ေမာင္ရင္ငေတ ● ေက်ာက္ဖရား ေသာင္ရင္းမွသည္ မယ့္ေခါင္ဆီသို႔ - အပုိင္း (၈)
(မယ့္ဆိုင္-ေျမာက္ဖ်ားစြန္းကၿမိဳ႕)
(မုိးမခ) ေမ ၂၁၊ ၂၀၁၇
(မယ့္ဆိုင္-ေျမာက္ဖ်ားစြန္းကၿမိဳ႕)
(မုိးမခ) ေမ ၂၁၊ ၂၀၁၇
ဒိြဳင္မယ့္ဆေလာင္ ေတာင္တန္းနယ္ေျမမွ မယ့္ခ်န္လမ္းဆံုသို႔ (ဓါတ္ပံု မရငတ)
ဘိန္းဘုရင္ေဟာင္းႀကီး ထီးနန္းစိုက္ခဲ့ရာ Doi Mae Salong ေတာင္တန္းနယ္ေျမကို ေက်ာခိုင္းထား ၿပီးေနာက္ ဖန္း-မယ့္ ဆေလာင္-မယ့္ဆိုင္-ခ်င္းဆန္-ခ်င္းရိုင္ (၁၀၈၉) (၁၁၃၀) (၁၀၁၆) တို႔နဲ႔ အမွတ္ (၁) လမ္းေတြဆံုရာ မယ့္ခ်န္လမ္းဆံုကေန Thanon Phahonyothin ထႏံု ဖဟြန္ယိုသင္ ေခၚၾကတဲ့ အမွတ္ (၁) လမ္းမႀကီးအတိုင္း ေျမာက္ဘက္သို႔ ေမာင္ရင္ငေတတို႔ ခရီးဆက္ရပါမယ္။
မယ့္ဆိုင္ သို႔မဟုတ္ ထိုင္းေျမာက္ဖ်ားစြန္းက ၿမိဳ႕ဆီသို႔ ...
Phahonyothin ဖဟြန္ယိုသင္ အမွတ္ (၁) လမ္းမႀကီးကေန မယ့္ဆိုင္ကို ဟိုအရင္ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္လြန္ ႏွစ္မ်ားကတည္းက ေရာက္ဖူးခဲ့ေပမယ့္ အခုေခတ္လို မွတ္တမ္းတင္ဖို႔ ေထာက္ကူပစၥည္း မလြယ္ကူမရွိ မတတ္ႏိုင္တာေၾကာင့္ အခုတေခါက္နဲ႔ ဟိုအရင္ ေတြ႔ၾကံဳဖူးတာေတြကို ေပါင္းစပ္ေရးသားလိုက္ ရပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးေရာက္ခဲ့တဲ့ ၂၀၁၄ တုန္းကလည္း ေရးမယ္ေရးမယ္နဲ႔ မေရးျဖစ္ခဲ့လို႔ပါ။ ဒီ အခု တေခါက္ေတာ့ ေရးျဖစ္ေအာင္ ေရးလိုက္ပါၿပီ။
ေမာင္ရင္ငေတတို႔ ေရႊျပည္သားမ်ားအတြက္ ဟိုးအရင္ကထဲက တာခ်ီလိတ္တဘက္ကမ္း မယ့္ဆိုင္ ဆိုတာ သိပ္မစိမ္းတဲ့ နယ္စပ္ၿမိဳ႕ပါ။ အေနာက္ဘက္ျခမ္းမွာ တမူး၊ ေတာင္ဘက္စြန္းမွာ ေကာ့ေသာင္ ရေနာင္း၊ ေျမာက္ဘက္ဆိုရင္ေတာ့ မူဆယ္ ေရႊလီ၊ အေရွ႕ဘက္ျခမ္းမွာေတာ့ ေတာင္ပိုင္းက ျမဝတီ မယ့္ေဆာက္၊ ေျမာက္ပိုင္းမွာ တာခ်ီလိတ္ မယ့္ဆိုင္ ဆိုၿပီး ပထဝီ ဝင္သာ မေက်တတ္ၾကေပမယ့္ တြဲလွ်က္ေတာ့ သိေနတတ္ၾကပါတဲ့ လူသိမ်ား ထင္ရွားတဲ့ ၿမိဳ႕အမည္နာမေတြပါ။
၁၉၈၀ ခုႏွစ္ ကာလမ်ားဆီက ေမာင္ရင္ငေတ ဆယ္တန္းနဲ႔ ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားဘဝအစ အခ်ိန္ ေတြက တာခ်ီလိတ္ က်ိဳင္းတံု ေတာင္ႀကီး ကေလာ ရွမ္းနယ္ေျမေတြက ေက်ာင္းသားတခ်ိဳ႕နဲ႔ ေတြ႔ခဲ့ ဖူးတြဲခဲ့ဖူးပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ဆို ရင္းရင္းႏွီးႏွီး ေသာက္ေသာက္စားစား ေပါင္းခဲ့ဖူးတာပါ။ သူတို႔တေတြရဲ႕ ဝတ္စားဆင္ယင္ပံုနဲ႔ အထက္ အညာ မန္းၿမိဳ႕ေတာ္သားေတြရဲ႕ ဝတ္စားဆင္ယင္ပံုက မတူကြဲျပားလွ သလို ရန္ကုန္သူရန္ကုန္သားေတြရဲ႕ စတိုင္လ္နဲ႔လည္း လံုးဝမတူပဘူး။ ေျမာက္ပိုင္း လာရိႈးနယ္သား ေတြရဲ႕ စတိုင္လ္နဲ႔ တာခ်ီလိတ္ပစၥည္း သံုးစြဲခြင့္ ရသူမ်ားရဲ႕ စတိုင္လ္ေတြကလည္း ေတာ္ေတာ္ေလး ျခားနားတယ္ဆိုတာ သတိျပဳမိခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီခ်ိန္က ျမန္မာ့နည္းျမန္မာ့ဟန္ မဆလ ေခတ္ႀကီးေပ့ါ။
