က်ေနာ္ေတြးမိသလို ေရးပါမည္ (၂၅၀)
(မိုုးမခ) ေမ ၅၊ ၂၀၁၇
(၁)
က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာ့အသံက ေသာတရွင္မဂၢဇင္းထုတ္ရာ စာေရးဆရာ သန္းေဆြက တာ၀န္ခံအယ္ဒီတာ၊ ျမန္မာပိုင္းအစီအစဥ္မွ စာျပဳ ဦး၀င္းေမာင္ (စာေရးဆရာ မင္းရွင္) က ထုတ္လုပ္ေရး တာ၀န္ခံ အျဖစ္လုပ္ေဆာင္ၾကသည္။ က်ေနာ္က စက္မႈလက္ေထာက္မို႔ ပတ္သက္ျခင္းမရွိပါ။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ မဂၢဇင္းမ်ားတြင္ ၀တၳဳတုိမ်ားေရးသားခဲ့သူမို႔ ျမန္မာ့အသံ မေရာက္မီကတည္းက စာေရးဆရာျဖစ္ေနပါၿပီ။ ထို႔ေၾကာင့္ ေသာတရွင္မဂၢဇင္းတြင္ ၀တၳဳတိုမ်ား ၀င္ေရးသူသည္ ၀န္ထမ္းဦး၀င္းေအာင္ မဟုတ္၊ စာေရးဆရာ ေမာင္ေအာင္မြန္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ စာမူခေပးရသည္။
အယ္ဒီတာ ဦးသန္းေဆြႏွင့္ ခင္မင္ေသာေၾကာင့္ သူ႕လုပ္ငန္းကိုၾကည့္ခြင့္ရ၏။ ပန္းခ်ီဆရာ၊ ဘေလာက္တိုက္သို႔ ခိုင္းလွ်င္သြားေပးရသူက ေမာင္ကိုဦး (ေနာက္ပိုင္း ပုဂံစာအုပ္တိုက္) ျဖစ္သည္။ အဆိုေတာ္ ဓာတ္ပံုကို ပန္းခ်ီဆရာ၏ပညာႏွင့္ ေပါင္းစပ္ျခင္းကို နားလည္သူ ဦးသန္းေဆြ၏ စြမ္းေဆာင္မႈေၾကာင့္ ေသာတရွင္မဂၢဇင္း မ်က္ႏွာဖံုးမ်ား အဆင့္အတန္းျမင့္လွပါဘိ။
တသက္မေမ့ႏိုင္ေသာ အဖံုးေပၚက ပန္းခ်ီေသာင္းဟန္၏ လက္ရာ၊ ငါ့၀တၳဳ--သူ႕ပံုနဲ႔မ်ားဆိုရင္---။
(၂)
က်ေနာ္ရႈမ၀မဂၢဇင္းတြင္ ၀တၳဳမ်ားေရးေသာအခါ စစခ်င္း ပန္ခ်ီကိုေလးပံုႏွင့္ပါသည္။ ၀တၳဳကိုဖတ္ၾကည့္ၿပီး အယ္ဒီတာတို႔က သင့္ေတာ္ရာ အဆင္ေျပရာ ပန္းခ်ီဆရာထံ ပံုအပ္ရ၏။ ခြေဖာင္ဆို ၃ ေရာင္၊ ပံုေသးလား--အျခား၀တၳဳ အျခားပန္းခ်ီဆရာတို႔၏ လက္ရာမ်ားႏွင့္လည္း ညွိၾကသည္။
ေနာက္ႏွစ္အတန္ၾကာမွ သိလာသည္မ်ားကို ခုလိုေဆာင္းပါးေရးႏိုင္ျခင္းပါ။
