(၁)
ကြၽန္ေတာ့္တြင္ ငယ္သူငယ္ခ်င္းဟူ၍မ်ားမ်ားစားစား မက်န္ေတာ့ပါ၊ လက္တစ္ဖက္ထည္းျဖင့္ပင္ေရတြက္၍ ရႏိုင္ပါျပီ၊ ကိုစန္းလြင္မွာ ငယ္ငယ္ကတည္းက ေပါင္းသင္းလာသူျဖစ္သည္။ အိမ္ခ်င္းကလည္းအေ၀းၾကီးမဟုတ္၊ သည္တေခါက္ ရြာအျပန္မွာ ကြၽန္ေတာ့္ သူငယ္ခ်င္း ကို သကၤန္း၀တ္ျဖင့္ေတြ႔ရေလသည္။ သူကကြၽန္ေတာ့္ကို ျမန္မာျပည္မွာ လူျဖစ္လာလ်င္ “ရဟန္းမ၀တ္ဖူးပါက လူျဖစ္ရက်ိဳးမနပ္ဖူး” ဟုေျပာေလသည္။
(၂)
စန္းလြင္ႏွင့္ကြၽန္ေတာ္ သူငယ္ခ်င္းျဖစ္ရသည္မွာ လူမွန္းသိတတ္စအရြယ္ကတည္းကျဖစ္ပါသည္။ တေလ်ာက္ လံုးေနလာခဲ့ၾကသည္ မွာ သူသည္တခ်ိန္တြင္ သကၤန္း၀တ္လိမ့္မည္ဟု တစ္ခါဘူးမွ် ကြၽန္ေတာ္မထင္ခဲ့ဘူးေခ်၊ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္က ကြၽန္ေတာ့္ၿမိဳ႕ကို သံုးေခါက္ ေရာက္သည္။ သူ႔ကိုမေတြ႔ခဲ့ရ၊ သူ႔ဇနီးမွာ ေရႊဘိုကျဖစ္ရာ သူေရႊဘိုမွာ ရွိသည္ဟုသာ အမွတ္တမဲ့ ယူဆခဲ့သည္။ တကယ္ က သူသည္ ကိုရင္၀တ္ျဖင့္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ၿမိဳ႕ အေနာက္ပိုင္း သဲပံုေစတီ အနီး ရွိ ဘုန္းေတာ္ၾကီး ေက်ာင္းမွာ ရွိေနခဲ့ပါသည္။ဆြမ္းေကြၽးတစ္ခုတြင္ သဲပံုေစတီေက်ာင္းဆရာေတာ္ၾကြလာေလရာ ထိုဆရာေတာ္က သတင္းေပးသျဖင့္ ကြၽန္ေတာ္ ေရာက္ေၾကာင္း သူသိရသည္ဟုဆိုသည္။ သူကဖံုးဆက္ေသာအခါ သူဘုန္းၾကီးျဖစ္ေနျပီ၊ သူ႔ေက်ာင္း ကိုလာခဲ့ပါ ဟုေခၚသည္။ ကြၽန္ေတာ္ သည္ ထင္မွတ္မ ထားေသာကိစၥမို႔ အံ့အားသင့္မိသည္။ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ ျဖစ္မိသည္ဟု ဆိုရပါမည္၊ သူ႔ေက်ာင္းသို႔ ကြၽန္ေတာ္ ခ်က္ျခင္းေရာက္သြား ေလသည္။ သူသည္ “၀ိပသနာ တရား ၏ အရသာကိုေတြ႔ေနျပီ” ဟုဆိုသည္။ “ကိုရင္၀တ္က မထြက္ေတာ့ဘူး” ဟုလည္းေျပာသည္။ ကြၽန္ေတာ္ သည္ သူ႔အေၾကာင္းေတြကို ျပန္ေတြးမိေလသည္။
