ။

ပညာလည္း ဒီလိုပါပဲ။ ကိုယ့္တုိင္းျပည္မွာ လူဦးရည္နဲ႕စာရင္ ပညာေရး ဆံုးခန္းတိုင္တဲ့သူ အင္မတန္နည္းပါတယ္။ ၀ိဇၨာ-သိပၸံဘြဲ႕ေလးေလာက္ရရင္ကို အေတာ္ဟုတ္ေနျပီေျပာရမယ္။ ဒါေပမယ့္ ကိုယ္ေတြတုန္းကသိပ္မဆိုးဘူး ဆိုတာေတာင္ ပညာေရးက အေတာ့္ကို ဆုတ္ယုတ္ေနျပီေလ။ ရုကၡေဗဒနဲ႕ဘြဲ႕ရတယ္ အပင္ ၄-၅ ပင္ျမင္လို႕မွ ဘာပင္လဲ တန္းေျပာႏိုင္တာ ၁ပင္ေတာင္ အႏိုင္ႏိုင္ပဲ။ ေက်ာင္းဆိုတာလဲ ပထမႏွစ္ကလား မွန္မွန္တက္ျဖစ္လိုက္တယ္၊ ဘယ္လို ေက်ာင္းျပီးသြားမွန္းေတာင္ မသိလိုက္ဘူး။ ဒါမ်ိဳးကို ပညာတတ္ဘြဲ႕ရလို႕ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ဘယ္လိုမွ မခံယူႏိုင္ဘူးေလ။ ဒီေတာ့ ပညာဆိုလဲ မရွိဘူးလို႔ပဲ ေျပာရမွာပဲ။ ကိုယ္ ငယ္ငယ္တုန္းက နည္းနည္း တယူသန္တယ္။ အဲ့ဒီလို တကယ္မတတ္ပဲ စာေမးပြဲေအာင္လာတဲ့ ဘြဲ႕ကို အခမ္းအနား တက္ျပီး မယူဘူး လုပ္လို႕ မိသားစုေတြ ငိုဟယ္ ယိုဟယ္ျဖစ္လိုက္ၾကရေသးတယ္။ ထားပါေတာ့။