ဟိုတုန္းကမူ စာမူေပးလိုက္၊ လကုန္စာမူခသြားယူ၊ မဂၢဇင္းထဲပါသည့္ မိမိ၀တၳဳပံုကိုၾကည့္-- ဒီ့ထက္ပိုမသိ။ သို႔ေသာ္လည္း ပန္းခ်ီေသာင္းဟန္ႏွင့္ဆံုခ်င္ စိတ္ကေပ်ာက္မသြား။ ဦးေက်ာ္ကိုထားေတာ့၊ က်ေနာ့္ကိုခ်စ္ေသာ ဆရာတင့္တယ္အား ေမးၾကည့္လို႔--တိုက္တြန္းလို႔ရသလား။
ကိစၥမရွိ၊ ဘာမွလုပ္စရာ မလိုေတာ့၊ ၁၉၆၂ ခု၊ ႏို၀င္ဘာလထုတ္ ရႈမ၀မဂၢဇင္းပါ စိတ္ရူး ၀တၳဳတြင္ ပန္းခ်ီေသာင္းဟန္ႏွင့္ ေမာင္ေအာင္မြန္ တို႔ဆံုၾကေလၿပီ။
(၃)
ထူးထူးျခားျခား ပန္းခ်ီဆရာေသာင္းဟန္ႏွင့္ ရႈမ၀တိုက္တြင္ လူခ်င္းဆုံခြင့္ရ၊ ခင္လည္းခင္မင္သြား၏။ မွတ္မွတ္ရရ ရႈမ၀တိုက္မန္ေနဂ်ာ ဦးျမရွင္က ဖိတ္စာသံုးေလးေစာင္ေပးသြားတဲ့ထဲ ခင္ဗ်ားအတြက္ဟုေပး၏။ စာအိတ္ေပၚတြင္ ကိုေအာင္မြန္ ဆက္ဆက္လာပါေနာ္--ေသာင္းဟန္ ဟူေသာပန္းခ်ီဆရာ၏ လက္ေရး။ သည္လိုႏွင့္ က်ေနာ္သြားေလ့သြားထ မရွိေသာ မသြားဖူးေသာ ေျခက္ထပ္ႀကီး ဘုရားနားက ပန္းခ်ီဆရာ ဦးေသာင္းဟန္၏သား ရွင္ျပဳသို႔ေရာက္သြားသည္။
က်ေနာ့္လက္ညွစ္ထားေသာ သူ႕လက္က စာေရးဆရာေမာင္ေအာင္မြန္ႏွင့္ ပန္ခ်ီဆရာေသာင္းဟန္ တို႔ၾကားသံေယာဇဥ္ေႏွာင္ႀကိဳး လက္တြဲျဖဳတ္လိုက္သည့္တိုင္ ရာသက္ပန္ခိုင္ၿမဲသြားေလၿပီ။
ရႈမ၀မ်က္ႏွာဖံုး ပန္းခ်ီေသာင္းဟန္၏ မွန္ၾကည့္ေနေသာ မိန္းမေခ်ာ အျပင္ဘက္ပံုႏွင့္ မွန္ထဲကပံု အံ့မခန္းမို႔ သူ႕အားမၾကာခဏ ေျပာျဖစ္သည္။ ေျပာတိုင္းၿပံဳးေန၏။
(၄)
က်ေနာ္ဘာသာျပန္ေသာ ခရမ္းေရာင္လြင္ျပင္ ( The Purple Plain by H.E Bates) ေပဖူးလႊာမဂၢဇင္းတြင္ အခန္းဆက္ထည့္ေသာအခါ လစဥ္ထိပ္တန္း ပန္းခ်ီဆရာတဦးစီ၏ လက္ရာႏွင့္ပါ၏။ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ ဦးျမလႈိင္၏အလုပ္မို႔ ၀င္ရႈပ္ဖို႔ေ၀းစြ၊ သိပင္မသိရ၊ သို႔ေသာ္ ကိုေသာင္းဟန္က သူဆြဲေသာပံုႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဒီဟာ ခရမ္းေရာင္လြင္ျပင္ ရဲ႕ Trade Mark မို႔ဆြဲတာဟု ေျပျပဖူးသည္။ ထိုဓာတ္ပံုကား ရုပ္ရွင္ ေၾကာ္ျငာ၊ ရုပ္ရွင္အေၾကာင္း ေဆာင္းပါးမ်ားႏွင့္အတူ လူသိမ်ားခဲ့သည္။