အဲဒီေခတ္မွာ လူျဖစ္လာၾကတဲ့ ေမာင္ရင္ငေတတို႔တြက္ ႏိုင္ငံတကာ ဖက္ရွင္ပစၥည္းေတြက ေမွာင္ခို ေစ်းကြက္ကေနသာ ဝင္ေရာက္လာတာပါ။ အေကာင္းစားေခတ္မီေမွာင္ခိုပစၥည္းေတြက တာခ်ီလိတ္ ျမဝတီကသာ အဝင္မ်ားတယ္ေျပာရင္ရပါ တယ္။ တမူးတို႔မူဆယ္တို႔ကေန ဝင္လာတတ္တာ အိမ္သံုး ပစၥည္းေတြသာ မ်ားပါတယ္။ ေမာင္ရင္ငေတတို႔လို ေခတ္ေပၚ ခ်ာတိတ္ေတြ စိတ္ဝင္စားပါတဲ့ ပစၥည္း တခ်ိဳ႕ေတာ့ တမူးလမ္းက ဝင္လာတတ္တာ ရွိပါတယ္။ မွတ္မိၾကသူေတြ ရွိမွာပါ။
Daen Lao Range (Loi La) လိြဳင္လေတာင္တန္းမ်ားၾကားက တာခ်ီလိတ္ (ဓါတ္ပံု မရငတ)
အဲဒီလို အခ်ိန္မွာထဲက က်ိဳင္းတံု တာခ်ီလိတ္ မယ့္ဆိုင္ကို စိတ္ဝင္စားမိၿပီး ေရာက္ဖူးဖို႔ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ က်ိဳင္းတံုေက်ာ္ၿပီးသြားဖို႔က ခက္ခဲလွတာမို႔ အႀကိမ္ႀကိမ္ စီစဥ္ခဲ့ေပမယ့္ မျဖစ္ခဲ့ရပါဘူး။ ေနာက္ပိုင္းေတာ့ ရန္ကုန္ေရာက္၊ ရွမ္းေတာင္တန္းက သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔လည္း အဆက္ျပတ္ ခဲ့ၿပီး ရွမ္းကိုေက်ာ္လို႔ စယမ္ေျမ ထိုင္းေျမကို ေရာက္ခဲ့ရပါတယ္။ ထိုင္းေျမ ေရာက္ခဲ့ ျပန္ေတာ့လည္း အေၾကာင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ဘီေကေကတခြင္သာ က်င္လည္ခဲ့ရတာမ်ားၿပီး ဒီလို ထိုင္းေျမာက္ပိုင္း ေတာင္တန္းေဒသေတြကို အေၾကာင္းတိုက္ဆိုင္မွသာ ခဏတျဖဳတ္ ေရာက္ခဲ့တာမ်ိဳးသာ ရွိပါတယ္။
ဒီကေန႔မွာေတာ့ အသက္ေတြလည္း ႀကီးလာသလို ထိုင္း ေရာက္တယ္ဆိုရင္ ဘီေကေကက ေပ်ာ္စ ရာေနရာေတြထက္ ေအးေဆးသက္သာ စိတ္ၾကည္ရႊင္ေစတဲ့ ေနရာေတြကိုသာ သြားခ်င္စိတ္က ပိုမိုလာတာေၾကာင့္ ဒီလို ထိုင္းေျမာက္ပိုင္းေျမက ေတာင္တန္းေတြရွိရာသို႔ ေရာက္ ေရာက္လာရျခင္းပါ။ တခါဖူးမွ် မေရာက္ခဲ့ဖူးေသးတဲ့ ျမဝတီေတြ တာခ်ီလိတ္ေတြရဲ႕ကိုယ္စား ေရာက္ခဲ့တယ္ဆိုရင္လည္း မမွားပဘူး။ တကယ္ေတာ့ သြားရလြယ္ကူလွသလို ေစ်းႏႈန္းကလည္း ဟိုဘက္ေမာင္ရင္ငေတတို႔ရဲ႕ ဘက္ကမ္းထက္ သက္သာလွသမို႔ ထိုင္းေျမ နင္းလိုက္တာနဲ႔ သြားဖို႔က ခ်ဥ္ျခင္းတပ္ေနသလိုသာပါ။
Mae Chan မယ့္ခ်န္လမ္းဆံုသို႔အဝင္ (ဓါတ္ပံု မရငတ)
အဲဒီလို လမ္းေဘးက ပံုရိပ္ေတြကိုၾကည့္ရင္း ေတြးရင္း ေငးေမာလာရာက မယ့္ခ်န္လမ္းဆံုသို႔ ေရာက္လာပါၿပီ၊ ဒီလမ္းဆံုက ဘန္ေကာက္ Anusawari (Victory Monument) အႏုဆဝါရီေက်ာက္တိုင္ကေန စတင္လာတဲ့ Thanon Phahonyothin ထႏံုဖဟိုယိုသင္ လမ္းမႀကီး (သို႔မဟုတ္) Route National RN1 အမွတ္ (တစ္) လမ္းမႀကီး (သို႔မဟုတ္) အာရွဟိုင္းေဝး အမွတ္ (ႏွစ္) လမ္းမႀကီး AH2 နဲ႔ ဆံုေတြတဲ့ ေနရာပါ။ ေရႊႀတိဂံက စုန္ဆင္းလာတဲ့ အမွတ္ (၁၀၁၆) နဲ႔လည္း ဒီမယ့္ခ်န္မွာ ဆံုေတြ႔တာမို႔ အေတာ္စည္ကားတဲ့ေနရာပါလို႔ ေျပာရမွာပါ။ မယ္ေဟာင္ေဆာင္ ခ်င္းမိုင္ ခ်င္းရိုင္ မယ့္ဆိုင္ ေရႊႀတိဂံ လမ္းေတြဆံုရာမို႔ တစတစ ပို၍စည္းကားလာတာပါ။ ဒီလို လမ္းဆံုရာမွာ ခြန္ထိုင္းတို႔ရဲ႕ ထံုးစံအတိုင္း လမ္းေဘးမွာ အမ်ားဆံုး ေတြ႔ရမွာက စားေသာက္ဖြယ္ရာ ဆိုင္ေလးေတြပါ။ လမ္းၾကားေတြထဲက မိသားစုဆိုင္ကယ္ေလးေတြလည္း ရႊတ္ကနဲ ထြက္ လာတတ္တဲ့ ေနရာေပါ့၊ ေရွ႕ဆက္ရမယ့္ခရီးရွည္ေၾကာင့္ ဒီလမ္းဆံုမွာ မရပ္နားျဖစ္ပါဘဲ မယ့္ဆိုင္သို႔ ေစာေစာေရာက္ေအာင္ ေရွ႕သို႔ ဆက္လက္ ခ်ီတက္လာခဲ့ ၾကပါတယ္။
