Phoe Htet - Articles


ျမဴေမွာင္ေ၀ကင္း ႏိုင္ငံသို႔ …
ဖုုိးထက္
မတ္လ ၄၊ ၂၀၁၃


စကၤာပူမွာ ျမန္မာေတြ ဦးေဆာင္ၿပီး ျပဳလုပ္ေသာ စာေပေဟာေျပာပြဲ၊ စင္တင္ရိွဳးပြဲ၊ ဂီတပေဒသာ၊ တရားပြဲ၊ အၿငိမ္႕ စသည္႔ ပြဲ အမ်ိဳးအစား စံုစံုလင္လင္ရိွလွသည္။ ေဖာင္ေဒးရွင္းေတြ၊ အဖြဲ႔အစည္းေတြလဲ အမ်ားၾကီး ရိွၾကသည္။ တစ္ခ်ိဳ႕က အမွန္အကန္။ တစ္ခ်ိဳ႕က အၾကံအဖန္။ တစ္ခ်ိဳ႕က စီးပြားေရး တြက္ တြက္လြန္းသည္။ တစ္ခ်ိဳ႕က အနစ္နာ ခံလြန္းသည္။ လူ႔ေလာကမွာ ေတြ႔ရၾကံဳရသည္႔ သိပ္ၿပီး မထူးဆန္းေသာ အလြန္ အျငင္းပြားဖြယ္ ကိစၥမ်ားေတြ႔ရသည္။

တစ္ခါတစ္ရံ စီစဥ္သူမ်ားေၾကာင္႔ အလြန္လွပေသာ ပြဲေလးမ်ား ျဖစ္သြားတတ္ၾကသလို၊ တစ္ခါတစ္ရံ စီစဥ္သူမ်ားေၾကာင္႔ မအီမသာၾကီးျဖင္႔ ပြဲၿပီးသြားရသည္မ်ားလဲ ႀကံဳရသည္။ စီစဥ္သူမ်ား ပါးနပ္လွ်င္ ပါးနပ္သလို၊ ေငြေရး ေၾကးေရး သိပ္တြက္ခ်က္မေနဘဲ ေစတနာေရွ႕ထားေသာ ပြဲေတြဆိုလွ်င္ အလြန္တန္ဖိုးရိွေသာ ပြဲေတြ ျဖစ္သြားတတ္တာ ေတြ႔ရသည္။ သို႔ေသာ္ မင္းသား၊ မင္းသမီး အလြန္ လုပ္လိုလွသူမ်ား၊ ေငြေၾကးႏွင္႔ ေစ်းကြက္သေဘာမွ လြဲၿပီး က်န္တာ စိတ္၀င္စားမွဳ မရိွပါဘဲ စင္ေပၚ တက္ တက္ၿပီး ကဗ်ာ ရြတ္သူမ်ား၊ စာေရးဆရာၾကီးေတြ ေရွ႕ကေန ေလး ငါး ျပန္ေလာက္ အရင္ ၾကိဳတက္ၿပီး ဖိုးေဟာေျပာခ်င္ မ်ားေၾကာင္႔ စိတ္အေႏွာင္႔အယွက္ျဖစ္ရေသာ ပြဲမ်ားလဲ ေတြ႔ရသည္။