မင္းသမီး ၀င္းမင္းသန္းအေၾကာင္း မင္းသား Gregory Peck ကိုယ္တိုင္ေရးေသာ ေဆာင္းပါးတြင္လည္း ထိုဓာတ္ပံုကိုသာ သံုးထား၏။ ေသာင္းဟန္ႏွင့္ Gregory Peck စိတ္ကူးခ်င္းတူသလား၊ သို႔မဟုတ္ Gregory Peck ေရးေသာ ေဆာင္းပါးကို ပန္းခ်ီေသာင္းဟန္ ဖတ္ဖူးထားသလား၊ မေမးမိ၍ က်ေနာ္မသိ။
ရုပ္ရွင္ေၾကာ္ျငာ ထိုပံုေသဓာတ္ပံု ေပဖူးလႊာထဲ ပါသည့္ ေသာင္းဟန္၏ ပန္းခ်ီျဖစ္လာေသာအခါ လႈပ္ေန၏။ ဟုတ္မဟုတ္ စာဖတ္သူကိုယ္တိုင္ၾကည့္။ သူ႔နာမည္ကိုလည္း အဂၤလိပ္လိုထိုးထားသည္။ မေလးစားပဲ အဘယ္မွာလွ်င္ေနႏိုင္ပါမည္နည္း။
(၅)
သစၥာစာေပတိုက္က ဦးကိုကိုႀကီးက ရူးတယ္လို႔ဆိုခ်င္ဆို ကုိလံုးခ်င္းထုတ္ဖို႔ မ်က္ႏွာဖံုး ပန္းခ်ီေသာင္းဟန္ကိုအပ္သည္။ပံုသြားယူေသာအခါ အေရာင္ခြဲ ဘေလာက္လုပ္ရင္း မညစ္ေပေစပဲ မွန္ေဘာင္သြင္းၿပီး ေမာင္ေအာင္မြန္ကို ေပးလိုက္ပါဟု ဆိုသည့္အတိုင္း ဦးကိုကိုႀကီးေဆာင္ရြက္သည္။ က်ေနာ္ႏွင့္ေတြ႕ေတာ့ ဘယ္လိုလဲ ေသာင္းဟန္ဆြဲတဲ့ ခင္ေလးနဲ႔ ေမာင္ေအာင္မြန္ေရးတဲ့ ခင္ေလးဟုေမး၏။
ေနစရာအတည္တက်မရွိ ဟိုေျပားသည္ေရႊ႕ႏွင့္ သြားေလရာအၿမဲလိုက္ပာေသာ ပန္းခ်ီကား ၁၉၈၈ ခု၊ အေရးအခင္းကာလတြင္းက်မွ ဆံးရံႈးရေတာ့သည္။
ဦးကိုကိုႀကီးက ေမာင္ေအာင္မြန္၏ ေနာက္တအုပ္ တေယာက္ေသာသူက အသဲႏွလံုး စာအုပ္အဖံုး အပ္ျပန္ရာ၊ ကိုေသာင္းဟန္က ဘယ္လိုပံုခ်င္သလဲေျပာဟုဆို၏။ မိန္းမပ်ိဳ ေခ်ာေခ်ာေလး ကိုယ္လံုးကလည္း ခပ္ေတာင့္ေတာင့္ ပိုးေပ်ာ့ထဘီ နက္ျပာေရာင္-- ဘေလာက္စ္က ကာကီေရာင္ႏု--၊က်ေနာ့္စကားမဆံုမီ လြတ္ေနတဲ့ ခါးအသားေလးေကာ ထည့္ရမယ္ေပါ့--သြားေတာ့ဟုဆိုသည္ကို မွတ္မိေနေသးသည္။
ေမာင္ေအာင္မြန္ လံုးခ်င္းစာအုပ္မ်ား ေရးျဖစ္ရန္အားေပးသူမ်ားအနက္ ထိပ္နားကပါ၀င္သူ ပန္းခ်ီေသာင္းဟန္၏ ထိုလက္ရာကို က်ေနာ့္မ်က္စိထဲ ျမင္ေယာင္ေနဆဲပါ။ ရွေဖြေတြ႕ရွိပါက စာဖတ္သူတို႔ထံ ေ၀ငွပါမည္။
