သန္းဝင္းလိႈင္ - ဗဂ်ီေအာင္စိုး သို႔မဟုတ္ ေလာက၏သစၥာတရားကို ရွာေဖြေတြ႕ရွိသူ


သန္းဝင္းလိႈင္ - ဗဂ်ီေအာင္စိုး သို႔မဟုတ္ ေလာက၏သစၥာတရားကို  ရွာေဖြေတြ႕ရွိသူ
(မိုးမခ) ႏို၀င္ဘာ ၂၈၊ ၂၀၁၈

ကြ်န္ေတာ္ ပန္းခ်ီဆရာႄကီး ဗဂ်ီေအာင္စိုးကို သိခဲ့ သည္မွာ ႂကာခဲ့ေလႃပီ။ သူ႔လက္ရာမ်ားကို လူခ်င္းမရင္းႏွီး မီကပင္ စာနယ္ဇင္းမ်ား၌ ေတြ႕ႁမင္ဖူးသည္။ စာနယ္ဇင္း မ်ား၌ ဆရာႄကီး၏ တမူထူးႁခားသည့္ သ႐ုပ္ေဖာ္လက္ရာ မ်ားသည္ ႂကည့္႐ႈသူအာ႐ံုကို ညႇိဳ႕ငင္သိမ္းပိုက္ ေႁခာက္ႁခား ေစသည္။

ကြ်န္ေတာ္သည္ ''သင့္ဘဝ'' မဂၢဇင္း၊ ''တိုင္းရင္း ေမ'' ဂ်ာနယ္၊ ''ေသာႂကာ'' စာေစာင္မ်ားသို႔ ေဆာင္း ပါး သြားပို႔တိုင္း အႁပန္၌ ဆရာႄကီးအိမ္သို႔ ခဏတႁဖဳတ္ ႁဖစ္ႁဖစ္ ဝင္ႁဖစ္ေအာင္ဝင္ႃပီး ႏႈတ္ဆက္စကား ဆိုခဲ့သည္။ တစ္ခါတရံ ဆရာႄကီးအား မေတြ႕ရ။ သူ႔သား သူရစိုးက ''အေဖႃမိဳ႕ထဲသြားတယ္'' ဆိုမွ ကြ်န္ေတာ္ မဝင္ႁဖစ္ေတာ့ ေခ်။

ဆရာႄကီး ဗဂ်ီေအာင္စိုးအိမ္သည္ တာေမြႃမိဳ႕နယ္၊ ေက်ာက္ေႁမာင္း၊ သဂၤဟလမ္း အမွတ္ (၁၁) ၌ရွိေသာ ေႂကာင့္ တိုင္းရင္းေမဂ်ာနယ္တိုက္ႏွင့္ဆိုလွ်င္ တစ္လမ္း တည္းႁဖစ္ႃပီး သင့္ဘဝမဂၢဇင္းတိုက္ႏွင့္ဆိုလွ်င္ တစ္လမ္း သာ ႁခားသည္။

ကြ်န္ေတာ္သည္ အားလပ္ရက္ တစ္ရက္ႁဖစ္ေသာ စေနေန႔တစ္ေန႔၌ ဆရာႄကီးအိမ္သို႔ သြားေရာက္လည္ပတ္ခဲ့ သည္။ ဆရာႄကီးအိမ္သည္ မက်ယ္လွ။ သံုးပင္ႏွစ္အိမ္ခန္း ကေလးပင္ ႁဖစ္သည္။ အိမ္ေဘး၌ အမွီေလးဆြယ္ကာ မီးဖိုေခ်ာင္ႏွင့္တြဲ၍ ကုန္ဆံုဆိုင္ေလး ဖြင့္ထားသည္။ ဆရာႄကီးဇနီး ေဒၚသန္းႂကည္သည္ ေက်ာက္ေႁမာင္းေဈးထဲ ၌ ကုန္စံုဆိုင္ဖြင့္ထားသည္။ အိမ္ထဲသို႔အဝင္ ခန္းဆီးကာ ထားေသာ သံုးထပ္သားနံရံ၌ မင္အနက္ႁဖင့္ ေရးသားထား ေသာ စာတစ္ပိုဒ္ကို ေတြ႕ရေလသည္။ စာ၌-
ငါသည္ မည္မွ်ဆင္းရဲမြဲေတေနကာမူ ပန္းခ်ီ၏ ေက်းကြ်န္မဟုတ္။
ပန္းခ်ီသည္သာ ငါ့အား အလုပ္အေကြ်းႁပဳေနေသာ ငါ၏ေကြ်းကြ်န္ ႁဖစ္ေစရမည္။
ဗဂ်ီေအာင္စိုး

