2008 International Burma Studies Conference


`mn`pvpvarp;eNHaPlHy"

ျမန္မာျပည္ပညာရပ္ ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပဲြ

ေစာလူ

စက္တင္ဘာ ၁၂၊ ၂၀၀၈

ၾကားဖူးေတာ့ ၾကားဖူးမွာပါ့။ မၾကာားဖူးသူေတာ့ ဘယ္ၾကားဖူးပါ့။ ဒါက နိယာမပဲဟာ။

နိယာမတာ မမတာ အပထား၊ ျမန္မာျပည္ပညာ ရပ္ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပဲြဆုိတာ ဘာႀကီးလဲ။

ျမန္မာျပည္ ပညာရပ္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ တခုတည္းေသာ ေဆြးေႏြးႏွီးေႏွာပဲြ။ ၂ ႏွစ္မွ တခါသာ ႀကဳံရဆုံရတတ္တ့ဲ ပဲြ။ ႏုိင္ငံတကာက ပညာရွင္ေတြ အစုံအညီ ေတြ႔ရတတ္တ့ဲပဲြ။ ဒီႏွစ္ေတာ့ ေအာက္တုိဘာ ၃ ရက္က ၅ ရက္အထိ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု ေျမာက္အီလီႏိြဳင္း တကၠသုိလ္မွာ ၀ဲွခ်ီးက်င္းပေတာ့မည့္ပဲြ။

ျမန္မာျပည္ ပညာရပ္ ဆုိသည့္အသုံးကုိ နားေထြးေကာင္း နားေထြးႏုိင္သျဖင့္ အနည္းအက်ဥ္း ရွင္းျပဖုိ႔ လုိေကာင္းလုိမည္။ “ပညာရပ္”ဆုိသည္မွာ studies ဟူေသာ အဂၤလိပ္ေ၀ါဟာရကုိ ျမန္မာဘာသာျပန္ထားတာပါပဲဲ။ Oriental Studies ဆုိသည္ကုိ အေရွ႔တုိင္းပညာဟု ျမန္မာျပည္တြင္းမွာ ေခၚၾကေျပာၾက သုံးၾကသည္မွာ အသားက်ေနၿပီ မဟုတ္ပါလား။

၂၀၀၆ခုႏွစ္က စကၤာပူမွာ ျမန္မာျပည္ ပညာရပ္ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပဲြႀကီး က်င္းပေတာ့ သတင္းဆရာအမ်ား သုံးၾကသည့္စကားက “ျမန္မာ့အေရး ေဆြးေႏြးပဲြ” တ့ဲ။ မူလအဓိပၸာယ္နဲ႔ ကြာသြားေတာ့ တမ်ဳိး ျမင္စရာ၊ တလဲြထင္စရာ ျဖစ္ကုန္ပါေရာလား။ ႏုိင္ငံေရးပဲ ေဇာင္းေပးေတာ့မလုိလုိ၊ ျမန္မာျပည္ႏုိင္ငံေရးနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ပဲ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ေတြ ခ်ေတာ့မလုိလုိ။ တကယ္ေတာ့ ထုိသုိ႔မဟုတ္။ ျမန္မာျပည္ပညာရပ္ဆုိသည့္အတုိင္း ျမန္မာျပည္ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ပညာရပ္ေတြ အစုံပါမည္။ သမုိင္းပါမည္။ စီးပြားေရး ပါမည္။ ဘာသာစကား ပါမည္။ အႏုသုခုမပညာ ပါမည္။ ႏုိင္ငံေရးပညာလည္း တခန္းတက႑အျဖစ္ ပါမည္။ ပညာရပ္ဖလွယ္ၾက ႏီွးေႏွာၾကမည့္ပဲြသာ ျဖစ္သည္။

