ဖုိးထက္ - ေရေသေတြ စီးဆင္းပါေစ

 
ဖုိးထက္ - ေရေသေတြ စီးဆင္းပါေစ
(မုိးမခ) ၾသဂတ္စ္ ၄၊ ၂၀၁၅

ျမစ္ၾကီးေတြနဲ႔ ကြၽန္ေတာ္က ရင္းရင္းႏွီးႏွီးၾကီး မရိွလွေပမယ္႔ စိမ္းစိမ္းကားကားၾကီး ရိွေနတာလဲ မဟုတ္ပါ။ မႏၱေလးရဲ႕ ဒူးမနာသား ကြၽန္ေတာ္က ေန၀င္ရီတေရာအခ်ိန္ေတြမွာ ေဂါ၀ိန္ဆိပ္မွ ဆင္း၊ ျမစ္မင္း ဧရာ၀တီရဲ႕ လိွဳင္းပုတ္သံေတြကို နားစြင္႔ ရင္ခုန္ဖို႔ အသိဦးေလးၾကီး တစ္ေယာက္၏ “ငွက္” (သဗၺန္) ျဖင္႔ ျမစ္အလယ္အထိ လိုက္ပို႔ေပးဖို႔ ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ပူဆာခဲ႔သည္။ သဗၺန္ၾကမ္းျပင္မွာ လွဲအိပ္၊ ႀကယ္ေတြကို လိုက္ၾကည္႔ရင္း ျမစ္တစ္စင္းရဲ႕ အသံေတြ နားေထာင္ရသည္႔ အရသာက ခံစားတတ္သည္႔ ႏွလံုးသားႏွင္႔ ဦးေဏွာက္ကို အေကာင္းၾကီး အတိုင္း ေမြးေပးခဲ႔သည္႔ အေမ႔ကို ေက်းဇူးတင္လို႔ မဆံုး။

ေမျမိဳ႕ကို သြားတိုင္း ျမစ္ငယ္ျမစ္ေခၚ ဒုထၱ၀တီျမစ္ၾကီးကို အေပၚစီးက ငံု႔ၾကည္႔ခ်င္သျဖင္႔ ရွဳခင္းသာမွာ ခရီးတစ္ေခါက္ နားျဖစ္ေအာင္ နားသည္။ ေကြ႕ေကြ႔ေကာက္ေကာက္ ျမစ္ေၾကာင္း တစ္ေလွ်ာက္ လိုက္ၾကည္႔ရင္း ကြၽဲနဖားေတာင္၊ ေရႊစာရံ ဘုရား၊ နဂါးရံုဘုရား တို႔ကို လိုက္ရွာရတာ ရင္ခုန္စရာ။ ေငြေရာင္ ေျမြၾကီး တစ္ေကာင္ အိပ္ေမာက်ေနသည္႔ အလား ျမစ္ၾကီးက ျငိမ္ျငိမ္သက္သက္၊ ေအးေအးသက္သာ။ တအိအိ စီးေနသည္႔ ေရေတြေပၚသို႔ ထိုးက်သည္႔ ေနေရာင္၏ အျဖဴေရာင္ ေတာက္ေတာက္ ေရာင္ျပန္ဟပ္မွဳေတြက မ်က္စိစူးေပမယ္႔ မၾကည္႔ဘဲလဲ မေနႏိုင္။

