Po Htet - Compassion


ကိုယ္က်င္႔တရားက ေနာက္၊ ကိုယ္ခ်င္းစာျခင္းက အရင္
ဖိုးထက္၊ မတ္ ၂၆၊ ၂၀၁၃
တစ္ျမန္မေန႔က ရင္ဘတ္မိတ္ေဆြ တစ္ေယာက္မွ စာအုပ္ တစ္အုပ္ လက္ေဆာင္ေပးလာသည္။ သူနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္နဲ႔က ေျပာမနာ ဆိုမနာ အျပန္အလွန္ စိတ္ေကာက္ဘူးၾကသူေတြ။ ဒီလူက စိတ္ရွင္း၊ လူရွင္း။ ကိုယ္က်င္႔တရားမွာ၊ စိတ္ခ်ယံုၾကည္ရမွဳမွာ သံသယရိွစရာ မလိုေသာလူ။ ဒီလိုလူႏွင္႔ ကၽြန္ေတာ္လို အကုသိုလ္အေကာင္ အဘယ္ေၾကာင္႔ မိတ္ေဆြ သံေယာဇဥ္ရိွေနၾကသလဲ ဆိုတာေတာ႔ သူ႔ ကုသိုလ္ကံ ဆိုးၿပီး ကၽြန္ေတာ္႔ ကုသိုလ္ကံ ေကာင္းေသာ ေၾကာင္႔ဟုသာ သတ္မွတ္ခ်င္သည္။
            သူေပးေသာ စာအုပ္ေလးက မဟာဂႏၶာရံုဆရာေတာ္ အရွင္ ဇနကဘိ၀ံသ  ေရးသားေတာ္မူသည္႔ “ကိုယ္က်င္႔ အဘိဓမၼာ” စာအုပ္ေလး။ ဒီစာအုပ္ေလး ကၽြန္ေတာ္႔ဆီမွာ အပိုင္ရိွေနတာ ေသခ်ာသည္။ အိမ္က စာအုပ္စင္ေပၚမွာလား။ သို႔မဟုတ္ စာအုပ္ ေသတၱာထဲမွာလား။ ဒီေလာက္ ေ၀၀ါးေနပံုေထာက္လွ်င္ စာဖတ္သူက ကၽြန္ေတာ႔္ ကိုယ္က်င္႔တရားကို ခန္႔မွန္းမိေလာက္ၿပီ ထင္ပါသည္။ စာအုပ္ေရးသားျပဳစုေတာ္မူသည္႔ ဆရာေတာ္၏ သာသနာေတာ္အတြက္ ၀ီရိယၾကီးမားပံုကို စာအုပ္ေတြထဲမွာ မၾကာခဏ ဖတ္ဘူးသည္။ စာေရးလွ်င္ မတ္တပ္စားပြဲၾကီးႏွင္႔ ေရးသည္႔ ဆရာေတာ္ကို အံ႔ႀသရသည္။ ပ်ံလြန္ေတာ္မူမည္႔ ေန႔မွာ မနက္စာ၀ါ ပို႔ခ်သြားသည္႔ ဆရာေတာ္ကို ေတြးမိၿပီး ၾကက္သီးမ်ား ထမိခဲ႔သည္။
            အခုလဲ ဆရာေတာ္၏ အနီေရာင္အဖံုးႏွင္႔ ကိုယ္က်င္႔ အဘိဓမၼာ စာအုပ္ေလးကို ကၽြန္ေတာ္ ဖတ္ဘူးခဲ႔ တာေသခ်ာသည္။ သို႔ေသာ္ စဥ္းစားဆင္ခ်င္ျခင္းမပါေသာ လူျပိန္း စာဖတ္နည္းျဖင္႔ ကၽြန္ေတာ္ဖတ္မိခဲ႔ဟန္တူသည္။ အခု ျပန္ဖတ္ေတာ႔ စာေၾကာင္း၊ စာလံုးေတြက ဖတ္ၿပီးသား အေဟာင္း။ အေတြးေတြက အသစ္။ ၿပီးေတာ႔ သူငယ္ခ်င္းက စာအုပ္ေရွ႕ဆံုးမွာ စာတိုေလး တစ္ေၾကာင္းေရးေပးသြားသည္။ “တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္မွာ အသံုး၀င္လိမ္႔မယ္” ဟု ေရးေပးခဲ႔သည္။ သူေျပာေသာ အခ်ိန္က ဘယ္အခ်ိန္လဲ။ ေသမင္း တြင္းဆံုးက်ေသာအခ်ိန္လား။ ေလာကဓံတရား၊ အခက္အခဲေတြ စိတ္ေျခာက္ျခားေလာက္ေအာင္ ျဖစ္ေနတဲ႔ အခ်ိန္ေတြကိုလား။