ဆယ္မိနစ္မွ် ေမာင္းလာတာနဲ႔ ၿမိဳ႕ျပင္ဘက္ ေရာက္ရွိလာပါၿပီ၊ လယ္ကြင္းတခ်ိဳ႕ ေတြ႔လိုက္ရေပမယ့္ မူလနဂိုရြာေတြက ကားလမ္းမနဲ႔ ေလးငါးကီလိုမီတာကေန လမ္းမႀကီးေဘး ေရာက္လာတာေၾကာင့္ အိမ္ဆက္ေတြကေတာ့ ျပတ္လွတယ္ရယ္လို႔ သိပ္မရွိပါဘူး။
Thanon Phahonyothin ထႏံုဖဟိုယိုသင္ ၉၇၃ ကီလိုမီတာ (ဓါတ္ပံု မရငတ)
အဲဒီ ကားလမ္းေတြ ေဖာက္ခဲ့တုန္းက ရြာျပင္ကေနေရွာင္လို႔ ေဖာက္ခဲ့ေပမယ့္ ရြာသားေတြကလည္း ရြာနားက လယ္ကြင္းမွာ ဓါးမခ်ထားခဲ့ၿပီး ၿမိဳ႕လမ္းေပၚတက္ ၿမိဳ႕သားလုပ္လာၾကတယ္ ထင္ပါတယ္။ လယ္ယာစိုက္ပ်ိဳးေရးဆိုတာကလည္း အေျပာက သာ လြယ္တာပါ။ ပါရီ ၿမိဳ႕ေတာ္ ကုန္တိုက္ေပၚက ေစ်းမွာ တကီလို ယူရို ႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္မွ် ေစ်းေပါက္တဲ့ ငရုတ္သီးစိမ္းက တကယ္စိုက္ပိ်ဳးၾကတဲ့ ဒီလိုေနရာမွာ လက္တဆုပ္စာကို ငါးဘတ္ မေပးရေလေတာ့ မိုးထဲေလထဲ ဘယ္သူက ပင္ပန္းခံ စိုက္ပ်ိဳးခ်င္ၾကေတာ့မွာလဲ၊ သားသမီးေတြ ၿမိဳ႕ေက်ာင္းပို႔ မိဘေတြကေတာ့ ကားလမ္းေပၚသို႔တက္ အေျခခ် အေရာင္း အဝယ္လုပ္ သက္သာရာကို ေရြးခ်ယ္လာၾကပံုပါ။ အဲဒါေၾကာင့္ ဒီလို အျမန္လမ္းမႀကီးမ်ား ေဘးႏွစ္ဘက္မွာ လူေနအိမ္ေျခ မ်ားနဲ႔ စည္ကားလာခဲ့တာ ခုေတာ့ ရြာတန္းရွည္ႀကီးမ်ား ပမာပါ။
ဒီ မယ့္ခ်န္လမ္းဆံုကေန Mae Sai Border Check Point မယ့္ဆိုင္ေဘာ္ဒါခ်က္ပြိဳင့္အထိ ၃၀ ကီလို မီတာနီးပါးသာေဝးတာပါ။ လမ္းတဝက္ေလာက္ကေတာ့ သိပ္ၿပီးထူးျခားတာ မရွိပဘူး။ ေတာင္ၾကား လြင္ျပင္မွာေတာ့ လယ္ကြင္းေတြကို ဆက္တိုက္ဆို သလို ျမင္လာရပါတယ္။
ကားလမ္းမရဲ႕ ဘယ္ဘက္နေဘး သိပ္မေဝးလွတဲ့ ျမင္ကြင္းထဲမွာေတာ့ ေတာင္စဥ္ေတာင္တန္းတခု ကို ေတြ႔ျမင္ရပါတယ္။ ခြန္ထိုင္းတို႔ရဲ႕ ဟိုးေရွးေရွး ဒ႑ာရီ ပံုျပင္ထဲက လြမ္းေမာစရာ "Mountain of Sleeping Lady" ေခၚ Doi Nang Non (ดอยนางนอน) Doi Tung ေတာင္တန္းေတြကို လွမ္း၍ျမင္ ေတြ႔ရျခင္းသာ ျဖစ္မွာပါ။ ေျမပံုအရေတာ့ အဲဒီေတာင္ေတြပါ။ ဒီေတာင္ေတြကို ေက်ာ္ျဖတ္သြားလိုက္ရင္ေတာ့ ရွမ္းရိုးမရဲ႕ အေရွ႕ဖ်ားေဒသက လိြဳင္လေတာင္တန္းမ်ားေပ့ါေလ၊ ေတာေတြ ေတာင္ေတြရဲ႕ ပါးစပ္သမိုင္းေတြက ညအိပ္ယာဝင္ ပံုျပင္ေတြအျဖစ္ နားေထာင္လို႔ေတာ့ ေကာင္းလွေပမယ့္ အျပင္ တကယ့္ လက္ေတြ႔ ဘဝေတြနဲ႔ကေတာ့ အလွမ္း ေဝးကြာ လြန္းလွပါတယ္။
BON VOYAGE အျပန္ခရီး ေျဖာင့္ျဖဴးပါေစ (ဓါတ္ပံု မရငတ)
လမ္းလယ္ေခါင္မွာ ႀကီးမားလွတဲ့ ႀကိဳဆိုပါ၏ ဆိုင္းဘုတ္ျပာႀကီးေတြကို ခ်ိတ္ဆြဲထားတာေတြ႔လို႔ မိမိရရ မွတ္တမ္းရိုက္ကူး လာခဲ့ရပါေသးတယ္။ ထိုင္းစာနဲ႔ ေရးထားကေတာ့ ႏႈတ္ခြန္းဆက္သလိုက္ပါ၏ေလလား ႀကိဳဆိုပါ၏ေလလား ေသခ်ာနား မလည္ေပမယ့္ ျပင္သစ္လိုနဲ႔ ဗမာလို ထင္ထင္ရွားရွားႀကီး ေရးထားတာကေတာ့ BON VOYAGE * ** **** အျပန္ခရီး ေျဖာင့္ျဖဴးပါေစ * ** * ပါတဲ့ ခင္ဗ်ာ။
ေမာင္ရင္ငေတ နားလည္ပါတဲ့ BON VOYAGE ဆိုတာက လမ္းခရီးေျဖာင့္ျဖဴးပါေစ သာယာပါေစလို႔ အႏၱရာယ္ကင္း ဆုမြန္ေကာင္း ေတာင္းေပးလိုက္ျခင္းသာပါ။ အျပန္ခရီးမွအသြားခရီးမွရယ္လို႔ သီးသီး သန္႔သန္႔ ခြဲျခားေတာင္းတယ္ မထင္ မိပါဘူး။ အခုကေတာ့ ....
