သန္း၀င္းလႈိင္ - သဟာယ ဆရာတင္

သဟာယဆရာတင္
သန္းဝင္းလိႈိင္
ဒီဇင္ဘာ ၁၉၊ ၂၀၁၃



သဟာရဆရာတင္သည္ ဂီတမ်ဳိး႐ိုးမဟုတ္ပါဘဲလ်က္ ဂီတဘက္တြင္ထူးခၽြန္ေပါက္ေရာက္ခဲ့ေသာ ပညာရွင္တစ္ဦးျဖစ္သည္။ ဆရာတင္ ေခၚေမာင္တင္သည္ ျပည္ၿမိဳ႕ပြဲစားတန္းရပ္ ပဲြစားႀကီးဦးဘိုးလူႏွင့္ ပြဲကေတာ္ေဒၚေဒၚအံုးတို႔၏ သားသမီးေျခာက္ေယာက္အနက္ တတိယ သားျဖစ္သည္။ ေမာင္တင္ကို သကၠရာဇ္ ၁၂၇၂ ခုႏွစ္၊ ၀ါဆိုလဆန္း (၅) ရက္ (၁၉၁ဝျပည့္ႏွစ္၊ ဇြန္လ ၁၁ ရက္)စေနေန႔တြင္ဖြားျမင့္ခဲ့ သည္။ 
ငယ္စဥ္ကျပည္ၿမိဳ႕အစိုးရစဟိုက္စကူးေက်ာင္းတြင္ေက်ာင္းေနခဲ့ရာ ခုႏွစ္တန္းေအာင္ျမင္ခဲ့၏။ ေက်ာင္းေနစဥ္ကပင္ေမာင္တင္သည္ တူရိ ယာဂီတ အကခုန္ဘက္တြင္ အထူးတလည္ဝါသနာပါခဲ့၍ အေပ်ာ္တမ္းမင္းသာလုပ္ကာကခုန္ခဲ့သည္။ ေမာင္တင္သည္အတီးပညာ ကိုေလ့လာေသာ္လည္း ဟုတ္တိပတ္တိကားမတတ္ေပ။ မင္ဒိုလင္ကိုအသံရွာႏိုင္႐ံုေလာက္မွ်သာတီးႏိုင္ေပသည္။ ေမာင္တင္သည္ ဤသို႔ ဇာတ္သဘင္ဘက္တြင္ ၀ါသနာထံုေနသည့္အျဖစ္ကို မိဘမ်ားကမႏွစ္သက္ေသာေၾကာင့္ အိမ္ေျပးေက်ာင္းေျပးဘဝသို႔ေရာက္ခဲ့သည္။ ရန္ ကုန္ၿမိဳ႕သို႔သူငယ္ခ်င္းမ်ားႏွင့္အတူ ေက်ာင္းပိတ္ရက္တြင္အလည္သြားရင္း အိမ္မျပန္ဘဲကိုယ္ေဖ်ာက္ေနခဲ့ရာ သံုးႏွစ္မွ်ရွာမေတြ႔ျဖစ္ကာ မိ ဘမ်ားသည္လည္း ပူပင္ေသာကျဖစ္ခဲ့ရေလသည္။ 