ဆရာႄကီးသည္ မုတ္ဆိတ္က်င္စြယ္ ေမြးမ်ားကို ရိတ္ႁဖတ္ထား၍ ဆံပင္ကိုလည္း အက်အန ႃဖီးသင္ကာ အက်ႌအႁဖဴ၊ အကြက္စိပ္ အင္းေလးပုဆိုးတို႔ႁဖင့္ ေသသပ္ ခန္႔ညားေနသည္။ ယခင္ကဆိုလွ်င္ ဆရာ့ကို ထူထဲေသာ မုတ္ဆိတ္ေမြးမ်ားႏွင့္ အဝတ္အစား ပိုသီပတ္သီႁဖင့္သာ အေတြ႕မ်ားရ၍ ထူးဆန္းသလို ႁဖစ္ေနသည္။ အေသအခ်ာ ႂကည့္မွပင္ ဆရာႄကီး၏ ေပၚလြင္ထင္ရွားေသာ ႏွာတံ၊ ထူထဲနက္ေမွာင္ေသာ မ်က္ခံုး၊ သိမ္ေမြ႕ႏူးညံေသာ မီးခိုး ေရာင္ မ်က္လံုး၊ ေဖာ္ေရြႏွစ္လိုဖြယ္ေကာင္းေသာ ႏႈတ္ခမ္း တြန္႕ အႁပံဳးမ်ားႁဖင့္ ေယာက်ာ္းပီသႃပီး အေနာက္တိုင္းဟန္ ထူးႁခားေသာ ဥပဓိ႐ုပ္ပိုင္ရွင္ လူေခ်ာႄကီးတစ္ဦးအႁဖစ္ ေတြ႕ႁမင္ရသည္။ ကြ်န္ေတာ္သည္ ဆရာႄကီးႏွင့္ ေတြ႕စက ပင္ ဆရာႄကီး၏ ရင္းႏွီးပြင့္လင္းေသာ အေႁပာအဆို၊ သြက္လက္ေသာဟန္၊ မစိုးမရြံ႕ေသာ အမူအယာ၊ ႏွစ္ ႄကိဳက္ စြဲမက္စရာ ဟာသဓာတ္ခံမ်ားေႂကာင့္ ဆရာႄကီး ကို ခ်က္ခ်င္းပင္ ရင္ႏွီးခင္မင္သြားရေတာ့သည္။