ပညာရပ္ေဆြးေႏြးပဲြေတာ့ ဟုတ္ပါၿပီ။ ဘယ္သူေတြက ဦးေဆာင္ ေဆာ္ၾသေနၾကပါသနည္း။ ဒါလည္း သိခ်င္ၾကမည္။ သိေကာင္းတ့ဲ ကိစၥ ျဖစ္သည္။ ဟုိးေရွးေရွးက စေျပာရလွ်င္ လြန္ခ့ဲတ့ဲ ၂၂ ႏွစ္ကုိ ျပန္သြားရမည္။ အဲဒီအခ်ိန္ ၁၉၈၆ က ျမန္မာျပည္အေၾကာင္း စိတ္၀င္တစားရိွၾကသူေတြ စုမိၾကသည္။ စိတ္၀င္တစား ရိွၾကသူေတြထဲမွာ ျမန္မာျပည္ဖြား ျပည္ပေရာက္ေနသူမ်ားလည္း ပါသည္။ ျမန္မာျပည္မွာ မဖြားေပမယ့္ ျမန္္မာျပည္ထဲမွာ အေၾကာင္းအားေလ်ာ္စြာ ေရာက္ဖူးေနဖူးသူ ျပည္ပသားမ်ားလည္း ပါသည္။ ဘာအက်ဳိးေပး ဘာေရစက္ေၾကာင့္ရယ္ မဆုိႏုိင္။ ျမန္မာျပည္ဆုိသည္က တေခါက္တခါ ေရာက္ဖူးေနဖူး႐ုံႏွင့္ သံေယာဇဥ္ၿငိသြားတတ္သည့္ေနရာ ျဖစ္ေနသည္။ ႏုိင္ငံရပ္ျခားသားမ်ား ကုိယ့္ရပ္ကုိယ့္ဌာေန ျပန္ေရာက္သည္အထိ မစဲြမလမ္းဘဲ မေနႏုိင္ မထုိင္ႏုိင္ ျဖစ္တတ္ၾကသည္။ သုိ႔ႏွင့္ ျမန္မာျပည္အေၾကာင္း စိတ္၀င္စားသူေတြ စဲြလမ္းသူေတြက ျမန္မာပညာရပ္ ရန္ပုံေငြအဖဲြ႔ ဆုိၿပီး ဖဲြ႔လုိက္ၾကသည္။

စဲြလမ္းတာေတာ့ ဟုတ္ပါၿပီ။ ဖဲြ႔တာေတာ့ ဟုတ္ပါၿပီ။ ဘာလုပ္ၾကပါမည္နည္း။ ကုိယ္ခ်ည္း စိတ္၀င္စားတာထက္ ကုိယ္စိတ္၀င္စားသလုိ တျခားသူေတြ စိတ္၀င္တစားရိွလာေအာင္ အေဖာ္ညိွရ မေကာင္းဘူးလား။

ျပည္တြင္းမွာေရာက္ေနစဥ္က စုေဆာင္းလာတ့ဲ ျမန္မာ့ဂုဏ္ေဆာင္ အႏုပညာပစၥည္းေတြကုိ ကုိယ္တေယာက္တည္း တိတ္တိတ္ ခံစားေနမယ့္အစား တေနရာရာမွာ စုစည္းထားၿပီး အမ်ားတကာ တန္ဖုိးသိလာေအာင္ လုပ္ရ မေကာင္းဘူးလား။ ဒီထက္ပုိၿပီး ျမန္မာျပည္ပညာရပ္ေတြကုိ အက်ယ္အျပန္႔ ျဖန္႔ရရင္ မေကာင္းဘူးလား။ ေတြးကုန္ၾကသည္။ ေတြးမိသမွ် အားလုံး ေကာင္းပါသည္။

ေကာင္းတာ ဟုတ္ပါၿပီ။ အေတြး ေကာင္းေန႐ုံႏွင့္ ၿပီးေရာလား။ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏုိင္မွ တကယ္ေကာင္းမွာ။ မိမိတုိ႔စုေဆာင္းထားေသာ ပစၥည္းေတြကုိ သိမ္းႏုိင္ ဆည္းႏုိင္ တခမ္းတနား ျပႏုိင္ဖုိ႔ ပညာရပ္ဆုိင္ရာ ေက်ာင္းမ်ားကုိ ရွာရေတာ့သည္။ တကၠသုိလ္ေတြကုိ စာပုိ႔သည္။ မိမိတုိ႔ အဖဲြ႔အစည္းမွာ စာအုပ္စာတမ္းေတြရိွသည္။ အႏုပညာပစၥည္းေတြ ရိွသည္။ ထုိထုိပစၥည္းမ်ားကုိ စည္းကမ္းတက် ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ ျပသဖုိ႔ စိတ္၀င္စားလွ်င္ အဖဲြ႔အစည္းကုိ ဆက္သြယ္ႏုိင္ၾကသည္။ တကၠသုိလ္ အတန္မ်ားမ်ားက ဆက္သြယ္ၾကသည္။ သူ႔တကၠသုိလ္မွာ ထားပါ။ ကုိယ့္တကၠသုိလ္မွာထားပါ။ အဆုံးမေတာ့ ေျမာက္အီလီႏိြဳင္းတကၠသုိလ္ကုိ အဖဲြ႔က ေရြးလုိက္သည္။ ေျမာက္အီလီႏိြဳင္းတကၠသုိလ္မွာက အေရွ႔ေတာင္အာရွ ပညာရပ္ဌာန အခုိင္အမာရိွၿပီး ျဖစ္သည္။ ေရွးေဟာင္း အႏုပညာပါေမာကၡတဦးကုိ ညႊန္ၾကားေရးမွဴးမူလ်က္ ျမန္မာျပည္ပညာရပ္ဌာန ငြားငြားစြင့္စြင့္ ေပၚထြန္းလာသည္။