မရွိဘူး ရွိတယ္ဆိုတာက တကယ္ေတာ့ စိတ္ရဲ႕အတိုင္းအတာဆိုလည္းမမွားပါဘူး။ ကိုယ့္ရွိတာကို မရွိဘူး ထင္လို႕ရသလို၊ မရွိတာကိုလည္း အရွိထင္ႏိုင္ပါတယ္။ ၂ ခုစလံုးဟာ မေကာင္းတဲ့ လကၡဏာပါပဲ။ ေနာက္ လူအမ်ားရဲ႕စံသတ္မွတ္ခ်က္၊ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ရိုက္ခတ္မွဳ၊ ပတ္၀န္းက်င္က ကိုယ့္အေပၚ ဆိုးေကာင္း နိမ့္ျမင့္တြက္ခ်က္မွာကို အစိုးရိမ္လြန္မွဳ ဆိုတာေတြနဲ႕လဲ ဆိုင္မွာပါ။ ေတာ္ရံုအားျဖင့္ေတာ့ ကိုယ္ ခုလိုမ်ိဳး စဥ္းစားေတြးေခၚစရာ အသိအျမင္ဆိုင္ရာေတြနဲ႕စာမ်ိဳး မေရးခ်င္လွဘူး။ ခုလည္း အမွန္က ရသ အက္ေဆး
လို စာမ်ိဳးေရးဖို႕ပဲ၊ မရဘူး။ သူ႕ဟာသူ ဒီပံုစံပဲ တည္ျဖစ္သြားေတာ့ သူ႕အလုိက္အတိုင္း လိုက္ေရးေနရတာ။
သိပ္အျငင္းပြားစရာေကာင္းတယ္။ ျပီးေတာ့ စာဖတ္သူ အမ်ိဳးမ်ိဳးမွာလည္း ကိုယ္ပိုင္ အသိနဲ႕ အသိရဲ႕အတိုင္း
အထြာ အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ အယူအစြဲအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႕ဆိုေတာ့..။ ကိုယ္က ကဗ်ာပဲ ေရးခ်င္တာ။ ဒါေပမယ့္ ခုတစ္ေလာ
စိတ္ေဖာက္လာျပန္တယ္။ ကဗ်ာမေရးေတာ့ဘူးလို႕။ အဲ့ဒီမွာ ဒီ မရွိျခင္း အေတြးကို ေတြးမိေတာ့တာပဲ။ ငါ့မွာ
ဘာမွ မရွိဘူး။ အဲ့သလို တကယ္ပဲ ခံစားလာရတယ္။ ဒါနဲ႕ ျပန္ဆန္းစစ္တယ္။ ငါ့မွာ တကယ္ပဲ ဘာမွ မရွိဘူး
လား ဆိုေတာ့ အဲသလိုလဲ မဟုတ္ျပန္ဘူးေလ။ ဒါျဖင့္ ရွိသလား လို႕ ခပ္ဆတ္ဆတ္ကေလး ကိုယ့္ကိုယ္ကို
ျပန္ေမးျပန္ေတာ့ အဲ မရွိဘူး၊ မရွိတာပဲ ေတြ႕တယ္။ ဘာမွ မရွိဘူး။ ဒီစာ အစမွာ တန္းစီေရးျပခဲ့သလိုပဲ၊ ရုပ္
ပိုင္းေကာ စိတ္ပိုင္းေကာ တကယ္ မရွိသူ၊ မျပည့္စံုသူပဲ။

အဲဒီမွာ မရွိျခင္းအေၾကာင္းကို ျပန္ဆန္းစစ္တယ္။ ဘာေၾကာင့္ မရွိရတာလဲ၊ မျပည့္မစံုျဖစ္ရတာလဲ ဆိုေတာ့ မည္သူမျပဳမိမိမွဳ ဆိုတဲ့ စာသားေလးေခါင္းထဲ ေရာက္လာတယ္။ ရွိ ေအာင္မလုပ္ခဲ့လို႕ေပ့ါ။ ရွိတုန္းက ရွိသင့္ သေလာက္ရွိခဲ့ပါတယ္။ ရွိေအာင္ လုပ္ခဲ့တာကိုး (ဒီမွာလဲ ခုနက ကိုယ့္ဟာကိုယ္ ေ၀ဖန္ ဆန္းစစ္သံုးသပ္ခ်က္ေတြနဲ႕ တိုက္ခ်လိုက္ျပန္ရင္ ရွိခဲ့တယ္ဆိုတာလဲ မဟုတ္ေသးဘူး၊ ထားပါေတာ့။ ပိုရွဳပ္ကုန္ေတာ့မယ္) အဲဒီေတာ့ ဒါျဖင့္ ခု ရွိခ်င္ရင္ ရွိေအာင္လုပ္ေပ့ါ လို႕ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ေင့ါလိုက္ေတာ့၊ “ေအး - မလုပ္ရင္ ဘာမွမရဘူး၊ ဒါေတာ့ ရွင္းတယ္။ လုပ္တုိင္းမရ-လုပ္တိုင္းမျဖစ္တာေကာ မင္းသိလား လို႕ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ျပန္ေမးေတာ့၊  တသက္တာ ျဖတ္သန္းခဲ့မွဳေတြက စစ္ထုတ္ထားတဲ့ အသိက ငါးခူျပံဳးျပံဳးတယ္။ ၂ခ်က္ ရွိပါတယ္၊ စိတ္ေဇာေတြ ထက္သန္ဖို႕လိုတယ္။ စိတ္ေဇာေတြထက္သန္ျပီး လုပ္ေပမယ့္ အက်ိဳးအေၾကာင္း တိုက္ဆိုင္မွဳပဲ ေျပာေျပာ အရပ္စကားနဲ႕ ကံၾကမၼာက ဖန္လာတယ္ ဆိုဆို၊ ‘လုပ္တုိင္းမျဖစ္ဘူး ဆိုတာကေတာ့ တကယ္ကို  ရွိပါတယ္၊ ခဏခဏၾကံဳဖူးတယ္။ ကံ-ကံ၏အက်ိဳး ဘာညာနဲ႕ ဆိုရင္ ဘာသာတရားဖက္ ဆြဲေျပာတယ္ ျဖစ္ ေနပါအုန္းမယ္။ လုပ္တိုင္း မျဖစ္ဘူးဆိုတာက ခ်က္ျခင္းလက္ငင္း အက်ိဳးေပးအေၾကာင္းထင္ ျဖစ္မလာတတ္တဲ့ သေဘာသဘာ၀ကို ေျပာခ်င္တာပါ။ လုပ္ရပ္တိုင္း ေဆာင္ရြက္မွဳတိုင္းမွာေတာ့ ေနာက္ဆက္တြဲ အက်ိဳးဆက္ (အဆိုး၊ အေကာင္း) ကေတာ့ ရွိတာခ်ည့္ပါပဲ။ အေႏွးနဲ႕အျမန္သာ ကြာတာပါ။ အဲလို တခုခုကို ျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္တဲ့အခါ ေဇာေတြ ထက္သန္ဖို႕ကလည္း အင္မတန္အေရးၾကီးပါတယ္။ ဒီစာရဲ႕အစမွာ တည္ထားတဲ့ ရွိတယ္၊ မရွိဘူး ဆိုတဲ့အပိုင္းနဲ႕ ရွိေအာင္လုပ္တာ မလုပ္တာ ဆိုတဲ့ ရိုးစင္းတဲ့ အပိုင္းကေလးကိုပဲ ကြက္ျပီး  ေျပာေန ေရးေနတာလို႕အေတြးကို ျပန္ျခံဳ႕လိုက္ၾကရေအာင္။