တေလာက မံုရြာျမိဳ႕ကို အလုပ္ကိစၥတစ္ခုျဖင္႔ ကြၽန္ေတာ္ ေရာက္သည္။ ကြၽန္ေတာ္ ငါးႏွစ္သား အရြယ္က ေမာ္လိုက္မွ မံုရြာကို အလာမွာ သံုးထပ္သေဘၤာၾကီးျဖင္႔ စုန္ဆင္းလာခ႔ဲဘူးသည္႔ စိတ္ရဲ႕ ေၾကးမံုျပင္ထဲက ၀ိုးတ၀ါး ခ်င္းတြင္း ျမစ္ၾကီးကို သံေယာဇဥ္ အမွ်င္တန္း သြားၾကည္႔မိသည္။ ဟိုမွာဘက္ကမ္းက ကမာၻေက်ာ္ လက္ပန္းေတာင္းေတာင္ကို မွဳန္ပ်ပ် ျမင္ရသည္။ ၿပီးေတာ႔ ကမ္းနဲ႔ ေ၀းေနသည္႔ ျမစ္ေရစီးေၾကာင္း။ ကေလး၀၊ ေမာ္လိုက္ကို သြားမည္႔ သေဘာၤဆိပ္မွ သေဘာၤမ်ား။ ေမာ္ေတာ္မ်ား။ ရွပ္ေျပးမ်ား။ ခရီးသည္မ်ား။ အလုပ္သမားမ်ား။ “တစ္ထည္ တစ္ရာေနာ္၊ တစ္ရာေနာ္၊ အိမ္ျပန္လက္ ေဆာင္ေလးေတြ” လုိ႔ ေအာ္ေနသည္႔ ေပါေပါပဲပဲ အေရာင္ေတာက္ေတာက္ တရုတ္အထည္ေတြကို ေရာင္းေနသည္႔ ေစ်းသည္မ်ား။ ကုန္တင္သေဘာၤၾကီးေတြေပၚမွ ခ်ေနသည္႔ စည္ပိုင္းၾကီးမ်ား။ ထိုစည္ပိုင္းၾကီးေတြကို ကမ္းပါး ေဇာက္နက္ၾကီးေတြမွ တဆင္႔ ျမစ္ကမ္းပါးေပၚသို႔ လိွမ္႔တင္ေနသည္႔ ေနပူထဲက ေခၽြးသံရႊဲရႊဲ လူမ်ား။ ထိုသူတို႔၏ အပူအပင္မဲ႔ သီခ်င္းဆိုသံမ်ား။ အခ်င္းခ်င္း စေနာက္သံမ်ား။ ခ်င္းတြင္းျမစ္ၾကီးက သူတို႔အားလံုးကို ျပံဳးၿပီး ၾကည္႔ေနသည္လို႔ ကြၽန္ေတာ္ခံစားရသည္။ ရင္႔က်က္တည္ျငိမ္သည္႔ လူၾကီး တစ္ဦးက ကေလးေလးေတြ ခုန္ေပါက္ ျမဴးထူး ေဆာ႔ကစားေန သည္ကို ေက်နပ္ပီတိျဖစ္ေနသည္႔ အျပံဳးမ်ိဳး။

ျမန္မာႏိုင္ငံက ျမစ္ၾကီးေတြကို ကြၽန္ေတာ္ ခ်စ္သည္။ ျပီးေတာ႔ သူသူငွာငွာ ဂုဏ္ယူၾကသလို ျမစ္နဲ႔၊ ပင္လယ္နဲ႔၊ ေတာနဲ႔၊ ေတာင္နဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ကြၽန္ေတာ္ ဂုဏ္ယူပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံက ေရနံထြက္သည္။ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႔ထြက္သည္။ ေက်ာက္စိမ္းထြက္သည္။ ေရႊထြက္သည္။ သစ္ေမႊး၊ ကြၽန္းသစ္၊ ပိိေတာက္၊ ကြၽန္း၊ ပ်ဥ္းကတိုး၊ အင္ စသည္႔ သစ္မ်ိဳးစံုက လူအတု၊ ဓာတ္သတၱဳ အတု၊ စကၠဴ အတု၊ သစ္သား အတု စသည္႔ အတုေတြေပါမ်ားလာသည္႔ ကမာၻၾကီးမွာ မ်က္စိက်ခ်င္စရာ။ ၀ယ္လက္အတြက္ ပူပင္ ေနစရာ မလို။ ေစ်းကြက္ မရိွမွာ စိတ္ပူဖို႔ မလို။ ေရာင္းသေလာက္ ၀ယ္မည္႔ သူေတြက အိမ္နီးနားခ်င္းေတြ။ ေရာင္းသေလာက္ ၀ယ္ရတာ အားမရျပန္ေတာ႔ ၀င္ၿပီး ခိုးၾကသည္။ အိမ္ရွင္က မိျပန္ေတာ႔ မၾကာ၊ မတင္ဘဲ ထိုသူခိုးေတြကို ျပန္လႊတ္ေပးရသည္။ အားမတန္ မာန္ေလွ်ာ႔၊ အမ်ိဳးဂုဏ္ နထၳိ၊ မာန္မာန နထိၳ၊ ဇာတိမာန္ နထၳိ။ ခ်ံဳးခ်ံဳးက်ေနၿပီ ျဖစ္သည္႔ ရတနာပံု ေခတ္မွ အုပ္ခ်ဳပ္သူ လူတန္းစားက သူခိုး ဘံုေဘဘားမားကို မွတ္ေလာက္ သားေလာက္ေအာင္ ဒဏ္ရိုက္ရဲ ခဲ႔ေသးသည္။ ကိုယ္႔ထက္ အဆမတန္ အားၾကီးမွန္း သိေပမယ္႔ လူမ်ိဳး သိကၡာကို တစ္ျပားမွ အပြန္းခံခဲ႔တာ မဟုတ္။ သက္သက္မဲ႔ ရမယ္ရွာသည္႔ အဂၤလိပ္ လူမ်ိဳးေတြဆိုတာ သမိုင္းထဲမွ အမဲစက္ၾကီးက သက္ေသ။ အဲဒါက ၁၉ ရာစုမွာ။

