အမၺနဒီေက်ာ္စြာ ● အယ္ဒီတာတို႔၏ အသံမ်ား

 အမၺနဒီေက်ာ္စြာ ● အယ္ဒီတာတို႔၏ အသံမ်ား
(မုိးမခ) မတ္လ ၂၈၊ ၂၀၁၈

မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ အယ္ဒီတာတို႔ၾကံဳေတြ႔ေနရေသာ အခက္အခဲမ်ားမွာကား ကဗ်ာစာမူပို႔သူမ်ားကို ျပန္လည္ေျဖရွင္း ေပးေနရေသာျပႆနာမ်ားလည္း ပါဝင္ေလသည္။ စာေပေလာကထဲသို႔ ကေလာင္သစ္မ်ားအျဖစ္ ဝင္ေရာက္လာေသာ လူငယ္ကေလာင္သစ္မ်ားအမ်ားစုသည္ ၂၀၀၀ ခုႏွစ္ေရွ႕ပိုင္းမွ ဆရာ/မမ်ားကဲ႔သို႔ အခက္အခဲ သိပ္မရွိၾကေတာ့ပါဟုေျပာ လွ်င္ လြန္အံ႔မထင္ပါ။ ထိုေခတ္ထိုကာလကမ်ားဆီက အယ္ဒီတာမ်ားကို အလြန္ခ်စ္ေၾကာက္ ႐ိုေသသမႈ ရွိခဲ့ၾကရ၏။ စာမူပို႔ ဖို႔ကိုပင္ မဝံ႔မရဲျဖင္႔ပို႔ခဲ႔ၾကရသလို အယ္ဒီတာကိုမ်က္စိေရွ႕တြင္ မ်က္ဝါးထင္ထင္ ေတြ႔ေနရပါေသာ္လည္း မေခၚဝံ့ မေခၚရဲ  ႏႈတ္ဆက္ျခင္းအမႈကို အလြယ္တကူမျပဳရဲခဲ႔ၾကေသာ ေခတ္ျဖစ္သည္။

ယခုေခတ္သည္ကား ထိုသို႔မဟုတ္ေတာ့ၿပီ။ မဂၢဇင္းဂ်ာနယ္ ေန႔စဥ္သတင္းစာတို႔ကို စာတိုက္မွ စာမူပို႔ေသာသူမ်ားလည္း အရင္ကနဲ႔စာလွ်င္ နည္းပါးလာေလျပီ။ Email မ်ားေပၚလာခဲ့ၿပီ။ Facebook ၊ Viber မ်ား ေပၚလာခဲ႔ေလၿပီ။ အင္တာနက္ အလြယ္တကူ တိုက္႐ိုက္သံုးႏိုင္ေသာ ဆင္းမ္ကဒ္မ်ား၊ ဟန္းဆက္မ်ားကို အလြယ္တကူရရွိလာခဲ႔ေလၿပီ။ ထိုသို႔ အင္တာနက္ အြန္လိုင္းကို အလြယ္တကူအသံုးျပဳနိုင္လာျခင္းကလည္း စာေပေလာကႏွင္႔ သတင္းေလာကကိုတိုက္ရိုက္ ေကာင္းက်ဳိး ဆိုးက်ဳိးမ်ားကို သိသိသာသာရွိလာေစခဲ့ၿပီ။ ေကာင္းက်ဳိးကေတာ႔ စာေရးသူ ကဗ်ာေရးသူ လူငယ္ကေလာင္သစ္မ်ား နာမည္ ရွိၿပီးေသာ ဆရာ/မမ်ား အားလံုး အြန္လိုင္းေပၚေရာက္လာၾကကာ စာပိုေရးျဖစ္ၾကျခင္း၊ ပရိသတ္ႏွင့္ တိုက္႐ိုက္ထိေတြ႔ခြင္႔ရ ျခင္းအယ္ဒီတာမ်ားႏွင့္ တိုက္႐ိုက္ဆက္သြယ္ခြင့္ စကားအျပန္အလွန္ ျမန္ဆန္စြာ သတင္းရင္းျမစ္ကအစ လြယ္ကူလာျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

