Bamaw Tin Aung by Htet Myet

ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ႏွင့္ သူ၏စာေပတာ၀န္
ထက္ျမက္
ႏုိ၀င္ဘာ ၈၊ ၂၀၀၈
အႏွစ္ ၃၀ ဆုိသည္မွာ မ်ဳိးဆက္တဆက္၏ သက္တမ္းဟု ေယဘုယ် သတ္မွတ္ထားသျဖင့္ လြန္ခ့ဲေသာ ၁၉၇၈ ခုႏွစ္သည္ မ်ဳိးဆက္တဆက္ ျခားခ့ဲၿပီဟု ေျပာရေပလိမ့္မည္။ ထုိသုိ႔ သတ္မွတ္လွ်င္ ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ ကြယ္လြန္ခ့ဲသည့္ လြန္ခ့ဲေသာ အႏွစ္ ၃၀ မွ ယေန႔ကာလအတြင္း မ်ဳိးဆက္တဆက္ ျဖစ္ထြန္းခ့ဲၿပီဟု ဆုိရေပလိမ့္မည္။ မ်ဳိးဆက္ႏွင့္ မ်ဳိးဆက္တာ၀န္ကုိ ေျပာဆုိ ေရးသားခ့ဲရာတြင္ အမ်ဳိးမ်ဳိးအဖုံဖုံရိွသည္။ ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ မကြယ္လြန္မီ ရက္ပုိင္းအတြင္း လြန္ခ့ဲေသာ အႏွစ္၃၀က မွာၾကားသြားခ့ဲသည္မွာ အလြန္မွတ္သားဖုိ႔ေကာင္းသည္။ သမုိင္းတြင္က်န္ရစ္ေသာ စကားလည္း ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာက “ရာစုႏွစ္တခုမွာ မ်ဳိးဆက္ေလးခုရိွတယ္။ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္ေနာက္ပုိင္း ကုိလုိနီေခတ္ကစၿပီး ဒုိ႔အဘုိးေတြဟာ နယ္ခ်ဲ႕ကုိ ေတာ္လွန္ခ့ဲၾကတယ္။ အေဖတုိ႔လက္ထက္က်ေတာ့ အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရးတာ၀န္ကုိ ထမ္းေဆာင္ျခင္းျပဳခ့ဲၾကတယ္။ သားတုိ႔ဟာ ဒီရာစု (၁၈၈၅-၁၉၈၅)ခုႏွစ္ရဲ႕ ေနာက္ဆုံးမ်ဳိးဆက္ေတြပဲ။ အခ်ဳိ႕ဟာ သမုိင္းရဲ႕တာ၀န္ကုိ ရဲရဲရင့္ရင့္ ထမ္းေဆာင္ခ့ဲၾကတယ္။ အခ်ဳိ႕က်ေတာ့ သမုိင္းတာ၀န္ကုိ မေက်ပြန္ၾကဘူး။ လူတေယာက္ရဲ႕ တန္ဖုိးဟာ သူျဖတ္သန္းေက်ာ္လႊားေနတ့ဲ ေခတ္ႀကီးက သူ႔ပခုံးေပၚ တင္ေပးလုိက္တ့ဲ သမုိင္းတာ၀န္ကုိ သူဘယ္ေလာက္ သယ္ပုိးထမ္းေဆာင္ခ့ဲတယ္ ဆုိတ့ဲ အခ်က္နဲ႔ တုိင္းတာရမွာပဲ” ဟု ေျပာၾကားခ့ဲပါတယ္။