တကယ္ေတာ့ အခု ဒီစာကို ေရးေနတာကိုက ကဗ်ာတပုဒ္ေရးသလို ေဇာမကပ္တာ သိသာလွပါတယ္။
ကိုယ္က စာေရးျဖစ္ေအာင္ဆိုျပီး အတင္းလွံဳ႕ေဆာ္ ကိုယ့္ကိုယ္ကို က်ံဳးသြင္းျပီး ဒီစာေရးေနတာမို႕ တယ္
ျပီး ေစးေစးပိုင္ပိုင္မျဖစ္မွန္းလဲ သိေနရပါရဲ႕။ ရွိတယ္-မရွိဘူး ကို ျပႆနာလုပ္ျပီး ကိုယ့္ရဲ႕ လက္ ၁၀ ေခ်ာင္း
မျပည့္တတ္ျပည့္တတ္ ပရိသတ္ကို အသိပညာေတြ ေ၀ငွေပးအုန္းမွ ဆိုတဲ့ စိတ္ေစတနာ မပါရိုးအမွန္ပါ။
ကိုယ္ဟာ စကားေျပေရးခ်င္သေလာက္ စကားေျပေရးျခင္းအတတ္ပညာမွာ ႏံုခ်ာလွတယ္။ ဒါအေလ့
အက်င့္မရွိလုိ႕ပဲ လို႕ခံယူတယ္ (ေဟာ မရွိတာ တခုတိုးလာျပန္ျပီ)။ ဒီေတာ့ စကားေျပအေရးက်င့္ဖို႕ကို
အားထည့္ျပီး လုပ္ရတယ္။ ဒါက လိုရင္းပါ။ ေရးဟ ေရးဟ ဆိုေတာ့လဲ ေရးစရာ၊ ဌာပနာ သြပ္စရာ အေၾကာင္း
က လိုလာျပန္ေရာေလ။ ဒီေနရာမွာေတာ့ ကဗ်ာေရးတာနဲ႕ နည္းနည္းတူတာက ကိုယ္က ဘာအေၾကာင္း
ေတာ့ ေရးအုန္းမွ ဆိုျပီး မေရးဘူး။ ကြန္ျပဴတာေပၚမွာ Sheet အသစ္တရြက္ ယူလိုက္တယ္။ လက္ေခ်ာင္း
ကေလးေတြက တစ္ေတာက္ေတာက္နဲ႕ ေခါက္ရင္း ေခါင္းထဲကို ဘာေတြ ၀င္လာမလဲ ေစာင့္တယ္။
တေ၀ါေ၀ါျဖတ္သြားတဲ့ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ အေတြးစေတြထဲက ျဖတ္ကနဲ တခုခုကို ဖမ္းလိုက္တယ္။ ေရထဲ
ျဖတ္သြားတဲ့ ငါးအုပ္ထဲ ငါးတစ္ေကာင္ေကာင္ကို မွိန္းနဲ႕ပစ္ဖမ္းလိုက္သလိုလို႕ ေျပာရင္ရမယ္ထင္ပါရဲ႕။
အဲဒီမွာ မိတဲ့အေတြးစကေန ၀ါက်တစ္ေၾကာင္း ေကာက္ေရးလိုက္တာပဲ။ ျပီးရင္ အဲ့ဒီေနာက္ကို လိုက္
ေရးေပေတာ့ပဲ။ အိုး ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ေက်ာ္ လူ႕ဘ၀ထဲမွာ သူသူကိုယ္ကိုယ္ေတြ မၾကံဳဖူးတဲ့ ျဖတ္သန္းမွဳ
အေတြ႕အၾကံဳေတြ မိုက္မဲမွဳေတြ ဘ၀ရဲ႕အတက္အက်ေတြနဲ႕ တင္းၾကမ္းျပည့္ေနခဲ့တာ။ ၾကိဳက္တဲ့၀ါက်
တစ္ေၾကာင္းသာေပး အေနေတာ္ စာတပုဒ္ေတာ့ ျဖစ္ေအာင္ေရးျပမယ္။ ေကာင္းမေကာင္းေတာ့ အာမ
မခံႏိုင္ဘူးေပ့ါေလ။ ရွမ္းၾကိဳက္မွ ႏြားေခ်ာ ဆိုသလိုေပ့ါ။