ကြၽန္ေတာ္တို႔ ငယ္ငယ္ကသူငယ္ခ်င္း၊ ရင္းႏွီးၾကသည္ဆိုျခင္းမွာ မိုးလင္းမွ မိုးခ်ဳပ္ အတူသြား၊ အတူစား၊ အတူေန၊ အတူကစား ေနၾကျခင္းကိုဆိုလိုပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔သည္ ၿမိဳ႕ထဲမွာေနရာအႏွံ႔ လမ္းတကာကို ေခ်ရာ ျခင္းထပ္ ေအာင္သြားၾကသည္။ ရြာထဲက သစ္ပင္ေတြမွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔မတက္ဖူးေသာအပင္ဟူ၍ မရွိ၊ တေယာက္ အိမ္မွာ တေယာက္ထမင္းစား၊ မိမိအိမ္သို႔ အိပ္ရံုသာျပန္ၾကေလသည္။ စန္းလြင္တို႔အိမ္၀င္းထဲမွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေက်ာင္းကဆရာေတြ စုေပါင္းျပီးအိမ္ငွားေနၾကရာ ထိုဆရာတို႔ဆီသို႔ သြားသည္ႏွင့္အတူ သူ႔အိမ္ သို႔ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ပိုေရာက္ျဖစ္ၾကေလသည္။ အေမသည္ကြၽန္ေတာ့္ကို ရွာမေတြ႔ပါက အရင္ဆံုး စန္းလြင္ အိမ္ကို လာျပီးေမးေလ့ရွိသည္။
(၃)
စန္းလြင္သည္ကြၽန္ေတာ့္ထက္ေနာက္က်၍ စက္မႈတကၠသိုလ္သို႔ေရာက္သည္။ သူဒုတိယႏွစ္အေရာက္မွာဟု ထင္ပါသည္။ ေက်ာင္းသား ေခါင္းေဆာင္ ကိုတင္ေမာင္ဦးကို အစိုးရကဖမ္းလိုက္ေသာအခါ သူ႔ညီမျဖစ္သူ မလွျမိဳင္ က ေက်ာင္းသားအေဆာင္ေတြကို လွည့္လည္ တရားေဟာပါသည္။ ေဟာေျပာပြဲမွာ ေက်ာင္းေဆာင္ အနီးရွိ ေျမကြက္လပ္မွာလုပ္ျခင္းျဖစ္ျပီး အေဆာင္ေန ေက်ာင္းသားတိုင္းလိုလို သြားေရာက္ နားေထာင္ၾကေလ သည္။ ပရိတ္သတ္သည္ ေျမၾကီးေပၚမွာ ျဖစ္သလိုထိုင္ၾကရာ စန္းလြင္ သည္ ေရွ႔ဆံုးမွာေနရာရျပီး ေရွ႔ဆံုးမွာ ထိုင္ရေလသည္။ ဒူးယားေဆာင္ ေက်ာင္းသား ကိူစန္းလြင္သည္ ထိုျပစ္ခ်က္ျဖင့္ ေက်ာင္းထုတ္ခံလိုက္ရေလ သည္။ အေရးအခင္းအျပီး ေက်ာင္းျပန္ဖြင့္ေသာ္ ေက်ာင္းျပန္တက္ခြင့္ မရေတာ့ေပ၊သူ႔အေဖမွာ ထိုေခတ္က ေကာင္စီလူၾကီးျဖစ္သည္။ ေကာင္စီ ဥကၠဌ ၾကီးလည္း ဘာမွမတတ္ႏိုင္၊ အသနား ခံစာ ေတြ တင္ပါ၏၊ ဘာမွ ျဖစ္ မလာေတာ့ေပ၊ ေနာက္ စာေပးစာယူ ေက်ာင္းသား ရူပေဗဒ အဓိက ျဖင့္ ဘြဲ႔ရခဲ့သည္။ ကုန္သြယ္ေရးဌာနမွာ စာေရး အလုပ္ရသည္။ ေရႊဘို ဇာတိဆရာမ တစ္ေယာက္မွာ ခင္ဦး ေက်ာင္း သို႔ ဆရာမ အလုပ္ျဖင့္ေရာက္လာသည္။ ဆရာမ၏ မိဘမ်ားမွာ ေကာင္စီလူၾကီးသူ႔ အေဖႏွင့္ မိတ္ေဆြေတြ ျဖစ္ၾကရာသူတို႔ ခ်င္းလည္း မၾကာမီမွာခ်စ္ကြၽမ္း၀င္သြားၾကေလသည္။