            စာအုပ္ကို စၿပီး မဖတ္ေသးခင္ ကိုယ္႔ ကိုယ္က်င္႔တရားကို ျပန္ငွဲ႔ၾကည္႔မိသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ လက္မေထာင္ေလာက္ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားေတြ႔ရသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ မွန္ျပန္ၾကည္႔ၿပီး ထီြခနဲ႔ ေနေအာင္ တံေတြးေထြးပစ္ခ်င္ စိတ္ေတြ ေပါက္လာသည္။ တိန္တိန္ျမည္ ကိုယ္က်င္႔တရား မဟုတ္တာေတာ႔ ေသခ်ာသည္။ လူေတြရဲ႕ ကိုယ္က်င္႔တရားကို ၾကက္ဥ တစ္လံုးဟု ဆိုပါစို႔။ တစ္ခ်ိဳ႕ရဲ႕ ကိုယ္က်င္႔တရားက ၾကက္ဥ အစိမ္းႏွင္႔ တူသည္။ ထိမိခိုက္မိၿပီး အျပင္ကို အကာ အရည္ေတြ၊ အႏွစ္ေတြပါ ထြက္လာၿပီး ပတ္၀န္းက်င္ကို၊ အ၀တ္အစားေတြကို ေပပြကုန္သည္။ လူျမင္မေကာင္းေအာင္ ျဖစ္ေစသည္။ ကိုယ္က်င္႔ တရား အလြန္ဆိုးေသာ သူမ်ားၾကေတာ႔ ၾကက္ဥအပုတ္ က်ကြဲတာႏွင္႔ တူမည္ဟု ထင္သည္။ ပတ္၀န္းက်င္ကို အလြန္ပုတ္ေစာ္နံေစသည္။
            ကၽြန္ေတာ္႔ရဲ႕ ကိုယ္က်င္႔တရားက်ေတာ႔ ၾကက္ဥျပဳတ္ တစ္လံုးႏွင္႔ ပမာျပဳရမည္ထင္သည္။ ထိမိ ခိုက္မိလွ်င္ အျပင္ဘက္သို႔ စြန္းထင္း အေႏွာင္႔အယွက္ျဖစ္ေစမည္႔ အရာမ်ား ထြက္က်မလာေသာ္လည္း အျပင္အကာမ်ားကေတာ႔ ေၾကမြကုန္သည္။ အျပင္အခြံမာမ်ား မြမြ ေၾကေနေသာ ၾကက္ဥျပဳတ္တစ္လံုးႏွင္႔ ကၽြန္ေတာ္႔ ကိုယ္က်င္႔တရား တူပါလိမ္႔မည္။ တစ္စစီ ေၾကမြၿပီး စုတ္ျပတ္မသြားေအာင္ ထပ္ၿပီး မထိမိ၊ မခိုက္မိေအာင္ ကၽြန္ေတာ္ၾကိဳးစားရအံုးမည္။
            ဆရာေတာ႔္ စာအုပ္ေလးက တစ္ထိုင္တည္း ဖတ္ျပစ္သင္႔ေသာ စာအုပ္မဟုတ္။ တစ္ပိုဒ္ဖတ္၊ တစ္ခါေတြး။ မေၾကနပ္ရင္ မရွင္းလွ်င္ တစ္ေခါက္ျပန္ဖတ္။ မေသမခ်င္း အထပ္ ထပ္ အခါခါ ဖတ္ရမည္႔ စာအုပ္ဟု ထင္သည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ စာအုပ္ကို စဖတ္ခင္မွာ ကိုယ္က်င္႔တရားႏွင္႔ ပါတ္သက္ၿပီး ဥာဏ္မွီသေလာက္ အေတြးနယ္ခဲ်႕ေနမိသည္။
