တာရာေ၀ယံ
(မိုးမခ ဓာတ္ပုံ)
ဒီဇင္ဘာ ၃၁၊ ၂၀၀၈
ျမန္မာစာနယ္ဇင္း သရုပ္ေဖာ္ပန္းခ်ီဆိုတာ ျမန္မာပန္းခ်ီသမိုင္းအတြက္ အေရးပါတဲ့ အစိတ္အပိုင္းတခု ျဖစ္ပါတယ္။ စာနယ္ဇင္း စာမ်က္ႏွာေတြအတြက္ သရုပ္ေဖာ္ပန္းခ်ီေတြ ေရးေနရင္း ပန္းခ်ီကားမ်ားစြာကို ေရးဆြဲသြားခဲ့ၾကတဲ့ သရုပ္ေဖာ္ ပန္းခ်ီဆရာၾကီးေတြ အမ်ားအျပားရွိခဲ့ပါတယ္။
ဦးဘတုတ္၊ ဦးေငြကိုင္၊ ဦးဘလုံ၊ ဦးအုံးလြင္၊ ဦးဘရင္ေလး၊ ဗဂ်ီေအာင္စုိး၊ ဦးေသာင္းဟန္ စတဲ့ ဆရာေတြကေန ေမာင္ညိဳ၀င္း၊ ေမာင္ေမာင္သုိက္၊ ေက်ာ္ေသာင္း၊ ၀သုန္၊ ေဇာ္ေမာင္၊ ဘေ႒းၾကည္၊ စိုးႏိုင္၊ ဧကစာခ်ဳိတို႔အထိ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။
စာနယ္ဇင္း ပန္းခ်ီဆရာေတြစာ သက္ဆိုင္ရာ စာေရးသူေတြရဲ႔ အေတြ႔အၾကဳံ၊ အေတြးအျမင္ေတြကို ပုံရိပ္အျဖစ္ ကိုယ္စားျပဳ ေဖာ္ျပတာျဖစ္သလို၊ သူတို႔ ျဖတ္သန္းရာ ေခတ္စနစ္ေတြကို စာမ်က္ႏွာေတြေပၚကေန အရုပ္ေတြ အေရာင္ေတြနဲ႔ မွတ္တမ္းတင္ၾကသူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္မို႔ ေခတ္အဆက္ဆက္ စာနယ္ဇင္းသရုပ္ေဖာ္ ပန္းခ်ီေရးခဲ့ၾကတဲ့ ဆရာၾကီးမ်ားကို ေလးစားေသာအားျဖင့္ လူငယ္စာနယ္ဇင္းသရုပ္ေဖာ္ ပန္းခ်ီသမားမ်ားက ဂါရ၀ျပဳခဲ့ၾကတာ ၂၁ ၾကိမ္ေျမာက္ ရွိျပီ ျဖစ္ပါတယ္။
ဂါရ၀ျပဳပြဲကို ကို ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၃၀ (အဂၤါ) ေန႔ နံနက္ ၁၀ နာရီက ၁၂ နာရီအထိ ရန္ကုန္ျမိဳ႔ ၃၅ လမ္း အထက္ဘေလာက္က ဓမၼာသီရိ ဓမၼာရုံမွာ ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကတာျဖစ္ပါတယ္။
