ဖုိးထက္ - မ႐ုိးသားသားရင္ အယ္ဒီတာ မလုပ္နဲ႔

ဖုိးထက္ - မ႐ုိးသားသားရင္ အယ္ဒီတာ မလုပ္နဲ႔
(မုိးမခ) ဧၿပီ ၃၀၊ ၂၀၁၅

“စာမဖတ္ခ်င္ရင္ အယ္ဒီတာ မလုပ္နဲ႔” တဲ့။ ဆရာႀကီး လူထုစိန္၀င္းရဲ႕ “စကားမာရသြန္ ၂”  စာအုပ္ကို ဟိုလွန္ ဒီေလွာလုပ္ရင္း အဆိုပါ ေခါင္းစဥ္ကို ကြၽန္ေတာ္ ျပန္ေတြ႕သည္။ ဖတ္ၿပီးသား။ ေမ့ေနၿပီ။ ျပန္စဥ္းစားလုိ႔ မရေတာ့။  ဒါေၾကာင့္ ျပန္ဖတ္မိျပန္ သည္။

သတင္း၊ ဂ်ာနယ္ အယ္ဒီတာဆိုတာ စာဖတ္ကို ဖတ္ရမယ္တဲ့။ အခ်ိန္မရရင္လဲ အပိုအလုပ္ေတြေလွ်ာ့ၿပီး စာဖတ္ခ်ိန္ကို ဖန္တီးရမယ္တဲ့။ လုံး၀မွန္ကန္တယ္လုိ႔ စိတ္ခ် မယံုၾကည္ရတဲ့ သတင္းဆိုရင္ လံုး၀မထည့္နဲ႔တဲ့။ စာနယ္ဇင္းမွာ သိကၡာဆိုတာ အသက္၀ိညာဥ္တဲ့။ ခဏ ခဏ သိကၡာက်ေနရင္ စာဖတ္သူပရိတ္သတ္ရဲ႕ ယံုၾကည္မႈ မရေတာ့ဘူးတဲ့။ ယံုၾကည္မႈဆိုတာ မရရင္ ေလးစားမႈလည္း မရေတာ့ဘူးတဲ့။ အခ်က္အလက္ေပၚမွာ သံသယျဖစ္ေနရတဲ့သတင္းဆိုရင္ အယ္ဒီတာက သတင္း ေထာက္ကို ျပန္ေမးရမယ္တဲ့။ သတင္းေထာက္ကို ေမးလုိ႔မသိရင္ သက္ဆိုင္ရာေနရာေတြကို ေမးျမန္းရမယ္တဲ့။ အယ္ဒီတာ ဟာ သတင္းေထာက္မဟုတ္ဘူးတဲ့။ ဒီေတာ့ “ကိုယ္ေတြ႕” ရဖုိ႔ ခက္တယ္တဲ့။ ဒါေၾကာင့္ “စာေတြ႕” မ်ားမ်ားရေအာင္ အယ္ဒီတာဟာ စာဖတ္ကို ဖတ္ရမယ္တဲ့။ “Must” တဲ့။

