Mar Mar Aye - 266

ေျပာျပစရာေတြလည္း တပံုႀကီးရွိေသးတယ္ (၂၆၆)
“ထူးမျခားနား” သီခ်င္းခန္႔၏ ေနာက္ဆက္တဲြ
မာမာေအး
မတ္ ၁၊ ၂၀၀၉

ေသာတရွင္မ်ား က်န္းမာေတာ္မူၾကပါစရွင္။

မာေအးခ်စ္တဲ့ေသာတရွင္ေတြ ဂီတဝါသနာရွင္ေတြအားလံုး မာေအးရဲ႕အသံေလး ၾကားရတဲ့အခါမွာ ကုိယ္ေရာစိတ္ပါ ခ်မ္းသာၾကပါေစလို႔ ဆုမြန္ေကာင္း ေတာင္းလိုက္ပါတယ္။

ေသာတရွင္တုိ႔ေရ - ၿပီးခဲ့အပတ္က ‘ထူးမျခားနား ေရာင္ျခည္ေတာ္ဘဲြ႔’ သီခ်င္းစာသားေတြ မတူတဲ့ အေႀကာင္းနဲ႔ ဂီတဝိေသာဓနီ စုစည္းထုတ္ေဝ စီစဥ္ခဲ့သူေတြအေႀကာင္း ေျပာခဲ့ပါတယ္၊ က်န္ခဲ့တာ တခုက ‘ထူးမျခားနား’သီခ်င္းခန္႔ကုိ ျမဝတီဦးစ ေရးတယ္ မေရးဘူး ဝိဝါဒ ကြဲေနတဲ့ကိစၥပါ။ ဂီတလူႀကီးဝုိင္းမွာ ႀကြက္စီ ႀကြက္စီ ဒီကိစၥကုိ ၾကားဖူးေသာ္လဲ ခေလးပဲ ဘာဆုိင္တာလုိက္လုိ႔ ဆုိျပီး အနားေတာင္ မသီခဲ့ေတာ့ပါဘူး၊ အခု လူႀကီးျဖစ္မွ ေႏွာင္းလူတုိ႔အတြက္ ခုိင္မာေအာင္ထားခဲ့သင့္တယ္လုိ႔ ရွာေဖြေလ့လာ ေပ်ာ္စရာ ျဖစ္လာပါတယ္။

ပထမ ကမၻာစစ္ႀကီးမျဖစ္မီက ‘မဟာဂီတေမဒနီ’ ဆိုတဲ့ စာအုပ္ထြက္တဲ့ အခါမွာ ‘ထူးမျခားနားသီခ်င္းခန္႔’ ကုိ ျမဝတီမင္းႀကီးဦးစက ဘုရားအား ပူေဇာ္ေသာ သီခ်င္းခံႀကီး ဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္ ေခါင္းစဥ္ ေရးထိုးထားခဲ့ပါသတဲ့ရွင္။

ပထမကမၻာစစ္ႀကီးအတြင္းလို႔ ေျပာရမယ့္ (၁၉၁၄ ခုႏွစ္က ၁၉၁၈ခုႏွစ္) အတြင္းမွာ သူရိယ သတင္းစာတုိက္က ထုတ္တဲ့ “မဟာဂီတအသစ္” ဆုိတဲ့ စာအုပ္ ထြက္လာေတာ့ ‘ထူးမျခားနားခန္႔’ဟာ ျမဝတီမင္းႀကီး ေရးတာ မဟုတ္ပါဘူး လုိ႔ အေထာက္အထားေတြနဲ႔ ေရးသားခဲ့ျပန္ပါတယ္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအဖိုး သခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္း တည္းျဖတ္ အမွာစာ ေရးထားတဲ့ အဲဒီစာအုပ္ကုိ (၁၉၂၃) ခုႏွစ္မွာ ဒုတိယအႀကိမ္ ျပန္ၿပီး ထုတ္ေဝခဲ့ပါေသးတယ္။