            ကိုယ္က်င္႔တရားႏွင္႔ ပါတ္သက္လွ်င္ ဆရာေတာ္ၾကီးကဲ႔သို႔ အလြန္သိကၡာ ရိွေသာ ရဟန္းမ်ားကို ကၽြန္ေတာ္ ထူးၿပီး မအံ႔ႀသမိ။ ဘုရားသားေတာ္ေတြ ပီပီ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ အဆံုးမ၊ လမ္းျပမွဳေအာင္မွာ လူ႔ေလာကၾကီးေကာင္းက်ိဳး၊ ၿငိမ္ခ်မ္းသာယာ၀ေျပာေအာင္ ေနထိုင္ ျပဳမူၾကသည္။ ကိုယ္၊ စိတ္၊ ႏွဳတ္သံုးပါးကို သတိကပ္ၿပီး ေမတၱာတရားေတာ္မ်ား ထံုမႊန္းၿပီး ဒါမွ ဗုဒၶသားေတာ္ကြဟု စံျပဳေလာက္ေအာင္ ေနႏိုင္ေသာ အရွင္ေတြ။ ဒါေၾကာင္႔ ထူးထူးျခားျခားၾကီး မအံ႔ႀသမိျခင္း ျဖစ္သည္။
            သို႔ေသာ္ လူေတာထဲမွာေန၊ လူေတြနဲ႔ အလုပ္ လုပ္ သာမန္လူသားတစ္ေယာက္အတြက္ ကိုယ္က်င္႔တရား ေကာင္းဖို႔ဆိုတာ အလြန္ရွင္းလင္း ျပတ္သားေသာ ဥာဏ္ပညာႏွင္႔ အလြန္ခိုင္မာေသာ ယံုၾကည္ခ်က္ေတြ ရိွရမည္ ထင္သည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ဆိုပါစို႔။ အၿငိမ္႔မင္းသမီးကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္သူငယ္ခ်င္းမ်ားက ေျမွာင္႔ပင္႔ေပးၿပီး စေနာက္ခိုင္းသည္ကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္တံု႔ျပန္ပံုက ျပံဳးခ်င္စရာ။ ကၽြန္ေတာ္သာ ဆိုလွ်င္ ငါ႔ကို ခြ်န္တြန္း လုပ္ေနၾကၿပီဟု ေတြးမိႏိုင္ေသးေပမယ္႔ နယား ပါးယား စကားေတြ ေျပာမိႏိုင္တာ ေသခ်ာသည္။ ကိုယ္က်င္႔တရား ေကာင္းမြန္ေသာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ကို ဘယ္သူေတြ ဘယ္ေလာက္ ၀န္တိုမစိၦရိယ စိတ္ေတြမ်ားေနပါေစ။ ျမန္မာႏိုင္ငံၾကီး မပ်က္မျခင္း၊ ကမာၻၾကီး မပ်က္မျခင္း တည္တံေနမည္႔ လူျဖစ္သည္။