အထူးသျဖင့္ လူငယ္မ်ားစာေရးျဖစ္လာၾကၿပီး ကေလာင္သစ္မ်ားအျဖစ္ အမ်ားအျပား ေပၚထြက္လာျခင္းသည္လည္း ေကာင္းေသာ အလားအလာပင္ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ လူငယ္ကေလာင္သစ္အခ်ဳိ႕သည္ ဘယ္မဂၢဇင္းဘယ္ဂ်ာနယ္ ဘယ္ သတင္းစာတိုက္မ်ားတြင္ မည္သူက အယ္ဒီတာခ်ဳပ္၊ မည္သူက အယ္ဒီတာတာဝန္ကိုယူထားသည္၊ မည္သူက တာဝန္ခံ အယ္ဒီတာလုပ္ေနသည္ စသည္ျဖင့္ သိေအာင္ စံုစမ္းထားသူမ်ားမွာ နည္းပါးလာသည္ဟု အယ္ဒီတာမ်ားက ေျပာဆိုသံမ်ားရွိ ပါသည္။ အမွန္တကယ္လည္း ဘယ္တိုက္တြင္ အယ္ဒီတာမည္သူျဖစ္သည္၊ တိုက္၏ေပၚလစီမွာ မည္သို႔ျဖစ္သည္ မည္သည့္ က႑မ်ားပါရွိသည္၊ ကဗ်ာ၊ အက္ေဆး၊ ေဆာင္းပါး၊ ဝတၳဳတို/ရွည္ အခန္းဆက္က႑မ်ား ရွိ/မရွိ၊ ျမန္မာရနံ႔က႑မ်ား ပါ/မပါ စသည္တို႔ကိုေတာ့ အနည္းႏွင့္အမ်ားသိရွိေအာင္ ေလ့ထားထားသင့္သည္ဟု အယ္ဒီတာမ်ားက ေျပာစမွတ္ျပဳၾကသည္။ သို႔မွသာ စာမူပို႔မည့္ စာမူပိုင္ရွင္သည္ ငါက မည္သည့္ကဗ်ာအမ်ဳိးအစားေရးတတ္သည္၊ မည္သည့္အက္ေဆးအမ်ဳိးအစားကို အားသန္သည္၊ မည္သည့္ေဆာင္းပါးမ်ားကို အေရးမ်ားသည္ စသည္ျဖင့္ ကိုယ့္ေရးဟန္ႏွင့္လိုက္ဖက္ေသာ လိုက္ေလ်ာညီ ေထြရွိေသာ အယ္ဒီတာမဂၢဇင္းဂ်ာနယ္ စာေစာင္ သတင္းစာ စသည္တို႔ကို အလြယ္တကူေရြးခ်ယ္ေပးပို႔ႏိုင္လိမ္႔မည္ျဖစ္ပါ သည္။ မိမိေရးဟန္နဲ႔ တိုက္အားလံုးနဲ႔ အံဝင္ခြင္က်ျဖစ္မည္ေတာ့ မဟုတ္ပါ။ တိုက္မ်ားကလည္း မိမိတို႔တိုက္၏ စံႏႈန္းမ်ား ေပၚလစီမ်ားျဖင္႔ စာဖတ္ပရိသတ္မ်ား၏ ေတာင္းဆိုမႈမ်ားအရ သြားေနရသည္ျဖစ္ရာ စာမူပို႔သူ ဆရာ/မတို႔၏ အႀကိဳက္ကို အစဥ္သျဖင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြလုပ္ေပးေနႏိုင္ဖို႔ကလည္း မလြယ္ကူလွပါ။ စာေရးသူမ်ား စာေပဖန္တီးသူမ်ားကသာ မိမိ ေရးဟန္က ဘယ္လိုရွိသည္၊ ဘယ္တစ္ပုဒ္ကဘယ္ဟန္ရွိသည္၊ ဘယ္တိုက္က ဘယ္လိုအထာရွိသည္ စသည္ျဖင္႔ တြက္ ခ်က္ခန္႔မွန္းကာ မိမိေရးဟန္ႏွင့္ တိုက္၏ေပၚလစီ၊ စာဖတ္သူပရိတ္သတ္တို႔၏ စာဖတ္အားတို႔ကို ခ်ိန္ဆကာ စာမူမ်ားကို ေရြးခ်ယ္ ေပးပို႔ရေပလိမ္႔မည္။ တိုက္၏ေပၚလစီနွင့္ မလိုက္ဖက္ေသာ မကိုက္ညီေသာ မဆီေလ်ာ္ေသာ စာမူမ်ားကိုပို႔မိေသာ အခါ အယ္ဒီတာမ်ားဘက္ကလည္း ေရြးခ်ယ္ရခက္၊ ပယ္ရခက္ အလြန္ခက္ခဲေသာျပႆနာမ်ားကို ရင္ဆိုင္ၾကရေလသည္။