တစ္ေလာက စာေပေဟာေျပာပြဲ တစ္ခု ဆိုပါစို႔။ ဖိတ္ထားေသာ စာေရးဆရာၾကီးေတြက ေလးေယာက္။ ပြဲစေတာ႔ ေနာက္က်မွ စျဖစ္သည္။ ေဟာေျပာမည္႔ ဆရာမၾကီးတစ္ဦးကို စီစဥ္သူမ်ားကပင္ ေခါင္းစဥ္သတ္မွတ္ၿပီး ေဘာင္ကန္႔လိုက္ၾကေသး၏။ ေဘာင္မ၀င္႔ ၀င္ေအာင္ ေဟာေျပာေနသည္႔ ဆရာမၾကီးကို ၾကည္႔ၿပီး အားနာရသည္။ စာေပေဟာေျပာပြဲဆိုတာ ေဟာေျပာမည္႔ စာေရးဆရာေတြကို ဦးစားေပးရတာလို႔ မွတ္သားထားသည္႔ ပရိတ္သတ္က အထပ္ထပ္အခါခါ ေၾကာ္ျငာေနေသာ ေႀကာ္ၿငာမ်ားကို သီးခံရသည္။ အပိုဆားဒါး စကားေတြ အမ်ားၾကီး ေျပာေနေသာ ခ်ာတိတ္၊ ခ်ာတိတ္မမ်ား၊ အသက္ၾကီးေပမယ္႔ ေနာက္မဆုတ္ခ်င္ၾကေသးေသာ လူၾကီးမ်ား ေၾကာင္႔ အခ်ိန္က မေလာက္မငွျဖစ္သြားသည္။ ေနာက္ဆံုးပိတ္ အိတ္ႏွင္႔လြယ္မည္႔ ဆရာၾကီး အလွည္႔အေရာက္မွာ အခ်ိန္က ျပည္႔ေနၿပီ။ ျမန္ျမန္လက္စသပ္သြားရသည္။ ပရိတ္သတ္က သိပ္မမ်ားေတာ႔ ပြဲစီစဥ္သူမ်ားက ခန္းမကို ဆက္ၿပီး အခ်ိန္တိုးလိုဟန္ မရိွေတာ႔ ။ ေဟာေျပာလို႔မွ မၿပီးေသးခင္ ရုပ္ရွင္ဇာတ္ကားၿပီးခ်ိန္ မီးေတြ ထိန္ေနေအာင္ပြင္႔လာသလို မီးေတြ ပြင္႔လာသည္။ ျမန္မာစာေပ၊ ျမန္မာ႔ ကဗ်ာ၊ ျမန္မာ႔ အႏုပညာကို မခံစားတတ္ရွာသည္႔ ခန္းမ ၀န္ထမ္း စလံုးမ်ား၏ ေလာေဆာ္ေနသည္႔ မ်က္ႏွာေတြကလဲ ေနမထိ ထိုင္မသာ ျဖစ္ေစျပန္သည္။ အလြန္အရုပ္ဆိုးသည္႔ စာေပေဟာေျပာပြဲတစ္ခု ၾကံဳၾကိဳက္လိုက္ရသည္။

တစ္ျမန္မေန႔က အေမေဒၚမာမာေအး၏ ဂီတပေဒသာ ရိွသည္ဆိုသျဖင္႔ အရင္ စာေပေဟာေျပာပြဲလို ျဖစ္မွာ စိုးရိမ္ေနမိခဲ႔သည္။ ေဒၚမာမာေအးၾကီးဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အတြက္ အလြန္တန္ဖိုးမျဖတ္ႏိုင္ေသာ အႏုပညာရွင္ၾကီး။ ကေလးစိတ္ ကေလးဥာဏ္မ်ားျဖင္႔ သူ႔အႏုပညာေတြကို အပိတ္ အဆီးခံရကတည္းက ေဒၚမာမာေအးၾကီးကို မျဖစ္မေန သြားေရာက္ အားေပး လက္ခုပ္တီးေပးသင္႔သည္ ဆိုသည္႔ ခံစားခ်က္ႏွင္႔ အေရာက္ခ်ီတက္သြားျဖစ္ခဲ႔သည္။ တကယ္ေတာ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔က လူငယ္ပီပီ ျမန္မာသံေတြကို လိွဳက္လွိဳက္လွဲလွဲ မခံစားတတ္ေသာ္လည္း မနီးစပ္တာေတာ႔ မဟုတ္။ ဟသၤာတထြန္းရင္၊ တြ႔ံေတးသိန္းတန္၊ သန္းေဖေလး၊ ကိုမင္းေနာင္၊ ကိုျမၾကီး၊ စႏၵရားလွထြဋ္၊ တင္တင္ျမ၊ ရီရီသန္႔ စသည္႔ အဆိုေက်ာ္ၾကီးမ်ား၏ သီခ်င္းမ်ားကို ျမန္မာပီပီ ခံစားတတ္သည္။ ဘာေကာင္းတာလဲဟု ေမးလွ်င္ ဘာေကာင္းမွန္း မေျဖတတ္ေပမယ္႔ ျမန္မာသီခ်င္းေတြကို ၾကိဳက္ႀကသည္။ “ တို႔ေသြးလဲ မဟုတ္ ၊တို႔သားလဲမဟုတ္၊ တို႔အမ်ိဳးလဲ မဟုတ္ေပ” ဆိုသည္႔ သီခ်င္းကိုဆိုၿပီး လုပ္စားသြားေသာ အဆိုေတာ္ၾကီးေတြကို မၾကိဳက္ေပမယ္႔ ေလးစားရသည္။