စန္းလြင္၏မိဘ ႏွစ္ပါးမွာ အသက္ရွည္ၾကသည္။ ဂ၀ ေက်ာ္ ၉၀ အရြယ္ေတြ အခုထိရွိၾကပါ ေသးသည္။ စန္းလြင္ သည္ ထိုမိဘႏွစ္ပါးႏွင့္ ခြဲ၍ ဘယ္ကိုမွ်မသြားေခ်၊ သားသမီးႏွစ္ေယာက္ ရသည့္တိုင္ ခင္ဦးမွ ရက္ အရွည္ ၾကီး ခြဲသြားဘူးသည္မရွိ၊ ေရႊဘိုသို႔သြားသည္ဆိုလ်င္ တစ္ရက္ႏွစ္ရက္ ဘဲၾကာတတ္သည္။ သူ႔မိဘေတြအိမ္မွာဘဲ အေနမ်ားသည္။
ဆရာမ ႏွင့္ရည္းစားဟူ၍ျဖစ္ျပီးခါမွ၊ ဇာတိကိုခင္လြန္းေသာ ကိုစန္းလြင္သည္ ဘာျဖစ္ရသည္မသိ၊ ဆရာမႏွင့္ လက္ထပ္ရန္ ကိစၥကို ျမံဳေစ့ေစ့ လုပ္ေနေလသည္။ ကြၽန္ေတာ္ေကာင္းေကာင္းမွတ္မိေနသည္မွာ ထိုကာလတြင္ ရန္ကုန္ေဆးေကာလိပ္က ျပည္ေက်ာင္းေဆာင္မွာ ေႏြရာသီ သင္တန္းဆင္းေနရေသာ ဆရာမကိုကြၽန္ေတာ္ သြား ေတြ႔ ရဘူးသည္။ ဆရာမ သည္ကြၽန္ေတာ္ကိုျမင္ေသာ္ မ်က္ရည္ေတြ တြင္တြင္စီးက်လ်က္က သူႏွင့္ ကိုစန္းလြင္ တို႔ အေျခအေနကိုေျပာျပေလသည္။ ဆရာမက လက္ထပ္ခ်င္ေနျပီ၊ “ကိုစန္းလြင္က ေအးတိ ေအးစက္ လုပ္ေန တာ ကို က်မနားမလည္ႏိုင္ဘူး” ဟုေျပာပါသည္။
ေနာက္မ်ားမၾကာမီ သူတို႔ခ်င္းေျပလည္သြားၾကပါသည္။ သူတို႔လက္ထပ္ပြဲ ေအာင္ျမင္ျပီးေျမာက္ေရးမွာ ကြၽန္ေတာ္ သည္ အေရးပါေသာေနရာတစ္ခုမွ ပါလိုက္ရပါသည္။ သူတို႔လက္ထပ္ျဖစ္သည္မွာ ကြၽန္ေတာ့္ ပေယာဂ မကင္းဘူး ျဖစ္ေလရာ ဆရာမ ကလည္းကြၽန္ေတာ့္ ကိုေက်းဇူးတင္သည္ဟုထင္ပါသည္။
“ ၀ိပသနာရဲ့ အရသာကို ႏွစ္နာရီေလာက္ မထိုင္ဘဲမသိႏိုင္ဘူး၊ တရားမွ ထိုင္မယ္စိတ္ကူးရင္ေတာ့ ၾကာၾကာ ထိုင္ႏိုင္ေအာင္ၾကိဳးစားပါ” ဟု ကိုရင္ၾကီးကေျပာသည္။’ ကြၽန္ေတာ့္ကို “ဒီကိုယ္ေတာ္ ၾကီးက အၾကာၾကီး တရား ထိုင္ႏိုင္တာဘဲ လို႔ေျပာၾကတယ္” ဟုဆိုသည္။ သဲပံုေစတီေက်ာင္း ဆြမ္းစား ေက်ာင္းအနီးတြင္ ခ်ထားေသာ ကုတင္ တြင္ထိုင္မိေတာ့ စန္းလြင္ကေျပာေနျခင္းျဖစ္ပါသည္။
“ကြၽန္ေတာ္က ဒီေက်ာင္းမွာ တံမ်က္စီးလွည္းတယ္ ျပီးရင္ တရားထိုင္တာဘဲ၊” ေက်ာင္း၀န္းပရ၀ုဏ္မွာ လွည္း က်င္း ထားျပီး သတ္ရပ္သန္႔ရွင္းေနသည္ကို ကြၽန္ေတာ္ျမင္သည္။ “ဒါကြၽန္ေတာ့္လက္ရာေတြ ေပါ့” ဟုဆိုသည္။ ဒီမွာဘယ္သူမွ တရားအလုပ္ကို အတည္ေပါက္မလုပ္ၾကဘူး “ကြၽန္ေတာ္ ၾကိဳးၾကိဳးစားစား တရားအားထုတ္ေန တာ ေတြ႔ေတာ့ေဘးက ကူညီၾကပါတယ္” ဟုဆိုသည္။