ထို႔ျပင္ အယ္ဒီတာတို႔၏ Facebook မ်ားမွ စာမူေပးပို႔ျခင္းမ်ားသည္ အယ္ဒီတာမ်ား၏ ႀကီးမားေသာျပႆနာမ်ားထဲတြင္ ပါ ဝင္ေလသည္။ စာမူပို႔လို႔ရေသးလား၊ အခ်ိန္မီေသးလား၊ ေဖာင္ပိတ္ဖို႔နီးၿပီလား၊ ဘယ္ေတာ႔ေဖာင္ပိတ္မွာလဲ၊ ကြၽန္ေတာ့္စာမူ ေကာင္းလား၊ အဆင္ေျပလားပါမွာလား၊ ဘယ္ေတာ႔ပါမွာလဲ၊ ဘယ္အပါတ္စဥ္ထဲမွာပါမွာလဲ၊ အဆင္ေျပရင္ သံုးေပးပါေနာ္ ဆိုေသာေမးခြန္းမ်ား၊ ကြန္မင္႔မ်ားသည္ အလြန္ေျဖရွင္းရခက္ေသာအရာမ်ားပင္ျဖစ္သည္ဟု အယ္ဒီတာမ်ားဘက္ကလည္း ေျပာၾကားမႈမ်ားရွိပါသည္။ မဂၢဇင္းမ်ားကို စာမူပို႔မည္ဆိုလွ်င္ အနည္းဆံုး သံုးလပံုမွန္ ေလးလႏွင္႔ ေျခာက္လ အမ်ားဆံုး တစ္ႏွစ္ခန္႔၊ ဂ်ာနယ္မ်ားကိုပို႔မည္ဆိုလွ်င္ အနည္းဆံုး တစ္လ၊ ပံုမွန္သံုးလ၊ အမ်ားဆံုး ေျခာက္လခန္႔ ေန႔စဥ္သတင္းစာမ်ားကိုစာမူပို႔မည္ဆိုလွ်င္ အနည္းဆံုး ႏွစ္ပတ္၊ ပံုမွန္ တစ္လ၊ အမ်ားဆံုး သံုးလခန္႔ စာမူပို႔သူဆရာ/မမ်ားဘက္က သီးခံေစာင့္ ဆိုင္းႏိုင္ၾကဖို႔ရန္ ႀကိဳတင္ကာ သေဘာေပါက္နားလည္ထားလွ်င္ ပိုမိုကာအဆင္ေျပပါလိမ္႔မည္။ အယ္ဒီတာမ်ားဘက္တြင္ လည္း စာမူေရြးခ်ယ္ရာတြင္ မဂၢဇင္းမ်ားတြင္ သံုးအုပ္စာ ႏွစ္အုပ္စာ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ထားမႈမ်ား၊ ဂ်ာနယ္မ်ား၊ စာေစာင္မ်ား သတင္းစာမ်ားတြင္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ထားရသည္မ်ား ရွိၾကပါသည္။ စာတိုက္မွဝင္လာေသာစာမူမ်ား၊ Mail မွဝင္လာေသာ စာမူမ်ား၊ တိုက္ကိုကိုယ္တိုင္လာပို႔ေသာစာမူမ်ား စသည္ျဖင့္ ေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ် ေရာက္ရွိေနေသာ ေထာင္ခ်ီေနေသာစာမူမ်ား ကို ႏိုင္နင္းေအာင္ဖတ္ေနရသည္။ စာမူမ်ားကိုဖတ္ၿပီးေသာအခါ တိုက္ႏွင္႔လိုက္ဖက္ေသာ အဆင္ေျပေသာ ေပၚလစီနွင္႔ကိုက္ ညီေသာစာမူမ်ားကို အၾကမ္းအျဖစ္ ပရင့္ထုတ္ရ၏ ထို႔ေနာက္ ပရုဖ္ဖတ္ရသည္။ မည္သည့္အပတ္စဥ္တြင္ ထည့္သင့္သည္ မည္သည့္လတြင္ ထည့္သင့္ မထည့္သည္မ်ားကို္ စသည္ျဖင္႔ စီစဥ္ရသည္။ စာမူမ်ားကိုေရြးခ်ယ္ၿပီးေသာအခါ ေဖာင္ပိတ္ရ သည္။ စာမူမ်ားႏွင္႔တြဲသံုးရန္ ပန္းခ်ီမ်ားကာတြန္းမ်ား သ႐ုပ္ေဖာ္ပံုမ်ားကို ပန္းခ်ီဆရာမ်ား၊ ကာတြန္းဆရာမ်ား၊ သ႐ုပ္ေဖာ္ပံု မ်ား အပ္ရသည္။ မဂၢဇင္း ဂ်ာနယ္ စာေစာင္ ေန႔စဥ္သတင္းစာ မည္သည့္အရာျဖစ္ေစ ေလးေအာက္အျပင္အဆင္လုပ္ရသည္။ ေဖာင္႔ဆိုဒ္မ်ား ခ်ိ္န္ညႇိရသည္။ တူးစီ ဖိုးစီ ကာလာမ်ား ခ်ိန္ညႇိရသည္။ မ်က္နွာဖံုးအျပင္အဆင္ အတြင္းအျပင္အဆင္ စ သည္ျဖင့္ ေၾကာ္ျငာမ်ားအလွအပေရးရာမ်ား၊ က်န္းမာေရးဗဟုသုတ၊ သုတရသ၊ ကဗ်ာအက္ေဆး၊ ေဆာင္းပါးဝတၳဳတို/ရွည္ သတင္းအတိုအထြာမ်ား၊ ေဗဒင္ယၾတာေဟာစာတမ္းမ်ား၊ အယ္ဒီတာထံေပးစာစသည္ျဖင္႔ က႑စံုေအာင္ စီစဥ္ ထည့္ သြင္းၿပီး စာအုပ္တစ္အုပ္ ဂ်ာနယ္တစ္ေစာင္ သတင္းစာတစ္ေစာင္ျဖစ္လာရန္ ထြက္မည့္ရက္ထက္ အနည္းဆံုး ႏွစ္ရက္ ပံုမွန္ သံုးရက္ အမ်ားဆံုးတစ္ပါတ္ အဆင္သင့္ျဖစ္ေနေအာင္ စီစဥ္ထားရွိရပါသည္။ သတင္းရင္းျမစ္မ်ားသည္ ခိုင္မာမႈ ရွိ/မရွိ၊ သံုးစြဲရမည့္ဓါတ္ပံုမ်ားသည္ မွန္/မမွန္၊ အြန္လိုင္းေပၚတြင္ ပ်ံႏွံ႔ေနျခင္း ရွိ/မရွိ၊ စာမူမ်ားသည္ ေကာ္ပီမ်ား ဟုတ္/မဟုတ္၊ ကေလာင္တူမ်ား ရွိ/မရွိ၊ ႏိုင္ငံေရးထိခိုက္မႈ ရွိ/မရွိ၊ အစိုးရဌာနမ်ားႏွင္႔ ျပႆနာတစ္ခုျဖစ္လာႏိုင္သည္ မျဖစ္လာႏိုင္ စာဖတ္ပရိသတ္ကို အဆိပ္အေတာက္ျဖစ္ေစႏိုင္သည္၊ ေကာင္းသည္ ဆိုးသည္ စသည္ျဖင့္ အားလံုးေသာတာဝန္ယူမႈ တာ ဝန္ခံမႈမ်ားသည္ အယ္ဒီတာအဖြဲ႔၏ ဦးေခါင္းေပၚတြင္တင္ရွိလာမည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ေထာင္ႏႈတ္ခမ္းနင္းကာ ဓါးသြားေပၚတက္ကာလမ္းေလွ်ာက္ေနသူမ်ားမွာ အယ္ဒီတာမ်ား ျဖစ္သည္ဟုေျပာလွ်င္ မမွားႏိုင္ပါ။