အခုလဲ ေဒၚမာမာေအး ပြဲဟု ဆိုကတည္းက ငယ္ငယ္က ေကာက္ရိုးစဥ္ေအာက္မွာ ေလတျဖဴးျဖဴးႏွင္႔ နားေထာင္ခဲ႔ေသာ အသံၾကည္ၾကည္ျမျမ သီခ်င္းေတြကို သတိရလာသည္။ ခ်မ္းေျမ႕ပါေစ၊ တံုးေက်ာ္မ၊ ခ်စ္သူ႔နယ္ေျမ၊ ေမာင္႔အခ်စ္မ်ား ဆူး စသည္႔ သီခ်င္းေတြက ပါးစပ္ဖ်ားကို ေရာက္လာသည္။ ဘီဘီစီက အျမဲလႊင္႔ေနေသာ “ေျပာျပစရာေတြ တပံုၾကီး ရိွေသးတယ္” ဆိုသည္႔ အစီအစဥ္မ်ားကေတာ႔ အႏွစ္သာရ အလြန္ျပည္႔ၿပီး အလြန္ဗဟုသုတတိုးေစသည္။ အႏုပညာ၀မ္းစာ ျပည္႔ရံုမွ် မက လွ်ံထြက္ေနေသာ အေမၾကီးကို ၾကည္႔ခ်င္ ျမင္ခ်င္လြန္းလွသည္။

ေမွ်ာ္လင္႔ထားခဲ႔သလို အေမၾကီး၏ အသံေတြက ငယ္ရြယ္စဥ္က အသံကို မမွီေတာ႔။ ၇၁ ႏွစ္ဆိုသည္႔ လူ႔သက္တမ္းသည္ အေမၾကီး၏ အသံကို ဆုတ္ယုတ္ေအာင္ တားဆီးႏိုင္သည္။ သို႔ေသာ္ အေမၾကီး၏ ေစတနာ၊ ပညာ၊ သဘာ ကုိေတာ႔ ေအာက္တန္းက်သြားေအာင္ မစြမ္းေဆာင္ႏိုင္။ “ ရုပ္ဆိုးသေလာက္ အသံအလြန္ေကာင္းတဲ႔ အမိ်ဳးသမီးဟဲ႔” ဟု ငယ္ငယ္က မၾကာ မၾကာၾကားရေသာ  အေမ၏ ခ်ီးက်ဴး ေထာပနာသံကို သေဘာမတူႏိုင္ျဖစ္ရသည္။ ရုပ္ဆိုးျခင္း၊ ရုပ္မလွျခင္းကို ေမတၱာဓာတ္အခံက အႏိုင္ယူေသာအခါ အလြန္က်က္သေရရိွေသာ အသံႀသဇာႏွင္႔ ရုပ္ခံကို ျဖစ္ေစသည္။ ၾကည္လင္ေအးျမေသာ အေမၾကီး ေဒၚမာမာေအးကိုၾကည္႔ၿပီး အလြန္က်က္သေရမဲ႔ေသာ ရုပ္ၾကီးေတြကို သတိရကာ စိတ္အၾကည္ဓာတ္ပင္ ပ်က္သလိုလို ရိွသြားခဲ႔သည္။