အျပန္ခရီး ေျဖာင့္ျဖဴးပါေစတဲ့လား ... မယ့္ဆိုင္ေရ၊ က်ဳပ္တို႔ ခရီးက အျပန္လည္း မဟုတ္ပဘူး။ ခင္ဗ်ားဆီကို ဦးတိုက္လာေနဆဲ ခရီးပါဗ်ာ၊ အျပန္ မဟုတ္သလို အသြားလည္း ေျပာမရပဘူး။ တျခားတစိမ္းေတြအတြက္သာ ဆိုရင္ေတာ့ ဟုတ္တုတ္ တုတ္ေပါ့ဗ်ာ၊ က်ဳပ္တို႔အတြက္ေတာ့ အလာ အလည္ခရီးလို႔သာ ေျပာပါရေစေတာ့၊ ျပင္သစ္လို Bon Voyage ကေတာ့ သြားမယ့္သူတေယာက္ကို ေခတၱခြဲခြာ ႏႈတ္ဆက္စကားဆိုတာ ျဖစ္ႏိုင္သလို သြားေရးလာေရး အဆင္ေျပပါေစ ေကာင္းေသာ ခရီးျဖစ္ပါေစ ခရီးလမ္းပန္း ေျဖာင့္ျဖဴးပါေစလို႔သာ ယူဆပါရေစဗ်ာ၊ အျပန္တခုတည္းအတြက္ ကြက္ကြက္ေလးေတာ့ ဆု မေတာင္းမေပး ေစခ်င္ပါဘူး မယ့္ဆိုင္ေရ .... သူမ်ားေတြအတြက္သာ ျဖစ္ပါေစဗ်ာ၊ ေမာင္ရင္ငေတဆိုတဲ့ ေကာင္အတြက္ မလိုအပ္လွပဘူး။ ျပန္ေတာ္မူခ်င္ၾကသူမ်ားအတြက္ ဆုမြန္ေကာင္းေတာ့ ဒီေနရာမွ ေတာင္းလို႔ေပးလိုက္ပါတယ္။ ျမန္ျမန္ ဆန္ဆန္ ျပည့္ဝၾကပါေစ။
အဲဒီ ဆိုင္းဘုတ္ျပာကို ဖ်တ္ကနဲေတြ႔ ဖ်တ္ကနဲဖတ္ ဖ်တ္ကနဲမွတ္တမ္းတင္ခဲ့ရင္း ေမာင္ရင္ငေတရဲ႕ ႏႈတ္က ျမည္မလာတဲ့ ရင္ထဲမွာ တေယာက္တည္း ေျပာေနတဲ့ အသံမဲ့ စကားေတြသာပါ။
မယ့္ဆိုင္-ေျမာက္ဖ်ားစြန္းကၿမိဳ႕သို႔ (ဓါတ္ပံု မရငတ)
မယ့္ဆိုင္-ေျမာက္ဖ်ားစြန္းကၿမိဳ႕ ေျမာက္ဖ်ားစြန္းက ဒီၿမိဳ႕ေလးသို႔ ေရာက္လာခဲ့ျပန္ၿပီ ဒီတႀကိမ္၊ ေျမာက္ဖ်ားစြန္းဆိုလို႔ ေရႊျပည္ႀကီးက ဟိုး .... ေျမာက္ဖ်ားစြန္း ကခ်င္ျပည္နယ္က ဆြမ္ပရာဘြမ္တို႔ ပူတာအိုတို႔နဲ႔ ယွဥ္ရင္ေတာ့ အေဝးႀကီး လိုပါ ေသးတယ္။ ထိုင္း ရႊျပည္ရဲ႕ ေျမာက္ဖ်ားစြန္း မယ့္ဆိုင္ဆိုတဲ့ ၿမိဳ႕ေလးဟာ ေမာင္ရင္ငေတတို႔ရဲ႕ ရွမ္းျပည္က တာခ်ီလိတ္နဲ႔မွ ဟိုဘက္ကမ္း ဒီဘက္ကမ္းပါ။ တာခ်ီလိတ္ဆိုတာက က်ိဳင္းတံုကေနသြားမွ ေရာက္တယ္ဆိုတာ ေမာင္ရင္ငေတတို႔ ခပ္ငယ္ ငယ္ ပထဝီဝင္သင္ရိုးထဲက အလြတ္က်က္ သင္ခန္းစာတခုအရ ဒီကေန႔ထိ မွတ္မိေနပါတယ္။
တခ်ိန္တခါကေတာ့ ဒီအရပ္ ဒီေဒသဟာ ေမာင္ရင္ငေတတို႔ ႀကီးျပင္းခဲ့ရပါတဲ့ မိုးေခါင္ေရရွား အညာအရပ္ကဆိုရင္ေတာ့ အလြန္တရာ ေဝးေခါင္လွတဲ့ နယ္စြန္နယ္ဖ်ား ငွက္ဖ်ား ဘိန္းကေဇာ္ဘာညာနဲ႔ လက္နက္ကိုင္ေတြ ႀကီးစိုးခဲ့ရာဆိုၿပီး ေၾကးမံု လုပ္သား ျမန္မာ့အလင္းတို႔ သတင္းေတြမွာ ပါဝင္ခဲ့တဲ့ ေနရာေဒသေတြေပါ့။ ေမာင္ရင္ငေတတို႔ မဖတ္ေပမယ့္ ၾကားေနရတဲ့ သတင္းေတြထဲမွာေပါ့ဗ်ာ။
အဲဒီလို လွိမ့္လံုးညာလံုးေတြနဲ႔ လက္နက္ကိုင္ ေမွာင္ခိုေသာင္းက်န္းသူေတြ မွီတင္းေနထိုင္ခဲ့ၾကပါတဲ့ အမည္းေရာင္ အညိဳေရာင္နယ္ေျမက ဒီကေန႔မွာေတာ့ ေရႊအိုေရာင္ ေတာက္ပေနတဲ့ နယ္ေျမအျဖစ္ လူသိမ်ားေနပါၿပီ၊ ဘယ္သူေတြက ဘယ္လို အလုပ္လုပ္ခဲ့တယ္ဆိုတာ အခ်ိန္သမိုင္းက သက္ေသျပေနပါၿပီ၊ ျပည္သူအတြက္ ျပည္သားအတြက္ ဘာညာအေျပာ ေတြသာ ႀကီးမေနၾကပါနဲ႔ေတာ့ ခင္ဗ်ား။
ကားလမ္းက လမ္းလယ္ကၽြန္းမွာစိုက္ထားတဲ့ပန္းခင္းေတြ ဓါတ္မီးတိုင္ျမင့္ျမင့္ေတြနဲ႔ ေလးလမ္းသြား လမ္းမႀကီးေတြ ျဖစ္သြားပါၿပီ၊ ရြာတန္းရွည္ႀကီးပမာ ဆိုခဲ့ေလသည့္အတိုင္း ၿမိဳ႕ျပအရိပ္အေငြ႔ေတြက ကားလမ္းနေဘးမွာ ေတာက္ေလွ်ာက္ ေပ်ာက္မသြားပဘူး။ လမ္းခလယ္မွာ လမ္းမီးတိုင္ေတြနဲ႔အတူ မယ့္ဆိုင္ၿမိဳ႕ဝင္ သေကၤတ ဓါတ္မီးတိုင္ထိပ္က အရုပ္ဝါဝါ ေတြကိုလည္း ေတြ႔ျမင္လာေနပါၿပီ။
နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္ ဂိတ္ဝျပာသို႔ (ဓါတ္ပံု မရငတ)
အဲလိုနဲ႔ မိုင္တိုင္အမွတ္ (ကီလိုမီတာ) ၉၉၅ ႏွစ္ႏိုင္ငံကူး နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္ဂိတ္ဝျပာျပာ အေဆာက္ အဦးေရွ႕ကို အေတာ္ႀကီး နီးသထက္နီးလို႔လာပါၿပီ၊ ထႏံုဖဟိုယိုသင္လမ္းမႀကီးနဲ႔ ဦးတိုက္ေတြ႔ဆံုတဲ့ နယ္စပ္ဂိတ္ အျပာေရာင္ႀကီးနားမွာေတာ့ လူေတြဆိုင္ေတြ ကားေတြဆိုင္ကယ္ေတြနဲ႔ ေနရာလပ္မရွိပါဘူး။ လူတိုင္းနီးပါးကေတာ့ ဘယ္သူ႔ဘယ္သူမွ ဂရုမစိုက္ႏိုင္ ေလာက္ေအာင္ အလုပ္ရႈပ္ေနဟန္ကို ေတြ႔ျမင္ေနရပါတယ္။ မယ့္ေဆာက္ဂိတ္ေရွ႕ေရာက္လူေတြက ဒီေနရာထက္ ပိုတည္ ၿငိမ္ ပိုေအးေဆး ရွိၾကတဲ့ဟန္ ပိုေပါက္ၾကပါတယ္။
ဒီ Mae Sai Border CheckPoint ဂိတ္မွာ ဝင္သူထြက္သူေတြ မယ့္ေဆာက္ထက္ ပိုမိုမ်ားျပားတယ္ ထင္ရပါတယ္။ မယ့္ေဆာက္ ခ်က္ပိြဳင့္နဲ႔ မယ့္ေဆာက္ၿမိဳ႕ မယ္ေဆာက္ေစ်းက အနည္းငယ္လွမ္းတာ ေၾကာင့္မို႔လို႔ ထင္ပါရဲ႕ မယ့္ဆိုင္ခ်က္ပိြဳင့္ ေရွ႕မွာေလာက္ မရႈပ္လွပဘူး။ ဒီမွာကေတာ့ တံတားကူးသူ ေစ်းလာဝယ္သူ ခ်က္ပိြဳင့္ေရွ႕ အမွတ္တရ မွတ္တမ္းတင္သူေတြနဲ႔ စည္ကားလွပါတယ္။
တံတားထိပ္ ဒီဘက္ ထိုင္းဘက္ဂိတ္ႀကီးေအာက္ကေန ဟိုတဘက္ကမ္းက အျပာေရာင္ေအာက္ခံနဲ႔ ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဆိုတဲ့ စာလံုးေတြကိုေတာင္ လွမ္းျမင္လိုက္မိလို႔ လူၾကားသူ ၾကားထဲ အမိအရ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ရပါေသးတယ္။
မယ့္ဆိုင္ေခ်ာင္းေပၚက ႏိုင္ငံကူး တံတားႀကီး (ဓါတ္ပံု မရငတ)
မယ့္ဆိုင္နဲ႔ တာခ်ီလိတ္ကေတာ့ ေပႏွစ္ဆယ္ခန္႔ေလာက္သာက်ယ္မယ့္ ေခ်ာင္းေသးေသးေလးသာ ျခားထားတာမို႔ ဟိုဘက္ ကမ္းက ေစ်းဆိုင္ကို ဒီဘက္ကမ္းကေန လွမ္းဝယ္ရင္ေတာင္မွ ရေလာက္ႏိုင္မယ္လို႔ ထင္မိပါရဲ႕၊ လွမ္းေအာ္ ေခၚလို႔ၾကား ေလာက္တဲ့ ေခ်ာင္းကေလးသာမို႔ ကူးလာလိုသူေတြအဖို႔ ကေတာ့ အလြယ္တကူသာပါ။ အဲသလို ဂဲတပစ္သာ ျခားပါတဲ့ မယ့္ဆိုင္နဲ႔ တာခ်ီလိတ္ဟာ ႏွစ္ကိုယ္ တစိတ္ၿမိဳ႕လို႔ ေျပာရင္ မမွားႏိုင္ပဘူး။ ေခ်ာင္းအေနာက္ဘက္ကမ္းသားနဲ႔ အေရွ႕ဘက္ က ကမ္းသား တခါတေလ အခန္႔မသင့္ အခ်င္းပြားၾကတာေတာ့ ထည့္မေျပာနဲ႔ေပ့ါေနာ္၊ ဒီဘက္ဟိုဘက္ကမ္းသား အခ်င္း ခ်င္း အျငင္းပြားေနၾကလို႔လည္း ဒါ ငါ့ပိုက္နက္ အဲဒါက မင္းရဲ႕ပိုင္နက္ဆိုၿပီး အုပ္စိုးလိုသူေတြ အလိုက် ႏွစ္ျခမ္း ႏွစ္ပိုင္း ကြဲခဲ့ရတဲ့ ေဒသေတြ ကမာၻအႏွံ႔ လက္ညိႇဳးထိုးမလြဲ ရွိေနမွာပါ။
Mae Sai သို႔မဟုတ္ Maenam Sai ေခၚ Sai River (แม่สาย-แม่น้ำสาย) မယ္ဆိုင္ျမစ္က ရွမ္းျပည္ ေတာင္တန္းေတြမွာ ျမစ္ဖ်ားခံခဲ့ၿပီး တာခ်ီလိတ္နဲ႔ မယ့္ဆိုင္ၿမိဳ႕နယ္ကို ပိုင္းျခားထားတဲ့ သဘာဝ နယ္ ျခား ျမစ္တစင္းပါ။ ထိုင္း လာအိုနဲ႔ သံုးႏိုင္ငံ ဆံုခ်က္ ေရႊႀတိဂံအနီး ေရာက္လာေတာ့ Ruak River လို႔ ေခၚဆိုၾကၿပီး မယ့္ေခါင္ျမစ္ႀကီးနဲ႔ ေပါင္းစပ္စီးဆင္းသြားတာပါ။ အဲဒီ မယ္ဆိုင္ျမစ္ေခၚ Ruak River နဲ႔ မယ့္ေခါင္ျမစ္ ဆံုေတြ႔ရာကို ေရႊႀတိဂံရယ္လို႔ သတ္မွတ္ ေခၚေဝၚၾကတာပါ။ မယ့္ဆိုင္ၿမိဳ႕နဲ႔ ေရႊႀတိဂံက ကီလိုမီတာ သံုးဆယ္နီးပါး ေဝးပါတယ္။ မယ့္ဆိုင္ေခ်ာင္းရိုးတေလွ်ာက္ ေကြ႔ေကြ႔ေကာက္ေကာက္နဲ႔ မယ့္ေခါင္ ျမစ္ႀကီးနဲ႔ ဆံုေတြရာ ႀတိဂံေရႊေျမထိ စုန္ဆင္းသြားခြင့္ရဖို႔ကေတာ့ ေမာင္ရင္ငေတ့ရဲ႕ မဟာ့ မဟာ စိတ္ကူးယဥ္မႈႀကီး တခုေပ့ါ ခင္ဗ်ား။