စန္းလြင္သည္ကြၽန္ေတာ့္ထက္ ႏွစ္ႏွစ္နီးပါး ငယ္သည္။ ကြၽန္ေတာ္ကလည္း မရပ္မနားေမး၍ သူကလည္း အားတက္သေရာေျဖပါသည္။ “ပရေလာကဆိုတာေသခ်ာရွိတာေပါ့၊ ကြၽန္ေတာ္ ဘုရား ထဲ မွာ တရားထိုင္ရင္ ေမတၱာမပို႔မိတဲ့အခါေတြဆို အုန္းဒိုင္းခြမ္း နဲ့ ၀ုန္းဒိုင္းက်ဲေနေတာ့တာဘဲ၊ တခါတခါမွာ သူတို႔ သြားလာေနတာကို အတိုင္းသားေတြ႔ေနရတတ္တယ္” ဟုဆိုသည္။
“တခါတံုးက အိပ္ေနရင္းနဲ႔ မႏၱေလးက ေဆးခန္းတစ္ခုကို ျမင္ေနရတယ္၊ ေဒါက္တာမ ကိုလဲေသေသ ခ်ာခ်ာ ျမင္ရ တယ္၊ ဒါနဲ႔ ကြၽန္ေတာ့္ညီ မ်ိဳးလြင္ကိုေခၚျပီးသြားၾကတယ္” ဟုေျပာသည္။ မ်ိဳးလြင္သည္ သူ႔ညီအရင္း ျဖစ္သည္။ အသဲ ေရာဂါ ျဖစ္ေနသည္မွာ ကုမရႏိုင္ေတာ့ဟုဆိုသည္။ ထိုသတင္းၾကားခါစက ကြၽန္ေတာ္လည္း အမွတ္တမဲ့၊ တခ်ိဳ႔ က မ်ိဳးလြင္ ဆံုးသြားျပီဟုပင္ေျပာေနၾက၏၊ အိပ္မက္ထဲတြင္ေတြ႔ရေသာ ဆရာမႏွင့္ေတြ႔လို ေတြ႔ျငား ညီအစ္ကို ႏွစ္ေယာက္ မႏၱေလးသို႔သြားၾကသည္။ ေဆးခန္းႏွင့္ ေဒါက္တာမ ကို ဆိုက္ဆိုက္ ျမိဳက္ျမိဳက္ ေတြ႔ၾကရပါသည္။ ေဆးတစ္လံုးလ်င္ျမန္မာေငြ တစ္ေသာင္းႏွင့္ တစ္ခါေဆးသြင္းေသာ္ ေငြ ၆ ေသာင္းက်ပါ သည္။ တစ္လၾကာ ေသာ္ မ်ိဳးလြင္ေရာဂါမွာ ယူပစ္လိုက္သလိုေပ်ာက္သြားသည္ဟုဆိုသည္။ သူမက္လိုက္ေသာ အိပ္မက္ေၾကာင့္ အခုမ်ိဳးလြင္လူေကာင္းျပန္ျဖစ္ေနေလျပီ၊
တခါ မ်ိဳးလြင္ေယာကၡမၾကီးမွာလည္း အသဲေရာဂါျဖစ္ျပန္ရာ ထိုဆရာ၀န္ဆီကိုပင္ ေနာက္တစ္ေခါက္သြား ဘို႔ စီစဥ္ ေနၾကသည္ဟုဆိုသည္။ “ကြၽန္ေတာ္ အလုပ္ပ်က္တာေပါ့ ဒါေပမဲ့ ေသေရးရွင္ေရး က်မ္းမာေရး ဆိုေတာ့ လဲပါရေတာ့ျပန္တာေပါ့” ဟုဆိုသည္။
ထို႔ေနာက္ ကိုစန္းလြင္သည္ သူေန႔လည္ေန႔ ခင္း တရားထိုင္ရာ “ဘိုးေဖါင္ျပြန္” သို႔ ကြၽန္ေတာ့္ကိူေခၚသြားေလ သည္။ ခင္ဦးျမီဳ႔ ေျမာက္ဖက္ ၂ မိုင္ခန္႔အကြာတြင္ ေရတသြင္သြင္စီးေနေသာ ေရေျမာင္း တစ္ခုရွိသည္။ ထိုေရစီး ေျမာင္းမွ ေရသြယ္ထြက္ေပါက္တစ္ခုလုပ္ထားရာ တံတားတစ္ခုရွိသည္။ ေရသည္ ထိုျပြန္မွ ထြက္လာျပီး လယ္ကြက္ ေတြထဲသို႔စီး၀င္ ရေလသည္။ ထိုေနရာတ၀ိုက္က လယ္ေတြကို ဘိုးေဖါင္ဟု ေခၚေသာ လယ္သမား ၾကီးတစ္ဦးက ပိုင္ဆိုင္ေလရာ ထိုေနရာကို ဘိုးေဖါင္ျပြန္ဟု လူသိမ်ားၾကသည္။
