Ngwe Zin Yaw - Cartoonists are not funny

ကာတြန္းဆရာ ရယ္စရာ
ေငြစင္ေယာ္
ဇူလိုင္ ၂၂၊ ၂၀၀၈

ဒီေန႔ ရန္ကုန္မွာ ကာတြန္းျပပြဲလုပ္မယ္။ မုန္တိုင္းက ႏိုးထျခင္း တဲ့။ နာဂစ္ေလေဘး ရန္ပုံေငြလို႔ သိရပါတယ္။ ဖိတ္စာလည္းမရေတာ့ မသြားႏိုင္ပါ။ လက္ထဲမွာ ရွိေနတဲ့ " ျမန္မာကာတြန္းဆရာမ်ား - ၁" စာအုပ္ေလးကို လွန္ၾကည့္ရင္း ေရွ႔က ကာတြန္းဆရာၾကီးေတြကို ဂါရ၀ျပဳတဲ့ ေကာက္ႏုတ္ခ်က္မ်ားကို ေဖာ္ထုတ္လိုက္ပါရေစ။ ကာတြန္းဆရာေတြကို ပရိသတ္က ေျပာေလ့ရွိၾကတာက ကာတြန္းဆရာေတြက သူ႔ကာတြန္းေတြလိုပဲ ရယ္ရတယ္ ဆိုလား … သူတို႔ဘ၀နဲ႔ ျဖတ္သန္းမႈေတြကို ဖတ္ၾကည့္ပါဦး … ကာတြန္းဆရာ ဆိုတာ ရယ္စရာလား လို႔။

၂၀၀၂ ခုႏွစ္ေလာက္ကထုတ္ေ၀ခဲ့တဲ့စာအုပ္တစ္အုပ္ပါ။ ျမန္မာကာတြန္းဆရာမ်ား ၁ တဲ့။ ကာတြန္းဆရာ ၁၄ ေယာက္ရဲ႕ ကာတြန္းသမားဘ၀ေတြကို ရႈေဒါင့္ အစုံစုံကေန ေတြ႕ၾကရမယ္။ ဒါ့အျပင္ ကာတြန္းေတြရဲ႕ သမုိင္းေၾကာင္းကုိလည္း အမွတ္မထင္ ေတြ႕လုိက္မိ္ပါရဲ႕။

ထုတ္ေ၀သူ ဦးသက္လွိဳင္၊ မိုးစႏၵာစာေပက ထုတ္ေ၀ခဲ့တဲ့ စာအုပ္တအုပ္ပါ။ ျပန္ျပီးေတာ့ေကာက္ႏုတ္တင္ျပရရင္ေတာ့ ဒီလုိပါ။

ကာတြန္းဆရာေတြနဲ႕ သူတုိ႕တေတြရဲ႕ အျမင္အခ်ိဴ႕ကုိ တင္ျပရရင္ လြမ္းစရာလည္းေကာင္း ျပန္ျပီး ဖတ္ခ်င္စရာေကာင္းလွတဲ့ စာတစ္အုပ္ပါပဲ။ လြမ္းစရာျဖစ္ရတာက ငယ္ငယ္က ျမတ္ႏုိးခဲ့ရတဲ့ ကာတြန္းေတြဖန္တီးသူ ကာတြန္းဆရာေတြရဲ႕ ဘ၀ကုိ သိျမင္ ခံစားခြင့္ရခဲ့လုိ႕၊ ျပန္ျပီး အထပ္ထပ္ဖတ္ခ်င္သြားရတာက သူတို႕ရဲ႕ဘ၀ကုိ ရယ္ေမာစြာနဲ႔ ျဖတ္သန္းၾကပုံကုိ အားက်မိလုိ႕ပါပဲ။

ဘ၀ဆုိတာ ရယ္စရာပါပဲ မဟုတ္ပါလား - ကာတြန္း ေဖသိန္း

" ကၽြႏိုပ္ သတင္းစာကာတြန္းေရးရန္အတြက္ မနက္ခင္း လက္ဖက္ရည္ဆုိင္ထုိင္၍ သတင္းနားေထာင္သည္။ အိမ္ေရာက္လွ်င္ သတင္းစာဖတ္သည္။ ေရဒီယုိနားေထာင္သည္။ ရသည့္သတင္းကုိ ၾကိဳက္ျပီဆုိသည္ႏွင့္ ထိမိေအာင္ စဥ္းစားျပီး ေနာက္ေန႕သတင္းစာတြင္ ပါေအာင္ သတင္းကာတြန္းကုိ အခ်ိန္မီေရးဆဲြ ေပးပုိ႕လုိက္ေတာ့သည္။ ကာတြန္းဆရာတေယာက္အေနႏွင့္ အထူးသတိထားရမည္မွာ ကုိယ္၀န္ေဆာင္မိခင္၊ ကုိယ္လက္အဂၤါခ်ိဴ႕တဲ့သူတုိ႕ကုိ မသေရာ္သင့္၊ မေလွာင္သင့္ေပ။ ရက္ရက္စက္စက္ သတ္ျဖတ္ေသာပုံမ်ား မဆဲြသင့္ေပ …"