၂၁ ရာစု ေရာက္ေတာ႔ လူမ်ိဳး ဂုဏ္သိကၡာဆိုတာ ကုန္းေကာက္စရာပင္ မရိွေတာ႔။ ဇာတိပုည မာန္မာန ဆိုတာ တီဗြီသတင္း မေၾကာ္ျငာခင္ အေျပးအလႊား သီခ်င္း တစ္ပိုင္း တစ္စ ထုတ္လႊင္႔ျပသည္႔ အဆင္႔သာ ရိွေနေတာ႔သည္။ ျခစား၊ ပံုပ်က္ ေနသည္႔ ေရႊထီးၾကီးေတြကို ေရႊေရာင္ သေဘၤာေဆးေတြ မညီမညာ သုတ္သုတ္ျပရတာ အေမာ။

ပထ၀ီဘာသာကို စာအုပ္ စာတန္းနဲ႔ စနစ္တက် ကြၽန္ေတာ္တို႔ သင္ယူဖို႔ စတင္ေပးခဲ႔သူက မင္းတုန္းမင္းၾကီး ေျမွာက္စားခဲ႔သည္႔ ဆရာမတ္ (မစၥတာ မတ္)။ သစ္ေတာ ႏွင္႔ ပင္လယ္။ ပင္လယ္ ႏွင္႔ ျမစ္။ ျမစ္နဲ႔ မိုးရြာျခင္း။ မိုးရြာျခင္းႏွင္႔ လူ။ လူႏွင္႔ သစ္ေတာ။ ေဂဟစနစ္မ်ား၏ ဆက္စပ္ ပါတ္သက္မွဳေတြကို စနစ္တက်၊ သိပၸံနည္းက် လူတိုင္း နားလည္ေစဖို႔ ပထ၀ီဘာသာရပ္ကို လူမ်ား သင္ႀကားဖို႔ လိုသည္။  ျမန္မာျပည္မွာ ပထ၀ီကို ငါးတန္းႏွစ္ကတည္းက မသင္မေနရ စနစ္ျဖင္႔ သင္ရတာ ၾကာခဲ႔ၿပီ။ ခုႏွစ္တန္းေလာက္ ေရာက္သည္ႏွင္႔ ပါတ္၀န္းက်င္ ေလာကၾကီး၏ ဆက္စပ္ ပါတ္သက္မွဳေတြကို ပထ၀ီထဲမွာ သိခဲ႔ၿပီ။ ခုေတာ႔ ငါးတန္း ပထ၀ီေလာက္ေသာ္မွ် မေၾက မညက္ခဲ႔ေသာ ဘြဲ႔ရ ပညာတတ္ေတြက ပစၥပၸန္ တည္႔တည္႔ကို ၾကည္႔ၿပီး တစ္ေတာလံုးရွင္း။ တစ္ေတာင္လံုးရွင္း။ ေနာင္ခါလာ ေနာင္ခါေစ်း။

အဲဒီ အက်ိဳးဆက္ေတြက ရာစုႏွစ္ တစ္ခုေတာင္ ကုန္ေအာင္ မေစာင္႔ႏိုင္။ ႏွစ္ေပါင္း သန္းခ်ီ ေစာင္႔စရာ မလို။ အနိဌာရံုေတြ၊ ပူေဆြးေသာကေတြ၊ စိုးရိမ္ပူပန္မွဳေတြ အျဖစ္ လက္ငင္းခ်က္ခ်င္း ေျပာင္းလဲကုန္ၾကသည္။ ၿပီးေတာ႔ ဒုကၡကို အေရာင္ဆိုးခ်င္သည္႔ စကားေတြျဖင္႔ အမ်ားလဲ ဒီလိုပါဘဲဆိုသည္႔ သေဘာရသည္႔ စကားေတြကို ေျပာထြက္ရက္ႏိုင္အားၾကသည္။ မိုးၾကိဳးျပစ္တာကို ထန္းရြက္ျဖင္႔ ကာခ်င္သည္႔ ေခါက္ရိုးက်ိဳး စိတ္ဓာတ္ေတြကို ထူးထူးဆန္းဆန္း မျဖစ္ေပမယ္႔ လုပ္စရာ ရိွသည္႔ အလုပ္ေတြကို မလုပ္ႏိုင္သည္႔ တံုဏိွဘာေ၀ ႏွလံုးသား စုတ္ပဲ႕မွဳ ေတြကိုေတာ႔ အံ႔ႀသလို႔ မဆံုး။