ထိုဘိုးေဖါင္ျပြန္အနီးမွာ ဘုရားေစတီ ေလးတစ္ဆူရွိသည္။ ေစတီ မွာ ဥာဏ္ေတာ္ သိပ္မျမင့္၊ ျခံစည္းရိုး အ၀န္းအ၀ိုင္းမရွိ ထိုေျမကို ဘယ္သူပိုင္၍ ဘယ္သူ႔ ခြင့္ျပဳခ်က္ျဖင့္ တည္ထားသည္မသိ၊ သို႔ပါေသာ္လည္း ေနရာက ျငိမ္သက္ တိတ္ဆိတ္ ေအးေဆး လွေသာေၾကာင့္ တရားအားထုတ္လိုသူ ကိုစန္းလြင္အဖို႔ အေကာင္းဆံုးေနရာျဖစ္ေနေလ သည္။ ေလးတိုင္စဥ္တဲကေလးတစ္လံုးရွိျပီး အထဲမွာ ထိုင္စရာေနရာရွိသည္။ ေၾကးစည္ ေလးတစ္လံုးကို ထုတ္မွာ တြဲေလာင္းခ်ည္ထားတာကိုျမင္ရေလသည္။
ေရစီးသံ တဗြက္ဗြက္ျဖစ္ေနတာကိုမူ အားစိုက္နားေထာင္လ်င္ၾကားႏိုင္ပါသည္။ ေျမာင္းထဲမွာေရစီးေနေသာ္ လည္း ကြၽန္ေတာ္တို႔ ရပ္ေနေသာေနရာသို႔ေရာက္ေအာင္မူ ေရစီးမေရာက္ ေပ၊ ပတ္ၾကားအက္ေနေသာ ေျမျပင္ကို ျမင္ ရသည္။ ကြၽန္ေတာ့္ စိတ္တြင္ ရဟန္းၾကီးကို အရိပ္ရေစရန္ ေျခတံရွည္ ကပ္မိုးကပ္ကာ တဲကေလး တစ္လံုး ေဆာက္ေပးလိုစိတ္ အဖြားဖြားျဖစ္ေပၚလာေလသည္။ သို႔ေသာ္ ပိုင္ရွင္ကိုေရေရရာရာ မသိရဘဲ အေဆာက္အဦး ေဆာက္ရန္ကားမျဖစ္ႏိုင္ေပ၊
“ကြၽန္ေတာ္ဒီေနရာကို ေန႔တိုင္းလိုလိုေရာက္တယ္ တေနကုန္ တရားထိုင္တယ္ ညေန ေနေစာင္းမွ ေက်ာင္းကို ျပန္တယ္” ဟုဆိုသည္။ ထိုေနရာေလးမွာခဏေနရင္းကြၽန္ေတာ့္စိတ္မွာ ဘ၀င္က်သြားသည္။ အသံ ဘလံ ဘာမွ မၾကားရ၊ ၅ မိုင္ခန္႔အေ၀းမွာ ငွက္ေပ်ာရြာရွိရာ ေလအလြင့္တြင္ သာ တခါတရံ အသံခ်ဲ႔စက္သံကိုၾကားရ ေလ သည္။ အေႏွာင့္အယွက္ဘာမွ်မရွိ၊ တရားမလုပ္လ်င္ကားပ်င္းစရာအလြန္ေကာင္းမည္၊ ၂ နာရီၾကာ ေအာင္ မထိုင္ ဘဲ ဘာမွေတြ႔မွာ မဟုတ္ဖူးဆိုသည္ကို ဒီေနရာမွာပင္ တရားထိုင္ရင္း သူေတြ႔ခဲ့တာျဖစ္မည္ဟု ကြၽန္ေတာ္ ေတြးမိေလ သည္။ကြၽန္ေတာ္ တို႔သည္ တဲေဘးမွာရပ္ျပီး ျငိမ္သက္ေနမိသည္။ သူေျပာသည့္ လူျဖစ္ရက်ိဳး နပ္ သည္ဆိူျခင္းမွာ ဒါကိုဆိုလိုသလားမသိ၊ တရားလုပ္သူအတြက္မွာ ဤပါတ္၀န္းက်င္သည္လိုအပ္ေသာ ေအးခ်မ္း မႈကိုေပးေလသည္။
(၄)