            ကိုယ္က်င္႔တရားႏွင္႔ ပါတ္သက္ၿပီး ဆရာၾကီး ေသာ္တာေဆြ၏ “မွန္ကန္ျခင္းႏွင္႔ ရဲရင္႔ျခင္း” (ေခါင္းစဥ္ အမွတ္မွားႏိုင္ပါသည္။) ဆိုသည္႔ ၀တၳဳတိုေလးကို သတိတရ ရိွမိသည္။ တစ္သက္လံုး မွန္ကန္တည္ၾကည္လာခဲ႔ေသာ၊ အလြန္သတၱိရိွ ရဲရင္႔ေသာ ရြာလူၾကီး သူၾကီးက ေဆးသမား မိန္းမကို လုိခ်င္တပ္မက္ေသာ စိတ္ေဇာေၾကာင္႔ မလုပ္သင္႔ မလုပ္ထိုက္ေသာ အျပဳအမူမ်ား လုပ္ခဲ႔သည္။ တစ္ရပ္လံုး အသိ။ တစ္ရြာလံုး အသိ။ မတရားဘူးဆိုတာ သိၾကေသာ္လည္း ေၾကာက္စိတ္ေၾကာင္႔ ေစာဒက မတက္ရဲၾက။ သို႔ေသာ္ ေဆးသမား၏ အေမ အမယ္အိုၾကီးက ဓားၾကိမ္း လာၾကိမ္းေသာ အခါ အိမ္ထဲက အိမ္အျပင္မထြက္ရဲေလာက္ေအာင္ ျဖစ္ခဲ႔ရသည္။ ရပ္ရြာထဲကလဲ အဖြားၾကီးကို ဆြဲမည္႔ တားမည္႔သူ မရိွ။ ေနာက္ေတာ႔ တစ္ရပ္တစ္ပါးသို႔ ေျပာင္းေျပးရၿပီး မထင္မရွား ဘ၀ႏွင္႔ ဘ၀ေသသြားခဲ႔ရသည္။
            ကၽြန္ေတာ႔္အေတြးကို တစ္ဆင္႔ျမွင္႔ၾကည္႔သည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံ သမိုင္းမွာေရာ။ အေဖကိုသတ္ၿပီး ဘုရင္ျဖစ္လာသည္႔ နရသီဟပေတ႔မင္း၊ ၾကက္တိုက္ ဘုရင္ ပုဂံမင္း အလြန္အရုပ္ဆိုးေသာ သမိုင္းထဲက ဘုရင္ေတြ။ ဒီဘုရင္ေတြေပါ႔ကြာဟု ေသသြားသည္႔တိုင္ေအာင္ ေမးေငါ႔ခံေနရဆဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အသက္အရြယ္ အပိုင္းအျခားမွာ ႏိုင္ငံလြတ္လပ္ေရးအတြက္ ဒုကၡဆင္းရဲခံလာသည္႔တိုင္ေအာင္ အာဏာ၊ လုပ္ပိုင္ခြင႔္ ေတြေပၚမွာ သာယာၿပီး မိုးေပၚေထာင္မျပစ္ဘူး၊ တည္႔တည္႔ဘဲ ျပစ္တယ္ဟု လူမိုက္စကားေျပာေသာ လူၾကီး၏ ကိုယ္က်င္႔တရားကေတာ႔ ဟုတ္တာေတြေကာ၊ မဟုတ္တာေတြပါ သပုတ္ေလလြင႔္ အေျပာခံရသည္။
            ကိုယ္႔က်င္႔တရားဆိုတာကို အကန္႔ေတြခြဲထုတ္ဖို႔ ဆရာ႔ေတာ္စာအုပ္ကို ေက်ာ္ၿပီး ကၽြန္ေတာ္ မလုပ္ရဲပါ။ သူမ်ား ပစၥည္းမခိုးရ ဆိုသည္႔ ကိုယ္က်င္႔တရားကို ေဖာက္ဖ်က္ၿပီး လူၾကားထဲမွာ မ်က္ႏွာမျပရဲေတာ႔ဘဲ ရွင္လ်က္နဲ႔ ေသေနၾကေသာ လူၾကီးေတြ။ လူ႔ေလာကၾကီးက အလြန္ေၾကာက္မက္ဖြယ္ ေကာင္းေလာက္ေအာင္ ကိုယ္႔က်င္႔ေကာင္းမြန္မွဳကို ေတာင္းဆိုလြန္းလွသည္။