ကန္ေတာ့ခံဆရာၾကီးမ်ားကေတာ့ - ဦးလြန္းၾကြယ္၊ ဦးေသာင္းဟန္၊ ဦးစန္းလႈိင္၊ ဦးေအးျမင့္၊ ဦးညိဳ၀င္း၊ ဦးေဖသဏ္း၊ ဦးတင္လွ၀င္းထင္၊ ဦးတင္ထြဏ္း၊ ဦးေက်ာ္ေသာင္း၊ ဦးေမာင္ေမာင္လွျမင့္၊ ဦးစိုးမိုး၊ ဦးေမာင္ေမာင္သိုက္၊ ဦးေဇာ္၀င္း (ငွက္ေပ်ာသီး)၊ ဦးမ်ဳိးညြန္႔ (ေမာင္ဒီ)၊ ဦးေက်ာ္ညြန္႔တို႔ ပါ၀င္ေၾကာင္း သိရပါတယ္။
တကယ္တမ္း ေခတ္ကိုျပန္ၾကည့္ရင္ ၁၉၂၀ ဒဂုန္ မဂၢဇင္း ေပၚထြက္ခ်ိန္က စတင္ျပီး ျမန္မာစာနယ္ဇင္း သရုပ္ေဖာ္ပန္းခ်ီကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ စတင္ သုံးစြဲလာတယ္လို႔ ေတြ႔ရပါတယ္။ ပန္းခ်ီဆရာၾကီး ဦးဘအုံး၊ ဦးဘိုးလိတ္၊ ဦးဘလုံ၊ ဦးဘကေလး၊ ဦးဘစိန္၊ ဦးဘိုးဘ၊ ဦးစံလြင္၊ ဦးထြန္းၾကြယ္၊ ဦးထြန္းမင္း၊ ဆရာျမစ္၊ ဦးသိန္းညြန္႔၊ ဦးေစာေမာင္၊ ဦးခ်စ္ျမဲတို႔ရဲ႔ လက္ရာေတြ ပါ၀င္ခဲ့ပါတယ္။
၁၉၂၅ ေနာက္ပိုင္းမွာ ဦးေမာင္ေမာင္တင္၊ ဦးခ်စ္ေဖ၊ ဦးအုန္းလြင္၊ ဦးလွေအာင္၊ ဦးဉာဏ္ထြန္း၊ ဦးစု (ရတနာပုံ ေမာင္စု)၊ ဦးဘေဇာ္ စတဲ့ ပန္းခ်ီဆရာၾကီးမ်ားရဲ႔ သရုပ္ေဖာ္ပုံ ပန္းခ်ီလက္ရာေတြကို ေတြ႔လာရပါတယ္။ ၁၉၂၅ ခုႏွစ္ေလာက္မွာ ထုတ္ေ၀တဲ့
အဲဒီေနာက္ ကာလေတြမွာ မဂၢဇင္းစာေစာင္ အမ်ားအျပား ထြက္ရွိခဲ့တာနဲ႔ အညီ သရုပ္ေဖာ္ ပန္းခ်ီပညာဟာ ဖြံျဖဳိးလာခဲ့ျပီး သရုပ္ေဖာ္ပန္းခ်ီဆရာ အမ်ားအျပား ေပၚထြက္လာခဲ့ပါတယ္။
သူရိယ (၁၉၁၇)၊ ဒဂုန္ (၁၉၂၀)၊ ပညာမ႑ိဳင္ (၁၉၂၄)၊ ဂႏၳေလာက (၁၉၂၅)၊ က၀ိမ်က္မွန္ (၁၉၂၇)၊ ျဗိတိသွ်ဘားမား (၁၉၂၇)၊ လန္ဒန္အတ္ (၁၉၂၇)၊ ရန္ေအာင္ (၁၉၂၇)၊ ျမန္မာက်က္သေရ (၁၉၂၇)၊ လင္းအရုံ (၁၉၃၀)၊ ကင္းေစာင့္ (၁၉၃၁)၊ အိုးေ၀ (၁၉၃၁)၊ ၾကီးပြားေရး (၁၉၃၂)၊ တိုးတက္ေရး (၁၉၃၃)၊ စာဆိုေတာ္ (၁၉၃၅)၊ ဆယ္သန္း (၁၉၃၅)၊ ျမန္မာရုပ္ရွင္ (၁၉၃၅)၊ ေလာကအလင္း (၁၉၃၈)၊ မ်ဳိးညြန္႔ (၁၉၃၈) စတဲ့ မဂၢဇင္းေတြဟာ သရုပ္ေဖာ္ပန္းခ်ီဆရာမ်ားရဲ႔ လက္ရာ ေ၀ေ၀ဆာဆာနဲ႔ ထုတ္ေ၀ခဲ့ၾကပါတယ္။