တြယ္ေဝါင္းေစတီေတာ္သို႔ (ရႈခင္းၾကည့္ရႈရန္) (ဓါတ္ပံု မရငတ)
နယ္စပ္ဂိတ္ဝမွာခဏဆင္း မွတ္တမ္းတင္ပံုရိုက္ ဟိုေငးဒီေငးတခ်က္ႏွစ္ခ်က္ေငး ကားေပၚျပန္တက္ ၾကၿပီး Wat Phra That Doi Wao တြယ္ေဝါင္းေစတီေတာ္ (ရႈခင္းၾကည့္ရႈရန္) လမ္းညႊန္ဆိုင္းဘုတ္ အတိုင္း ဆက္သြားပါတယ္။ လမ္းညႊန္အတိုင္း လူေတြဆိုင္ေတြနဲ႔ ရႈပ္ယွက္ခတ္ေနတဲ့ေစ်းတန္းၾကား ကားေမာင္းဝင္လာၿပီး ေတာင္ေပၚသို႔ တက္လာခဲ့ၾကပါတယ္။ ဘုရား ေစ်းလား ဘာေစ်းလဲေတာ့ မသိပါဘူး။ အမ်ားစုကေတာ့ ထိုင္းျဖစ္ တိုလီမိုလီပစၥည္းေတြပါ။ ေရႊျပည္ေတာ္ျဖစ္ စားေသာက္ ကုန္တခ်ိဳ႕ကိုလည္း ေရာင္းခ်ေနၾကတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ေနာင္တခါလာျဖစ္ခဲ့ရင္ေတာ့ မယ့္ဆိုင္ေခ်ာင္းေဘးမွာ ညအိပ္ အဲေစ်းတန္းကို မနက္ေစာေစာထေလွ်ာက္ ဝဲတဲတဲ ေလသံေတြကိုနားေထာင္ ရွမ္းစာစစ္စစ္ တို႔ဟူးေပ်ာ့တို႔ တို႔ဟူးေႏြးတို႔ကို မွာစားဦးမွလို႔ စိတ္ကူး ေပါက္လာပါတယ္။
မယ့္ဆိုင္မွသည္ တာခ်ီလိတ္ (ဓါတ္ပံု မရငတ)
Doi Wao တြယ္ေဝါင္း ေတာင္ေပၚသို႔ ေရာက္ရွိလာခဲ့ပါၿပီ၊ လမ္းညႊန္ခ်က္အတိုင္း (ရႈခင္းၾကည့္ရႈရန္) ဆိုတာက မွန္လွပါေပ တယ္။ မယ့္ဆိုင္ေရာက္တိုင္း အဲဒီ ေစတီတည္ရွိရာ ေတာင္ေပၚကေန ရွမ္းရိုးမ အေရွ႕ဖ်ားစြန္းက ေတာင္စဥ္ေတာင္တန္းေတြကို ၾကည့္ရတဲ့အရသာက ဘာနဲ႔မွ မတူႏိုင္ပဘူး။ လွပ လွပါတဲ့ ေတာေတာင္ရႈခင္းစိမ္းေတြနဲ႔အတူ လြမ္းတတ္သူေတြအတြက္ အလြမ္းေတြပိုလို႔ သိပ္သည္းလာေစတဲ့ ျမင္ကြင္းပံုစံေတြပါ။ ဒီအနီးတဝိုက္က ေတာင္တန္းေတြဟာ မနက္ခင္းဆိုရင္ ျမဴခိုးေတြနဲ႔ မႈန္မိႈင္းေနတယ္လို႔ နာမည္ႀကီးပါတယ္။ ျမဴခိုးေတြ မႈန္ခ်င္မႈန္ေနပါေလ့ေစ၊ စစ္ခိိုးေတြသာ မမႈန္ပါေစ နဲ႔လို႔ ဆုေတာင္းၾကသူေတြေတာ့မ်ားမွာ ေသခ်ာပါတယ္။
ေနပူက်ဲက်ဲရဲ႕ေအာက္ ေတာင္တန္းေတြၾကားက တၿမိဳ႕တည္းလို႔သာထင္ရပါတဲ့ ႏိုင္ငံႏွစ္ႏိုင္ငံက ၿမိဳ႕ ႏွစ္ၿမိဳ႕လွပပံုကို ဇိမ္ခံၾကည့္ခ်ိန္ေတာ့ သိပ္မရခဲ့ပဘူး။ အဲလို အခ်ိန္မရတဲ့ၾကားထဲက ေမာင္ရင္ငေတ တို႔ကေတာ့ အဲဒါက လဝကဂိတ္ အဲဒါက မယ့္ဆိုင္ေခ်ာင္း အဲဒါက တံတားထိပ္က ဟိုဘက္ကမ္းက ဘာညာဆိုၿပီ လက္ညိဳး ေတြ႔ရာညႊန္လို႔ မစားရဝခမန္း ေျပာေနၾက ေပမယ့္ ဟိုဘက္ကမ္းက ကူးလာၾကသူေတြ ထင္ပါရဲ႕ လူငယ္ခ်ာတိတ္နဲ႔ ခ်ာတိတ္မေလးကေတာ့ နားကေလာ လာဟန္နဲ႔ ခပ္ေဝးေဝး ေျပးထြက္သြားၾကပါတယ္။ ဟိုဘက္ကမ္းကလာသူမ်ားနဲ႔ ဟိုဘက္ကမ္းကိုလာၾကည့္ၾကသူ ခံစားရမႈ ဖီလင္ျခင္း ကေတာ့ မတူႏိုင္ၾကဘူး မဟုတ္ပါလား။
အဲဒီအခ်ိန္ ေမာင္ရင္ငေတ့ အေတြးထဲမွာ ေတြးေနမိတာကေတာ့ အမ်ိဳးစံုပါ ….. . . . . .. …. ……..။