ဆရာႄကီးအေႂကာင္းကို စပ္စုသလိုႁဖင့္
''ဆရာႄကီး ပန္းခ်ီပညာ စာသင္ႂကားခဲ့ပံုကို သိပါ ရေစ''
''ဆရာ ဂ်ပန္ေခတ္အတြင္း တစ္ေန႔ ဗဟန္းဘက္ကို လမ္းေလွ်ာက္သြားရင္း ေရႊက်င္ေက်ာင္းတိုက္နား ေရာက္ ေတာ့ ပန္းခ်ီဆရာႄကီးတစ္ဦး ပန္းခ်ီကားတစ္ကား ေရး ဆြဲေနတာ ႁမင္ရတယ္။ အတန္ႂကာေငးႂကည့္ႃပီး အဲသည္ ဆရာႄကီးရဲ႕ ပန္းခ်ီလက္ရာကို ႄကိဳက္ႏွစ္သက္တာနဲ႔ ဆရာႄကီးဆီမွာ ကြ်န္ေတာ္ ပန္းခ်ီပညာသင္ပါရေစလို႔ ေႁပာႃပီး စသင္ႂကားခဲ့တယ္''
''အဲ ဒါေပမယ့္ စစခ်င္းေတာ့ ပန္းခ်ီပညာသင္မေပး ဘူးကြဲ႕။ မင္းကို ပန္းခ်ီပညာ သင္ေပးသင့္၊ သင္မေပးသင့္ အရင္စမ္းႂကည့္ရဦးမယ္။ အခု ဘုန္းႄကီးေက်ာင္းထဲမွာရွိ တဲ့ အိမ္သာေတြမွာ ယိုသူရွိႃပီး က်ံဳးသူမရွိလို႔ မစင္နံ႔ေတြ တစ္ေက်ာင္းလံုး နံေစာ္ေနတာ မင္းအႁမင္ပဲ။ အဲဒါေတြကို မင္းနဲ႔ငါ က်ံဳးပစ္ရေအာင္'' ဆိုႃပီး ဆရာႄကီးကိုယ္တိုင္ စတင္သန္႔စင္ေတာ့တာပဲ။ ဆရာလည္း ပထမေတာ့ ဘယ္လုပ္ခ်င္ပါ့မလဲ။ ဒါေပမယ့္ ပန္းခ်ီပညာသင္ခ်င္တာ ရယ္၊ ဒါဟာ ငါ့စိတ္ကို စမ္းသပ္တာပဲလို႔ယူဆႃပီး ဆရာ ႄကီးနဲ႔အတူ ဝင္လုပ္ရေတာ့တာပဲ။
''အဲသလို ဆရာတို႔တေတြ အိမ္သာေတြကို သန္႔ရွင္း ေရးလုပ္ႃပီးေတာ့ အနံ႔အသက္ေတြလည္းေပ်ာက္ႃပီး ႁမင္ တဲ့သူေတြက ဆရာတို႔ကို ''သာဓု'' သံုးႄကိမ္ေခၚႂက တယ္။
''အဲသည္ေတာ့မွ ဆရာႄကီးက ''ေအး မင္းကို ပန္းခ်ီပညာသင္ေပးလို႔ရႃပီ'' ဆိုႃပီး စတင္ သင္ေပးခဲ့တာ ပဲ။ ဆရာ့ဘဝမွာ ပန္းခ်ီနဲ႔ပတ္သက္ႃပီး ကံကူလက္လွည့္ သင္ေပးခဲ့တဲ့ ဆရာႄကီးနာမည္က ဦးလွေအာင္လို႔ေခၚတယ္။ အဲသည္တုန္းက ဆရာႄကီးဦးလွေအာင္ဟာ ဆရာအတတ္ သင္ သိပၸံေက်ာင္းမွာ ပံုဆြဲပန္းခ်ီဆရာ လုပ္ေနတယ္ကြဲ႕''

''ဆက္ပါဦး ဆရာ''
''ဆရာႄကီး ဦးလွေအာင္ဆီမွာ အေႁခခံကစႃပီး သင္ႃပီးတာနဲ႔ ဘိလပ္ႁပန္ ဗိသုကာဆရာႄကီး ဦးသာထြန္းဆီ မွာ ဆက္လက္ဆည္းပူးခဲ့ေသးတယ္။ ဆရာႄကီးလွေအာင္ က ပန္းခ်ီသင္ရင္းနဲ႔ ''ပန္းခ်ီဆရာဆိုတာ တစ္ကိုယ္ ေကာင္းစိတ္ ပယ္ရမယ္။ အမ်ားအက်ိဳးအတြက္ ေဆာင္ ရြက္ရမယ္၊ ေလာကမွာ ပန္းခ်ီပညာဟာ အလွဆင္ေနတာ မို႔ သစၥာသည္သာ အလွတရား'' လို႔ အႃမဲဆံုးမတယ္ကြဲ႕။ အဲသည္စိတ္ဓာတ္ရွိမွ ပန္းခ်ီဆရာ ပီသတယ္လို႔ ဆိုတယ္''
''ေနာင္အခါမွာ ႃမိဳ႕မေက်ာင္းကေန တကၠသိုလ္ဝင္ တန္း ေအာင္ႁမင္ႃပီးတဲ့အခါ ပန္းခ်ီဆရာႄကီး ဦးဘဉာဏ္ (၁၈၉၇-၁၉၄၅) အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ စတိတ္အကယ္ဒီမီသိပၸံ ေက်ာင္းမွာ တက္ေရာက္သင္ႂကား ဆည္းပူးခြင့္ ရခဲ့ေသး တယ္''