ကာတြန္း ေအာင္ရွိန္

" ပုသိမ္ျမိဳ႕ ဗုိ္လ္ခ်ဴပ္ပန္းျခံမွာ အာဇာနည္ေက်ာက္တုိင္စုိက္ထူဖုိ႕ ေက်ာက္တုိင္ပုံစံျပိဳင္ပဲြပုံ ပုသိမ္တျမိဳ႕လုံး တနယ္လုံး ဖိတ္ေခၚရာ - သာမန္သာျဖစ္တဲ့ က်ေနာ့္ေက်ာက္တု္ိင္ပုံစံ အေရြးခံရကာ တည္ေဆာက္ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ေရြးခ်ယ္ခံရသူ ဆုေငြ၂၀၀က်ပ္ (ထုိစဥ္က မနည္းလွ) ေပးမယ္လုိ႕ ေၾကျငာထားေသ္ာလည္း ေျခာက္လေက်ာ္သည့္တုိင္ က်ေနာ္ တျပားမွ မရပါ။ ေက်ာက္တုိင္ၾကီးမွာလည္း မုိးေလ၀သဒဏ္ေၾကာင့္ ေရညွိမ်ားတက္က ာျပဳျပင္သူမရွိ ျဖစ္ေနပါသည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ ေရညွိတက ္အက္ရာမ်ား ထင္ေနေသာ ေက်ာက္တု္ိင္ၾကီးက တဟီးဟီး ငုိေၾကြးကာ … " က်ဳပ္ အုိ နာ ေသရေတာ့မယ္။ ဘယ္သူမွ ကုသမေပးၾကေတာ့ဘူးလား။ ျပီး … က်ဳပ္ ဒီပုံျဖစ္ေအာင္ ေမြးထုတ္ေပးတဲ့ လက္သည္ခ ၂၀၀ လည္း မေပးရေသးဘူးဗ် …" ဆုိေသာ ကာတြန္းဆဲြ၍ ေက်ာက္တုိင္တြင္ ကပ္ထားလုိက္ပါသည္။ ေငြလုိခ်င္၍ မဟုတ္ေသာ္လည္း လုပ္ပုံကုိင္ပုံေတြ သေဘာမေတြ႕၍ ကာတြန္းႏွင့္ သေရာ္လုိက္ျခင္းျဖစ္သည္။ မၾကာမီ သက္ဆုိင္သူတုိ႕မွ ေက်ာက္တုိင္ၾကီးကုိ မြန္းမံ သန္႕ရွင္းေဆးသုတ္ကာ ကၽြန္ေတာ့္ကုိလည္း ေငြ၂၀၀ လာေပးပါသည္။ ကာတြန္းေလာက ရွင္သန္ပါေစ။”

ကာတြန္း ေသာ္က (ကြယ္လြန္)

“ကၽြန္ေတာ္တ္ုိ႕ ကာတြန္းေလာကကုိ ျဖတ္သန္းရတာ ဓားေတာင္ကုိေက်ာ္ျပီး မီးပင္လယ္ကုိ ျဖတ္ရသလုိပါပဲ။ သိပ္ျပီး ၾကမ္းတမ္းပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ ဒစၥေနးကို အားက်တယ္။ Jungle Book က ေမာဂၢလီကုိ အလြန္ သေဘာက်ခဲ့ပါတယ္။”