တာခ်ီလိတ္ၿမိဳ႕ဟာ ဟိုအရင္ ဆယ္စုႏွစ္ေတြကထက္ လူဦးေရ သိသိသာသာႀကီး ပိုမိုလာပါတယ္လို႔ ဆိုၾကပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ေတြ အေျပာကေတာ့ က်ိဳင္းတံုထက္ေတာင္မွ ပိုမို စည္ကားလာေနပါတယ္တဲ့။
ဒီကေန႔ တာခ်ီလိတ္ၿမိဳ႕ရဲ႕ လူဦးေရမွာ ထိုင္းလူမ်ိဳး ဘယ္ႏွစ္ရာေလာက္ ရွိႏိုင္မလဲ၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ေရႊျပည္ေတာ္သားေတြရဲ႕ အေရအတြက္ကေရာ မယ့္ဆိုင္ဘက္မွာ ဘယ္ေလာက္ေရာက္ေနပါၿပီလဲ၊ ဆူပါေကြကာတို႔ ေရႊျပည္နန္းတို႔ အစရွိတဲ့ ေၾကာ္ျငာ ဆိုင္းဘုတ္ႀကီးေတြက ယိုင္နဲ႔နဲ႔ မလွမပ ျပဴးတူး ျပဲတဲနဲ႔ တံတားႀကီးထိပ္မွာေနရာယူထားၾကတာကို ျမင္ေတြ႔လိုက္ရပါတဲ့ ကိုေရႊႏိုင္ငံျခားသားေတြက ဘယ္လိုမ်ား ေဝဖန္ၾကပါသလဲ၊ ဒီလိုနယ္စပ္ဂိတ္ ျဖတ္ေက်ာ္သြားလာခြင့္ တရားဝင္ ခြင့္မျပဳခ်ိန္ကနဲ႔ ခြင့္ျပဳၿပီးေနာက္ပိုင္း အျမင္ေကာင္းေအာင္ ဘာေတြမ်ား ျပဳျပင္ထားပါသလဲ၊ သဘာဝက ေပးထားတဲ့ သာယာလွပတဲ့ ေတာေတာင္ေရေျမေတြနဲ႔ ဘယ္လိုမ်ား ဆြဲေဆာင္ထားပါသလဲ.... မ်ားစြာပါ။
Wat Phra That Doi Wao Panoramic Viewpoint over Mae Sai (ဓါတ္ပံု မရငတ)
တြယ္ေဝါင္း ေတာင္ေပၚက ဘုရား အေဆာက္အဦးေတြကေတာ့ ေမာင္ရင္ငေတ့ စိတ္ထဲကအတိုင္း ေျပာရရင္ေတာ့ ပံုမလာလွပဘူး။ ဗမာရွမ္း ပံုစံလည္းမက် တရုတ္နဲ႔လည္းမတူ ထိုင္းပံုစံလည္း လံုးဝ မဟုတ္ ေမာင္ရင္ငေတ ဉာဏ္ရည္မမီွ လို႔လားမသိ ဘာကို ေျပာရမွန္း မသိႏိုင္ေလာက္ေအာင္ပါဘဲ၊ ကင္းၿမီးေကာက္ႀကီးကလည္း ဘယ္လို ရန္သူမ်ိဳးငါးပါးကို ၿဖိဳခြင္းဖို႔ ေစာင့္ေနမွန္း မသိပါဘူး။
ဘယ္လို ျဖစ္ျဖစ္ပါ။ ဒီ မယ့္ဆိုင္-တာခ်ီလိတ္ နယ္စပ္ကေတာ့ ခရီးသြားေတြ အထူးသျဖင့္ လူျဖဴေတြအေရာက္အေပါက္ ဒီထက္မ်ားလာဖို႔သာ ရွိပါတယ္။ ထိုင္းႏိုင္ငံဆိုတာက အေနာက္တိုင္းသား လူျဖဴခရီးသြားေတြ က်င္လည္က်က္စားခဲ့တာ အခုမွ မဟုတ္ပဘူး။ အေတာ္ၾကာခဲ့ၿပီ ေျပာရပါမယ္၊ ၁၉၈၀ ဝန္းက်င္ကာလ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ လူျဖဴခရီးသြားေတြ တလ ကိုးသီတင္းမက ေနထိုင္လည္ပတ္ခဲ့ ၾကရာက ထိုင္းခရီးသြားလုပ္ငန္း ဖြင့္ၿဖိဳးတိုးတက္လာခဲ့တယ္ ေျပာရင္ မမွားပါဘူး။
မယ့္ဆိုင္ေခ်ာင္းကူးေပၚက ဆူပါေကြကာ ျပည္ျမန္မာ (ဓါတ္ပံု မရငတ)
အဲဒီလို ထိုင္းခရီးသြားလုပ္ငန္း ဖြင့္ၿဖိဳးတိုးတက္မႈရဲ႕ေနာက္ တာခ်ီလိတ္အတြက္ ဘာအက်ိဳးအျမတ္ ရႏိုင္မလဲ စဥ္းစားခဲ့ၾက သူေတြ ရွိမွာပါ။ ဒါေပမယ့္ ေရႊျပည္နန္းေတြ ဆူပါေကြကာေတြက လူျဖဴလူမ်ိဳးေတြအတြက္ ရီစရာဟာသ မျဖစ္ခဲ့ရင္ ကံေကာင္းလွပါၿပီ၊ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံ ဝင္ေပါက္ဝမွာ ဆူပါေကြကာ ဂြဒ္တယ္ကြာ ေၾကာ္ျငာႀကီးကေတာ့ သိပ္ျမင့္ေနလို႔လားမသိ ေမာင္ရင္ငေတရဲ႕ ဦးေဏွာက္အဆင့္နဲ႔ ခံစားၾကည့္ဖို႔ရာ လိုက္မမီႏိုင္ပါဘူး။ တကယ့္တကယ္က မယ့္ဆိုင္ တာခ်ီလိတ္နယ္က သဘာဝေရေျမကလြဲလို႔ စိတ္ဝင္စားဘြယ္ သိပ္ရွိ လွတယ္ ေျပာမရပဘူး။ အဲဒီေတာ့ကာ လက္ရွိအေနအထားအရ ထိုင္းေျမဘက္အျခမ္းမွာ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး ေဒသလံုျခံဳေရး ေကာင္းေနၿပီျဖစ္ၾကတဲ့ မယ့္ေဟာင္ေဆာင္-ဖန္း-ပိုင္နယ္ေျမေတြကို ေက်ာ္ၿပီး တာခ်ီလိတ္ေျမဘက္သို႔ အေရာက္လာၾကဖို႔ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔မ်ားဆြယ္ၾကမလဲ လိုလာပါၿပီ၊ ဘုရားသၾကားမလို႔ ေရႊျပည္ႀကီးက ခပ္ေယာင္ေယာင္ဆရာႀကီးမ်ား မေရာက္လာပါေစနဲ႔ ဆုေတာင္း မိရပါေၾကာင္း၊ မူလလက္ေဟာင္း တာခ်ီလိတ္သူ တာခ်ီလိတ္သားေတြ အတြက္ပါ။