            ကိုယ္က်င္႔တရား ေကာင္းေသာသူေတြ က်ေတာ႔ေရာ။ ဘာလုပ္လုပ္ ေအာင္ျမင္တာလား။ ဒီလိုလဲ မဟုတ္ျပန္။ ကိုယ္က်င္႔တရား ေကာင္းေကာင္း၊ ပညာဥာဏ္ၾကီးၾကီးျဖင္႔ ဦးေဆာင္ေနပါလ်က္ႏွင္႔ ခါးေအာက္ပိုင္း လက္သီးေတြ ထိုးခ်င္ေနၾကတာ စိတ္ဆင္းရဲစရာ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ရုပ္ရွင္ေတြ၊ ဇာတ္လမ္းေတြ၊ စာအုပ္ေတြထဲမွာ ကိုယ္က်င္႔တရား ေကာင္းေသာသူက ယုတ္မာ ေကာက္က်စ္ေသာ လူေတြကို အႏိုင္ရသြားျခင္းေတြမွာ ေၾကနပ္အားရၾကသည္။ အျပင္ေလာကမွာေတာ႔ စုတ္ပဲ႔ေသာ လူမ်ားက အႏိုင္ရသြားျခင္းေတြလဲ အမ်ားၾကီးရိွပါသည္။
            ကိုယ္က်င္႔တရားႏွင္႔ ပါတ္သက္ၿပီး ယခု ကမၻာမွာ ေျပာေနၾကသည္႔ လူ႔အခြင္႔အေရးကို ႏွိဳင္းယွဥ္ၾကည္႔မိသည္။ လူဆိုသည္႔ သတၱ၀ါ ျဖစ္တည္လာလွ်င္ အသားမဲတာ၊ မမဲတာ၊ ၀ါတာ ၊ မ၀ါတာ ေဘးခ်ိတ္။ ရသင္႔ရထိုက္ေသာ အခြင္႔အေရး အျပည္႔ရ ရမည္ဟု ဆိုၾကသည္။ လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင္႔၊ လြတ္လပ္စြာ ကိုးကြယ္ပိုင္ခြင္႔၊ လြတ္လပ္စြာ ေတာင္းဆိုပိုင္ခြင္႔၊ လြတ္လပ္စြာ ပံုႏိွပ္ထုတ္ေ၀ပိုင္ခြင္႔၊ လြတ္လပ္စြာ…လြတ္လပ္စြာ။ လြတ္လပ္စြာေတြ အလြန္မ်ားေသာ အေၾကာင္းျခင္းရာေတြေပၚမွာ အက်င္႔ေကာင္းေသာ လူမ်ား ဦးေဆာင္လွ်င္ ပိုၿပီး ေနေသာ ထုိင္သာရိွေသာ လူ႔ပါတ္၀န္းက်င္ ျဖစ္လာသည္။ ပိုၿပီး ေျခခင္း လက္ခင္းသာေသာ ေန႔မ်ား ျဖစ္လာသည္။ သုိ႔ေသာ္ အက်င္႔တန္ေသာ ဗီဇႏွင္႔ လြတ္လပ္စြာေတြ ေရာရွက္လာေသာ အခါ အလြန္စိတ္ညစ္ဖြယ္ေကာင္းေသာ အမွဳအခင္းမ်ား ျဖစ္လာၾကသည္။ ထိုအေပၚကိုမွ မာန္မာန တစ္လြဲေတြ၊ အေတြးအေခၚ အမွားေတြ ေပါင္းထည္႔ျပန္ေသာအခါ ရွင္းမႏိုင္ေတာ႔ေသာ၊ ဘယ္ေတာ႔မွ မၿပီးဆံုးေတာ႔ေသာ ျပႆနာေပါင္း ေသာင္းေျခာက္ေထာင္။
            ဆိုၾကပါစို႔။ ၿပီးခဲ႔ေသာ မိထီၳလာ အေရး အခင္းၾကီး ဆိုပါစို႔။ ေဘးပေရာဂေတြ၊ လူေတြ အလန္႔တၾကား ျဖစ္မွ၊ ေသၾက ေၾကၾကမွ စိတ္ခ်မ္းသာၾကေသာ လူ႔အႏၶမ်ားကို ေဘးခ်ိတ္။ အေရးအခင္း စျဖစ္သည္ ဆိုသည္႔ အေၾကာင္းအရာေပၚမွာ ရိုးရိုးရွင္းရွင္းေတြးၾကည္႔မိသည္။ မြတ္ဆလင္ေတြ၊ ခရစ္ယာန္ေတြ၊ ဗုဒၶဘာသာေတြ ခဏေဘးဖယ္ထား။ ကိုယ္က်င္႔တရား စုတ္ပဲ႔ေသာ လူ႔ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟေတြေၾကာင္႔ ျဖစ္လာသည္လို႔ ေတြးလို႔ရမည္။