တရားအားထုတ္ဖို႔ ကြၽန္ေတာ္စိတ္ပါလာရပံုကို ေျပာရမည္ဆိုလ်င္ သူငယ္ခ်င္း ေဒၚၾကည္ၾကည္ အေၾကာင္းမွ စ၍ေျပာရပါမည္၊ ေဒၚၾကည္ၾကည့္ တြင္ အလြန္ ၾကည္ညိဳစရာေကာင္းေသာ တရားျပဆရာၾကီးတစ္ဦးရွိသည္။ ဆရာၾကီးက စကၤာပူ သို႔လာသလိုသူကလည္းျမန္မာျပည္ကို သြားျပီး အဆံုးအမခံယူ၊ ဆရာၾကီး သင္ျပသလို တရားအားထုတ္ျခင္းျဖင့္ အရွိန္ေတာ္ေတာ္ရေနပါျပီ၊ အခုတစ္ေခါက္ သူသည္ျမန္မာျပည္ကို သြားဦးမည္ ေမးခ်င္တာေလးေတြေပၚလာလို႔ ဆရာႏွင့္ သြားျပီး ေမးရျမန္းရမည္ဟု မသြားမီက လာေျပာပါသည္။ ျမန္မာျပည္ ကအ ျပန္ ကြၽန္ေတာ့္ ဆိုင္ထဲသို႔၀င္လာေသာ ေဒၚၾကည္ၾကည္၏ မ်က္ႏွာမွာ ထူးထူးျခားျခားၾကည္လင္ သန္႔ရွင္း ေနေလသည္။ ေအးခ်မ္းေနပံုမွာအလြန္ပင္သိသာေနသည္။ကြၽန္ေတာ္က “ဘာေတြ သိလာလို႔လ”ဲ ဟု တက္သုတ္ရိုက္ ေမးမိသည္။ သူကသူ႔ဆရာႏွင့္ တရားအားထုတ္ရ သည္ မွာ အလြန္ခရီးေရာက္ပံုကို ေ၀ေ၀ဆာဆာ ေျပာျပေလသည္။ ထိုျဖစ္ရပ္မွာ လြန္ခဲ့ေသာ ခုႏွစ္ႏွစ္ ရွစ္ႏွစ္ ခန္႔က ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေနာက္ ကြၽန္ေတာ္သည္ “ငါလုပ္ရင္လဲရမွာဘဲ” ဟုေတြးမိသည္။ ထိုေန႔ ထိုအခ်ိန္ ကစ၍ တေန႔ အနဲဆံုး တစ္ၾကိမ္ေသာက္ေနေသာ ဘီယာ ကိုကြၽန္ေတာ္ မေသာက္ေတာ့ပါ၊ က်န္းမာေရး ခံႏိုင္ရည္အား သိသိသာသာေကာင္းလာပါသည္။ တစ္ရက္မွမပ်က္ေအာင္ တရားမထိုင္ႏိုင္ေစကာမူ ဘီယာေသာက္ေသာ ေၾကာင့္မူးျပီးအခ်ိန္ေတြ အလကား ျဖစ္ရမွာကို စိုးရိမ္မိေသာေၾကာင့္ဘီယာျပတ္သြားျခင္းျဖစ္ပါသည္။
တရားထိုင္ရသည္မွာ ျပတ္ေတာင္း ျပတ္ေတာင္း၊ ႏွစ္နာရီမေျပာႏွင့္ ဆယ္ငါးမိနစ္ခန္႔ၾကာလ်င္ပင္ ထခ်င္ေနျပီ၊ လုပ္စရာေတြကလည္း စျပီးထိုင္မိသည္ ႏွင့္ အစီအရီ ေပၚလာၾကေတာ့သည္။ တခါလားႏွစ္ခါလား ေအးကနဲ စိမ့္ကနဲ ျဖစ္ဖူးရသည္မွတပါး တရားထိုင္ေသာအေတြ႔အၾကံဳဆိုျပီးေျပာျပႏိုင္ေသာအေၾကာင္းအရာ ကြၽန္ေတာ့္မွာ မရွိေခ်၊
ကြၽန္ေတာ္တို႔ အင္တာနက္ေခတ္၊ ဆက္သြယ္ေရးပစၥည္းေတြ ေပါမ်ားလွေသာ ေခတ္ၾကီးမွာ တရားအားထုတ္ ဖို႔အေရး အေႏွာင့္အယွက္ေတြ ကမ်ားလွေခ်သည္။ ကြၽန္ေတာ္ဆိုင္ တြင္ကြန္ပ်ဴတာ တစ္လံုး၊ အိမ္မွာကလည္း ကြန္ပ်ဴတာ၊ အိုင္ပက္၊ အိုင္ဖံုး၊ အင္ဒရိုက္ အတြက္ ဆမ္ေဆာင္း၊ အေမဇုန္က ကင္ဒယ္လ္ ကလည္းရွိေသး ရာ ၾကည့္စရာ အာရံုေတြက မ်ားလွပါ သည္။ ရုပ္ရွင၊္ ေဖ့(စ)ဘြတ္၊ တြဒ္တာ၊ ဗီဒီယို၊ ယူက်ဴ႔၊ သတင္းဌာနေတြ ကထုတ္လႊင့္ေနေသာ သတင္းေတြ၊ ေနာက္ဆံုး ေတာ့ ထိုပစၥည္းေတြကို သံုးသာေနရသည္။ မ်ားလြန္းေနေသာ ေၾကာင့္ မိမိအာရံုမွာ စြဲျမဲစြာ ထင္ဟပ္ လာသည္ ဟုပင္မထင္ေတာ့ေပ၊ အီးေမးလ္ကတစ္မိနစ္လ်င္ ဆယ္ေစာင္ ႏွဳံး၀င္ေနသည္။ ေအးေအး ေဆးေဆး ေနရသည္ဟူ၍ မရွိ၊ စိတ္မွာအစဥ္အျမဲ တခုမဟုတ္တခု စဥ္းစား ေနၾကရ သည္။
တၾကိမ္ထဲမွာ အမ်ားၾကီးလုပ္ရသည့္ Multitasking ဆိုသည္ကိုသုေတသနျပဳသူမ်ားက ဦးေဏွာက္ အရည္ အေသြးကို က်ဆင္းေစသည္။ မွတ္ဥာဏ္ကို ထိခိုက္ေစသည္ဟုေျပာၾကသည္။ ႏွစ္ေယာက္စာကိတ္မုန္႔ကို လူ ေျခာက္ေယာက္ ၀ိုင္းစားတာႏွင့္တူေနသည္ဟု ဆိုသူကဆိုၾကသည္။ မိမိဦးေဏွာက္ကို ဘယ္လိုထိခိုက္ ေနမွန္း မသိေသာ္လည္း ထို လုပ္ရိုးလုပ္စဥ္ေတြကို လုပ္ေနၾကရသည္မွာ ၾကာပါျပီ၊ ဘုရားရွင္က တရားဖက္မွာ ခရီး ေပါက္ဖို႔ဆိုလ်င္ ထို ပလိေဗာတ ေ၀ယ်ာ၀စၥ အလုပ္ေတြကိုပယ္ရမည္ဟု အတိအလင္းေဟာခဲ့ပါသည္။
ကြၽန္ေတာ္ေက်ာင္းမျပီးခင္ကတည္းက သူငယ္ခ်င္းတေယာက္က တရားစခမ္း၀င္၍ တရားအားထုတ္ရန္ ခဏ ခဏ တိုက္တြန္းဘူးသည္။ ၁၉ရ၀ ႏွစ္မ်ားက မဟာစည္ သာသနာ့ ရိပ္သာသည္ စည္းကမ္းေသ၀ပ္လွေၾကာင္း နာမည္ၾကီးသည္။ သူငယ္ခ်င္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား စခမ္း၀င္ဘူးၾကေလျပီ၊ မိဘမ်ားက စီစဥ္ေပး၍ ျဖစ္ေစ၊ သူတို႔ ကိုယ္တိုင္က ၀ါသနာပါေသာေၾကာင့္ျဖစ္ေစ တရားစခမ္း၀င္ျဖစ္ေသာ သူငယ္ခ်င္းေတြက အေတြ႔အၾကံဳေတြကို ေျပာျပၾက ပါသည္။ ခုႏွစ္ရက္ သို႔မဟုတ္ ဆယ္ရက္ခန္႔ အခ်ိန္ယူျပီး စခမ္း၀င္ တရားထိုင္သင့္ေၾကာင္း တိုက္ တြန္း ၾကေသာ္လည္း အေၾကာင္း မတိုက္ဆိုင္ တရားမထိုင္ျဖစ္ခဲ့ဘူးေခ်၊ မဟာစည္ကဲ့သို႔ စည္းကမ္း ေကာင္း လွေသာ တရား စခမ္းေတြ ျမန္မာျပည္မွာ အခုဆို ရာေထာင္ခ်ီ၍ ရွိေနၾကပါျပီ၊