ထုိက့ဲသုိ႔ အႏွစ္ ၃၀ ၾကာၿပီးေနာက္ ‘ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ ကြယ္လြန္ျခင္း အႏွစ္ ၃၀ ေျမာက္ အခမ္းအနား’ကုိ သမီးႀကီး ေဒၚတင္သန္းယု ေနအိမ္တြင္ က်င္းပခ့ဲေလသည္။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ေအာက္တုိဘာလ ၂၃ ရက္ေန႔၌ ၉ မုိင္၊ ေရႊႏွင္းဆီလမ္းေနအိမ္တြင္ က်င္းပျခင္းျဖစ္သည္။ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ေရာက္သြားခ်ိန္တြင္ ဆရာပါရဂူ ျပန္ဖုိ႔ ျပင္ဆင္ေနၿပီ။ မနက္ ၉ နာရီမွ ၁၂ နာရီအထိဟု ဖိတ္စာတြင္ ပါရိွၿပီး က်ေနာ္တုိ႔က ၁၁ နာရီခဲြေလာက္မွ ေနာက္က်ၿပီး ေရာက္သြားျခင္းျဖစ္သည္။ စိတ္ကူးခ်ဳိခ်ဳိ စာအုပ္တုိက္တြင္ စုၾကၿပီး ဆရာစန္းဦး၊ ဆရာျမတ္သက္၊ ဆရာေလးကုိတင္၊ ဆရာသိမ္းတင္သား တုိ႔ႏွင့္အတူ လာခ့ဲျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္၏ သမီးႀကီး ေဒၚတင္သန္းယု ႏွင့္ သားႀကီးကုိဗဟိန္းေအာင္တုိ႔က ဧည့္သည္တေယာက္ႏွင့္ စကားေျပာေနသည္။ ေတာ္ဘုရားကေလး ဇနီးေဒၚခင္ေမ(ေဒၚေလးေမ)တုိ႔ သားအမိ၊ ဆရာမေဒၚခင္ေဆြဦး၊ ဆရာေမာင္၀ံသ ႏွင့္ ဆရာၾကည္ႏုိင္၊ ဆရာေမာင္တင္ဆင့္၊ ဆရာထြန္း၀င္းၿငိမ္း စေသာ ဆရာဗန္းေမာ္၏ မိတ္ေဆြမ်ား၊ ရဲေဘာ္မ်ား၊ ေရးေဖာ္ေရးဖက္မ်ား ေရာက္ေနၾက၏။ အန္အယ္ဦးအုန္းျမင့္ႏွင့္ အန္ကယ္ဦးသိန္းေမာင္တုိ႔လည္း ျပန္ဖုိ႔ပင္ ျပင္ေနၿပီ။

“က်မ ငယ္ငယ္တုန္းက ေဖေဖျပန္အလာကုိ ေမွ်ာ္ၾကတယ္။ ညဘက္ ေဖေဖျပန္လာရင္ ပန္းေသးေခါက္ဆဲြ ၀ယ္လာေလ့ ရိွပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေဖေဖ့အမွတ္တရ ဧည့္သည္ေတြကုိ အခုလုိ ပန္းေသးေခါက္ဆဲြ ေကြ်းတာပါ” ဟု သမီးႀကီး ေဒၚတင္သန္းယုက ေျပာျပသည္။ မနက္ ၉ နာရီခဲြတြင္ သင္းအုပ္ဆရာက ပရိသတ္ကုိ ဆုေတာင္းေမတၱာပုိ႔သည္။

ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္၏ စာအုပ္မ်ားထုတ္ေ၀ရာမွ ရရိွေသာ စာမူခမ်ားကုိ နာမက်န္းျဖစ္ေနေသာ စာေရးဆရာမ်ားအား ေထာက္ပ့ံ၏။ ယခု နီဟိန္း၊ ေမာင္ရန္ပုိင္၊ ခင္၀င္းသစ္၊ ေမာင္ေအာင္နီ၊ ညြန္႔သစ္ ႏွင့္ ေငြၾကည္တုိ႔အား ေငြက်ပ္ ႏွစ္ေသာင္းစီ ေထာက္ပ့ံေပးသည္။ ထုိ႔ျပင္ ဆရာပါရဂူ၏ စာၾကည့္တုိက္အတြက္ ေငြက်ပ္တစ္သိန္း လွဴဒါန္းသည္။ ဆရာဗန္းေမာ္က ပဲခူးသားျဖစ္ၿပီး မိဘမွာ ႏွစ္ျခင္းခရစ္ယာန္မ်ားျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဆရာဗန္းေမာ္ ကြယ္လြန္စဥ္က ခရစ္ယာန္ဘာသာ ထုံးစံအတုိင္း သျဂႋဳဟ္ခ့ဲသည္။ ဆရာကြယ္လြန္ျခင္း ၂၅ ႏွစ္တုန္းကလည္း တရားေဟာဆရာက ဆုေတာင္းခ့ဲပါသည္။ ကြယ္လြန္ျခင္း အထိမ္းအမွတ္ကုိ ႏွစ္စဥ္မျပဳလုပ္ဘဲ ၂၅ ႏွစ္လုိ၊ အႏွစ္ ၃၀ လုိ ႏွစ္ပတ္လည္မ်ားတြင္သာ မိသားစုက ျပဳလုပ္ျခင္းျဖစ္သည္။ အသက္ ၈၉ ႏွစ္ ရိွေသာ ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္၏ အခ်စ္ဆုံး၊ အရင္းႏွီးဆုံးမိတ္ေဆြႀကီး ဆရာဒဂုန္္တာရာကုိယ္တုိင္ ယခု အထိမ္းအမွတ္ပဲြ တက္ေရာက္လာသည့္အတြက္ ၀မ္းသာဖုိ႔ ေကာင္းပါသည္။ ထုိ႔ျပင္ ဆရာဗန္းေမာ္၏ အေပါင္းအသင္းမ်ား၊ သက္ေတာ္ရွည္မိတ္ေဆြႀကီးမ်ား၊ ေရးေဖာ္မ်ား၊ သူ႔ရဲေဘာ္မ်ားလည္း သတိတရ တက္ေရာက္ ဂုဏ္ျပဳၾကပါသည္။

ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္သည္ ဂုဏ္ျပဳထုိုက္ေသာ ပုဂၢဳိလ္၊ ဂုိဏ္ျပဳထုိက္ေသာ စာေရးဆရာျဖစ္သည္ ဆုိသည္ကုိကား အေထြအထူး ရွင္းျပေနစရာ လုိမည္မထင္ေပ။ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ႏွင့္ မ်ဳိးဆက္အေတာ္မ်ားမ်ား ျခားေသာ စာေပ၀ါသနာရွင္လူငယ္မ်ားႏွင့္ ေလးနက္မႈရိွေသာ လူငယ္အမ်ားကလည္း ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ကုိ ေလးစားၾကည္ညဳိၾကပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ လူငယ္စာေရးဆရာတေယာက္က သူ႔အင္တာဗ်ဴးတြင္ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္စာအုပ္မ်ားသည္ အငွားဆုိင္တြင္ မရိွ၊ လူလည္းမသိ၊ ထုိသုိ႔မသိျခင္းမွာ အႏုပညာမရိွျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္ဟု ေျပာဆုိသြားသည္ကုိ ဖတ္လုိက္ရေသးသည္။ စာေရးဆရာတဦး၏ ထင္ရွားမႈကုိ စာအုပ္အငွားဆုိင္တြင္ စာအုပ္အငွားသြက္ မသြက္ႏွင့္ တုိင္းတာေသာ ထုိလူငယ္အသိေရခ်ိန္ကုိလည္း စိတ္မေကာင္းျဖစ္မိေပသည္။