စာေကာင္းေပမြန္ဆိုတာမ်ိဳးကို ဖတ္ရတာသာ ၀ါသနာပါတာ ကိုယ္တိုင္ေတာ့ တယ္မေရးခ်င္လွဘူး။
ေနာက္ ကိုယ္စာေရးတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကအသိပညာျဖန္႕ျဖဴးတာ မဟုတ္တဲ့အတြက္ ဗဟုသုတ၀မ္းစာျပည့္ဖို႕လည္း မလိုဘူးေလ (အဲဒီ ၀မ္းစာကလဲ ခုနက မရွိစာရင္း’ ရဲ႕ ေရွ႕ဆံုးနားမွာကို ထည့္ရမွာ)။  ကိုယ့္အလုပ္က (အဲ ကိုယ္လုပ္ခ်င္တာက) အစတခုရရင္ အဲ့ဒီ အစ ကေန တခုခုေျပာဖို႕ပဲ။ ေျပာဖို႕က လိုရင္း။ (စာနဲ႕က်ေတာ့ ေရးဖို႕က လိုရင္းေပ့ါေလ။) ကိုယ္အခုေရးေနတာ အဲ့ဒီ မူလရည္မွန္းခ်က္ဆီကိုေတာ့ ေရာက္သား။ ဆိုေတာ့ ခု ဒီစာ ဆိုပါေတာ့။ ရွိျခင္း မရွိျခင္း အေၾကာင္း ေျပာတာ/ေရးတာ လား ဆိုေတာ့၊ မဟုတ္ဘူး။ ဒႆနေတြ အေတြးအေခၚေတြ ခ်ျပခ်င္လို႕လား ဆိုေတာ့လည္း မဟုတ္ဘူး။  စာေရးခ်င္တာ။ စာတပုဒ္၊ ဘယ္လိုအေၾကာင္းအရာ မဆို၊ စာ တပုဒ္ပုဒ္ ေရးခ်င္တာ။ ဒါပဲ။ ဒီေတာ့  စာေရးဖို႕ၾကိဳးစားတယ္။ ကြန္ျပဴတာေရွ႕မွာ ခါးၾကီးကိုင္းျပီး ဟိုၾကည့္ ဒီၾကည့္ လုပ္ေနရာက ကိုယ္ကို မတ္မတ္ထားလိုက္တယ္။ အသက္ရွဴတာကို ပံုမွန္ထက္ သိသိသာသာ ရွဴသြင္း ရွဴထုတ္ နည္းနည္းလုပ္လုိက္တယ္။ စာဖိုင္တခုကို က်ပမ္းဖြင့္ျပီး အဲ့ဒီကမွ တစ္ဆင့္ New (Creat a new cocument)  ဆိုတာေလး မီႏူးဘားကေန ေရြးယူလိုက္တယ္။ စာမ်က္ႏွာအသစ္ (Sheet) တစ္ခု ယူလိုက္တယ္။  လက္ေခ်ာင္း ကေလးေတြက တစ္ေတာက္ေတာက္နဲ႕ ေခါက္ရင္း ေခါင္းထဲကို ဘာေတြ ၀င္လာမလဲ  ေစာင့္တယ္။ တေ၀ါေ၀ါျဖတ္သြားတဲ့ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ အေတြးစေတြထဲက ျဖတ္ကနဲ တခုခုကို ဖမ္းယူ လိုက္တယ္။ ေဟာဒီလို ၀ါက်မ်ိဳး ဆိုပါေတာ့ -