ျမန္မာျပည္ပညာရပ္ဌာန ရိွလာေတာ့ ျမန္မာျပည္ပညာရပ္ ျပန္႔ပြားေရးေတြကုိ နည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးႏွင့္ လုပ္လာႏုိင္ၾကသည္။ ေျမာက္အီလီႏိြဳင္း တကၠသုိလ္မွာ ဗမာဘာသာစကားသင္တန္း ဖြင့္လာႏုိင္သည္။ ျမန္မာ့ေရွးေဟာင္း အႏုပညာသမုိင္းသင္႐ုိးကုိ ႏွစ္စဥ္ပုံမွန္ဖြင့္ေပးႏုိင္သည္။ တကၠသုိလ္စာၾကည့္တုိက္ အေရွ႔ေတာင္အာရွပညာဌာနတြင္ ျမန္မာစာၾကည့္တုိက္မွဴးတဦးကုိ ခန္႔လုိက္ႏုိင္ေသးသည္။ ျမန္မာဘာသာ စာအုပ္စာတမ္းလည္း ေသာင္းေက်ာ္ စုေဆာင္းမိေနၿပီ။ ျမန္မာအႏုပညာျပခန္းကုိလည္း တႏွစ္မွာ တႀကိမ္ႏွစ္ႀကိမ္ျပႏုိင္သည္။ ေက်ာင္းပရ၀ုဏ္ကုိ ေက်ာ္၍ ရွီကာဂုိၿမိဳ႔ထဲက ျပခန္းမ်ားသုိ႔ပင္ ျမန္မာ့အႏုပညာပစၥည္းမ်ား ေျခဆန္႔ခြင့္ရသည္။ ျမန္္မာ့ပညာရပ္ဂ်ာနယ္ကုိ အနည္းဆုံး တႏွစ္တႀကိမ္ ထုတ္ေ၀ေနၿပီ။ ဆုိခ့ဲသည့္အတုိင္း ျမန္မာ့ပညာရပ္ ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပဲြႀကီးကုိ ၂ႏွစ္တႀကိမ္ ပုံမွန္ က်င္းပေနႏုိင္ခ့ဲၿပီ။

ျမန္မာ့ပညာရပ္ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပဲြႀကီးကုိ အရင့္အရင္က ေျမာက္အီလီႏိြဳင္းတကၠသုိလ္မွာသာ က်င္းပေနက်။ သုိ႔ေသာ္ ၂၀၀၂ကစ၍ အေမရိကျပင္ပသုိ႔ နယ္ေက်ာ္စျပဳၿပီ။ ၂၀၀၂မွာ ဆီြဒင္၊ ၂၀၀၆ မွာ စကၤာပူ။ ေလးႏွစ္ျခား ျပည္ပတြင္ က်င္းပေတာ့မည္။ ၾကား ၂ႏွစ္ေျမာက္ကေတာ့ ပင္ရင္း ေျမာက္အီလီႏိြဳင္းတကၠသုိလ္မွာ။ အခုႏွစ္သည္ ေျမာက္အီလီႏိြဳင္းတကၠသုိလ္အလွည့္။ ေနာက္ ၂ႏွစ္အၾကာတြင္ က်င္းပရာေနရာသည္ ဥေရာပက ပါရီၿမိဳ႕ျဖစ္ဖုိ႔မ်ားေနသည္။