ကာတြန္း ေရႊမင္းသား

"သူေဌးၾကီး ဦးကပ္စီးကို အားက်လုိ႕ "သူေဌးၾကီး ဦးဘုိင္တြန္" ဇာတ္ေကာင္နံမယ္နဲ႕ ကာတြန္းတမ်က္ႏွာေရးျပီး ကာတြန္း ပေဒသာတုိက္ကုိ သြားပုိ႔တယ္။ ကုိတင္ေအာင္၊ မစန္း စာေပတုိက္ပုိင္ရွင္ ဦးတင္ေအာင္က ဆယ္တန္တခ်ပ္ ထုတ္ေပးျပီး “ေအးကြ … မင္းေရးတာ ငါ ၾကိဳက္တယ္။ ရယ္ရတယ္။ ေနာက္ကိုလည္းေရးႏုိင္ရင္ ဒီလုိပဲ လာပုိ႕ကြာ" တဲ့။ ကုိယ့္လုပ္အားနဲ႕ စ ရတဲ့ ေငြဆယ္တန္ တရြက္ စ ကုိင္ဖူးတဲ့ ေန႕ပဲ ။ ဘာလုပ္ရမွန္းမသိေအာင္ ၀မ္းသာမိေတာ့ ေကာင္းမူတခု အရင္လုပ္ရမယ္ဆုိတဲ့ အသိေလးနဲ႕ မွတ္မွတ္ရရပဲ … အိမ္ရွိ ဘုရားစင္မွာ ေရႊထီး ၀ယ္လွဴလုိက္တယ္။ ေနာက္ က်န္တဲ့ေငြနဲ႕ ဦးေလးတ္ုိ႕မိသားစုကုိ အစားအေသာက္ ၀ယ္ေကၽြးျဖစ္တာ ၀မ္းသာအားရပဲ။" (၁၉၅၈)

ကာတြန္း ျမင့္စုိးေလး

ကၽြန္ေတာ္ ေရးတဲ့ပုံေတြထဲက ႏွာေခါင္းမ်ိဳး ၊ ပါးစပ္မ်ိဳးၾကီးေတြ မေရးပါနဲ႕ဗ်ာလုိ႕ အၾကံေပးတာေတာင္ ခံရဖူးပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ပုံေတြကလည္း ေတာ္ေတာ့္ကို အရုပ္ဆုိးေပသကုိး၊ ေျပာေပမွာေပါ့။

ကာတြန္း ေမာင္ေမာင္

ကာတြန္းေရးသက္ ၾကာခဲ့ပါျပီ။ ကာတြန္းမာရသြန္ေျပးသမားကေန ကာတြန္းအေညာင္းေျပ လမ္းေလွ်ာက္သမား ျဖစ္ခဲ့ပါျပီ။

ကာတြန္း ျမင့္သိန္း

စံေရႊျမင့္ကုိ ၁၉၆၅ ေမလမွာ လ်ဴိ႕၀ွက္သည္းဖုိမဂၢဇင္းတြင္ ေလးမ်က္ႏွာျဖင့္ ေပၚေပါက္လာခဲ့ရပါသည္။ စံေရႊျမင့္ ေအာင္္ျမင္မႈ ရလဒ္တြင္ အၾကီးအက်ယ္ တ္ုိက္ခုိက္ခံရမႈမ်ိဳး ပါ၀င္ေနပါသည္။ သတင္းစာမွေန၍ေဆာင္းပါး အမ်ိဳးမ်ိဳးေရးကာ စံေရႊျမင့္ကုိ အပုပ္ခ် တုိက္ခုိက္ၾကပါသည္။ ထုိစဥ္က လူငယ္ပီပီ ခံျပင္းစိတ္ျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း မဆုိင္းမတြ ျပန္ေဆာ္ပါသည္။ ယခုေတာ့လည္း ရယ္စရာမ်ား ျဖစ္ကုန္ၾကပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္သည္ ခ်ိဳျမိန္ခဲ့ေသာ အတိတ္ကုိ သတိရပါသည္ျဖစ္ေစ၊ မရသည္ျဖစ္ေစ အႏုပညာရပ္၀န္းကို မည္သည့္အခါတြင္မွ စြန္႔ခြာမည္မဟုတ္ေၾကာင္းႏွင့္ ကာတြန္းဆုိရေသာ စံေရႊျမင့္ကုိဘယ္ေတာ့မွ နံမည္ေသေစမည္မဟုတ္ေၾကာင္းကုိ ကၽြန္ေတာ္ကုိ ကၽြန္ေတာ္ အသိဆုံးသာ ျဖစ္ပါေတာ့သတည္း။