ရန္ကုန္အစုိးရ ဘားနဒ္ပိဋကတ္တုိက္မွာ ရွိေနတဲ့ ‘ကင္းဝန္မင္းႀကီး’ ရဲ႕ ပုရပုိက္ ဆူေရနံပါတ္ (၁၅၉၅) မွာ ‘ထူးမျခားနား’ နဲ႔ ‘ဇမၺဴကြၽန္းလံုး’ သီခ်င္းခန္႔ကို ေတြ႔ရေပမယ့္၊ ေရးသူနာမည္ မပါဘူးတဲ့ရွင္။ ပုရပိုက္နံပါတ္ (၁၅၈၇)က်ေတာ့ ‘ထူးမျခားနား’ကုိ အလြန္ ေရွးက်ေသာ စာေဟာင္းႀကီး၊ စာဆိုသူမသိ လုိ႔ ေရးထားတဲ့ အျပင္ မင္းႏွင့္စပ္၍ျဖစ္ေစ၊ သူခပ္သိမ္းတုိ႔ႏွင့္ စပ္၍ျဖစ္ေစ၊ သဘင္ပဲြလမ္း ခင္းက်င္း ကျပ တီးမႈတ္ၾကသည့္ အခါမ်ားမွာ ေဘးရန္ အႏၱရာယ္ကင္းျခင္း၊ ဆုလာဘ္ပ႑ာ စေသာ ေကာင္းက်ဳိးခ်မ္းသာ ေရာက္ျခင္း စေသာ ေပးအံ့ေသာ အက်ဳိးမ်ားကို ေရွ႔ရႈသျဖင့္ အျခားသီခ်င္းမ်ားကို မတီး မမႈတ္ မသီဆိုမီ ေရွးဦးစြာ တီးမႈတ္ သီဆိုေလ့ရွိေၾကာင္း၊ ေရွးပညာရွင္ ဆရာႀကီးမ်ား အေလးျပဳ၍ တီးမႈတ္ေၾကာင္း၊ မင္းတုန္းမင္း လက္ထက္ေတာ္မွာ ထင္ရွားတဲ့ အတြင္းအၿငိမ့္ေတာ္ အမႈထမ္း ေစာင္းဆရာႀကီး ဦးဖူးေခါင္၊ မိေက်ာင္းဆရာႀကီးဦးသင္း၊ စာေဟာဆရာႀကီးဦးမံႈ၊ ေျမြဆရာႀကီး ဦးဝုိက္တုိ႔ တညီတညြတ္တည္း ေျပာခဲ့ၾကပါသတ့ဲ။ ျမဝတီဦးစထံမွာ နည္းခံခဲ့ဖူးတဲ့ ‘ေျမာင္လွ ဝန္ေထာက္မင္း’ လဲ ၾကားဖူးတဲ့အေၾကာင္း၊ ကင္းဝန္မင္းႀကီးကုိ ဝက္မစြတ္ဝန္ေထာက္မင္းက ေလွ်ာက္ထားေၾကာင္းလဲ ေတြ႔ရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

မင္းႀကီးဦးစ အသက္ (၅၂ႏွစ္ကေနၿပီးေတာ့ ၈၃ႏွစ္အထိ) ေရးသားခဲ့တဲ့ သီခ်င္းအမ်ဳိးမ်ဳိးကို မင္းႀကီးကုိယ္တိုင္ စုေဆာင္း ေရးမွတ္ေစတဲ့ ေပစာမွာလဲ ဒီသီခ်င္းခန္႔ကုိ မေတြ႔ရေတာ့ စာေရးဆရာမႀကီး ဒဂုန္ခင္ခင္ေလး ‘ဇဲြစာေပရိပ္ျမံဳ’ က ထုတ္တဲ့ ‘ျမဝတီစာစုႏွင့္ သီခ်င္းစုစာအုပ္’ မွာလဲ မဟာဂီတ အသစ္က ေဖၚျပခ်က္ကုိသာ တင္ျပခဲ့ပါတယ္။