တိုက္တုိက္ဆိုင္ဆိုင္ ျမန္မာျပည္မွ နာမည္ႀကီး၊ ေစ်းကြက္ရိွ ဂ်ာနယ္တေစာင္က မျပည့္စံု မလံုေလာက္ေသာ ဓာတ္ပံုတပံု ေဖာ္ျပမိေသာေၾကာင့္ အမ်ားျပည္သူ ပရိတ္သတ္၏ အျငိဳအျငင္ခံေနရတာ သတိရမိသည္။ ၎ဂ်ာနယ္၏ အယ္ဒီတာက လူေတာ္တစ္ေယာက္ျဖစ္တာ အျငင္းပြားစရာ မလိုဘူး ထင္ပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ ဒီလူ စာဖတ္ မဖတ္ဆိုတာကေတာ့ သူမ်ား ေတြေတာ့ မသိ။ ကြၽန္ေတာ္ သံသယ၀င္သည္။ အပိုအလုပ္ေတြ သိပ္လုပ္ေနတယ္လုိ႔ ထင္သည္။ ဆိုရွယ္နက္၀ပ္ေတြေပၚမွာ အခ်ိန္ေတြျဖဳန္းေနေသာ သူမ်ားစာဖတ္သည္ဟုဆိုလွ်င္ သူမ်ားေတြေတာ့ မသိ။ ကြၽန္ေတာ္ မယံုၾကည္။ စာဖတ္သည္ဆို လွ်င္ေတာင္ လူအထင္ႀကီးေအာင္ quote ေလးေတြကို ရွာၾကံဖတ္ေသာသူသာ ျဖစ္ဖုိ႔မ်ားသည္။  ရိွေစေတာ့။ သူ႕ဘာသာ သူ႕စိတ္နဲ႔သူ။ ေခတ္ႀကီးနဲ႔ လူေတြကို တားလုိ႔ရေကာင္းေသာ ပညာဉာဏ္ေတြ၊ စြန္႔လႊတ္ စြန္႔စားမႈေတြရိွေသာ အေကာင္လည္း မဟုတ္။

ျမန္မာျပည္၏ လက္ရိွစာနယ္ဇင္းမ်ားကို ကြၽန္ေတာ္ ျပန္ေတြးၾကည့္မိေတာ့ အားရသည္။ ေက်နပ္သည္။ ပီတိျဖစ္သည္။ အမ်ားစုက ျပည္သူလူထု နင္းျပားေတြဘက္က ရပ္တည္သည္။ မွန္သည့္ဘက္ကို ရပ္ၾကသည္။ ဆြသင့္ ဆြထိုက္ေသာ အနာေဟာင္းမ်ားကို ျပန္ဆြေပးၾကသည္။ စစ္အစိုးရေခတ္ကလို ေအးခ်မ္းေမ ကေလးေမြးၿပီဟု စာလံုးမည္းႀကီးႏွင့္ ေခါင္း စဥ္တပ္ကာ ေစ်းေခြးမႀကီး ေအးခ်မ္းေမ ကေလးေမြးတာကို သတင္းလုပ္ေရးသလိုမ်ဳိး အလြန္အဆင့္အတန္းမရိွေသာ သတင္းေရးနည္းမ်ဳိးေတြ မေတြ႕ရေတာ့။ ေကာင္းေလစြတကား။