ကာတြန္း ခ်စ္ေဆြ

ေနာက္ေျပာခ်င္္ဆုိခ်င္တာေလးမ်ားမွ ဆုိရလွ်င္ ကေလာင္ဘက္လုိက္မူ၊ ေဒါသ၊ အာဃာတၾကီးမားမူမ်ားကုိ ဦးစီးခံျပီး ေရးဆဲြသည့္ကာတြန္းမ်ားက ကုိယ့္တရားကုိယ္ စီရင္တတ္သည္မုိ႕ မ်ားစြာ သတိထားစရာျဖစ္ပါသည္။ ခ်စ္သူ မုန္းသူ ဘက္မလုိက္ဘဲ ေမတၱာဓါတ္ေတြ ကမာၻကို လႊမ္းတာမ်ိဳး တုိင္းသူျပည္သားေတြ ကုိယ္၏က်န္းမာျခင္း၊ စိတ္၏ခ်မ္းသာျခင္းႏွင့္ျပည့္စုံျပီး ခ်မ္းသာၾကြယ္၀တဲ့ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံျဖစ္ေစခ်င္သည့္ ေစတနာေမတၱာကို အဓိကထား၍ ေရးဆဲြဖန္တီးမူမ်ားက ႏွလုံးၾကည္ျမရပါသည္။ ဘ၀ရဲ႕ကံၾကမၼာ အေၾကာင္းေပါင္းစုံေၾကာင့္ ကာတြနး္ဆရာ အႏုပညာတေယာက္အေနႏွင့္ လူ႕ဘ၀ဇာတ္ခုံေပၚမွာ ဇာတ္ရုပ္အတုိင္း လႈပ္ရွားခဲ့ျပီး သတၱ၀ါတုိ႕ရဲ႕ ဓမၼတာအတုိင္း ဇာတိရွိလုိ႕ ဇရာ၊ မရဏ အဆုံးသတ္ရပါေတာ့မည္။

ကာတြန္း ေျမဇာ

အခုအခ်ိန္အထိ ရင့္က်က္တယ္လုိ႕ မရွိေသးဘူး ထင္တာပဲ (ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္ေပါ့)။ မရင့္က်က္လုိ႕ဘဲ ျပႆနာဆုိတာ ေပၚရ ေျဖရွင္းရတာေပါ့။ အေကာင္းဆုံး ေတြ႕ၾကံဳ ေျဖရွင္းနည္းကေတာ့ “သည္းခံျခင္း” သုိ႕မဟုတ္ ”ဥပကၡာျပဳျခင္း” ပါပဲ။

ကာတြန္း ေငြၾကည္

အိုးေ၀၊ ရူေထာင့္၊ သတင္းဂ်ာနယ္၊ ေရႊတူ၊ ျပည္သူ႕ၾကယ္ဂ်ာနယ္ေတြ၊ ေၾကးမုံ၊ လုပ္သား၊ ဗုိလ္တေထာင္၊ ျမန္မာ့အလင္း ၊ ဟံသာ၀တီသတင္းစာေတြကုိ ေန႕စဥ္ ကာတြနး္ေတြပုိ႕တယ္။ သတင္းစာ ၅ ေစာင္အတြက္ ေန႕စဥ္ စိတ္ကူး ၅ ခု ထုတ္ ဆဲြရတယ္။ သတင္းစာနဲ႕ ဂ်ာနယ္ေတြမွာ ပုံေတြ ဆက္တုိက္ပါလာျပီး ကၽြန္ေတာ့္နံမယ္ ခဏအတြင္း လူသိမ်ားလာတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ကာတြန္းေတြကို ၾကည့္ျပီး အရပ္ထဲကလူေတြက ေမးၾကတယ္။ “စိတ္ကူးကုိ အယ္ဒီတာေတြက ေပးတာလား”တဲ့။ အထင္ၾကီးၾကတာေလ။ တကယ္ေတာ့ ခုလုိ သတင္းစာေတြ အမ်ားၾကီးဖတ္ခဲ့တဲ့ အက်ိဴးေက်းဇူးပါပဲ။

ကာတြန္း တင္ေအာင္နီ

တခ်ဴိ႕ဟာသေတြက ရယ္စရာ မဟုတ္ေပမယ့္ ရယ္ၾကတာ ေတြ႕ရတယ္ ။ဘာေၾကာင့္ ရယ္ရသလဲ ဆုိတာ ကၽြန္ေတာ္ေတြးခဲ့ ရွာခဲ့တယ္။ စကားလုံး အင္အား၊ စကားလုံး အခ်ိတ္ အဆက္၊ အခံ အအုပ္ စသည္ျဖင့္ေပါ့။ အဲဒီလုိ ေလ့လာျပီး ကိုယ့္ဇါတ္လမ္းမွာ သုံးၾကည့္တာ။ ကၽြန္ေတာ္က ကာတြန္းနဲ႕ ဘ၀ကိုစခဲ့သူဆုိေတာ့ ကာတြန္းေရးေနရရင္ ေက်နပ္ေနတာပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္ေျပာခဲ့ပါပေကာ … ကၽြန္ေတာ့္ဘ၀ကုိ ကာတြန္းက ပထမဦးဆုံး ေျပာင္းလဲပစ္ခဲ့တယ္ ဆုိတာေလ။ ေက်ာင္းမေနခ်င္တဲ့သူ ဘားမားစတားကာတြန္း ဖတ္ခ်င္လာလုိ႕ ေက်ာင္းေနခ်င္သြားတယ္ ဆုိတာ….။