ထိုင္းတိုးရစ္ဗီဇာ သက္တမ္းကုန္ရင္ နယ္စပ္ေဘာ္ဒါလာၿပီး အဝင္အထြက္လုပ္ သက္တမ္းတိုးၾကတဲ့ အစဥ္အလာကလည္း ရွိေနေတာ့ လူျဖဴေတြအတြက္ မေရာက္ဖူးတဲ့နယ္ေျမ အစဥ္ေျပတဲ့နယ္ေျမကို လာေလ့ရွိၾကေတာ့ မယ့္ေခါင္ျမစ္ဆံု ေရႊႀတိဂံ ေျမကို လာၾကရင္း မယ့္ဆိုင္ေဘာ္ဒါမွာ အဝင္ အထြက္ ဗီဇာတံုးထုဖို႔က လမ္းေၾကာင္းလာသင့္ေနပါတယ္။ ႀတိဂံေရႊေျမသမိုင္းနဲ႔ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားခဲ့မႈရယ္ မယ့္ေခါင္ျမစ္ရဲ႕ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားမႈေတြရဲ႕ေနာက္မွာ မယ့္ဆိုင္တာခ်ီလိတ္မွ က်ိဳင္းတံုသို႔ သာမက မိုင္းလား မိုင္းျဖတ္ မိုင္းေယာင္းတို႔လို လူေတြ ခရီးသြားေတြ စိတ္ဝင္စားႏိုင္တဲ့ နယ္ေျမေတြ ရွမ္းရိုးမ တနံတလွ်ား အမ်ားႀကီးအမ်ားႀကီး ရွိေနပါတယ္။ မယ့္ေဟာင္ေဆာင္-ဖန္း-ပိုင္ နယ္ေျမေတြေလာက္ မဲျပာပုဆိုး တခါလာ အင္းေလး တခါလာ ပင္းတယတို႔ေလာက္ကို အလြယ္တကူေနာက္ေကာက္က် သြားေစႏိုင္တဲ့ သဘာဝက်က် ေနရာအလွေတြ ရွမ္းရိုးမ ေပၚမွာ အမ်ားႀကီး ရွိေနပါေသးတယ္။
မယ့္ဆိုင္ၿမိဳ႕နဲ႔ တိုးရစ္ဇမ္ (ဓါတ္ပံု မရငတ)
ေဟာ္တယ္ ဇံုႀကီးေတြ ဖိြဳက္စတားႀကီးေတြ သီးသန္႔ လုပ္စရာ မလိုပဘူး။ ေရ မီး လမ္း အင္တာနက္ ေကာင္းရင္ ရပါၿပီ ေတာ္ပါၿပီ၊ ေဒသခံေတြလည္း လုပ္စားကိုင္စားႏိုင္ခြင့္ေပးဖို႔ အေရးႀကီးလွပါတယ္။ ခရီးသြား အင္တာနက္စာမ်က္ႏွာ ေတြေပၚမွာေတာ့ မယ့္ဆိုင္ေရာက္ရင္ ဘယ္သြားမလဲ တာခ်ီလိတ္ ေရာက္ရင္ ဘာလုပ္မလဲ ဘာရွိလဲ၊ မေရာက္ဖူးေသးသူေတြ က ေရာက္ဖူးခဲ့သူေတြကို ေမးျမန္းၾကသံ ေတြက အမ်ားႀကီးပါ။ တာခ်ီလိတ္မွာ တရုတ္လုပ္ အဆင့္နိမ့္ ေမွာင္ခို ကုန္ပစၥည္းေတြ အမ်ားအျပား ရွိတယ္။ သြားေရးလာေရး ခက္တယ္။ လူေတြကေတာ့ သေဘာေကာင္းတယ္။ ဒါေပမယ့္ လိမ္ခ်င္တဲ့ သူေတြ ေပါတယ္။ သဘာဝက လွပၿပီး ပတ္ဝန္းက်င္ကေတာ့ ညစ္ပတ္တယ္။ ဒါမ်ိဳးေတြနဲ႔ေတာ့ မၿပီး ေသးပဘူး။ အဲ ဒါေပမယ့္ ကစားသမားေတြအတြက္ေတာ့ ကာစီႏိုေလးသြား အပ်င္းေျပအိုေကစိုေျပ ေနပါၿပီဆိုၿပီး ေက်နပ္ေနဖို႔လည္း မသင့္ဘူးေပ့ါဗ်ာ။
မယ့္ဆိုင္ေခ်ာင္းနဲ႔ ႏွစ္ႏိုင္ငံ (ဓါတ္ပံု မရငတ)
နာမည္ေက်ာ္ မယ့္ေခါင္ေရႊႀတိဂံသို႔ ခရီးဆက္ပါေတာ့မယ္၊ သိပ္မေဝးလွပဘူး။ အမွတ္ (၁၂၉၀) လမ္းအတိုင္း ကီလိုမီတာ သံုးဆယ္ နီးနီး သြားရင္ ေရာက္ပါၿပီ၊ တာခ်ီလိတ္ တဘက္ကမ္းက မယ့္ဆိုင္ သို႔မဟုတ္ ေျမာက္ဖ်ားစြန္းကၿမိဳ႕အေၾကာင္း ေက်ာက္ဖရား ေသာင္ရင္းမွသည္ မယ့္ေခါင္ဆီသို႔ စာစု (၈) (မယ့္ဆိုင္-ေျမာက္ဖ်ားစြန္းကၿမိဳ႕) စာစုကို ဒီေနရာမွာ ရပ္နားၿပီး မယ့္ေခါင္ျမစ္ဆံုသို႔ သြားပါေတာ့မယ္။
ေက်းဇူး အထူး တင္စြာျဖင့္၊
ေမာင္ရင္ငေတ
၁၇၁၁၂၀၁၆-၂၄၀၂၂၀၁၇