(မိုုးမခ) ဇြန္ ၂၉ ၊ ၂၀၁၆
၁၉၆၆
မိမိအလယ္တန္းေက်ာင္းသားကာလတြင္မေတာ့ ရြာေက်ာင္းသား မဟုတ္ေတာ့။ နယ္ၿမိဳ႕ေလးတၿမိဳ႕၏ေက်ာင္းသားျဖစ္လာခ့ဲေခ်ၿပီ။ မိဘမ်ားက ကြမ္းျခံကုန္းၿမိဳ႕နယ္တြင္း ရွိ ေတာ္ကူးဆိုသည့္ေက်းရြာတြင္တာဝန္က်သည္။
ထိုစဥ္က ကြမ္းျခံကုန္းၿမိဳ႕နယ္သည္ ရန္ကုန္တိုင္းအတြင္းမပါေသးေခ်။ ပဲခူးတိုင္းအတြင္းက ဟံသာဝတီခရိုင္အတြင္း၌ ရွိေသးသည္။ ေကာ့မွဴးသည္ပင္ ၿမိဳ႕အဆင့္ မသတ္မွတ္ရေသး။ ကြမ္းျခံကုန္းၿမိဳ႕နယ္အတြင္းမွ ျဖစ္သည္။ အဆိုပါကြမ္းျခံကုန္းၿမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိ ေတာ္ ၉ ေတာ္ ဟုဆိုသည့္ ေတာ္ကူး၊ ေတာ္ခရမ္း စသည့္ ေက်းရြာမ်ားသည္ မူလက မြန္ရြာမ်ားျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။ ထိုေက်းရြာမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ မြန္သမိုင္းလာ ပုံျပင္မ်ားရွိၾကသည္။ မြန္တို႔သမိုင္းအရ ပဲခူး ၃၂ ၿမိဳ႕တြင္ ပါဝင္ပုံရသည္။
အခုေတာ့ ဗမာမ်ားလႊမ္းၿပီး ဗမာရြာမ်ားဟုဆိုၾကသည္။ ထိုေဒသတြင္ ကရင္ရြာမ်ားလည္း ရွိသည္။ ကရင္ရြာမ်ားကေတာ့ တြံေတး ေကာ့မွဴး ကြမ္းျခံကုန္းၾကားရွိ တြံေတးေတာႀကီးတန္းတေလွ်ာက္ တည္ရွိသည္။ ကရင္ဒုံးယိမ္းအကအား စတင္ေတြ႔ဖူးၾကည့္ဖူးခ့ဲသည့္အရပ္ ျဖစ္သည္။ မူလ မြန္ ရြာမ်ားကဗမာရြာမ်ားျဖစ္သြားခ့ဲျကေသာ္လည္း ကရင္မ်ားကေတာ့ ကရင္ရြာမ်ားအျဖစ္ ဆက္လက္ တည္တန္႔ေနသည္။ သုိ႔ေသာ္ကြမ္းျခံကုန္းတြင္ ၃ ႏွစ္ခန္႔ေနခ့ဲစဥ္ ကရင္သူငယ္ခ်င္း တေယာက္မွ မရွိခ့ဲေပ။ မိမိဘဲ အေပါင္းအသင္းမတတ္၍ေလာ သူတို႔ပဲ သီးသန္႔ေနတတ္ၾက၍ေလာ မေျပာတတ္ေတာ့ေပ။ တြံေတး ေတာႀကီးတန္းသည္ ထိုစဥ္က အလံနီကြန္ျမဴ နစ္ပါတီအေျခစိုက္ရာ ေဒသ ျဖစ္သည္။
ထို့ျပင္ ကုလားရြာတခ်ဳိ႕လည္းေတြ႔ရသည္။ ကုလားရြာဆိုေပသည့္ မြတ္စလင္ေတာ့ ဟုတ္ပုံမရ။ ဟိႏၵဴမ်ား ျဖစ္ပုံရသည္။ ကြမ္းျခံကုန္းအနီး အဂၤလုံးဆိုသည့္ ရြာသည္ ကုလားရြာျဖစ္သည္။ ကုလားဘုရားေက်ာင္းရွိသည္။
ႏွစ္စဥ္လို မီးနင္းပြဲေတာ္ရွိသည္။ ရြာနီးခ်ဳပ္စပ္မွ် သာမက ရန္ကုန္ကပင္ လာၾကသည္ကိုေတြ့ရသည္။ အနံေပ ၂၀ ခန့္ အလ်ား ေပ ၁၀၀ ခန့္ရွိေသာ ေျမႀကီးက်င္းႀကီးထဲတြင္ မီးက်ီးခဲရဲရဲမ်ား မီးေမႊးထားၿပီး အလ်ားလိုက္ျဖတ္ေလွ်ာက္ၾကသည္။ သူတို႔၏ ယုံၾကည္ကိုးကြယ္မႈအရ မီးေလာင္ဒဏ္ရာမရဟုဆိုၾကသည္။ အခ်ဳိ႕ဗမာရြာမ်ားတြင္ ပ်က္စီးေနေသာ ကုလားတိုက္ေဟာင္းမ်ားေတြ႔ရသည္။ အရင္က ခ်စ္တီးတိုက္မ်ားဟု ဆိုၾကသည္။ ၁၉၃၆ ကုလား ဗမာ အေရးအခင္းအတြင္း ဖ်က္ဆီးခံလိုက္ရသည္ ဟုဆိုၾကသည္။ ထိုခ်ိန္ထိ ( ၁၉၆၆) ထိ မည္သူမွ် ေနထိုင္ျခင္းမရွိေပ။
ထိုကုလားရြာမ်ား ကားမူလေဒသခံတိုင္းရင္းသားမ်ားမဟုတ္ၾကေခ်။ အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕သမား ေအာက္ျမန္မာျပည္သိမ္းပိုက္ၿပီး လယ္ယာလုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ ေခၚသြင္းလာသူမ်ားျဖစ္သည္။ ထိုလယ္ယာအလုပ္သမားအျပင္ ကိုလိုနီေခတ္ ျမန္မာျပည္တြင္ နံမည္ဆိုးျဖင့္ေက်ာ္ၾကားခ့ဲေသာ ခ်စ္တီးမ်ားသည္လည္း အဂၤလိပ္တို႔၏ေခၚေဆာင္ခ့ဲမႈျဖင့္ ျမန္မာျပည္ တြင္းေရာက္လာခ့ဲၾကျခင္းျဖစ္သည္။ အဆိုပါ အဂၤလိပ္လူႀကီးလူေကာင္းမ်ားဆိုသည့္ အဂၤလိပ္ နယ္ခ်ဲ႕သမားမ်ားသည္ ျမန္မာျပည္ကို သိမ္းပိုက္စဥ္ကာလ သူတို႔စိတ္ထင္တိုင္းက်ဲ ခ့ဲျကသည္ဟု ဆိုရပါမည္။ ၿဗိတိသွ်တို႔၏ ကိုယ္က်ဳိးစီးပြားအတြက္ ေဒသခံမဟုတ္သူမ်ားကို ျမန္မာျပည္ ျပင္ပေခၚသြင္းလာသည့္ အက်ဳိးဆက္ျဖစ္သည္။ ထိုစဥ္ကေတာ့ ခုတ္ၾက ထစ္ၾကႏွင့္ အေတာ္ေသခ့ဲ ၾကၿပီး ကုလားရြာအေတာ္မ်ားမ်ားလည္း ပ်က္သြားခ့ဲသည္ဟု ေရွ႕မီေနာက္မီ အဘိုးႀကီးမ်ား ေျပာၾကသည္ကို ၾကားဖူးခ့ဲသည္။