တကယ္ေတာ့ ကိုယ့္မွာ ဘာမွမရွိပါ။ မရွိဘူးတို႕ မသိဘူးတို႕ ေျပာတာမ်ိဳး ေခတ္စားလို႕ လိုက္ေျပာတာ မဟုတ္ပါ။ တကယ္ကို ဘာမွ မရွိတာပါ။

ခင္ေအာင္ေအး
၃၀၊ ဇြန္လ၊ ၂၀၁၃  ဖရာ့ပရာဒင္န္၊ ဘန္ေကာက္  ၀၆း၁၁ နာရီ
စာထဲ ထည့္ေရးဖို႕ ေနရာအကြက္အကြင္းမရတာနဲ႕ ေအာက္ေျခမွတ္စုအေနျဖင့္ ျဖည့္စြက္လုိက္ပါတယ္။
ရွိ-မရွိ။ သိ-မသိ နဲ႕ပတ္သက္လို႕ ဒီစာေရးေနရင္း ေခါင္းထဲ၀င္လာတဲ့ ဖတ္ဖူးမွတ္ဖူးတာေလးေတြထဲက ေတာ္ေတာ္ၾကိဳက္တာေလး ၂ ခု ေ၀ငွေပးခ်င္လို႕ပါ။
-       သိတာကို သိတဲ့အတိုင္း မက်င့္ႏိုင္ မလုပ္ႏိုင္ရင္ မသိတာနဲ႕အတူတူပဲ ( ေရးသူ မမွတ္မိ)

-       အေကာင္းကိုရွာ၏။ အေကာင္းကား မရွိေတာ့ (ေမ၀တၱဳ အဆံုးသတ္စာေၾကာင္း၊ ဒဂုန္တာရာ)

Comments