''ဆရာ မားသားလန္းအင္ဆန္း ကုမၸဏီလီမိတက္ (Mother Land & Son Co Ltd)  မွာ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္က စာေရးလုပ္ေနတုန္း ဆရာဒဂုန္တာရာနဲ႔ ေတြ႕ဆံုရင္းႏွီးႃပီး သူ႔ရဲ႕ ''တာရာ''မဂၢဇင္းမွာ သ႐ုပ္ေဖာ္ပန္းခ်ီဆရာအႁဖစ္ စတင္ေရးဆြဲခဲ့ပါတယ္။ ဆရာပထမဆံုး သ႐ုပ္ေဖာ္ေရးဆြဲ ခဲ့တဲ့ပံုက ကဗ်ာဆရာမ ေငြတာရီရဲ႕ ကဗ်ာပါပဲ။ ေနာက္ ဆရာမ ေငြတာရီနဲ႔ စြန္းလြန္းဝိပႆနာေက်ာင္းမွာ အတူတူ တရားအားထုတ္ရင္း ဓမၼမိတ္ေဆြေတြ ႁဖစ္ခဲ့ ေသးတယ္။ အဲသည္လို တာရာမဂၢဇင္းမွာ တစ္ႏွစ္ေလာက္ ေရးဆြဲႃပီးတဲ့ ေနာက္ အဲသည္ကမွတစ္ဆင့္ ေသြးေသာက္၊ ႐ႈမဝ၊ ႁမဝတီ၊ ေငြတာရီ စတဲ့မဂၢဇင္းေတြမွာ မ်က္မွာဖံုး ပန္းခ်ီနဲ႔ ကဗ်ာသ႐ုပ္ေဖာ္ပံုေတြ စဥ္ဆက္မႁပတ္ ေရးဆြဲခဲ့ ပါတယ္''

''ဆရာ အိႏၵိယမွာ ပန္းခ်ီေက်ာင္းတက္ခဲ့တယ္လို႔ သိရပါတယ္။ အဲဒါေလး ႂကံဳတုန္း ေႁပာႁပပါဦး''
''ဆရာ ၁၉၅၁ ခုႏွစ္က အိႏၵိယႏိုင္ငံ သွ်န္တီ နီေကတန္ တကၠသိုလ္မွာ အိႏၵိယပန္းခ်ီနဲ႔ အေရွ႕တိုင္း ပန္းခ်ီပညာ သင္ႂကားႏိုင္ေရးအတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရက ပညာေတာ္သင္အႁဖစ္ ေစလႊတ္ႁခင္း ခံခဲ့ရပါတယ္။အဲသည္ တကၠသိုလ္ကို ၁၉၁၃ ခုႏွစ္က စာေပဆိုင္ရာ ႏိုဘယ္ဆုရခဲ့တဲ့ ဘဂၤါလီကဗ်ာဆရာႄကီး ရာဘင္ႁဒာ နတ္တဂိုး (၁၈၆၁ ခုႏွစ္ ေမလ ၇ ရက္-၁၉၄၁ ႂသဂုတ္လ ၇ ရက္) တည္ေထာင္ ခဲ့ပါတယ္။ ''သွ်န္တီ'' ဆိုတာ ''ႃငိမ္းခ်မ္းႁခင္း''၊ ''နီေကတန္'' ဆိုတာ ''အရပ္ ေဒသ''လို႔ အဓိပၸါယ္ရတာ မို႔ ''ႃငိမ္းခ်မ္းေရးေဒသ''လို႔ ႁမန္မာလို အဓိပၸါယ္ရတယ္။ အဲဒီေက်ာင္းမွာ ႐ိုးရာပန္းခ်ီသက္သက္ကိုသာ သင္ေပးတယ္။ အေနာက္ တိုင္းပန္းခ်ီကို မသင္ဘူး''