ေတာ္ကူးရြာသည္ တိုက္နယ္ေဆးေပးခန္းရွိေသာ္လည္း လွ်ပ္စစ္မီးမရွိ၊ အလယ္တန္းေက်ာင္း မရွိသည့္ျပင္ ထိုစဥ္က သြားေရးလာေရးခက္ခဲသည္။ မိုးတြင္းဆိုလွ်င္ ကြမ္းျခံကုန္းမွ ေတာ္ကူးသုိ႔ ေခ်ာင္းရိုးအတိုင္း ေလွႏွင့္သြား ရသည္။ ပင္လယ္ႏွင့္နီးေသာ ဒီေရအတက္အက်ရွိေသာေဒသျဖစ္၍ ေလွႏွင့္သြားသည္ဆိုရာ၌ ေရတက္ေရက်ေစာင့္ရသည္။ သြားခ်င္သည့္အခ်ိန္သြားမရ။ မနက္အေစာႀကီး မိုးမလင္းမီထြက္ရသည္လည္းရွိသည္။ မိုးစုန္းစုန္းခ်ဳပ္မွ ထြက္ရသည္လည္း ရွိသည္။ ဘယ္အခ်ိန္သြား၍ ဘယ္အခ်ိန္နားရမည္ကို လူကအဆံုးအျဖတ္ေပးမရ။ ဒီေရအတက္အက် ကအဆုံးအျဖတ္ ေပးသည္။ ထို႔အတူ ခရီးၾကာခ်ိန္ကလည္းအစုိးမရေပ။ ေရစုန္ ေလစုန္မိလွ်င္ ျမန္မည္။ ေရဆန္ေလဆန္ဆိုလွ်င္ ၾကာမည္။
ေႏြဆိုလွ်င္ေတာ့ ကားလမ္းေပါက္သည္။ အဆိုပါကားလမ္းက လယ္ကြင္းကို ျဖတ္ေမာင္းျခင္း ျဖစ္သည္။ ကြမ္းျခံကုန္းႏွင့္ေတာ္ကူးၾကားရွိ လယ္ကြင္းမ်ားအားလုံးစပါးရိတ္သိမ္းၿပီးခ်ိန္တြင္ ကားေျပး ဆြဲျခင္း စတင္သည္။ ကားဆြဲမည့္ကားဆရာက လယ္ကန္သင္းမ်ားကို ကားေမာင္း၍ရေအာင္ ခြ၍ ကားဘီးရာလိုက္ေဖၚရသည္။ ကန္သင္းတခုလုံးဖ်က္ပစ္၍မရ။ ၿပီးလွ်င္ ထို လယ္ကြက္မ်ားအတိုင္း ျဖတ္၍ ရြာမွ ၿမိဳ႕သုိ႔ေမာင္းရသည္။စ စခ်င္းေတာ့ လမ္းကၾကမ္းသည္။ အေတာ္ခုန္သည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ေတာ့ ကားဘီးရာအတိုင္း လမ္းကေခ်ာသြားသည္။ ထိုအခါက်ေတာ့ ဖုန္တလုံးလုံထသည္။ ကြမ္းျခံကုန္းႏွင့္ေတာ္ကူးၾကားရွိ လယ္ကြင္းျပင္ေပၚရွိ ဖုန္တလုံးလုံးႏွင့္ ခ်က္ပလက္ေခါင္းတို ဘတ္စကားႀကီးကား ထိုစဥ္က ေတာ္ကူး ကြမ္းျခံကုန္း အိပ္စပရက္ပင္ ျဖစ္ေခ်ေတာ့သည္။ ကားလိုင္းစၿပီဟူ၍ စိတ္ခ်ေန၍ေတာ့မရ။ ကားေပၚခရီးသည္အျပည့္ေရာက္မွ စက္ႏိႈးမရ၍ ခရီးစဥ္ဖ်က္သိမ္းလိုက္ရသည့္အခါမ်ားလည္း ရွိသည္။ စပါး ရိတ္သိမ္းၿပီးခ်ိန္မွစ၍ မိုးတေပါက္ႏွစ္ေပါက္က် ၍ ဗြက္ထသည္ႏွင့္ကားဆရာ လည္း လိုင္းပိတ္၍ အျမန္ေျပး ေတာ့သည္။ ေနာက္က်လွ်င္ သူကားႀကီးဘယ္မွသြားမရေတာ့ဘဲ ေတာ္ကူး၌ ဝါဆိုသြားရႏိုင္သည္မဟုတ္ပါလား။ တခါကဘဝမ်ား ျဖစ္ပါသည္။
မိုးတြင္း ေလွမမီသည့္ေန႔ ေလွမရွိသည့္ေန႔ဆိုလွ်င္၎ ေႏြကာလ၌ ကားမမီ ဝါ ကားပ်က္သည့္ေန႔ တြင္၎ လမ္းေလွ်ာက္ၾကရသည္။ ၂ နာရီ ၃ နာရီေလာက္ လမ္းေလွ်ာက္ရသည္ဟုထင္ပါသည္။ ေႏြအခါ လမ္းေလ်ွာက္ရလွ်င္ ေနပူသည္။ မိုးခါဆိုလွ်င္ ကြမ္းျခံကုန္းႏွင့္ ေတာ္ခရမ္းၾကားတာရိုးကား ရႊံ ဗြက္ အလူးအလူးႏွင့္ ျဖစ္ေခ်သည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း ေတာသားဖင္ထဲ ရႊံ႕တခဲြသားႏွင့္ဟု ဆိုၾကျခင္းျဖစ္ပုံရသည္။ သုိ႔ေပမဲ့ ေတာ္ခရမ္းႏွင့္ ေတာ္ကူးၾကားလမ္းေလွ်ာက္သည့္ ခင္တန္းကား သာယာသည္။ ေႏြေႏြ မိုးမိုး ဗြက္မထူ ဖုန္မထေခ်။ လူအနားေရာက္လ်င္ ရုတ္တရက္ထပ်ံတတ္ေသာ ေျမဝပ္ငွက္ကေလးမ်ား မိုးၿပိဳမွာေၾကာက္၍ ေျခတေခ်ာင္းမိုးေပၚေထာင္အိပ္ေသာ တစ္တီတူးငွက္ ကေလးမ်ားရွိသည္။ နံနက္ေစာေစာ သုိ႔မဟုတ္ ညေနေစာင္းအခ်ိန္မ်ဳိးလမ္းေလွ်ာက္ရလွ်င္ေတာ့ သာယာခ်မ္းေျမ့ဖြယ္ ေကာင္းပါသည္။
မိမိကား ကြမ္းျခံကုန္းၿမိဳ႕ရွိအိမ္တအိမ္တြင္လာေနၿပီး ေက်ာင္းတက္ရ သည္။ စေန တနဂၤေႏြ ေက်ာင္းပိတ္လွ်င္ ေတာ္ကူးရွိ မိဘအိမ္သုိ႔ျပန္ရသည္။ မိမိႏွင့္အတူ ကြမ္းျခံကုန္းသုိ႔ ေက်ာင္းလာ တက္ေသာ ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ အဆိုပါလမ္းအား ေလွျဖင့္ ကားျဖင့္ ေျခလွ်င္ခရီးျဖင့္ ၃ ႏွစ္တိုင္ သြားခ့ဲရေပသည္။ နယ္ၿမိဳ႕ေလးတြင္ေက်ာင္းလာတက္ေနရၿပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း ေတာရြာ ႏွင့္ေတာ့မကင္းေသး။ ေတာရြာႏွင့္ မိမိေရစက္အေတာ္ပါပုံရသည္။