စာနယ္ဇင္းသတင္းေလာကကို ဤဒြႏၷယာရိွ အစိုးရတိုင္း ေၾကာက္ၾကသည္။ လူ့အခြင့္အေရးေရွ႕ေဆာင္ ဒီမိုကေရစီ ဘိုးေအ ႏိုင္ငံႀကီးမ်ားေသာ္မွ ခါးပိုက္ေဆာင္သတင္းစာေတြ ရိွတတ္ၾကသည္။ အာဏာရွင္ အစိုးရ၊ ဖားတပိုင္း ငါးတပိုင္း အစိုးရ၊ သူခို္းတစ္ပိုင္း အာဏာရွင္တပိုင္းအစိုးရမ်ားဆိုလွ်င္ ျပည္သူလူထု ပိုက္ဆံမ်ားျဖင့္ ျပည္သူလုထုအတြက္ဟုဆိုကာ သူတုိ႔ အစိုးရေကာင္းတာေလးေတြကိုဘဲ သတင္းလုပ္သည္။ အတိုက္အခံကို ရိသဲ့သဲ့လုပ္သည္။ လက္သီးပုန္းထိုးသည္။ ၿပီးမွ မွားလုိ႔ဟု ဘြာေတးလုပ္သည္။ ျမန္မာျပည္မွ လက္ရိွအစိုးရသတင္းစာမ်ားကို ၾကည့္ေလာ့။ အလြန္တရာမွ သိကၡာမဲ့ၿပီး အခြက္ေျပာင္လြန္းၾကေသာေၾကာင့္ ျပည္သူလူထုက အစိုးရသတင္းစာမ်ားဆိုလွ်င္ အဘယ္သုိ႔ သေဘာထားၾကသနည္း ဆိုတာ ဋီကာခ်ဲ႕ဖုိ႔ မလိုၿပီ။ နာေရးသတင္းႏွင့္ မျဖစ္မေနထည့္ၾကရေသာ အလုပ္ေခၚေႀကာ္ျငာမ်ားအတြက္ကလြဲၿပီး ဘာ တခုမွ ယံုၾကည္လုိ႔မရေသာ စာရြက္ႀကီးေတြလုိ႔ဘဲ ကြၽန္ေတာ္တို႔ျမင္သည္။ ဖဆပလအစိုးရ ေနာက္ပိုင္း အစိုးရသတင္းစာ မ်ားသည္ ဆည္၊ တာတမံ ေႀကာ္ျငာ၊ ဒင္းတုိ႔ ဘယ္သြား၊ ဘာစားဆိုတာကို သတင္းလုပ္ေနေတာ့သည္။ ၿပီးေတာ့ လက္ရိွ ျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီးတုိ႔၏ အတိုက္အခံကို ပယ္ပယ္နယ္နယ္ ေအာက္တန္းက်က် တိုက္ခိုက္ေသာသူမ်ား၏ ကေလာင္ အမည္ အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ အကုသိုလ္ပြားစရာ ေနစရာမ်ားသာ ျဖစ္သည္။ (ေမာင္မင္းႀကီးသား ျငင္းရဲလွ်င္ ျငင္းေစ။) ရိွေစေတာ့။ ၿပီးၿပီးသား ကိစၥၿပီးေစ။ အခုေတာ့ ေအာက္တန္းခပ္က်က် ေပၚေပၚတင္တင္ႀကီး မတုိက္မခိုက္ၾကေတာ့တာဘဲ ေက်းဇူးတင္ ရမည့္ ေမာင္မင္းႀကီးသားမ်ားပါေပ။
အခု ကိုယ့္ဖဲ ကိုယ္ခ်ဳိး၊ ကိုယ္ခ်ဳိး ကိုယ္ေ၀ အစိုးရေခတ္ေရာက္ေတာ့ စာနယ္ဇင္းေတြကို မခ်စ္ေသာ္လည္း ေအာင့္ကာ နမ္းရ သည့္သေဘာျဖင့္ ေအာင့္သက္သက္ျဖင့္ ခြင့္ျပဳၾကရသည္။ ဒင္းတုိ႔ခံတြင္းေတြ႕ေသာ စည္းကမ္းျပည့္၀သည့္ ဒီမိုကေရစီ ေခတ္ႀကီးမွာ စာနယ္ဇင္းေတြကို မထိ၊ မတုိ႔ရက္။ “စစ္တပ္ကိုမထိနဲ႔ မီးပြင့္သြားမယ္” ဆိုသည့္ သေဘာတရားမ်ားကို စာနယ္ ဇင္းေလာကကို သိေစသည္ကလြဲလုိ႔ က်န္သည့္ကိစၥမ်ားကို ႐ူးခ်င္ေယာင္ေဆာင္ၾကသည္။ မၾကားခ်င္ေယာင္၊ မျမင္ခ်င္ ေယာင္ ေဆာင္ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လက္ရိွ ျမန္မာစာနယ္ဇင္းေလာကတြင္ အစိုးရကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ အတိုက္အခံကို ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ၾကားေနသူမ်ားကိုေသာ္လည္းေကာင္း စိတ္ရိွတိုင္း ေရးႏိုင္ၾကသည္။ ေ၀ဖန္ႏိုင္ၾကသည္။ ခံတြင္းေတြ႕ ႏိုင္သည္။ “ထီြ” ဟု တံေတြး ေထြးပစ္ႏိုင္ၾကသည္။ ထိုအခါ စာဖတ္ေသာ၊ ဗဟုသုတ ျပည့္၀ေသာ၊ ရပ္တည္ခ်က္မွန္ကန္ေသာ သူမ်ား၏ ေဆာင္းပါးမ်ား၊ အက္ေဆးမ်ား၊ ေ၀ဖန္ေရးမ်ားမွာ ျပည္သူလူထု ကြၽန္ေတာ္တုိ႔အတြက္ ဖတ္လုိ႔မျငီး။ အားရလုိ႔ မဆံုး။ လက္ခုပ္တီး အားေပးလုိ႔မဆံုး။