၁၉၄၅ စစ္ၾကီးျပီးတဲ့အခါမွာ မဂၢဇင္းေတြ တရွိန္ထိုး ထြက္လာခဲ့ျပီး ျမန္မာပန္းခ်ီသစ္ကို ဖန္တီးမယ့္သူေတြဟာ မဂၢဇင္း စာမ်က္ႏွာေတြေပၚမွာ ေမြးဖြားခဲ့ပါတယ္။
တာရာ (၁၉၄၆)၊ ရႈမ၀ (၁၉၄၆)၊ ေသြးေသာက္ (၁၉၄၅)၊ စသည္တို႔မွာ ဗဂ်ီေအာင္စိုး၊ ဦးဘၾကည္၊ ဦးဘရင္ေလး၊ ဦးလွစိုး၊ ဦးစိန္၊ ဦးေသာင္းဟန္ စတဲ့ ပန္းခ်ီဆရာမ်ား ေပၚထြန္းလာခဲ့ပါတယ္။
၁၉၆၀ ပတ္၀န္းက်င္ႏွစ္ေတြမွာ ပန္းခ်ီ ညိဳလွ၊ ေမာင္ညိဳ၀င္း၊ တင္လွ၀င္းထင္၊ စံတိုး၊ ေမာင္ဒီ၊ ေမာင္ေမာင္သုိက္၊ ၀သုန္၊ ေက်ာ္ေသာင္း စတဲ့ ပန္းခ်ီဆရာေတြ ေပၚထြက္လာခဲ့ပါတယ္။
အဲဒီအခ်ိန္က ေပၚထြက္လာခဲ့တဲ့ ဆရာေတြဟာ အခုအခ်ိန္မွာ အသက္ ၆၀ ေက်ာ္၊ ၇၀ နီးလာၾကျပီ ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ထက္ ေစာၾကတဲ့ ဆရာ ဦးလြန္းၾကြယ္၊ ဆရာ ဦးစန္းလႈိင္၊ ဦးေအးျမင့္၊ ဦးေသာင္းဟန္တို႔ကေတာ့ အသက္ ၈၀ ေက်ာ္စ ျပဳေနၾကပါျပီ။
ေခတ္အဆက္ဆက္မွာ သရုပ္ေဖာ္ ပန္းခ်ီကို စြဲျမဲစြာ ေရးသြားခဲ့ၾကတဲ့ ေဖာ္ျပပါ ဆရာေတြကို ဂါရ၀ျပဳ ပူေဇာ္ကန္ေတာ့ၾကတဲ့ပြဲမွာ အခမ္းအနားမွဴးအျဖစ္ ပန္းခ်ီေမာင္ျမင့္လြင္က ေဆာင္ရြက္ျပီး ဦးလြန္းၾကြယ္၊ ဦးေအးျမင့္၊ ဦးေသာင္းဟန္တို႔က အမွာစကားေျပာခဲ့ၾကပါတယ္။ ထို႔အျပင္ သရုပ္ေဖာ္ ပန္းခ်ီပုံမ်ားကိုလည္း ျပပြဲသဖြယ္ တင္ဆက္ခဲ့ရာမွာ ေခတ္အဆက္ဆက္က ဆရာၾကီးမ်ားဆြဲတဲ့ လက္ရာေတြကို မွတ္တမ္းတင္ျပီး တင္ဆက္ေပးခဲ့တာကို ေတြ႔ရပါတယ္။
အခမ္းအနားစီစဥ္သူမ်ားက မဲလိပ္မ်ား စီစဥ္ျပီး ဆရာဦးလြန္းၾကြယ္၊ ဦးတင္လွ၀င္းထင္၊ ဦးေမာင္ေမာင္သိုက္၊ ဆရာေမာင္ေက်ာ္ညြန္႔၊ ဆရာမ မေမႊး၊ ဆရာ ေမာင္ေမာင္လွျမင့္၊ ဆရာသန္းျမင့္ေအာင္ စတဲ့ ပန္းခ်ီဆရာ ၁၃ ဦးရဲ႔ ပန္းခ်ီကား ၁၃ ကားကို မဲေဖာက္ျပီး အခမ္းအနားတက္ေရာက္သူမ်ားကို လက္ေဆာင္ေပးအပ္ခဲ့ပါတယ္။
Comments