ကြမ္းျခံကုန္းသည္ ကဗ်ာဆရာ မင္းသုဝဏ္၏ ဇာတိၿမိဳ႕အျဖစ္လူသိမ်ားသည္။ ဆရာမင္းသုဝဏ္၏အိမ္က ၿမိဳ႕မတြင္မရွိ။ ေခ်ာင္းတဖက္ကမ္းတြင္ ျဖစ္သည္။ ယခုေတာ့ သားျဖစ္သူက သမၼတ ျဖစ္လာ၍ ပို၍လူသိမ်ားဖြယ္ ရွိသည္။
ကြမ္းျခံကုန္းကား ေခ်ာင္းပတ္လည္ဝိုင္းရံထားသည့္ ၿမိဳ႕ကေလးျဖစ္သည္။ ထို့ျပင္ ထိုကာလက ကားလမ္းလည္းသိပ္မေပါက္ေသး၍ ေရလမ္းကိုအသုံးျပဳၾကသည္က မ်ားသည္။ ကြမ္းျခံကုန္းပတ္လည္ ေခ်ာင္းမ်ားေဘးတြင္ ဆိပ္ကမ္းမ်ားရွိသည္။ စပါးတင္စက္ေလွ ေမာ္ေတာ္အႀကီးအေသး သမၺန္ေလွငယ္မ်ားစြာ ေတြ႔ႏိုင္သည္။ ေခ်ာင္းေတြသိပ္မႀကီးလွသျဖင့္ႏွစ္ထပ္သေဘၤာမ်ား အသြားအလာနည္းသည္ဟု ဆိုရမည္။ မိမိအမွတ္မမွားေလာက္ဟုထင္ပါသည္။ ဒီေရအတက္အက်ရွိေသာ ေခ်ာင္းမ်ားျဖစ္သျဖင့္ ေရက အျမဲေနာက္ေနသည္။ ခရာဆူးျခံဳ မ်ားရွိသည္။ ထိုအရပ္ထိုေဒသျမင္ကြင္းမ်ားသည္ ဆရာ မင္းသုဝဏ္ ကဗ်ာဥာဏ္ ကြန္႔ျမဴ းရာျဖစ္ခ့ဲပုံရသည္။
မိမိကား ေခ်ာင္းမ်ားထဲသုိ႔ ဆင္းမေဆာ့ရဲသျဖင့္ ေရပတ္လည္ဝိုင္းေနသည့္ ကြမ္းျခံကုန္းတြင္ ေရမကူးတတ္ခ့ဲေပ။ မိမိေျကာက္သည္က ေနာက္က်ိေနသည့္ေရထဲမွ ဂ်ပ္ေႁမြဆိုသည္ကို ျဖစ္သည္။ ဂ်ပ္ေႁမြသည္ ေရထဲတြင္ရွိေသာ အဆိပ္ရွိေသာေႁမြျဖစ္သည္။ ေရထဲ၌ ဂ်ပ္ကိုက္ခံရလ်င္ စစ္ခနဲေနၿပီး တခါတရံသတိမျပဳ မိတတ္ဟု ဆိုသည္။ ဂ်ပ္ကိုက္ခံရသူသည္ အိပ္ခ်င္လာၿပီးေနာက္ ေသဆုံးသြားတတ္သည္ဟုဆိုသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မိမိေရထဲ မဆင္းရဲခ့ဲေပ။
ကြမ္းျခံကုန္းႏွင့္ တြံေတးၾကားရွိ တြံေတးေတာၾကီးတန္းလည္း ထိုအရပ္၌ နံမည္ႀကီးေသာ ေတာတခု ျဖစ္သည္။ ထိုစဥ္က အလံနီကြန္ျမဴ နစ္ပါတီႀကီးစိုးေသာ ေဒသျဖစ္သည္။ KNU လည္း ရွိႏိုင္သည္။ သုိ႔ေသာ္ ၿမိဳ႕ ေပၚထိေတာ့ သိပ္ၾသဇာသက္ေရာက္သည္ကိုေတာ့ သတိမထားမိခ့ဲ့။ သုိ႔ေသာ္ နယ္ရဲစခန္းမ်ားကေတာ့ သူပုန္ရန္စိုးရိမ္ရသည္။ ကင္းပုန္းေတြ ဘန္ကာေတြႏွင့္ ျပင္ဆင္ ထားၾက ရသည္။ ထိုသုိ႔ ျပင္ဆင္ထားသည့္ၾကားကပင္ ေတာဖက္ရွိ ရဲစခန္းအခ်ဳိ႕ သူပုန္စီးနင္း သိမ္းပိုက္ျခင္းခံရသည္ဆိုသည့္သတင္းမ်ား ၾကားရသည္။
ထိုစဥ္က ဗိုလ္ေနဝင္းအာဏာသိမ္းၿပီးမၾကာခင္ျဖစ္ရာ ၿမိဳ႕ျပအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို တပ္မွ စစ္ဗိုလ္မ်ားတိုက္ရိုက္ဝင္ေရာက္အုပ္ခ်ဳပ္ေနၿပီျဖစ္သည္။ ထိုစဥ္က ၿမိဳ႕နယ္လုံျခံဳေရးႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ေကာ္မတီ နလက ဥကၠ႒မွာ ဗိုလ္ႀကီးနန္းတင္ ျဖစ္သည္။ အသားညိဳညိဳ အရပ္ခပ္ျပတ္ျပတ္ႏွင့္ ကိုယ္လုံကိုယ္ထည္ ခပ္တန္တန္ ျဖစ္သည္။ စစ္ဝတ္ ဝတ္သည္ကိုသိပ္မေတြ႔ရ။ အရပ္ဝတ္ႏွင့္ ေနသည္ကိုသာေတြ႔ရသည္။ အဆိုပါ ဗိုလ္ႀကီးနန္းတင္သည္ တြံေတးေတာႀကီးတန္းအတြင္း ရွိေက်းရြာမ်ားသုိ့ လွည့္လည္သြားလာစဥ္ သတင္းအစအနေပ်ာက္သြားသည္။ ေသသည္ ရွင္သည္မသိရေတာ့။ အမ်ားကေတာ့ ေသၿပီဟုယူဆခံရၿပီး သတင္းေပ်ာက္သြားသည္။ ဤကားထိုစဥ္က ကြမ္းျခံကုန္းၿမိဳ႕နယ္၏ နယ္ေျမအေျခအေနျဖစ္ေခ်ေတာ့သည္။
ထိုကာလတြင္ ထူးျခားသည့္အေျခအေနတရပ္ကိုလည္းေတြ႔ရသည္။
၁၉၆၆
မိမိအလယ္တန္းေက်ာင္းသားကာလတြင္မေတာ့ ရြာေက်ာင္းသား မဟုတ္ေတာ့။ နယ္ၿမိဳ႕ေလးတၿမိဳ႕၏ေက်ာင္းသားျဖစ္လာခ့ဲေခ်ၿပီ။ မိဘမ်ားက ကြမ္းျခံကုန္းၿမိဳ႕နယ္တြင္း ရွိ ေတာ္ကူးဆိုသည့္ေက်းရြာတြင္တာဝန္က်သည္။