ဒါထက္ ဒီႏွစ္ ျမန္မာပညာရပ္ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပဲြႀကီးမွာ ဘာေတြ လုပ္ၾကမွာပါလိမ့္။ ပညာရွင္ေတြ စာတမ္းဖတ္မယ္ဆုိတာေတာ့ ေျပာေနဖုိ႔မလုိ။ လုိင္းေပါင္းစုံ အတတ္ေပါင္းစုံ အသံေပါင္းစုံ ၾကားရမည္။ ဘာသာေရး စီးပြားေရး ပညာေရး ဘာသာစကား၊ အဆုံးေျပာရလွ်င္ ခုတေလာ ေခတ္စားေနေသာ ယူနီကုတ္အေၾကာင္း ေျပာမယ့္ေဟာမယ့္သူပင္ လာဦးမည္။ အတတ္ေပါင္းစုံ အသံေပါင္းစုံ ၾကားရသည့္နည္းတူ ပညာရွင္ေတြက လူမ်ဳိးစုံ။ ဂ်ပန္တုိ႔ အေမရိကန္တုိ႔ အဂၤလိပ္တုိ႔ တ႐ုတ္တုိ႔။ ျမန္မာမဟုတ္ေသာ ပညာရွင္မ်ားက ျမန္မာပညာရပ္အေၾကာင္း ဖတ္ၾကႏွီးေႏွာၾကမည္။ ႏုိ႔ျဖင့္ ျမန္မာဟုတ္ေသာ ပညာရွင္မ်ားက ဘယ္ေခ်ာင္ ေရာက္ေနပါသနည္း။ ေမးေန ေစာေၾကာမေနႏွင့္။ ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပဲြႀကီး အရိွန္ရလာသည္ႏွင့္အမွ် ျမန္မာပညာရွင္မ်ား တတပ္တအား ပါ၀င္လာၿပီ။ ျမန္မာျပည္တြင္းက ခ်ီတက္လာၾကမည့္ ျမန္မာပညာရွင္ေတြလည္း ေဆြးေႏြးၾကမည္။ သမုိင္းေရာ စီးပြားေရးေရာ ဘာသာစကားေရာ ႐ုပ္ေသးအႏုပညာေရာ။ ျပည္ပေရာက္ေနသည့္ ျမန္မာပညာရွင္ေတြလည္း ခ်ီတက္လာၾကမည္။ မင္းေပါင္းစုံမည့္ပဲြ။

ဒီအထဲ အခ်ဳိေပၚသကာေလာင္းထားတာက ရိွေသး။ ပညာရွင္ေတြ စာတမ္းဖတ္ရ၊ အာေဘာင္အာရင္းသန္သန္ ေ၀ဖန္ေဆြးေႏြးၾကရ၊ အခ်င္းခ်င္း ပညာသတင္းပလင္း ပုဂၢဳိလ္အတင္းအဖ်င္း ဖလွယ္ၾကရႏွင့္ ေမာရွာၾကမည္ကုိ ျမန္မာပညာရပ္ဌာန လက္ရိွညႊန္ၾကားေရးမွဴးက သိထားသည္။ ဒီေတာ့ ညပုိင္းမွာ အပန္းေျဖစရာ အစီအစဥ္ေတြက အျပည့္။ ျမန္မာထမင္းဟင္းနဲ႔ ၿမိန္ၿမိန္ရွက္ရွက္ ညစာစား။ ညစာစားၿပီးတာနဲ႔ အႏုပညာခန္းမထဲကုိ ၾကြၾက။ အေမရိကေရာက္ ႏုိင္ငံေတာ္ဆုိင္းဆရာေလးရဲ႕ ဆုိင္းလက္သံနဲ႔ အတူ ျမန္မာ့အဆုိေက်ာ္ေတြရဲ႕ ေတးသံကုိ နားဆင္ၾက။

ေပ်ာ္စရာ့ ေပ်ာ္စရာႀကီး ျဖစ္မွာပါ့။ ေပ်ာ္ခ်င္ရင္ ဧဟိ ဧဟိ လာလွည့္ၾက။ ပညာရွင္ဆုိသူမ်ား မဟုတ္သည္ကုိ ဆိုသည့္အခါ ဆုံးမရန္ လွမ္းခ့ဲၾက။ ဒီထက္ စုံစုံ သိခ်င္ေသးသပဆုိ ေဟာဒီ ၀က္ဘ္ဆုိက္ ၾကည့္လုိက္ပါ့။ http://www.grad.niu.edu/burma/BURMA_confpage_3.html

Comments