ထို႔ေနာက္ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၌ေက်ာင္းျပန္ေနခဲ့စဥ္ ရန္ကုန္အေရွ႕ပိုင္းေရေက်ာ္ရပ္ရွိ လူငယ္မ်ားစုေပါင္းဖဲြ႔စည္းထားသည့္ လူငယ္မ်ားျမႇင့္တင္ေရး သဟာယအသင္းတြင္ အေရးပါေသာသူတစ္ေယာက္ျဖစ္လာခဲ့ေပသည္။ တစ္ခါေသာ္ ထိုအသင္းက ကစားခုန္စားပြဲတြင္အႏိုင္ရ၍ ေအာင္ ပြဲခံသည့္အေနႏွင့္ ယူနီဗာစတီျမသန္းၾကည္အၿငိမ့္ကို ငွားရမ္းကျပခဲ့ရာ ေမာင္တင္သည္အေၾကာင္းအားေလ်ာ္စြာ အသင္း၏ရည္ရြယ္ခ်က္ ႏွင့္လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားပါဝင္ေသာသီခ်င္းတစ္ပုဒ္ကိုျမသန္းၾကည္အတြက္ေရးေပးခဲ့ရသည္။ျမသန္းၾကညသည္္ထိုေခတ္က ထိပ္တန္းအၿငိမ့္မင္း သမီးတစ္ဦးျဖစ္ေနရာ ေမာင္တင္၏သီခ်င္းစာကို ဆိုရသည္ဟူေသာအေၾကာင္းမွာ ေမာင္တင္အဖို႔အခြင့္ထူးႀကီးပင္ျဖစ္၍ အေတာ္ပင္ေက်နပ္ ႏွစ္သိမ့္လ်က္သီခ်င္းေရးဆရာလုပ္ေတာ့အံ့ဟု ေက်ာင္းဆက္မေနဘဲတူရိယာဂီေလာကသုိ႔ ကူေျပာင္းသြားေလသည္။ ထို႔ျပင္ေမာင္တင္အား ေျမာ္ေတာင္ေျမႇာက္ေပးသည္မွာ သဟာယအသင္းျဖစ္၍ ထိုအသင္းကိုေျခကုပ္ယူကာ သီခ်င္းမ်ားကိုစတင္ေရးခဲ့ရေသာေၾကာင့္ ကေလာင္အမည္ေရြးရာတြင္အသင္းအမည္ေရွ႕ကထားၿပီးလွ်င္ “သယာယေမာင္တင္” ဟုမွည့္လိုက္ေလသည္။

ေမာင္တင္သည္ ျမသန္းၾကည္ႏွင့္ မိတ္ေဆြျဖစ္ၾကသည္မွစ၍ ေနာင္တြင္လည္းယူနီဗာစတီျမသန္းၾကည္၊ ခ်င္းမကေလးေအာင္စိန္၊ တကၠ သိုလ္ျပည္သိမ္းတင္၊ ဘားမားေဒးၾသဘာၾကည္၊ တလိုင္းမ မျမၾကင္၊ နာဂရာညႊန္႔၊ ဥၾသမယ္တင္ စသည့္အၿငိမ့္မင္းသမီးမ်ားအတြက္ သီ ခ်င္းမ်ား(၂ဝဝ)ေက်ာ္ေရးသားေပးခဲ့ရသည္။ မ်ားအၾကာမီကုမၸဏီမ်ားႏွင့္ဆက္သြယ္မိ၍ ေခြးတံဆိပ္ဓာတ္ျပားကုမၸဏီ၊ အႁမႊာညီေနာင္ ဓာတ္ျပားကုမၸဏီႏွင့္ အိုဒီအံုးဓာတ္ျပားကုမၸဏီတို႔အတြက္ သီခ်င္းမ်ားေရးသားေပးခဲ့ရျပန္သည္။ 

ထုိ႔ေနာက္ေအဝမ္းဖလင္ကုမၸဏီ၏ တူရိယာဆိုင္ရာဘက္တြင္ တာဝန္ခံအျဖစ္ဝင္ေရာက္လုပ္ကိုင္ခဲ့၍ ထိုေခတ္ကေအဝမ္းဖလင္မွ ႐ိုက္ကူး ေသာအသံတိတ္ဇာတ္ကားမ်ားအတြက္ သီခ်င္းအမ်ားအျပားေရးေပးခဲ့ရေလသည္။ ႐ုပ္ရွင္ပညာကိုလည္းအစအဆံုး ေအာက္ေျခသိမ္းနား လည္ကၽြမ္းက်င္လာခဲ့ေလသည္။ ေအဝမ္းဖလင္ကုမၸဏီေရာက္ၿပီးမၾကာမီမွာပင္“သဟာယဆရာတင္”အျဖစ္ ေက်ာ္ၾကားလာခဲ့သည္။ 