ကာတြန္း ကံခၽြန္

ပထမဆုံးေရးတဲ့ ကာတြန္း ဟံသာ၀တီသတင္းစာမွာ အသုံးျပဳခဲ့ရတယ္။ ပထမဆုံး၀င္ျပိဳင္တဲ့ ရႈေထာင့္ဂ်ာနယ္ကာတြနး္ ပထမဆုရခဲ့တယ္။ ပထမဆုံး ၀င္ျပိဳင္တဲ့ ဦးဘဂ်မ္းကာတြန္းဆု ပထမရခဲ့တယ္။ ဒီေန႕ လူငယ္ ကာတြန္းေရးသူမ်ားကုိ စကားလက္ေဆာင္ ေပးခ်င္တယ္။ ေလာကၾကီးမွာ မၾကိဳးစားဘဲ ေအာင္ျမင္တဲ့သူ မရွိဘူး။ မၾကိဴးစားဘဲေနရာရရင္လည္း မၾကာခင္ ျပန္ေပ်ာက္သြားမွာပါပဲ။ “ကာတြန္းဆရာ“ဟာ ရည္ရြယ္ခ်က္ ပန္းတုိ္င္ မဟုတ္ေပမယ့္ ”ကာတြန္းပညာ” ဟာ ဘ၀ရဲ႕ ေက်းဇူးရွင္ပါ။

ကာတြန္း ေမာင္၀ဏၰ (ကြယ္လြန္)

ကာတြန္း ေလ့က်င့္စဥ္ က ပုံဆြဲစကၠဴ ေနရာလပ္မက်န္ ေရးဆဲြပါတယ္။ နာရီခ်ျပီး ငါးမိနွစ္မွာ ဘယ္ႏွစ္ပု ံျပီးရမယ္ဆုိျပီး အျမန္ဆဲြ ေလ့က်င့္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ ပုံေရးတဲ့အခါ ျမန္လာပါတယ္။ Freehand ခဲ မရာဘဲ ပုံကုိ အျပီး ေရးက်င့္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပုံစံ ခဲရာ မပါဘဲ ေရးႏုိင္ခဲ့ပါတယ္။ ငယ္စဥ္က ပုံေရး သက္သက္ ေလ့က်င့္ခဲ့လုိ႕ ပုံေရးတတ္လာေပမယ့္ ကာတြန္းမွာ “idea”လုိ႕ ေခၚတဲ့ အေတြးက ဦးေဆာင္မွန္း အဲသည္တုန္းက မသိခဲ့ေသးပါဘူး။

ကာတြန္း သစ္ထြဏ္း

ကာတြန္းေတြဟာ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕မိတ္ေဆြရင္းမက ႏွစ္ကုိယ့္တစ္စိတ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ကာတြန္းဆရာဘ၀နဲ႕ ခရီးရွည္ၾကီး ေလွ်ာက္ျပီး ေလွ်ာက္လွမ္းလာတဲ့ေနရာမွာ ကာတြန္းပညာဟာ အင္မတန္ နက္နဲက်ယ္၀န္းလွေၾကာင္း သိလာျပီး မိမိကုိယ္တုိင္လည္း ကာတြန္းပညာ မျပည့္၀ေသးေၾကာင္း ခံစားလာမိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကိုယ္ တတ္သိသေလာက္ ပညာကို အသုံးခ်ျပီး ဘ၀ ရပ္တည္ရင္း ... ကာတြန္းပင္လယ္ျပင္မွာ စုန္ခ်ည္ ဆန္ခ်ည္ ေမ်ာပါလ်က္ရွိေၾကာင္းပါ ခင္ဗ်ား။

ကာတြန္းဆရာဆိုတာ ဇာတ္လိုက္ေတာ့ မဟုတ္ပါ

ကာတြန္းဆရာဆိုတာ ရယ္စရာလားေတာ့ မေျပာတတ္။ ၀တၳဳ ရုပ္ရွင္ ျပဇာတ္ေတြမွာေတာ့ ဇာတ္လိုက္ မဟုတ္တာ ေသခ်ာပါသည္။ ဟိုတုန္းက ကာတြန္းတပုဒ္ ရွိသည္ ဖတ္ၾကည့္ပါဦး။ ဒီ ကာတြန္းဆရာကေတာ့ ဇာတ္လိုက္ မျဖစ္ခဲ့တာ သိပ္ေသခ်ာသည္။

Comments