မႏၱေလးက ျမန္မာပညာရွိ ဦးေဘကလဲ သူရိယသတင္းစာမွာ ထူးမျခားနားကိစၥ အေျဖေဆာင္းပါး ေရးတဲ့အခါ ‘ဝက္မစြတ္ဝန္ေထာက္မင္း စုေဆာင္း’တဲ့ ေရွးျမန္မာသီခ်င္းႀကီးမ်ား ပုရပုိက္စု – ထူးမျခားနား ေခါင္းစဥ္မွာ ျမဝတီမင္းႀကီးဦးစ ေရးသည္ လုိ႔ ေရးထုိးထားေၾကာင္း ေဖာ္ျပဖူးတယ္တဲ့။

ကင္းဝန္မင္းႀကီးပုရပိုဒ္ ဆူေရ (၁၅၇၉) မွာ က်ေတာ့ေရးသူ ‘ဦးလြန္းေျပ’တဲ့ ရွင့္။

အဲဒီဝိဝါဒေၾကာင့္ သံယုတ္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးထံ ေလွ်ာက္ထားတဲ့အခါမွာ ျမဝတီဦးစ ေရးေၾကာင္း မိန္႔ေတာ္မူတယ္၊ စကားစိမ္္းဖိဖုရားအိမ္ေတာ္မွာ အဆိုေတာ္ႀကီး ဦးေၾကြကုိ ေမးေတာ့လဲ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး မိန္႔ၾကားတာ အမွန္ပဲလုိ႔ ေျပာတဲ့အေၾကာင္း ‘စႏၵရား ဆရာၿမိဳင္’က ေရႊနန္းထြက္ မဟာဂီတက်မ္းမွာ ဆုိထားျပန္ပါတယ္။

ဆရာႀကီး ဒီးဒုတ္ဦးဘခ်ဳိကေတာ့ ေဒဝဣႏၵာႀကီး မွီၿငိမ္း လက္သံုးျပဳခဲ့တဲ့ ကြမ္းဖုိးထိန္းႀကီးရဲ႕ ေပမူ၊ ဘားနဒ္ ပိဋကတ္တုိက္ရွိ ျမဝတီမင္းႀကီးသီခ်င္းစုေပမူ၊ သံယုတ္ဆရာေတာ္ႀကီး စုေဆာင္းထားတဲ့ ျဗဲတုိက္ထုတ္ ပုရပုိဒ္မူမ်ားနဲ႔ ဆရာစဥ္ ဆက္လက္ရွိ ထင္ရွားတဲ့ ဂီတပညာရွင္မ်ားရဲ႕ လက္ေရးစာမူမ်ားကုိပါ တုိက္ဆုိင္ ညိွႏႈိင္း တည္းျဖတ္ခဲ့ၿပီး ‘ျမဝတီဦးစ’ လို႔ ကဗၺည္းသခဲ့ပါတယ္ရွင္။

ႏုိင္ငံေတာ္ယဥ္ေက်းမႈဌာနက ထုတ္ေဝခဲ့တဲ့ ‘ႏုိင္ငံေတာ္မူ မဟာဂီတက်မ္း’ ဆရာႀကီးဦးဂုဏ္ဘဏ္နဲ႔ ဦးေအာင္သိန္းတုို႔ ျပဳစုခဲ့တဲ့ ‘ျမန္မာသီခ်င္းႀကီးတဆယ့္ငါးပုဒ္အဖြင့္’ စာအုပ္နဲ႔ သီေပါအုန္းေဘာင္ ေလးၿမိဳ႔သခင္ ေစာ္ဘြားႀကီး ဆာေစာခ်ယ္ရဲ႕ စာေတာ္ျဖစ္တဲ့ ‘သဗၺ ဂီတကၠမ ပကာသနီက်မ္း’ ေတြမွာ ျမဝတီဦးစ ေရးတယ္ လို႔ဘဲ ေတြ႔ရွိခဲ့ရပါတယ္ရွင္။