သဟာယဆရာတင္သည္ အၿငိမ့္မင္းသမီးမ်ားအတြက္ သီခ်င္းပုဒ္ေရ(၂ဝဝ)ေက်ာ္ေရးေပးခဲ့ရာ အၿငိမ့္ေလာကတြင္ေအာင္ျမင္သည္ဟုဆိုရ ေသာ္လည္း အထြတ္အထိပ္သို႔မေရာက္ခဲ့ေပ။ ထို႔ျပင္သဟာယဆရာတင္သည္ ႐ုပ္ရွင္သီခ်င္းအမ်ားဆံုးေရးသားခဲ့၍ ထိုပညာဘက္တြင္ သူမတူေအာင္ကၽြမ္းခ်င္ခဲ့ေလသည္။ သီခ်င္းေရးရာတြင္ မယ္ဒိုလင္ကေလးတစ္လံုးရလွ်င္ ခဏခ်င္းႏွင့္သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ျဖစ္သည္။ ခဲခဲယဥ္း ယဥ္းႀကိဳးပမ္းေနစရာမလို။ အသံမ်ားလည္းလြယ္ကူ၍ ေခ်ာေမြ႔ေျပျပစ္သည္။ “စကားလံုးကေလးမ်ားမွာလည္း ခ်စ္စဖြယ္ရွိလွသည္။ အ ေထာင့္အေကြးအဖုအထစ္မရွိေပ။ လူတိုင္းသီဆိုႏိုင္သည့္ အသြားမ်ဳိးျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ေအဝမ္းဓာတ္ျပားေခတ္ေရာက္မွပင္လွ်င္ သဟာ ယဆရာတင္ေအာင္ျမင္မႈသည္ အထြတ္အထိပ္သို႔ေရာက္ခဲ့ေလသည္။ တစ္နည္းဆုိေသာ္သဟာယဆရာတင္သည္ အၿငိမ့္အဆိုေတာ္၊ ဇာတ္အဆိုေတာ္မ်ားႏွင့္ မ်ားစြာမဟပ္မိဘဲ အရပ္သားအဆိုေတာ္မ်ားႏွင့္က်ခါမွ အဆင္ေျပခဲ့သည္ဆိုရေပမည္။ 

သဟာယဆရာတင္သည္ ေအဝမ္း(သဘင္ဝန္တံဆိပ္) ဓာတ္ျပားကုမၸဏီ၏လူထုအသည္းစြဲအဆိုေတာ္မ်ားျဖစ္ၾကသည့္ ျပည္လွေဖ၊ ေမ ရွင္၊ မလွေရႊတို႔အတြက္ သီခ်င္းမ်ားကိုေရးေပးခဲ့ရေလသည္။ ေအဝမ္းဓာတ္ျပားေခတ္တြင္ သဟာယဆရာတင္ေရးသားခဲ့သည့္ သီခ်င္း မ်ားအနက္ စာသားခ်ည္းသက္သက္ဖတ္လွ်င္လည္း အဓိပၸါယ္အဆက္အစပ္ေကာင္းမြန္၍ လွပေသာစကားလံုးကေလးမ်ား၊ ကဗ်ာ၏ကာ ရန္ယူထားေသာစကားစုကေလးမ်ားကိုေတြ႔ႏိုင္သည့္အျပင္ အသံအခက္အခဲ အသြားအခက္ခဲမရွိ လြယ္ကူေခ်ာေမြ႔ေျပျပစ္ကာ လူတိုင္းပါး စပ္ဖ်ားတြင္ လြယ္လြယ္ကူကူသီဆို၍ရေသာအသံမ်ဳိးျဖင့္ဖန္တီးထားသည့္ “ေအာင္ျခင္းရွစ္ပါး”သီခ်င္းႏွင့္ မည္သည့္႐ႈေထာင့္ကပင္ၾကည့္ ၾကည့္ အဘက္ဘက္မွပညာသားပါ၍ အႏွစ္သာရႏွင့္ျပည့္စံုေလးနက္ေသာ “စႏၵကိႏၵရီ”သီခ်င္းႏွစ္ပုဒ္ႏွင့္ပင္လွ်င္ သဟာယဆရာတင္အား ဂီတစာဆိုမ်ား၏ ထိပ္ဆံုးတန္းသို႔ပို႔ႏိုင္သည္ဟုဆုိၾကေလသည္။ 