ဘုန္းေတာ္ေၾကာင္႔၊ ဆဒၵန္ဆင္မင္းသခင္၊ အာဒိစၥဗႏၶဳ ေနမင္း အဆက္အႏြယ္ျဖစ္ေတာ္မူေသာ အရွင္၊ ဇမၺဴ႕ သနင္း မင္းေခါင္ မင္းဖ်ား မင္းတရားၾကီး ဘုရား စသည္ျဖင္႔ အထက္လူၾကီးကို အလြန္ေျမွာက္ပင္႔ေပးကာ အခြင္႔အေရး ယူတတ္ၾကသည္႔ အုပ္ခ်ဳပ္သူ လူတန္းစားေတြၾကားမွာ အခ်ိန္ေတြက မကုန္သင္႔ဘဲ ကုန္သြားသည္။ သင္ခန္းစာက ေနာင္ဘ၀အထိ အိမ္စာ ယူသြားမည္႔ သေဘာ။ သင္ရိုး ေလ႔က်င္႔ခန္းကို အၿပီး မတြက္ဘဲ သင္ခန္းစာ အသစ္တက္ခ်င္သည္႔ ရွင္ဘုရင္စိတ္ေပါက္ေနသည္႔ အုပ္ခ်ဳပ္သူ လူၾကီးေတြစကားေတြကို နားေထာင္ရင္း ကြၽန္ေတာ္တို႔လည္ပင္းေတြအထိ ေရေတြ တက္လာသည္။ ဒုကၡပင္လယ္ေတာင္ မဟုတ္ေတာ႔။ ဒုကၡ သမုဒၵရာ ေ၀ေနၿပီ။

ျပည္သူလူထုကေတာ႔ ျမန္မာ႔စိတ္ရင္း အရင္းခံျဖင္႔ တစ္ေယာက္လက္ကို တစ္ေယာက္ ကူတြဲသည္။ ေရနစ္သူအား ေကာက္ရိုးေလး တစ္ဖတ္ျဖစ္ျဖစ္ အကူအညီရေကာင္းေစ သေဘာျဖင္႔ ကမ္းလင္႔ေပးၾကသည္။ အလုပ္လာလွ်င္ မ်က္ႏွာေတာင္ မေကာင္းတတ္လို႔ သန္႔ရွင္းေရး လုပ္ေသာ သူမ်ားက အ၀တ္အစားေတြကို မီးပူထိုးၿပီး သပ္သပ္ရပ္ရပ္ လွဴၾက၊ တန္းၾကသည္။ ေန႔ခင္းစာ တစ္နပ္စားဖို႔ ပိုက္ဆံကို ဖင္ျပန္ ေခါင္းျပန္ တြက္ခ်က္ ရည္တြက္ရသည္႔ ဘ၀အတြင္းက လူေတြက အတြန္႔ အဆုတ္ အဆီး အတားမရိွ။ ေရာ႔၊ အင္႔ ဟု ဆိုကာ ေ၀သႏၱရာ ဘုရားအေလာင္း မ်က္ခံုးပင္႔၊ လည္ျပန္ၾကည္႔ရမည္႔ လွဴျခင္းမ်ိဳးျဖင္႔ လွဴၾက တန္းၾကသည္။ ျပည္သူလူထုႏွင္႔ တန္ေသာ အစိုးရဘဲ ရမည္ဆိုသည္႔ စကားက လံုး၀မွားပါသည္။ စိတ္ေကာင္း ေစတနာ အလြန္ျပည္႔ၾကသည္႔ ျမန္မာျပည္သူလူထုၾကီးႏွင္႔ အလြန္စုတ္ပဲ႔ ေအာက္တန္းက်သည္႔ ဆဲဆို ၾကိမ္းေမာင္း က်ိန္စာတိုက္ျခင္းမ်ားျဖင္႔သာ ထိုက္တန္သည္႔ အုပ္ခ်ဳပ္သူ အစိုးရ။