ထိုစဥ္က ကြမ္းျခံကုန္းၿမိဳ႕နယ္သည္ ရန္ကုန္တိုင္းအတြင္းမပါေသးေခ်။ ပဲခူးတိုင္းအတြင္းက ဟံသာဝတီခရိုင္အတြင္း၌ ရွိေသးသည္။ ေကာ့မွဴးသည္ပင္ ၿမိဳ႕အဆင့္ မသတ္မွတ္ရေသး။ ကြမ္းျခံကုန္းၿမိဳ႕နယ္အတြင္းမွ ျဖစ္သည္။ အဆိုပါကြမ္းျခံကုန္းၿမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိ ေတာ္ ၉ ေတာ္ ဟုဆိုသည့္ ေတာ္ကူး၊ ေတာ္ခရမ္း စသည့္ ေက်းရြာမ်ားသည္ မူလက မြန္ရြာမ်ားျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။ ထိုေက်းရြာမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ မြန္သမိုင္းလာ ပုံျပင္မ်ားရွိၾကသည္။ မြန္တို႔သမိုင္းအရ ပဲခူး ၃၂ ၿမိဳ႕တြင္ ပါဝင္ပုံရသည္။
အခုေတာ့ ဗမာမ်ားလႊမ္းၿပီး ဗမာရြာမ်ားဟုဆိုၾကသည္။ ထိုေဒသတြင္ ကရင္ရြာမ်ားလည္း ရွိသည္။ ကရင္ရြာမ်ားကေတာ့ တြံေတး ေကာ့မွဴး ကြမ္းျခံကုန္းၾကားရွိ တြံေတးေတာႀကီးတန္းတေလွ်ာက္ တည္ရွိသည္။ ကရင္ဒုံးယိမ္းအကအား စတင္ေတြ႔ဖူးၾကည့္ဖူးခ့ဲသည့္အရပ္ ျဖစ္သည္။ မူလ မြန္ ရြာမ်ားကဗမာရြာမ်ားျဖစ္သြားခ့ဲျကေသာ္လည္း ကရင္မ်ားကေတာ့ ကရင္ရြာမ်ားအျဖစ္ ဆက္လက္ တည္တန္႔ေနသည္။ သုိ႔ေသာ္ကြမ္းျခံကုန္းတြင္ ၃ ႏွစ္ခန္႔ေနခ့ဲစဥ္ ကရင္သူငယ္ခ်င္း တေယာက္မွ မရွိခ့ဲေပ။ မိမိဘဲ အေပါင္းအသင္းမတတ္၍ေလာ သူတို႔ပဲ သီးသန္႔ေနတတ္ၾက၍ေလာ မေျပာတတ္ေတာ့ေပ။ တြံေတး ေတာႀကီးတန္းသည္ ထိုစဥ္က အလံနီကြန္ျမဴ နစ္ပါတီအေျခစိုက္ရာ ေဒသ ျဖစ္သည္။
ထို့ျပင္ ကုလားရြာတခ်ဳိ႕လည္းေတြ႔ရသည္။ ကုလားရြာဆိုေပသည့္ မြတ္စလင္ေတာ့ ဟုတ္ပုံမရ။ ဟိႏၵဴမ်ား ျဖစ္ပုံရသည္။ ကြမ္းျခံကုန္းအနီး အဂၤလုံးဆိုသည့္ ရြာသည္ ကုလားရြာျဖစ္သည္။ ကုလားဘုရားေက်ာင္းရွိသည္။
ႏွစ္စဥ္လို မီးနင္းပြဲေတာ္ရွိသည္။ ရြာနီးခ်ဳပ္စပ္မွ် သာမက ရန္ကုန္ကပင္ လာၾကသည္ကိုေတြ့ရသည္။ အနံေပ ၂၀ ခန့္ အလ်ား ေပ ၁၀၀ ခန့္ရွိေသာ ေျမႀကီးက်င္းႀကီးထဲတြင္ မီးက်ီးခဲရဲရဲမ်ား မီးေမႊးထားၿပီး အလ်ားလိုက္ျဖတ္ေလွ်ာက္ၾကသည္။ သူတို႔၏ ယုံၾကည္ကိုးကြယ္မႈအရ မီးေလာင္ဒဏ္ရာမရဟုဆိုၾကသည္။ အခ်ဳိ႕ဗမာရြာမ်ားတြင္ ပ်က္စီးေနေသာ ကုလားတိုက္ေဟာင္းမ်ားေတြ႔ရသည္။ အရင္က ခ်စ္တီးတိုက္မ်ားဟု ဆိုၾကသည္။ ၁၉၃၆ ကုလား ဗမာ အေရးအခင္းအတြင္း ဖ်က္ဆီးခံလိုက္ရသည္ ဟုဆိုၾကသည္။ ထိုခ်ိန္ထိ ( ၁၉၆၆) ထိ မည္သူမွ် ေနထိုင္ျခင္းမရွိေပ။
ထိုကုလားရြာမ်ား ကားမူလေဒသခံတိုင္းရင္းသားမ်ားမဟုတ္ၾကေခ်။ အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕သမား ေအာက္ျမန္မာျပည္သိမ္းပိုက္ၿပီး လယ္ယာလုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ ေခၚသြင္းလာသူမ်ားျဖစ္သည္။ ထိုလယ္ယာအလုပ္သမားအျပင္ ကိုလိုနီေခတ္ ျမန္မာျပည္တြင္ နံမည္ဆိုးျဖင့္ေက်ာ္ၾကားခ့ဲေသာ ခ်စ္တီးမ်ားသည္လည္း အဂၤလိပ္တို႔၏ေခၚေဆာင္ခ့ဲမႈျဖင့္ ျမန္မာျပည္ တြင္းေရာက္လာခ့ဲၾကျခင္းျဖစ္သည္။ အဆိုပါ အဂၤလိပ္လူႀကီးလူေကာင္းမ်ားဆိုသည့္ အဂၤလိပ္ နယ္ခ်ဲ႕သမားမ်ားသည္ ျမန္မာျပည္ကို သိမ္းပိုက္စဥ္ကာလ သူတို႔စိတ္ထင္တိုင္းက်ဲ ခ့ဲျကသည္ဟု ဆိုရပါမည္။ ၿဗိတိသွ်တို႔၏ ကိုယ္က်ဳိးစီးပြားအတြက္ ေဒသခံမဟုတ္သူမ်ားကို ျမန္မာျပည္ ျပင္ပေခၚသြင္းလာသည့္ အက်ဳိးဆက္ျဖစ္သည္။ ထိုစဥ္ကေတာ့ ခုတ္ၾက ထစ္ၾကႏွင့္ အေတာ္ေသခ့ဲ ၾကၿပီး ကုလားရြာအေတာ္မ်ားမ်ားလည္း ပ်က္သြားခ့ဲသည္ဟု ေရွ႕မီေနာက္မီ အဘိုးႀကီးမ်ား ေျပာၾကသည္ကို ၾကားဖူးခ့ဲသည္။
ေတာ္ကူးရြာသည္ တိုက္နယ္ေဆးေပးခန္းရွိေသာ္လည္း လွ်ပ္စစ္မီးမရွိ၊ အလယ္တန္းေက်ာင္း မရွိသည့္ျပင္ ထိုစဥ္က သြားေရးလာေရးခက္ခဲသည္။ မိုးတြင္းဆိုလွ်င္ ကြမ္းျခံကုန္းမွ ေတာ္ကူးသုိ႔ ေခ်ာင္းရိုးအတိုင္း ေလွႏွင့္သြား ရသည္။ ပင္လယ္ႏွင့္နီးေသာ ဒီေရအတက္အက်ရွိေသာေဒသျဖစ္၍ ေလွႏွင့္သြားသည္ဆိုရာ၌ ေရတက္ေရက်ေစာင့္ရသည္။ သြားခ်င္သည့္အခ်ိန္သြားမရ။ မနက္အေစာႀကီး မိုးမလင္းမီထြက္ရသည္လည္းရွိသည္။ မိုးစုန္းစုန္းခ်ဳပ္မွ ထြက္ရသည္လည္း ရွိသည္။ ဘယ္အခ်ိန္သြား၍ ဘယ္အခ်ိန္နားရမည္ကို လူကအဆံုးအျဖတ္ေပးမရ။ ဒီေရအတက္အက် ကအဆုံးအျဖတ္ ေပးသည္။ ထို႔အတူ ခရီးၾကာခ်ိန္ကလည္းအစုိးမရေပ။ ေရစုန္ ေလစုန္မိလွ်င္ ျမန္မည္။ ေရဆန္ေလဆန္ဆိုလွ်င္ ၾကာမည္။