အခ်ဳိ႕အယ္ဒီတာမ်ား၏ ခင္မင္ရင္းႏွီးသူသူငယ္ခ်င္းမိတ္ေဆြမ်ားသည္ သူငယ္ခ်င္းအယ္ဒီတာက လူငယ္ လူသစ္မ်ားကို စာမူ ေရြးမိေသာေၾကာင့္ အသိမိတ္ေဆြမ်ားကို တစ္ခါတစ္ေလ စာမူမေရြးမိေသာေၾကာင့္ မိတ္ေဆြခန္းျပတ္မည္၊ လမ္းေတြ႔ လွ်င္ မေခၚ၊ ႏႈတ္မဆက္၊ လက္မျပအေျခအေနမ်ားအထိ အထင္မျမင္မွားကာ စိတ္ၿငိဳျငင္မႈမ်ားကိုခံရျခင္း၊ ေစာင္းေျမာင္းေထ့ ေငါ့ခံရျခင္း ျပႆနာမ်ားျဖင္႔ ရင္ဆိုင္ၾကံေတြ႔ေနရသည္မ်ားကို စာဖတ္သူမ်ား စာေပဖန္တီးသူ ဆရာ/မမ်ားသိရွိနားလည္ ေပးႏိုင္ၾကပါေစရန္ တင္ျပအပ္ပါသည္။

ေလးစားစြာျဖင့္
အမၺနဒီေက်ာ္စြာ
0