ေရေတြက တက္ၿပီးလွ်င္ ျပန္က်ပါအံုးမည္။ ေခ်ာင္းေတြထဲက တစ္ဆင္႔ ကြၽန္ေတာ္ ခ်စ္ေသာ ျမစ္ၾကီးေတြထဲကို ဒုကၡေပးသည္႔ ထိုေရေတြ စီး၀င္ပါလိမ္႔မည္။ ၿပီးလွ်င္ ပင္လယ္ၾကီးေတြဆီသို႔ ဆက္လက္ စီးဆင္းပါလိမ္႔အံုးမည္။ ေရေတြ သူ႔လမ္းေၾကာင္းႏွင္႔ သူစီးဖို႔၊ လူေတြကို အသံုးေတာ္ခံမည္႔ ေရေတြ ျဖစ္ဖို႔ ေခ်ာင္းေတြ မေကာဖို႔ လိုသည္။ သစ္ေတာေတြ မျပဳန္းတီးဖို႔ လိုသည္။ ေခ်ာင္းက ေခ်ာင္းလို မေနဘဲ ေရေတြ ေဗာင္းလန္ တက္မလာဖို႔ ထိန္းသိမ္းေပးရန္ လိုသည္။ ျမစ္က ျမစ္အလုပ္ျဖစ္သည္႔ ေရေတြ ေရာင္ရမ္း ျပန္႔ကားမလာဖို႔ သူ၏ ကမ္းပါး ႏွစ္ဖက္ျဖင္႔ ထိန္းေက်ာင္း ပဲ႕ကိုင္ေပးဖို႔ လိုသည္။

ကြၽန္ေတာ္တို႔ ပင္လယ္ၾကီးဆီသို႔ မေရာက္ေသးပါ။ ပင္လယ္ဆီသုိ႔ ေရေတြ ေခ်ာေခ်ာေမြ႔ေမြ႕ေရာက္ဖို႔ ေခ်ာင္းက ေခ်ာင္း၊ ျမစ္က ျမစ္၊ စမ္းေခ်ာင္းေလးက စမ္းေခ်ာင္း အလုပ္ လုပ္ဖို႔ လိုပါလိမ္႔မည္။ စမ္းေခ်ာင္းက ျမစ္မျဖစ္ရလို႔ သူ႔အေပၚကို ျဖတ္စီးသြားသည္႔ ေရေတြကို လက္မခံ၊ ေခ်ာင္းက ေရေတြကို ကေျပာင္းကျပန္ျဖစ္ေအာင္လုပ္၊ ျမစ္ၾကီးက ေရေတြကို မရိုးမသားျပဳမူမည္ ဆိုလွ်င္ ခ်စ္ဖို႔ အလြန္ေကာင္းသည္႔ ျမစ္ၾကီးေတြကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျပန္ေၾကာက္ေနရပါလိမ္႔မည္။ ေနရာတကာ ၀င္ေရာက္ ဖ်က္ဆီးမည္႔ ေရေတြကို စည္းကမ္းတက်ျဖစ္ေစဖို႔ ျမစ္၊ ေခ်ာင္း၊ အင္း၊ အိုင္ တို႔ အားလံုး ကိုယ္႔အလုပ္ကိုယ္ ရိုးရိုးသားသား လုပ္ၾကဖို႔ လိုပါလိမ္႔မည္။ ေရစီးေရလာေကာင္းေအာင္ လုပ္ေပးသည္႔အရာမွန္သမွ် တန္ဖိုးရိွသည္ ဆိုတာ နားလည္ၾကဖို႔ လိုပါသည္။ ေရေသ၊ ေရပုပ္ၾကီးေတြ မျဖစ္သြားေအာင္ ထိန္းေက်ာင္းပဲ႕ျပင္သြားၾကဖို႔ ကိုယ္႔တန္ဖိုးကိုယ္ သိၾကဖို႔ လိုပါသည္။ ဟို စမ္းေခ်ာင္းက ျမစ္ ျဖစ္သင္႔တာ၊ ဒီျမစ္က ေခ်ာင္းျဖစ္သင္႔တာ ဆိုသည္႔ မွတ္ခ်က္ အသံဗလံေတြသည္ ေရေသ၊ ေရပုပ္မ်ားအတြက္ အားရ ၾကည္ႏူးစရာၾကီး ျဖစ္ေနပါလိမ္႔မည္။

ဖိုးထက္


Photo by daniel korzeniewski