ေႏြဆိုလွ်င္ေတာ့ ကားလမ္းေပါက္သည္။ အဆိုပါကားလမ္းက လယ္ကြင္းကို ျဖတ္ေမာင္းျခင္း ျဖစ္သည္။ ကြမ္းျခံကုန္းႏွင့္ေတာ္ကူးၾကားရွိ လယ္ကြင္းမ်ားအားလုံးစပါးရိတ္သိမ္းၿပီးခ်ိန္တြင္ ကားေျပး ဆြဲျခင္း စတင္သည္။ ကားဆြဲမည့္ကားဆရာက လယ္ကန္သင္းမ်ားကို ကားေမာင္း၍ရေအာင္ ခြ၍ ကားဘီးရာလိုက္ေဖၚရသည္။ ကန္သင္းတခုလုံးဖ်က္ပစ္၍မရ။ ၿပီးလွ်င္ ထို လယ္ကြက္မ်ားအတိုင္း ျဖတ္၍ ရြာမွ ၿမိဳ႕သုိ႔ေမာင္းရသည္။စ စခ်င္းေတာ့ လမ္းကၾကမ္းသည္။ အေတာ္ခုန္သည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ေတာ့ ကားဘီးရာအတိုင္း လမ္းကေခ်ာသြားသည္။ ထိုအခါက်ေတာ့ ဖုန္တလုံးလုံထသည္။ ကြမ္းျခံကုန္းႏွင့္ေတာ္ကူးၾကားရွိ လယ္ကြင္းျပင္ေပၚရွိ ဖုန္တလုံးလုံးႏွင့္ ခ်က္ပလက္ေခါင္းတို ဘတ္စကားႀကီးကား ထိုစဥ္က ေတာ္ကူး ကြမ္းျခံကုန္း အိပ္စပရက္ပင္ ျဖစ္ေခ်ေတာ့သည္။ ကားလိုင္းစၿပီဟူ၍ စိတ္ခ်ေန၍ေတာ့မရ။ ကားေပၚခရီးသည္အျပည့္ေရာက္မွ စက္ႏိႈးမရ၍ ခရီးစဥ္ဖ်က္သိမ္းလိုက္ရသည့္အခါမ်ားလည္း ရွိသည္။ စပါး ရိတ္သိမ္းၿပီးခ်ိန္မွစ၍ မိုးတေပါက္ႏွစ္ေပါက္က် ၍ ဗြက္ထသည္ႏွင့္ကားဆရာ လည္း လိုင္းပိတ္၍ အျမန္ေျပး ေတာ့သည္။ ေနာက္က်လွ်င္ သူကားႀကီးဘယ္မွသြားမရေတာ့ဘဲ ေတာ္ကူး၌ ဝါဆိုသြားရႏိုင္သည္မဟုတ္ပါလား။ တခါကဘဝမ်ား ျဖစ္ပါသည္။
မိုးတြင္း ေလွမမီသည့္ေန႔ ေလွမရွိသည့္ေန႔ဆိုလွ်င္၎ ေႏြကာလ၌ ကားမမီ ဝါ ကားပ်က္သည့္ေန႔ တြင္၎ လမ္းေလွ်ာက္ၾကရသည္။ ၂ နာရီ ၃ နာရီေလာက္ လမ္းေလွ်ာက္ရသည္ဟုထင္ပါသည္။ ေႏြအခါ လမ္းေလ်ွာက္ရလွ်င္ ေနပူသည္။ မိုးခါဆိုလွ်င္ ကြမ္းျခံကုန္းႏွင့္ ေတာ္ခရမ္းၾကားတာရိုးကား ရႊံ ဗြက္ အလူးအလူးႏွင့္ ျဖစ္ေခ်သည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း ေတာသားဖင္ထဲ ရႊံ႕တခဲြသားႏွင့္ဟု ဆိုၾကျခင္းျဖစ္ပုံရသည္။ သုိ႔ေပမဲ့ ေတာ္ခရမ္းႏွင့္ ေတာ္ကူးၾကားလမ္းေလွ်ာက္သည့္ ခင္တန္းကား သာယာသည္။ ေႏြေႏြ မိုးမိုး ဗြက္မထူ ဖုန္မထေခ်။ လူအနားေရာက္လ်င္ ရုတ္တရက္ထပ်ံတတ္ေသာ ေျမဝပ္ငွက္ကေလးမ်ား မိုးၿပိဳမွာေၾကာက္၍ ေျခတေခ်ာင္းမိုးေပၚေထာင္အိပ္ေသာ တစ္တီတူးငွက္ ကေလးမ်ားရွိသည္။ နံနက္ေစာေစာ သုိ႔မဟုတ္ ညေနေစာင္းအခ်ိန္မ်ဳိးလမ္းေလွ်ာက္ရလွ်င္ေတာ့ သာယာခ်မ္းေျမ့ဖြယ္ ေကာင္းပါသည္။
မိမိကား ကြမ္းျခံကုန္းၿမိဳ႕ရွိအိမ္တအိမ္တြင္လာေနၿပီး ေက်ာင္းတက္ရ သည္။ စေန တနဂၤေႏြ ေက်ာင္းပိတ္လွ်င္ ေတာ္ကူးရွိ မိဘအိမ္သုိ႔ျပန္ရသည္။ မိမိႏွင့္အတူ ကြမ္းျခံကုန္းသုိ႔ ေက်ာင္းလာ တက္ေသာ ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ အဆိုပါလမ္းအား ေလွျဖင့္ ကားျဖင့္ ေျခလွ်င္ခရီးျဖင့္ ၃ ႏွစ္တိုင္ သြားခ့ဲရေပသည္။ နယ္ၿမိဳ႕ေလးတြင္ေက်ာင္းလာတက္ေနရၿပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း ေတာရြာ ႏွင့္ေတာ့မကင္းေသး။ ေတာရြာႏွင့္ မိမိေရစက္အေတာ္ပါပုံရသည္။
ကြမ္းျခံကုန္းသည္ ကဗ်ာဆရာ မင္းသုဝဏ္၏ ဇာတိၿမိဳ႕အျဖစ္လူသိမ်ားသည္။ ဆရာမင္းသုဝဏ္၏အိမ္က ၿမိဳ႕မတြင္မရွိ။ ေခ်ာင္းတဖက္ကမ္းတြင္ ျဖစ္သည္။ ယခုေတာ့ သားျဖစ္သူက သမၼတ ျဖစ္လာ၍ ပို၍လူသိမ်ားဖြယ္ ရွိသည္။