လြန္ခ့ဲေသာ ႏွစ္ေပါင္းအစိတ္ေလာက္က ဆရာႀကီးသခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ စာေရးဆရာတဦးက တလဲြ ေကာက္ခ်က္ေပးခ့ဲဖူးသည္။ သခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္းသည္ - - ေလာက္ စာမေရးခ့ဲ၊ - - - ေလာက္ မထင္ရွားခ့ဲဟု ေရးၿပီး ဘာေၾကာင့္ ဆရာႀကီးကုိ ဤက့ဲသုိ႔ ေလးစားၾကည္ညဳိေနသလဲ ဆုိသည့္ သေဘာမ်ဳိး ေရာက္ေအာင္ ေရးခ့ဲေလသည္။ သူ၏အျမင္မွာလည္း ယခုလူငယ္ေကာက္ခ်က္ခ်သည္ႏွင့္ မထူးျခားလွေပ။ သခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္းသည္ လူႀကိဳက္မ်ားေအာင္ ေရး၍ လူၾကည္ညိဳခ့ဲျခင္းမဟုတ္။ သာမန္ ေဒြးခ်ဳိး၊ ေလးခ်ဳိးေရး၍ ‘ဆရာႀကီး သခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္း’ ျဖစ္လာျခင္း မဟုတ္ေပ။ ၿဗိတိသွ်နယ္ခ်ဲ႕သမားကုိ ဆန္႔က်င္ျခင္း၊ ကုိလုိနီေခတ္ အုပ္စုိးမႈကုိ ရွဳတ္ခ်ျခင္း၊ တုိင္းျပည္လြတ္လပ္ေရး ႏွင့္ ျမန္မာတုိ႔ကုိ ကြ်န္ဘ၀မွ ေတာ္လွန္ရန္ လႈံ႔ေဆာ္ေရးသားျခင္း၊ ဒုိ႔ဗမာအစည္းအရုံးႀကီးကုိ ဦးေဆာင္ကာ လြတ္လပ္ေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားအား ေမြးထုတ္ေပးျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ သခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္း ျဖစ္လာရေပသည္။ သခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္း၏ စာေပလက္ရာမ်ားမွာ အႏုပညာ ေျပာင္ေျမာက္လွသလုိ ျပည္သူတုိ႔၏ ဘ၀ကုိ ေဖာ္က်ဴးျခင္း၊ ျပည္သူဘက္မွ ရပ္တည္ျခင္း၊ အမ်ဳိးသားေရး အျမင္က်ယ္ျပန္႔ နက္ရိႈင္းျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ ျမန္မာစာေပေလာက၌ ထိပ္ဆုံးတြင္ တင္ထားၿပီး ၾကည္ညဳိေလးစားခ့ဲျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ကုိ စာေရးဆရာမ်ား၊ လူငယ္မ်ားက ေလးစားၾကည္ညဳိသည္မွာလည္း သူေရးခ့ဲေသာ ျပည္သူ႔ဘက္မွ ရပ္တည္သည့္ စာမ်ားႏွင့္ သူ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရး၊ အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ဆုိရွယ္လစ္ေရး၊ အျမင္အယူအဆမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔သည္ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္၏ ဘုန္းေမာင္တေယာက္တည္းရယ္ ၀တၳဳမွ စတင္စဲြလမ္းခ့ဲၿပီး ျပည္ေတာ္သာခင္ခင္ဦး၊ မုန္တုိင္းကထန္၊ အေမ၊ သူပုန္ႀကီး၊ ၿမိဳင္၊ ခ်စ္အဏၰ၀ါေဗြ စသည့္ ၀တၳဳမ်ားကုိ စဲြလမ္းႏွစ္သက္ခ့ဲသည္။ ကုိလုိနီေခတ္ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္သမုိင္း၊ ရုပ္ကမၻာ၊ ကမၻာသုံးခု စေသာ စာအုပ္မ်ားအထိ တေလးတစား ဖတ္ခ့ဲပါသည္။ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး ႏွင့္ ကမၻာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ားတြင္ ဆရာႀကီးသခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္း၊ ဆရာဒဂုန္တာရာတုိ႔ႏွင့္အတူ လက္တဲြလုပ္ကုိင္ခ့ဲေလသည္။ ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္သည္ ကင္ဆာေရာဂါျဖင့္ ကြယ္လြန္သည္အထိ သူ႔ဘ၀တြင္ ေအးေအးခ်မ္းခ်မ္္း ေနခ့ဲရသည္မရိွေပ။ အိမ္ႏွင့္ အေနေ၀းခ့ဲရသည္။ သူ႔ေ၀ါဟာရ အရ အင္းစိန္ေတာရ၊ ရန္ကုန္ေတာရ၊ ကုိကုိးကြ်န္းေတာရတုိ႔၌သာ သီတင္းသုံးခ့ဲသည္ကမ်ားသည္။ စာေရးခ်ိန္ရလွ်င္ရသေလာက္ ၀တၳဳမ်ားကုိ အဆက္မျပတ္ ေရးခ့ဲသည္။ က်ေနာ္၊ အၾသတရ၊ ျမစ္ဧရာေပၚ၀ယ္၊ စာအုပ္မ်ာကုိ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ဖတ္ခ့ဲရသည္။ ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ ကြယ္လြန္စဥ္က အသက္ ၅၉ ႏွစ္ ရိွၿပီ။ (၁၉၁၉-၁၉၇၈) သူတုိ႔ႏွစ္ဦးမွာ ၁၀ ႏွစ္ႀကီး ၁၀ ႏွစ္ငယ္ၾက၏။ ကြယ္လြန္သည့္အသက္မွာလည္း ၁၀ ႏွစ္ ကြာေလသည္။ ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ စိတ္ၿငိမ္းခ်မ္းမႈဆုိ၍ ေဆးလိပ္သာေသာက္သည္။ အရက္လုံး၀မေသာက္၊ ေလာင္းကစား လုံး၀မလုပ္၊ စာဖတ္စာေရးျခင္းႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလႈပ္ရွားမႈတြင္ ပါ၀င္ျခင္းမွလဲြ၍ တျခားအခ်ိန္ အကုန္ခံေသာ အလုပ္မရိွခ့ဲေပ။ သူ၏ အႀကီးမားဆုံးႏွင့္ အားအေကာင္းဆုံး အရည္အခ်င္းမွာ လူတုိင္း (ကေလးမွ လူႀကီးအထိ)ကုိ ေလးစားျခင္း ႏွင့္ အလြႏ္ရုိးသားေျဖာင့္မတ္ျခင္း ျဖစ္ေပသည္။