            ထိုအျခင္းအရာကိုမွ ကိုယ္က်င္႔တရား စုတ္ပဲ႔ေသာ လူမ်ားက ဟုတ္တာေတြေကာ၊ မဟုတ္တာေတြပါ ထပ္မံၿပီး ဖြၾကေသာ အခါ တည္ၿငိမ္ျခင္းပ်က္ျပားရသည္။ ဘယ္လိုမွ မျဖစ္သင္႔ေသာ အမုန္းတရားေတြ လက္ဆင္႔ကမ္းၾကသည္။ အားေပးအားေျမွာက္ျပဳၾကျပန္သည္။
            ကၽြန္ေတာ္က ဆရာေတာ္ၾကီး၏ စာအုပ္ကို မဖတ္ေသးဘဲ အေတြးနယ္ခ်ဲ႕မိေနျခင္းျဖစ္သည္။ ကိုယ္က်င္႔တရားဆိုေသာ ဘာသာရပ္ကို သရုပ္ခြဲျပဖို႔ ကၽြန္ေတာ္လို လူသာမာန္မ်ား ဥာဏ္မမွီတာ ေသခ်ာပါသည္။ လူ႔အခြင္႔အေရးေတြ ေအာ္ၾကီး ဟစ္က်ယ္ေျပာေနၾကေသာ ႏိုင္ငံၾကီးေတြက ႏိုင္ငံသားေတြကေရာ ႏိုင္ငံသား အခ်င္းခ်င္း လူ႔အခြင္႔အေရး အျပည္႔အ၀ ေပးႏိုင္ၾကသလား။ သံသယ၀င္စရာ၊ ေထာက္ျပစရာေတြ အမ်ားၾကီးရိွပါသည္။
ကိုယ္က်င္႔တရားဟူသည္႔ စကားလံုးကို ထပ္ခါ ထပ္ခါ စာစီေနရေသာ ကၽြန္ေတာ္႔လက္ေတြက ယားယံလာသည္။ လူ႔အခြင႔္အေရးဗ် ဟု ေျပာေနၾကေသာ လူေတြကို ဟားတုိက္ခ်င္သည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူတိုင္း လိုက္နာႏိုင္ေသာ အလြန္ရိုးရွင္းေသာ စကားလံုးရိွပါသည္။ ဒီစကားလံုးက အလာအရွင္ျမတ္ရဲ႕ သားေတာ္ေတြ၊ ေယရွဳခရစ္ရဲ႕ သားေတာ္ေတြ၊ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ၊ ဘယ္ဘာသာကိုမွ မယံုၾကည္ေသာ လူေတြ အားလံုးအတြက္ အက်ံဳး၀င္ပါလိမ္႔မည္။ ထိုစကားလံုးကေတာ႔ ကိုယ္႔ကို သူမ်ား လာလုပ္လွ်င္ မၾကိဳက္ေသာ အျပဳအမူေတြ၊ ကိုယ္႔ကို သူမ်ားက ေတြးလွ်င္ မၾကိဳက္ေသာ အေတြးေတြ ကို သတိေပးေနသည္႔ “ကိုယ္ခ်င္းစာစိတ္” ျဖစ္ပါသည္။ ကိုယ္က်င္႔တရားတည္းဟူသည္႔ အလြန္ခက္ခဲ႔ေသာ စကားလံုးကို မေျပာခင္ ကိုယ္ခ်င္းစာစိတ္ေလး အရင္ေမြးဖို႔ ကၽြန္ေတာ္အမ်ားၾကီး ၾကိဳးစားရေပအံုးမည္။

Comments