ကြမ္းျခံကုန္းကား ေခ်ာင္းပတ္လည္ဝိုင္းရံထားသည့္ ၿမိဳ႕ကေလးျဖစ္သည္။ ထို့ျပင္ ထိုကာလက ကားလမ္းလည္းသိပ္မေပါက္ေသး၍ ေရလမ္းကိုအသုံးျပဳၾကသည္က မ်ားသည္။ ကြမ္းျခံကုန္းပတ္လည္ ေခ်ာင္းမ်ားေဘးတြင္ ဆိပ္ကမ္းမ်ားရွိသည္။ စပါးတင္စက္ေလွ ေမာ္ေတာ္အႀကီးအေသး သမၺန္ေလွငယ္မ်ားစြာ ေတြ႔ႏိုင္သည္။ ေခ်ာင္းေတြသိပ္မႀကီးလွသျဖင့္ႏွစ္ထပ္သေဘၤာမ်ား အသြားအလာနည္းသည္ဟု ဆိုရမည္။ မိမိအမွတ္မမွားေလာက္ဟုထင္ပါသည္။ ဒီေရအတက္အက်ရွိေသာ ေခ်ာင္းမ်ားျဖစ္သျဖင့္ ေရက အျမဲေနာက္ေနသည္။ ခရာဆူးျခံဳ မ်ားရွိသည္။ ထိုအရပ္ထိုေဒသျမင္ကြင္းမ်ားသည္ ဆရာ မင္းသုဝဏ္ ကဗ်ာဥာဏ္ ကြန္႔ျမဴ းရာျဖစ္ခ့ဲပုံရသည္။
မိမိကား ေခ်ာင္းမ်ားထဲသုိ႔ ဆင္းမေဆာ့ရဲသျဖင့္ ေရပတ္လည္ဝိုင္းေနသည့္ ကြမ္းျခံကုန္းတြင္ ေရမကူးတတ္ခ့ဲေပ။ မိမိေျကာက္သည္က ေနာက္က်ိေနသည့္ေရထဲမွ ဂ်ပ္ေႁမြဆိုသည္ကို ျဖစ္သည္။ ဂ်ပ္ေႁမြသည္ ေရထဲတြင္ရွိေသာ အဆိပ္ရွိေသာေႁမြျဖစ္သည္။ ေရထဲ၌ ဂ်ပ္ကိုက္ခံရလ်င္ စစ္ခနဲေနၿပီး တခါတရံသတိမျပဳ မိတတ္ဟု ဆိုသည္။ ဂ်ပ္ကိုက္ခံရသူသည္ အိပ္ခ်င္လာၿပီးေနာက္ ေသဆုံးသြားတတ္သည္ဟုဆိုသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မိမိေရထဲ မဆင္းရဲခ့ဲေပ။
ကြမ္းျခံကုန္းႏွင့္ တြံေတးၾကားရွိ တြံေတးေတာၾကီးတန္းလည္း ထိုအရပ္၌ နံမည္ႀကီးေသာ ေတာတခု ျဖစ္သည္။ ထိုစဥ္က အလံနီကြန္ျမဴ နစ္ပါတီႀကီးစိုးေသာ ေဒသျဖစ္သည္။ KNU လည္း ရွိႏိုင္သည္။ သုိ႔ေသာ္ ၿမိဳ႕ ေပၚထိေတာ့ သိပ္ၾသဇာသက္ေရာက္သည္ကိုေတာ့ သတိမထားမိခ့ဲ့။ သုိ႔ေသာ္ နယ္ရဲစခန္းမ်ားကေတာ့ သူပုန္ရန္စိုးရိမ္ရသည္။ ကင္းပုန္းေတြ ဘန္ကာေတြႏွင့္ ျပင္ဆင္ ထားၾက ရသည္။ ထိုသုိ႔ ျပင္ဆင္ထားသည့္ၾကားကပင္ ေတာဖက္ရွိ ရဲစခန္းအခ်ဳိ႕ သူပုန္စီးနင္း သိမ္းပိုက္ျခင္းခံရသည္ဆိုသည့္သတင္းမ်ား ၾကားရသည္။
ထိုစဥ္က ဗိုလ္ေနဝင္းအာဏာသိမ္းၿပီးမၾကာခင္ျဖစ္ရာ ၿမိဳ႕ျပအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို တပ္မွ စစ္ဗိုလ္မ်ားတိုက္ရိုက္ဝင္ေရာက္အုပ္ခ်ဳပ္ေနၿပီျဖစ္သည္။ ထိုစဥ္က ၿမိဳ႕နယ္လုံျခံဳေရးႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ေကာ္မတီ နလက ဥကၠ႒မွာ ဗိုလ္ႀကီးနန္းတင္ ျဖစ္သည္။ အသားညိဳညိဳ အရပ္ခပ္ျပတ္ျပတ္ႏွင့္ ကိုယ္လုံကိုယ္ထည္ ခပ္တန္တန္ ျဖစ္သည္။ စစ္ဝတ္ ဝတ္သည္ကိုသိပ္မေတြ႔ရ။ အရပ္ဝတ္ႏွင့္ ေနသည္ကိုသာေတြ႔ရသည္။ အဆိုပါ ဗိုလ္ႀကီးနန္းတင္သည္ တြံေတးေတာႀကီးတန္းအတြင္း ရွိေက်းရြာမ်ားသုိ့ လွည့္လည္သြားလာစဥ္ သတင္းအစအနေပ်ာက္သြားသည္။ ေသသည္ ရွင္သည္မသိရေတာ့။ အမ်ားကေတာ့ ေသၿပီဟုယူဆခံရၿပီး သတင္းေပ်ာက္သြားသည္။ ဤကားထိုစဥ္က ကြမ္းျခံကုန္းၿမိဳ႕နယ္၏ နယ္ေျမအေျခအေနျဖစ္ေခ်ေတာ့သည္။
ထိုကာလတြင္ ထူးျခားသည့္အေျခအေနတရပ္ကိုလည္းေတြ႔ရသည္။
၎ကား ကြမ္းျခံကုန္းၿမိဳ႕နယ္အတြင္း ၿမိဳ႕ေရာေတာပါ အလုအယက္ ဆန္လိုက္ဝယ္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ဝယ္သူေတြက အျခားနယ္ကသူမ်ားပါ လာေရာက္ဝယ္ယူေနျကသည္။ျကာေတာ့ ဝယ္သူရွိေသာ္လည္း ေရာင္းသူမရွိေတာ့။ လူတို႔မ်က္ႏွာမ်ားတြင္ ေသာကမ်ား ေလာဘမ်ား ေဒါသမ်ားျပည့္ႏွက္ေနသည့္ ကာလျဖစ္သည္။ လူႀကီးမ်ား၏အဆိုရ တျပည္လုံးဆန္ျပႆနာျဖစ္ေနသည္ဟုဆိုသည္။ ကြမ္းျခံကုန္းတၿမိဳ႕နယ္ထဲမဟုတ္ တတိုင္းျပည္လုံးတြင္ ျဖစ္ေနသည္ဟုဆိုသည္။ အခ်ဳိ႕ေနရာမ်ားတြင္ ဆန္လုပြဲျဖစ္ၾက၍ အစိုးရမွ ပစ္ခတ္ႏွိမ္နင္းသည္ဟု သတင္းမ်ားၾကားရသည္။ ရခိုင္ျပည္နယ္ စစ္ေတြၿမိဳ႕ တြင္ ဆန္လုပြဲျဖစ္၍ ပစ္ခတ္မႈမ်ားျဖစ္ပြားၾပီး လူမ်ားအသက္ဆုံးရသည္ဟု ၾကားၾကရသည္။