မိတ္ေဆြမ်ားႏွင့္ ေတြ႔ဆုံစကားေျပာၿပီးသည္ႏွင့္ ကြ်န္ေတာ္လည္း ျပန္ဖုိ႔ ျပင္ဆင္ေတာ့သည္။ ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ ကြယ္လြန္ျခင္း အႏွစ္ ၃၀ ျပည့္ အထိမ္းအမွတ္မွာ စည္ကားပါသည္။ ေဒၚတင္သန္းယု၏ ၿခံ၀င္းထဲတြင္ မိတ္ေဆြအေပါင္းအသင္း အစုံအလင္ ေတြ႔ရသည္။ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ ေက်ာ္ မေတြ႔ရဘဲ ကဲြကြာေနသည့္ က်ေနာ့္မိတ္ေဆြ ကုိခုိင္စုိးႏွင့္ ေတြ႔ရသည့္အတြက္လည္း က်ေနာ္ အလြန္ ၀မ္းသာပါသည္။ သူက ေနာက္တေန႔ ရခုိင္ျပန္မည္ဟု ေျပာသည္။ စာအလြန္ဖတ္ေသာ လူေတာ္လူေကာင္းတေယာက္ျဖစ္၍ စာေရးပါဟု က်ေနာ္က တုိက္တြန္းအားေပးခ့ဲသည္။ က်ေနာ္တုိ႔ ျပန္ေသာအခါ က်ေနာ္တုိ႔ ျပန္ေသာအခါ က်ေနာ္တုိ႔ႏွင့္ မ်ဳိးဆက္တဆက္ ျခားသူမ်ား က်န္ခ့ဲပါသည္။ သူတုိ႔လည္း လူလတ္မ်ား ျဖစ္ေနၿပီး သူတုိ႔ႏွင့္အတူ သူတုိ႔ ေအာက္လူငယ္မ်ဳိးဆက္မ်ားလည္း က်န္ရစ္ခ့ဲသည္။ သူတုိ႔အားလုံးသည္ သူတုိ႔၏ သမုိင္းတာ၀န္ကုိ ဘယ္ေလာက္ေက်ပြန္ၾကမလဲ ဆုိသည္မွာ သူတုိ႔သာ သိမည္။ သူတုိ႔သာ ဆုံးျဖတ္ၾကလိမ့္မည္။ ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္တုိ႔ မ်ဳိးဆက္ကား သူတုိ႔၏ သမုိင္းတာ၀န္ကုိ ေက်ပြန္ခ့ဲၾကသည္ဟု က်ေနာ္က သတ္မွတ္ပါသည္။

ထုိသုိ႔ဆုိလွ်င္ က်ေနာ္ေကာ က်ေနာ္တုိ႔၏ တာ၀န္ကုိ က်ေနာ္တုိ႔ ဘယ္ေလာက္ေက်ပြန္ခ့ဲၾကပါသလဲ။ ။

(မူရင္း - အလင္းတန္းဂ်ာနယ္၊ ႏုိ၀င္ဘာ ၃၊ ၂၀၀၈)

Comments