ထို႔ျပင္သဟာယဆရာတင္ေရးသားခဲ့သည့္ ခ်စ္ေရစင္၊ ခ်စ္ပြဲဝင္၊ ေရႊေျပာင္ေျပာင္၊ ဂုဏ္ျမင့္သူစသည့္သီခ်င္းမ်ားလည္း ထိုေခတ္ကလူငယ္ လူရြယ္မ်ား၏ပါးစပ္ဖ်ားတြင္ ထပ္မနားရစ္၀ဲခဲ့သည့္ သီခ်င္းမ်ားျဖစ္သည္။ ေရွးဘုရင္၊ ေရႊနန္းတက္ပြဲ၊ ေခတ္ေျပာင္းခ်ိန္၊ ဖုတ္သြင္းရထား၊ ဗိုလ္ေအာင္ေက်ာ္၊ အာရွတိုက္သား၊ ဗမာ့သူရဲေကာင္း၊ အာရွလူငယ္၊ ဥဒါန္းတယ္မေၾက၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းစသည့္ႏိုင္ငံေရးသီခ်င္းမ်ား ကား မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ထက္သန္ေရးအတြက္ေရးစပ္ခဲ့ေသာသီခ်င္းမ်ားျဖစ္သည္။

သဟာယဆရာတင္သည္ ဒုတိယကမၻာစစ္ၿပီးေခတ္တြင္မူ လခစားမလုပ္ေတာ့ပဲ ႐ုပ္ရွင္ကုမၸဏီမ်ား႐ိုက္ကူးခဲ့ေသာဇာတ္ကားမ်ားအတြက္ သီခ်င္းမ်ားႏွင့္ျပဇာတ္မ်ားအတြက္ သီခ်င္းမ်ားကိုကန္ထ႐ိုက္စနစ္ႏွင့္ေရးသားေပးခဲ့သည္။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္၊ ဇူလိုင္လတြင္ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ ဆန္းႏွင့္ အာဇာနည္မ်ားက်ဆံုးခဲ့စဥ္က ဗမာ့သားေကာင္းသီခ်င္းႏွင့္ လြမ္းမေျပတဲ့သီခ်င္းႏွစ္ပုဒ္ျဖင့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ကိုမွတ္တမ္းတင္ခဲ့သည္။

ထိပ္တန္းဂီတစာဆိုႀကီး သဟာယဆရာတင္သည္ ဝမ္းကိုက္ေရာဂါျဖင့္ သကၠရာဇ္ ၁၃၁ဝ ျပည့္ႏွစ္၊ ေႏွာင္းတန္ခူးလဆန၃္း (၂)ရက္(ခရစ္ ႏွစ္ ၁၉၄၉ ခုႏွစ္၊ မတ္လ၃ဝ ရက္) ဗုဒၶဟူးေန႔တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၌ကြယ္လြန္ခဲ့သည္။ ကြယ္လြန္ခ်ိန္၌ ဇနီးေဒၚေသာင္း၊ သားေမာင္ခင္ညႊန္႔၊ ေမာင္ထြန္းျမင့္၊ သမီးမာပ်ဳိႏွင့္မာခ်ဳိတို႔က်န္ရစ္ခဲ့သည္။