အေမၾကီးက အသက္အရြယ္ႏွင္႔ မလိုက္ဖက္စြာ သီခ်င္းေတြ မေမာႏိုင္ မပန္းႏိုင္ တစ္ပုဒ္ၿပီး တစ္ပုဒ္ သီဆိုသြားသည္။ ခ်မ္းေျမ႕ပါေစ၊ ေယာင္ေနာက္ဆံထံုးပါ၊ ခ်စ္သူ႔နယ္ေျမ၊ စပ်စ္သီးေလးေတြ ခ်ိဳပါတယ္၊ ဒီည ကဗ်ာေရးပါအံုး၊ ေမာင္႔အခ်စ္မ်ားဆူး၊ တူႏွစ္ကိုယ္၊ ပန္းလိုေမႊးပါတယ္ စသည္႔ သီခ်င္းေတြကို တစ္ကိုယ္ေတာ္ဟဲသြားသည္သာ မက ဦးသန္းျမတ္စိုး၊ ဦးမင္းေအာင္ခိုင္တို႔ႏွင္႔ တြဲဖက္ၿပီး ပိေတာက္ခ်စ္သူ၊ ခ်စ္မွာလား၊ သည္ေႏြ သည္မိုး သည္ေဆာင္း တို႔ကိုလဲ မေမာႏိုင္ မပန္းႏိုင္ အသက္အရြယ္ႏွင္႔ မမွ် သီဆိုသြားသည္။ အေမၾကီး ေမာလို႔ နားစဥ္မွာ အန္တီခင္ညႊန္႔ရီ၊ ဦးသန္းျမတ္စိုး၊ ဦးမင္းေအာင္ခိုင္တို႔၏ ျမန္မာသံ သီခ်င္းေတြက နား၀င္ပီယံ ရိွလွပါဘိ။

အေမၾကီးက သီခ်င္း တစ္ပုဒ္ မဆိုခင္ ထိုသီခ်င္း၏ သမုိင္းေနာက္ခံ၊ ေရးသူ စသည္႔ သမိုင္းေၾကာင္းေလးေတြကို ျပန္ေျပာျပသြားသည္ကလဲ နလပိန္းတံုး ကၽြန္ေတာ္႔အတြက္ အလြန္တန္ဖိုး ရိွလွသည္။ လူထု ေဒၚအမာ၏ “အၿငိမ္႔” စာအုပ္ၾကီးလို အေမၾကီး၏ အႏုပညာ၊ ဘ၀ျဖတ္ သန္းမွဳကို ေသေသခ်ာခ်ာ စာထက္ အကၡရာတင္ႏိုင္ၾကလွ်င္ အလြန္ေကာင္းမည္။ ေနာင္လာ ေနာင္သား ကၽြန္ေတာ္တို႔ မ်ိဳးဆက္အတြက္ ျမန္မာ႔ ဂီတ၊ ျမန္မာ႔ အႏုပညာဆိုတာ မေခလွဘူးဆိုသည္႔ အသိကို ရေစမွာ ေသခ်ာလွသည္။

အရိွန္အဟုန္ျဖင္႔ စီးဆင္းေနေသာ ေရအလ်င္ကို ရပ္ၾကည္႔ေနရသကဲ႔သို႔ သံသရာစက္၀န္းၾကီး လည္ပါတ္ေနတာကို ရပ္ထားလို႔ မရေကာင္းဘူး ထင္ပါရဲ႕။ တစ္ခ်ိဳ႕က မသိလိုက္ မသိဘာသာ ၀င္လာရင္း မသိလိုက္ မသိဘာသာ ျပန္ထြက္သြားၾကသည္။ တစ္ခ်ိဳ႕က ဘယ္မွာ ေမြးမွန္းေတာင္ မသိရေပမယ္႔ လူ႔ေလာကၾကီးကို အလွဆင္ၿပီး ျပန္ထြက္သြားၾကသည္။ တစ္ခ်ိဳ႕က လူသာ ေသသြားေသာ္လည္း နာမည္ ဂုဏ္သတင္းက ေမႊးပ်ံ႕က်န္ေနရစ္ခဲ႔ၾကသည္။ တစ္ခ်ိဳ႕က မေသခင္ကတည္းက ပုပ္ ေဟာင္ နံေစာ္ေနခဲ႔ၾကၿပီ။ ဆရာၾကီး ျမသန္းတင္႔က လူထုေဒၚအမာႏွင္႔ ပါတ္သက္ၿပီး ေရး ဘူးေသာ စာေလး တစ္ေၾကာင္းကို ကၽြန္ေတာ္ မွတ္မွတ္ရရ ရိွေနခဲ႔သည္။

“အိုလာတာနဲ႔အမွ် သိကၡာရွိရွိ၊ ဂုဏ္ရွိရွိ  ေသသြားဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ ျမန္မာစာေပကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ရင္း အိုရေသရတာဟာ ဂုဏ္ရွိပါတယ္။ မေသခင္မွာေတာ႔ တတ္ႏိုင္သမွ် လုပ္ၾကရဦးမွာပါပဲ။ က်ေနာ္လည္း အဲဒီလို ေနႏိုင္ေအာင္ႀကိဳးစားေနပါ တယ္။” ဟု ဆိုခဲ႔သည္။