စာ နယ္ ဇင္း ေလာက၌ ရွမ္းရွမ္းေတာက္ေနေသာ ပန္းခ်ီဆရာ ေသာင္းဟန္၏ လက္ေဆာင္မြန္။
(၆)
က်ေနာ္အင္မတန္ႀကိဳက္ေသာ ထိုရႈမ၀အဖံုးကိုၾကည့္ရင္း မွန္တင္ခံုေရွ႕က အမ်ိဳးသမီး လႈပ္ရွားေနဟု ခံစားမိေၾကာင္းေျပာေတာ့ ပန္းခ်ီဆရာက ၿပံဳးေနသည္။ က်ေနာ့္အထင္ သူသည္ ဓာတ္ပံုကိုၾကည့္ၿပီးေရး၏၊ သို႔ေသာ္ ပံုတူဆြဲျခင္းမဟုတ္၊ ဓာတ္ပံုမွပန္းခ်ီသို႔ အသြင္ကူးေျပာင္းျခင္း (Interpretation) ဟု က်ေနာ္ယူဆ၊ ၿပီးေတာ့ သူ႕ပံုထဲကလူမ်ားသည္ လြတ္လပ္ေပါ့ပါးေန ( Relax, never Stiff) ၍လည္း ၾကည့္ရင္းၾကည့္ရင္း အသက္၀င္လႈရွားလာဟု က်ေနာ္နားလည္သေလာက္ခံစားမိသည္။
ဥပမာ၊ ၀င္းဦးပံုကိုၾကည့္ သူ႕ဟန္သူ႕အသံကိုပင္ ၾကားရေလာက္ပါရဲ႕။
ပန္းခ်ီေသာင္းဟန္၏ ပံုမ်ားသည္ အၿမဲတမ္း မိန္းမေခ်ာေလးမ်ားမဟုတ္၊ အေၾကာင္းအရာကိုလိုက္၍ ပံုမ်ိဳးစံုေရးဆြဲသည္။ လူေတြ--လူေတြ-- မလွပဲ အက်ည္းတန္လည္း လူမဟုတ္လား-- ၾကမ္းခ်င္ၾကမ္းမည္၊ တူညီသည့္အခ်က္က သူ႕ပံုတိုင္းလူဆန္၏။
(၇)
ပန္းခ်ီေသာင္းဟန္ႏွင့္ မဆံုျဖစ္ေတာ့သည္မွာ ႏွစ္(၃၀) ေက်ာ္ခဲ့ၿပီ။
ေမာင္ေအာင္မြန္၏ ေမ့ခက္ခက္မုန္းခက္ခက္ ၀တၳဳထဲတြင္ ပန္းခ်ီေသာင္းဟန္အား ဇာတ္ေကာင္အျဖစ္ ခ်စ္စႏိုးထည့္သြင္းထား၏။ ေမာင္ေမာင္သိုက္ပံုႏွင့္ပါ၊ သူ႕ကၾကည့္ၿပီး ရႈမ၀က သူ႕ကိုဆြဲခိုင္းသင့္ဟု ရယ္ကာေျပာဖူးသည္။ စာအုပ္အျဖစ္ ျပန္ထြက္ခါနီးက်မွ သူကြယ္လြန္သြားၿပီ။
အႏုပညာသည္မ်ားလည္း လူသားမို႔ တေန႔မဟုတ္ တေန႔ေသၾကရပါမည္။
သို႔ေသာ္လည္း ေန႔ျမင္ညေပ်ာက္ အထိမေစာင့္ပဲ လ်င္ျမန္လြယ္ကူစြာ ေဖ်ာက္၍ဖ်က္၍ အရွိန္ရ အားေကာင္းဆဲ ယေန႔ျမန္မာျပည္တြင္ ပန္းခ်ီေသာင္းဟန္က အႏုပညာလက္ရာမ်ား လႈပ္ရွားအသက္၀င္ေအာင္ အေမြေပးခဲ့ဟုေတြးမိသည္။ ခ်စ္ခင္ေလးစားရသူ၏ ေနာက္ဆံုးခရီးသို႔ လိုက္ပါပို႔ေဆာင္ႏိုင္ျခင္းမရွိ၍ အေ၀းကေန ရႏိုင္သမွ် သူ႕လက္ရာပံုမ်ားျဖင့္ ဂါရ၀ျပဳလိုက္ရေၾကာင္းပါ။
၂၀၁၇ ခု၊ ေမလ (၅)ရက္ေန႔။