လူအားလုံးတြင္ စုိးရိမ္စိတ္မ်ားျဖစ္ေနသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ဘာေတြ ဆက္ျဖစ္ၾကဦးမလဲဟု ပူပန္ေနၾကရသည္။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ဆန္စပါးကို ႏိုင္ငံရပ္ျခားသုိ႔ အဓိကပို႔ကုန္အျဖစ္ တင္ပို႔ခ့ဲေသာ တိုင္းျပည္တျပည္တြင္ ဆန္ဝယ္မရ၍ ထမင္းငတ္ၾကရသည့္ကာလကို ႀကံဳခ့ဲရ၍ လူအမ်ား နားမလည္ ႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္ေနၾကရသည္။ ဗိုလ္ေနဝင္း၏ ျမန္မာ့နည္း ျမန္မာ့ဟန္ ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္၏ အသီးအပြင့္မ်ား ျမန္မာျပည္သူတို႔ တစတစ ပိုခံစားရသည့္ကာလမ်ားဟု ဆိုရမည္။ ထို႔မတိုင္ခင္က ခေပါင္း၊ ဒူးယား၊ အုန္းေတာ ေဒသတို႔တြင္ ေတာင္သူလယ္သမားဦးႀကီးမ်ားႏွင့္ ေတာင္သူလယ္သမားႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲမ်ားျပဳလုပ္ခ့ဲသည့္ ဗိုလ္ေနဝင္း၏လုပ္ရပ္၏ လက္ေတြ႔ရလဒ္မွာ ဆန္စပါး ေပါႂကြယ္ဝျခင္းမဟုတ္၊ ဆီကိုေရခ်ဳိးေဆးရိုးမီးလႈံရသည့္ အေျခအေနမ်ဳိးမဟုတ္ခဲ့။ ခေပါင္းတိ႔ု ဒူယားတိ႔ုလည္း စီးကရက္နံမည္ဘဝႏွင့္ အဆံုးသတ္ၾပီေလာဟု အေတြးမ်ားဝင္လာၾကေတာ့သည္။
သုိ႔ေသာ္ထိုစဥ္က ဗိုလ္ေနဝင္း၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးသည္ စတင္သည္က မၾကာေသး။ ဆိုရွယ္လစ္ဆိုသည္စကားလုံးသည္ ထိုစဥ္က သည္းေျခႀကိဳက္စကားလုံး ျဖစ္ေနေသးသည္။ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီသည္လည္း စည္းရံုးေရးေကာ္မတီမ်ားဖြဲ႔၍ ၿမိဳ႕နယ္အလိုက္ စည္းရုံးေနစဥ္ ကာလျဖစ္သည္။ အလုပ္သမားေရးရာ လယ္သမားေရးရာဆိုသည္မ်ားကို ေဆာင္ရြက္ေနၾကသည္။ ၿမိဳ႕့နယ္တိုင္း ခရိုင္တိုင္းတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႔မ်ားအျပင္ မဆလ၏ ပါတီယူနစ္မ်ားရွိၾကသည္။ထိ႔ုျပင္ ထိုစဥ္က လဘ္ေပးလဘ္ယူသည္လည္း ေခြးေလွးပ်ား ေတာအႏွံ႔မျဖစ္ေသး၍ လူထု၏ယုံၾကည္မႈ ရေနေသး သည္ဟု ဆိုရပါမည္။
တကယ္ ထိုစဥ္က မိမိအသက္အရြယ္အရ ဆန္ျပႆနာျဖစ္ပြားစဥ္ ဆန္ေရစပါးရွားပါးမႈႏွင့္ပတ္သက္၍ သိပ္ေတာ့ မပူပန္မိခ့ဲေပ။ ထမင္းငတ္၍ ဆန္ျပဳတ္ေသာက္ခ့ဲရသည့္ အေျခအေနသုိ႔မဆိုက္ေအာင္ ဖန္တီးေပးႏိုင္ခ့ဲသည့္မိဘမ်ားေၾကာင့္လည္း ထူးထူးျခားျခား မခံစားခဲ့ရျခင္း ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ မ်ားမၾကာမီပင္ မိမိကိုယ္တိုင္ပါဝင္ခ့ဲရသည့္ အျဖစ္အပ်က္ႀကီးတခုေပၚလာခ့ဲေတာ့သည္။
ကြမ္းျခံကုန္းေက်ာင္း၌ ေက်ာင္းတက္စဥ္ မိမိ၌ ဗမာသူငယ္ခ်င္းမ်ားအျပင္ ခ်ိန္ဟုတ္ဟုေခၚသည့္ တရုတ္သူငယ္ခ်င္းတေယာက္ႏွင့္ ေအာင္ျမင့္ဟုေခၚသည့္ ကုလားသူငယ္ခ်င္းတေယာက္ရွိသည္။ ခ်ိန္ဟုတ္မိဘမ်ားက ေစ်းထဲတြင္ ကုန္စုံဆိုင္ဖြင့္ထင္သည္။ ေအာင္ျမင့္မိဘမ်ားကေတာ့ ကုန္မာဆိုင္ ဖြင့္ျကသည္။ ေအာင္ျမင့္ကား မြတ္စလင္လား ဟိႏၵဴလား သတိမထားမိခ့ဲပါ။ ထိုစဥ္က ေက်ာင္းေနဖက္သူငယ္ခ်င္းၾကား ဘာလူမ်ဳိးဘာဘာသာကိုးကြယ္သည္ဆိုသည္ကို အေလးမထားခ့ဲၾကသည္ကေတာ့ အမွန္ပင္ျဖစ္သည္။
ခ်ိန္ဟုတ္အိမ္ကေတာ့ စားအိမ္ေသာက္အိမ္ျဖစ္သည္။ တရုတ္ႏွစ္သစ္ကူးတြင္ ေခၚ၍ ေကၽြးေမြးသည္ကစ၍ စားအိမ္ေသာက္အိမ္ျဖစ္သြားပုံရသည္။ ခ်ိန္ဟုတ္က ခပ္ဝဝ တရုတ္ကေလး ျဖစ္သည္။ မိမိထက္လူေကာင္ႀကီးသည္။ သုိ႔ေသာ္ အတန္းထဲ၌ ခပ္လႊားလႊား ခပ္ေထာင္ေထာင္ မေနပါ။ ခပ္ေအးေအးသာေနတတ္သူျဖစ္သည္။ ထိုအျဖစ္အပ်က္မတိုင္မီ ခ်ိန္ဟုတ္တေယာက္ မ်က္ႏွာသိပ္မေကာင္းသက့ဲသုိ႔ ေနာက္ပိုင္းေက်ာင္းသုိ႔မလာဘဲ ေက်ာင္းပ်က္သည္ကိုေတာ့ သတိထားမိလိုက္သည္။
ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္