မာေအးကေတာ့ ေက်းဇူးရွင္ မင္းကုန္းတိပိဋက ဆရာေတာ္ႀကီး ရွိစဥ္တုန္းက တိနိအႏုပညာရွင္မ်ား အဖြဲ႔ကုိ ‘ထူးမျခားနား’ ျဖစ္ေပၚခဲ့တဲ့ အင္းဝၿမိဳ႔ေဟာင္း တေနရာကုိ ေလ့လာဘုိ႔ ပုိ႔လႊတ္ေတာ္မူတာေၾကာင့္ ေရာက္ခ့ဲရတဲ့ ခရီးစဥ္ကို ျပန္ျမင္လာတာနဲ႔ အဖုိးဦးစ လုိ႔ ေရးသူကုိ ေနရာ ေပးထားပါတယ္ရွင္။

ေရွးေရွးတုန္းက ေတးပရိသတ္ဟာ- စာလကၤာ ကဗ်ာေတြကုိ အခ်ိန္ေပး နာယူႏုိင္ခဲ့ပံုရပါတယ္။ သီခ်င္းဝုိင္းေတြမွာ သီခ်င္းမစခင္ ‘အခ်ီး’ လို႔ေခၚတဲ့ ကဗ်ာလကၤာေတြ ဆိုခဲ့ၾကေလ့ ရွိခဲ့လုိ႔ပါပဲ။ နမူနာ ထူးမျခားနား မဆိုမီ အခ်ီးဆိုရတဲ့ လူးတားကဗ်ာေလး - ဦးေၾကြ ေရးသည္လုိ႔ ေရႊနန္းသံုး မဟာဂီတစာအုပ္မွာ ေတြ႔လုိ႔ ဆိုျပလုိက္ပါတယ္ရွင္။

‘ထူးမျခားနား’ မသီဆိုမီ အခ်ီးဆိုရန္ (လူးတား) ကဗ်ာ
(ဦးေၾကြေရးသည္)
နိဒါန္းမဂၤလာ၊ ညိွတန္းျဖာ၍၊ ရတနာပူရ၊ ေရႊစက္ၾကြလို႔၊ စတုတၳနန္း၊ “ဝ”ၾကငွန္းကို ....... ၊ စံျမန္းစုိးလ်က္၊ ဖလ္ကနက္၏၊ ေရႊလက္ထက္တြင္၊ စြယ္ေတာ္စင္မွ ထင္ထင္တမြတ္- ေရာင္ေတာ္လႊတ္၍၊ အထြတ္ေရႊဗ်ာ၊ မိန္႔အာဏာႏွင့္၊ ေၾကညာႏွံ႔သိ၊ အမည္ရွိ - ျမဝတီေခၚ ....... ဝန္ရွင္ေတာ္သည္၊ နာဘြယ္ၾကည္ႏူး ကံုးသီၾကဴးသား ....... ထူးမျခားနား၊ သီခ်င္းမ်ားကို ျမတ္ဖ်ားစိေႏၱ ....... ပရေမအား ၊ ရုိေသပြားေအာင္၊ နတ္သားပံုခ်ိန္၊ ပဥၥသိန္ႏွင့္ ေသာတိေျႏၵ၊ ႏွစ္ေထြညြတ္ေျပာင္း၊ နာဘြယ္ေကာင္းေအာင္၊ ေရႊေစာင္းသံဝါ တူရိဟာျဖင့္၊ ခါခါတလီ၊ ယွဥ္တဲြမီ၍၊ ၾကဴးသည္သံသာ ဆုိလိုက္ပါမည္ လာလာသူအမ်ား ကဗ်ာတုဘက္ရွားသည့္ေလ ဘုရင္မွဴးေခါင္ဖ်ား။ ။

[ မူရင္း - ဘီဘီစီ၊ ျမန္မာဌာန ]

Comments