သုိ႔ေသာ္ စာမဖတ္ေသာ၊ ဗဟုသုတ ျပည့္ေအာင္ မၾကိဳးစားခ်င္ၾကေသာ၊ ဆိတ္ “ဟိုဒင္း” လို ရပ္တည္ခ်က္ မတည္ၿငိမ္ေသာ သူမ်ား၏ ေဆာင္းပါးမ်ား၊ ေ၀ဖန္ခ်က္မ်ား၊ အက္ေဆးမ်ားကေတာ့ စာဖတ္သူ ျပည္သူလူထုကို “အလာဂ်ီ” ျဖစ္ေစသည္။ တခါတရံ ဆိုရွယ္နက္၀က္မ်ားေပၚရိွ professional မ်ား၏စာေတြကိုခိုးခ်ၿပီး ခပ္တည္တည္ ကိုယ့္ကေလာင္နာမည္တပ္ သူမ်ား၏ ျပႆနာေတြကလည္း မ်ားလာသည္။ က်င့္၀တ္ေတြ၊ နီတိေတြ ဆိုတာ လူ႕ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟနဲ႔ ယွဥ္လာလွ်င္ ေနာက္တန္း ေရာက္သြားတတ္သည္မို႔လား။ အမွားေတြကေန အမွန္ေတြျဖစ္လာဖုိ႔ ႀကိဳးစားသည့္သတင္းသမားမ်ားဆိုလွ်င္ ပင္ ကြၽန္ေတာ္က သာဓု သံုးႀကိမ္ သံုးခါ ေခၚခ်င္သည္။

အခုေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အလြန္အထိအခိုက္မခံသည့္ကိစၥကို ပြန္းရွေစမည့္ကိစၥကုိ လုပ္ၿပီးကာမွ မွားလုိ႔ပါဟု ဆိုသည္။ ဘြာ ေတးလုိ႔ ေျပာသည္။ ေတာင္းပန္ပါသည္ဟုဆိုသည္။ လူဆိုတာ မွားတတ္သည့္အမ်ဳိး။ အခု သူတုိ႔ ဂ်ာနယ္က ေတာင္းပန္သည့္ ကိစၥအား အမ်ားျပည္သူကို ကြၽန္ေတာ္မသိ။ သုိ႔ေသာ္ အမ်ားျပည္သူထဲမွတေယာက္အပါအ၀င္ျဖစ္သည့္ ကြၽန္ေတာ္က ေက်နပ္သည္။