တရားထိုင္သည္ဆိုျခင္းမွာ ေပါ့ေတာ့ေတာ့လုပ္ရမည့္အလုပ္မဟုတ္၊ ကြၽန္ေတာ္တို႔ျမန္မာျပည္တြင္ ဘ၀ႏွင့္ရင္း ၍ သာသနာေတာ္အက်ိဳး၊ သာသနာေတာ့္ တာ၀န္ကို ရြတ္ရြတ္ခြ်န္ခြ်န္ ထမ္းေဆာင္သြားၾက ေသာ သူေတာ္ ေကာင္း ပုဂၢိဳလ္ၾကီးေတြ၏ အေရအတြက္မွာ မ်ားလွေခ်ျပီ၊ ေလာကီလူ႔ဘံု ကိုစြန္႔လႊတ္ခါ တရား ရွာဘို႔ ေတာသို႔ ၀င္သူေတြရွိသည္။ သကၤန္း သံုးထည္၊ သပိတ္ တစ္လံုးသည္သာ သူတို႔ ဘ၀ျဖစ္ေတာ့သည္။ ေ၀ဘူဆရာေတာ္ ၾကီးက “သစ္ပင္ရွိရင္ ဆြမ္းရွိတယ္ဟဲ့” ဟု မိန္႔ၾကားဘူးသည္။ “ေသခ်င္ရင္ေသ၊ မေသရင္ တရား ရရမည္ “ဟု သဲအင္းဂူဆရာေတာ္ၾကီးကၾကံဳး၀ါးေတာ္မူဘူးသည္။ ေလာဘ၊ေဒါသ၊ေမာဟေတြ ကင္း ေသာ ဘ၀၏ေအးခ်မ္းပံု ကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ နား လည္ ႏိုင္ၾကပါသည္။ သို႔ပါေသာ္လည္း ထိုသို႔ေသာဘ၀ ကို လိုခ်င္ရံုႏွင့္ေတာ့ မရႏိုင္ေပ၊ ေတာ္ရံုဇြဲ၊ ခံႏိုင္ရည္ တို႔ႏွင့္ လည္းမျဖစ္ႏိုင္ပါေပ၊ ထူးကဲေသာ၀ိရီယ ျဖင့္ အရိုးေက်ေက်အေရခမ္းခမ္း အားထုတ္ မွသာရႏိုင္မည္၊ စာရိတၱ ေကာင္းဘို႔ သီလလံုဘို႔ ကလည္းလိုသည္။
ဤကိစၥသည္ဘ၀ႏွင့္ရင္း၍ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ရမည့္ကိစၥျဖစ္သည္။ လက္ရွိဘ၀၊ စည္စိမ္ဥစၥာတို႔ကို စြန္႔လႊတ္ရန္ အေရး ဒြိဟျဖစ္စရာမလို ယတိ ျပတ္ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ၾကရမည္၊ မိသားစုအေရး စိတ္မေလးရေအာင္ ပါတ္၀န္းက်င္၏ နားလည္မႈ လက္ခံႏိုင္မႈ၊ ပံ့ပိုး ကူညီမႈ ရွိၾကရပါမည္၊
(၅)
ကိုစန္းလြင္က မွာေသာေၾကာင့္ အျပန္တြင္ ဆရာမ အိမ္ရွိရာေရႊဘိုသို႔ ကြၽန္ေတာ္ လွည့္၀င္ရပါသည္။ သားႏွင့္ သမီး သည္ ဆိုင္ကယ္၊စက္ဘီး အပို ပစၥည္းေရာင္းေသာဆိုင္ အသီးသီး ရွိၾကရာ ဆိုင္ႏွစ္ဆိုင္အၾကား ဆရာမသည္ အလုပ္မ်ားေနပံုရသည္။ “ ဦးရယ္ အိမ္မွာအိမ္ေထာင္ ဦးစီးရွိေနရင္ေတာ့ တင့္တယ္တာေပါ့၊ သူက ေကာင္းတာလုပ္ေနတာဆိုေတာ့လဲ က်မ မေျပာသာဘူး၊ အခုေနအိမ္ျပန္လာရင္ အိမ္ဦးခမ္း မွာဘဲ ေရပူေရခ်မ္း ကမ္းလွမ္းျပီး ျပဳစုေနခ်င္တာေပါ့၊ ပါရမီျဖည္႔ရမွာမဟုတ္လား၊ ဦးစကားကို သူနားေထာင္မယ္ထင္ရင္သာ ဒါေလး ေျပာ ေပးပါ” ဟု မွာသည္။ကြၽန္ေတာ္သည္ သူငယ္ခ်င္း၏ဇနီးျဖစ္သူကို ဘာျပန္ေျပာရမည္မသိ၊ ကြၽန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္က ဤကိစၥတြင္ စန္းလြင္ဘက္သို႔ ပါခ်င္ခ်င္ ျဖစ္ ေနေလသည္။