အေမၾကီး ေဒၚမာမာေအး၏ အသက္ ၇၁ ႏွစ္ဆိုမွာ အိုလာေနၿပီဟုသာ ဆိုရေပမည္။ သို႔ေသာ္ မအို၊ မပ်က္၊ မဆီး၊ မယို႕ယြင္းႏိုင္သည္႔ အႏုပညာရွင္ၾကီး ဘ၀ကို ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အတြက္ ခိုင္ခိုင္မာမာၾကီး ခ်န္ထားရစ္ေနသည္။ တန္ဖိုးရိွေသာ ဘ၀၊ ေအးျမၾကည္လင္ေသာ သံသရာ ဘ၀တစ္ေကြ႕ကို ျဖတ္ေက်ာ္သြားေပအံုးေတာ႔မည္။

အေမၾကီး၏ အသံခ်ိဳခ်ိဳႏွင္႔ တြဲဖက္ၿပီး ျမန္မာအကကို ပိုင္ႏိုင္လွသည္႔ ညီမေတြ က အၿပီးမွာေတာ႔ ခန္းမ ငွားခ်ိန္ ထပ္တိုးထားတာလဲ ျပည္႔ခါနီးၿပီ ထင္သည္။ ကိုေမတၱာ၊ ကိုကုသိုလ္တို႔က အခန္းအနားကို ခပ္သုတ္သုတ္ေလး လက္စသပ္ေပးေနသည္။ “ဆယ္တန္းေအာင္ၿပီး ဆိုေတာ႔ ေက်ာင္းၿပီးၿပီေပါ႔ေနာ္” ဆိုသည္႔ ႏိုင္ငံေက်ာ္ ေထ႔လံုး၊ ေငါ႔လံုး ျဖင္႔ ကၽြန္ေတာ္ အားက်ရသည္႔ ကိုေမတၱာတို႔က ပြဲကို ရုပ္ပ်က္ဆင္း ပ်က္ၾကီး မျဖစ္ေအာင္ အနားသပ္ေပးလိုက္သည္။

အခမ္းအနားၿပီးေတာ႔ ညကိုးနာရီေက်ာ္ေပၿပီ။ မနက္ျဖန္ အလုပ္ လုပ္ရအံုးမွာဘဲဆိုသည္႔ စိတ္ေဇာေၾကာင္႔ မေျပးရံုတစ္မယ္ အိမ္သို႔ ေျခဦးလွည္႔မိေတာ႔သည္။ အိမ္အျပန္လမ္း ရထားေပၚမွာ ကၽြန္ေတာ္႔ပါးစပ္ဖ်ားသို႔ ေရာက္လာသည္႔ သီခ်င္းက အေမၾကီး၏ သီခ်င္းမဟုတ္။ ဦးသန္းျမတ္စိုး၏ သၾကၤန္မိုး ဇာတ္ကားထဲမွာ သီဆိုသြားေသာ သူ၏ Master Piece ဟု ဆိုရမည္႔ “ျမဴေမွာင္ေ၀ကင္း”။

“ျမဴေမွာင္ေ၀ကင္း ေငြအဆင္းဆႏၵ ျပည္ေထာင္ တိုင္းျမန္ျပည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေအာင္ဆု သြန္းခါေရ ေအးေစေၾကာင္း ေလာင္းတဲ႔ လံုေမ၊ ထူးထူးကဲကဲ လွၾကပါေစ…”

ေႀသာ္..သၾကၤန္ေရာက္ျပန္ေပအံုးေတာ႔မည္။ အေမၾကီးက အေမရိကန္တိုင္းျပည္ၾကီးကို ျပန္မည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႕က ကၽြန္းႏိုင္ငံငယ္ေလးမွာ ဘယ္အခ်ိန္ထိ ကၽြန္သက္ရွည္ေနအံုးမည္ မသိတတ္။

“ျပည္ေထာင္ တိုင္းျမန္ျပည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေအာင္ဆု သြန္းခါေရ ေအးေစေၾကာင္း ရိွၾကပါေစ” ရယ္လို႔ ထူးထူးျခားျခား ေမတၱာစိတ္ေတြ ပြားမ်ားေနမိေလရဲ႕။

Comments