တကယ္က်ေတာ့ စာနယ္ဇင္းဆိုတာ အတိုက္အခံဘက္က အျမဲရပ္တည္ဖုိ႔မဟုတ္။ အစိုးရကိုပဲတိုက္ေနရလွ်င္ ေပ်ာ္ေနရ မည့္သူမ်ားလည္း မဟုတ္။ အာဏာပိုင္မ်ားဘက္က ကာကြယ္ဖုိ႔လည္း မဟုတ္။ ကုန္ကုန္ေျပာရလွ်င္ ျပည္သူလူထုတရပ္ႀကီး တခုလံုး အယူမွား၊ အေကာက္မွား ျဖစ္ေနလွ်င္ေသာ္မွ ေထာက္ျပေ၀ဖန္ရမည္။ လက္ရိွျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးကို စံထားၿပီး ထပ္မံ ေျပာရလွ်င္ ဒီမိုကေရစီေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဘာလုပ္လုပ္ လက္ခုပ္တီးေဆာင္းပါးမ်ား ထည့္ေပးဖုိ႔မဟုတ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏လုပ္ရပ္မ်ား၊ ေျခလွမ္းမ်ားက ျပည္သူလူထု ေကာင္းက်ိဳး၊ ႏိုင္ငံေကာင္းက်ိဳးကို ထိပါးေစမည္ဟု ယူဆလွ်င္ ေဂါပဏီတပ္ႀကီးႏွင့္ တေယာက္ဘဲ ျဖစ္ေစအံုးေတာ့။ ေ၀ဖန္ရမည္။ ေထာက္ျပရမည္။ ထို႔အတူ ၀တ္စံုေျပာင္း ၀တ္ ၂၀၀၈ စာအုပ္အေဟာင္းႀကီးကို ရင္ေျမကတုတ္လုပ္ၾကသည့္အဘမ်ားကို အမုန္းမပါဘဲ  ပယ္ပယ္နယ္နယ္ ေထာက္ျပ ေ၀ဖန္ဖုိ႔ လိုသည္သာ။ ႐ုိးသားသားေသာ၊ ျဖဴစင္ေသာ၊ အာဃာတမပါေသာစိတ္ထားမ်ားျဖင့္ အနာေဟာင္းမ်ားကို ျပည္သူ လူထု မွတ္မိေနေအာင္ ျပန္ေဖာ္ေပးေနဖုိ႔ လိုသည္သာ။

သုိ႔ေသာ္ စာနယ္ဇင္းသမားဆိုသည္မွာ လူအခ်င္းခ်င္း၊ အစုအဖြဲ႕အခ်င္းခ်င္း၊ ဘာသာတရား အခ်င္းခ်င္း အမုန္းပြားေစမည့္၊ ထင္ေယာင္ထင္မွား ျဖစ္ေစမည့္ သတင္းမ်ား၊ အခ်က္အလက္မ်ားကို မွန္ေနသည္ဆိုအံုးေတာ့ ေသေသခ်ာခ်ာ စီစစ္ရမည္။ ေ၀ဖန္ရမည္။ ပိုင္းျခားရမည္လုိ႔ ကြၽန္ေတာ္ ျမင္သည္။ ဥပမာအားျဖင့္ (I said example) မြတ္ဆလင္ တစ္ေယာက္က ျမန္မာ ဗုဒၶဘာသာတေယာက္ကိုသတ္မိသည္ဆိုသည့္ သတင္းဆိုပါစို႔။ အေမရိကန္မွာဆိုလွ်င္ ဒီသတင္းကို စကၠန္႔မျခား သတင္း ေခါင္းႀကီး တင္ႏိုင္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံလို၊ သီရိလကၤာလိုႏိုင္ငံမ်ဳိးေတြမွာက်ေတာ့ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သူ အဆိုပါ မြတ္ဆလင္ႏွင့္ အသတ္ခံရသူ အဆိုပါ ဗုဒၶဘာသာတုိ႔၏ ဆက္စပ္ပါတ္သက္မႈကို ရွာရေတာ့မည္။ သိဖုိ႔ ႀကိဳးစားရေတာ့မည္။ အရက္ဆိုင္မွာ ေသာက္ရင္း စားရင္း စကားမ်ားသလား။ ကိုယ္ေရး ကိုယ္တာ လူမႈေရး မေက်လည္မႈေတြ ရိွသေလာ။ သုိ႔တည္းမဟုတ္ ဘာ သာေရး ခြဲျခားမႈက စသေလာ။ ဘာသာေရးခြဲျခားမႈက စသည့္လူသတ္မႈဆိုလွ်င္ေတာင္မွ စာနယ္ဇင္းသမားမ်ား သတိႀကီးစြာ ထားဖုိ႔ လိုသည္။ သတင္းအမွန္အတိုင္းကိုေရးၿပီးသကာလ တရားဥပေဒအတိုင္းျဖစ္ဖုိ႔ ျပည္သူလူထုကိုယ္စား ေတာင္းဆို လိုက္ပါသည္ဆိုသည့္ မွတ္ခ်က္မ်ဳိးကို ေရးေပးသင့္လိုက္သည္။