လူအားလုံးတြင္ စုိးရိမ္စိတ္မ်ားျဖစ္ေနသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ဘာေတြ ဆက္ျဖစ္ၾကဦးမလဲဟု ပူပန္ေနၾကရသည္။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ဆန္စပါးကို ႏိုင္ငံရပ္ျခားသုိ႔ အဓိကပို႔ကုန္အျဖစ္ တင္ပို႔ခ့ဲေသာ တိုင္းျပည္တျပည္တြင္ ဆန္ဝယ္မရ၍ ထမင္းငတ္ၾကရသည့္ကာလကို ႀကံဳခ့ဲရ၍ လူအမ်ား နားမလည္ ႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္ေနၾကရသည္။ ဗိုလ္ေနဝင္း၏ ျမန္မာ့နည္း ျမန္မာ့ဟန္ ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္၏ အသီးအပြင့္မ်ား ျမန္မာျပည္သူတို႔ တစတစ ပိုခံစားရသည့္ကာလမ်ားဟု ဆိုရမည္။ ထို႔မတိုင္ခင္က ခေပါင္း၊ ဒူးယား၊ အုန္းေတာ ေဒသတို႔တြင္ ေတာင္သူလယ္သမားဦးႀကီးမ်ားႏွင့္ ေတာင္သူလယ္သမားႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲမ်ားျပဳလုပ္ခ့ဲသည့္ ဗိုလ္ေနဝင္း၏လုပ္ရပ္၏ လက္ေတြ႔ရလဒ္မွာ ဆန္စပါး ေပါႂကြယ္ဝျခင္းမဟုတ္၊ ဆီကိုေရခ်ဳိးေဆးရိုးမီးလႈံရသည့္ အေျခအေနမ်ဳိးမဟုတ္ခဲ့။ ခေပါင္းတိ႔ု ဒူယားတိ႔ုလည္း စီးကရက္နံမည္ဘဝႏွင့္ အဆံုးသတ္ၾပီေလာဟု အေတြးမ်ားဝင္လာၾကေတာ့သည္။
သုိ႔ေသာ္ထိုစဥ္က ဗိုလ္ေနဝင္း၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးသည္ စတင္သည္က မၾကာေသး။ ဆိုရွယ္လစ္ဆိုသည္စကားလုံးသည္ ထိုစဥ္က သည္းေျခႀကိဳက္စကားလုံး ျဖစ္ေနေသးသည္။ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီသည္လည္း စည္းရံုးေရးေကာ္မတီမ်ားဖြဲ႔၍ ၿမိဳ႕နယ္အလိုက္ စည္းရုံးေနစဥ္ ကာလျဖစ္သည္။ အလုပ္သမားေရးရာ လယ္သမားေရးရာဆိုသည္မ်ားကို ေဆာင္ရြက္ေနၾကသည္။ ၿမိဳ႕့နယ္တိုင္း ခရိုင္တိုင္းတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႔မ်ားအျပင္ မဆလ၏ ပါတီယူနစ္မ်ားရွိၾကသည္။ထိ႔ုျပင္ ထိုစဥ္က လဘ္ေပးလဘ္ယူသည္လည္း ေခြးေလွးပ်ား ေတာအႏွံ႔မျဖစ္ေသး၍ လူထု၏ယုံၾကည္မႈ ရေနေသး သည္ဟု ဆိုရပါမည္။
တကယ္ ထိုစဥ္က မိမိအသက္အရြယ္အရ ဆန္ျပႆနာျဖစ္ပြားစဥ္ ဆန္ေရစပါးရွားပါးမႈႏွင့္ပတ္သက္၍ သိပ္ေတာ့ မပူပန္မိခ့ဲေပ။ ထမင္းငတ္၍ ဆန္ျပဳတ္ေသာက္ခ့ဲရသည့္ အေျခအေနသုိ႔မဆိုက္ေအာင္ ဖန္တီးေပးႏိုင္ခ့ဲသည့္မိဘမ်ားေၾကာင့္လည္း ထူးထူးျခားျခား မခံစားခဲ့ရျခင္း ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ မ်ားမၾကာမီပင္ မိမိကိုယ္တိုင္ပါဝင္ခ့ဲရသည့္ အျဖစ္အပ်က္ႀကီးတခုေပၚလာခ့ဲေတာ့သည္။
ကြမ္းျခံကုန္းေက်ာင္း၌ ေက်ာင္းတက္စဥ္ မိမိ၌ ဗမာသူငယ္ခ်င္းမ်ားအျပင္ ခ်ိန္ဟုတ္ဟုေခၚသည့္ တရုတ္သူငယ္ခ်င္းတေယာက္ႏွင့္ ေအာင္ျမင့္ဟုေခၚသည့္ ကုလားသူငယ္ခ်င္းတေယာက္ရွိသည္။ ခ်ိန္ဟုတ္မိဘမ်ားက ေစ်းထဲတြင္ ကုန္စုံဆိုင္ဖြင့္ထင္သည္။ ေအာင္ျမင့္မိဘမ်ားကေတာ့ ကုန္မာဆိုင္ ဖြင့္ျကသည္။ ေအာင္ျမင့္ကား မြတ္စလင္လား ဟိႏၵဴလား သတိမထားမိခ့ဲပါ။ ထိုစဥ္က ေက်ာင္းေနဖက္သူငယ္ခ်င္းၾကား ဘာလူမ်ဳိးဘာဘာသာကိုးကြယ္သည္ဆိုသည္ကို အေလးမထားခ့ဲၾကသည္ကေတာ့ အမွန္ပင္ျဖစ္သည္။
ခ်ိန္ဟုတ္အိမ္ကေတာ့ စားအိမ္ေသာက္အိမ္ျဖစ္သည္။ တရုတ္ႏွစ္သစ္ကူးတြင္ ေခၚ၍ ေကၽြးေမြးသည္ကစ၍ စားအိမ္ေသာက္အိမ္ျဖစ္သြားပုံရသည္။ ခ်ိန္ဟုတ္က ခပ္ဝဝ တရုတ္ကေလး ျဖစ္သည္။ မိမိထက္လူေကာင္ႀကီးသည္။ သုိ႔ေသာ္ အတန္းထဲ၌ ခပ္လႊားလႊား ခပ္ေထာင္ေထာင္ မေနပါ။ ခပ္ေအးေအးသာေနတတ္သူျဖစ္သည္။ ထိုအျဖစ္အပ်က္မတိုင္မီ ခ်ိန္ဟုတ္တေယာက္ မ်က္ႏွာသိပ္မေကာင္းသက့ဲသုိ႔ ေနာက္ပိုင္းေက်ာင္းသုိ႔မလာဘဲ ေက်ာင္းပ်က္သည္ကိုေတာ့ သတိထားမိလိုက္သည္။
ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္
photo credit Thein Myint
Paw Oo Thett postcard
Paw Oo Thett postcard