ဆရာ့ ဆရာ စကာ့ စကာႀကီးပံုစံျဖင့္ ကြၽန္ေတာ္က ေ၀ဖန္ပို္င္းျခားေနေပမယ့္ တကယ့္ တကယ္ စာနယ္ဇင္းအယ္ဒီတာမ်ား၏ အခက္အခဲကို ကြၽန္ေတာ္က ခံစားကိုယ္ခ်င္းစာမိသည္။ ဘယ္အခ်ိန္ ဘယ္လိုမ်ဳိး သူတုိ႔ စိတ္ႀကိဳက္ ေရြးေကာက္ထားေသာ ဥပေဒမ်ားျဖင့္ တရားထစြဲၿပီး ေထာင္ဘယ္ႏွစ္ႏွစ္က်မယ္မွန္းမသိရေသာ ႀကိဳးတန္းေပၚမွာ လမ္းေလွ်ာက္ေနေသာ သူမ်ားလုိ႔ ကြၽန္ေတာ္ ခံစားမိပါသည္။

သုိ႔ေပေသာ္လည္း လူအခ်င္းခ်င္း မုန္းတီးရြံရွာေစမည့္သတင္းမ်ားကို ခုတံုးလုပ္ၿပီး ႏိုင္ငံေရးကို ပိုမို႐ႈပ္ေထြးေစမည့္ သတင္း မ်ားကိုက်ေတာ့ အယ္ဒီတာမ်ားေခါင္း မီးခိုးထြက္ေအာင္စဥ္းစားၾကဖုိ႔ သင့္သည္။ ဆရာႀကီးလူထုစိန္၀င္းေျပာခဲ့သလို “စာမ ဖတ္ခ်င္လွ်င္ အယ္ဒီတာမလုပ္နဲ႔” လုိ႔ ခပ္တင္းတင္းေျပာပစ္လိုက္လုိ႔ ကြၽန္ေတာ့္မွာ ဆရာႀကီးလိုလည္း ပညာႀကီးရင့္သူလည္း မဟုတ္။ အေရမရ အဖတ္မရ solid NO, liquil NO အေကာင္။ ဒါေပမယ့္ ကြၽန္ေတာ္က ေတာင္းပန္ခ်င္ပါသည္။ မ႐ုိးသား သားရင္ အယ္ဒီတာမလုပ္နဲ႔လုိ႔။ အထူးသျဖင့္ ျပည္သူလူထုအေပၚမ႐ုိးသားသားရင္ အယ္ဒီတာမလုပ္နဲ႔လုိ႔ ကြၽန္ေတာ္ ေတာင္းပန္ရင္း အယ္ဒီတာမင္းမ်ား မေက်နပ္လုိ႔ ေလျဖတ္ခ်င္ ျဖတ္။ လူအစုအဖြဲ႕ႀကီး အခ်င္းခ်င္း အမုန္းမီးပြားေစမည့္ သတင္းမ်ား၊ အခ်က္အလက္မ်ားကိုေ၀မွ်သည့္ သူမ်ားဆိုလွ်င္ အယ္ဒီတာမင္းမ်ားလို သံသရာလည္ေနသည့္ လူ၀တ္ေၾကာင္ မ်ား မဆိုထားဘိ။ ဘုရားသားေတာ္ သံဃာေတာ္မ်ားဆိုလွ်င္ေတာင္မွ လမ္းမွာ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္မေတြ႕မိေအာင္ ကြၽန္ေတာ္ ႀကိဳးစားမိသည္။ အားနာၿပီး ကန္ေတာ့ ေနရမွာ ကြၽန္ေတာ္ စိုးရိမ္မိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မ႐ုိးသားသားရင္ အယ္ဒီတာမလုပ္နဲ႔လုိ႔ ကြၽန္ေတာ္ ငခြၽတ္တြားက ေတာင္းဆိုလိုက္ရေပသည္။

ဖိုးထက္