''ဟိုမွာ သင္ႂကားခဲ့ရပံု အေတြ႕အႂကံဳေလးကို ေႁပာပါဦး ဆရာ''
''ဟိုေရာက္ေတာ့ ပန္းခ်ီပညာကို အရင္သင္မေပး ေသးဘူး။ ေယာဂီအရင္ထိုင္ရတယ္။ ေယာဂီထိုင္ခိုင္းရႁခင္း က အက်င့္စာရိတၲေကာင္းမြန္ဖို႔နဲ႔ စိတ္ဓာတ္ခြန္အား ႁမင့္ႁမတ္ဖို႔လို႔ ဆိုတယ္။ သူတို႔သင္ေပးတဲ့ ပန္းခ်ီအေႁခခံ နည္းပညာေတြကေတာ့ ဆရာ့အဖို႔ မဆန္းပါဘူး။ ဂ်ပန္ ေခတ္ကတည္းက ဆရာႄကီး ဦးလွေအာင္ဆီမွာ သင္ခဲ့တဲ့ နည္းေတြအတိုင္းပဲ။ ႁမန္မာ့႐ိုးရာ ပန္းခ်ီအေႁခခံကို သင္ ႂကားခြင့္ ရခဲ့တာပဲ။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီေက်ာင္းေရာက္မွ အေရွ႕တိုင္းပန္းခ်ီနဲ႔ အေနာက္တိုင္းပန္းခ်ီရဲ႕ ကြာႁခားခ်က္ ကို ပိုမိုသိႁမင္လာတယ္။ ေနာက္ႃပီး အဲသည္ေက်ာင္းမွာ အပိုဘာသာအႁဖစ္ အကပညာကိုပါ သင္ႂကားခဲ့ရတယ္။ ဆရာတို႔ဆီမွာ ဂီတနဲ႔အကေက်ာင္း ဆက္သြယ္ေနသလိုေပါ့ ကြာ''

''ဆရာေရးတဲ့ ကဗ်ာသ႐ုပ္ေဖာ္ ပံုေတြဟာ ကဗ်ာရဲ႕ ဆိုလိုရင္းအဓိပၸာယ္ကို အမိအရ ကြက္တိပံုေဖာ္ႏိုင္တယ္ ေနာ္''
''ကဗ်ာသ႐ုပ္ေဖာ္ရာမွာ ပန္းခ်ီလက္ရာ ကြ်မ္းက်င္ မႈ (Clever in Hand) အေရးႄကီးသလို၊ ကဗ်ာဆရာရဲ႕ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အေတြးအေခၚ အယူအဆ (Clever in Mind) နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အေတြးအႁမင္ပါရမီလည္း ရွိရပါ မယ္။ ဆိုလိုတာက ကဗ်ာရဲ႕ ဆိုလိုရင္း အနက္အဓိပၸာယ္က ဘာလဲဆိုတာကို ကိုယ္က သိေနရမယ္။ ဒါေႂကာင့္ ကဗ်ာေတြ၊ စာေပေတြ အမ်ားႄကီးဖတ္ရမယ္။ ကဗ်ာသ႐ုပ္ ေဖာ္ပံု ပီႁပင္ဖို႔အတြက္ ပန္းခ်ီဆြဲတာကို မ်ားမ်ားက်င့္သင့္ ေပမယ့္ လက္ေသေအာင္ေတာ့ မလုပ္သင့္ဘူး။ လက္ေသ သြားရင္ အဲဒီလက္ကို ႁပင္ဖို႔မလြယ္ေတာ့ဘူး။ ယြန္းပန္း ခ်ီလိုေပါ့။ ေနာက္တစ္မ်ိဳးႂကည့္လည္း သည္အတိုင္း သည္အတိုင္းပဲ။ ေနာက္ထပ္ မလုပ္ေတာ့ဘူး။ အဲဒီလို ဖန္တီးမႈ အႏုပညာ  (Creative Art) မရွိရင္ ဘာနဲ႔တူသလဲ ဆိုေတာ့ လေပၚတက္တဲ့ ဒံုးပ်ံလိုေပါ့။ လေပၚမေရာက္ခင္ ေလာင္စာကလည္း ကုန္သြားေလေတာ့ ေရွ႕ဆက္မတက္ႏိုင္ ဘဲ ေလဟာႁပင္ထဲမွာ တဝဲလည္လည္ ေမ်ာေနတာမ်ိဳးနဲ႕ တူေနရတာေပါ့။ တစ္ခါလာလည္း သည္အတိုင္း၊ ေနာက္ တစ္ခါလည္လည္း မည္းႁပာပုဆိုးလိုေပါ့။"

ဆရာေႁပာႁပသည္မွာ မွတ္သားစရာပင္။ ထို႔ေႂကာင့္ လည္း ဆရာႄကီး၏ ပံုမ်ားဆိုလွ်င္ နည္းဟန္၊ ဝါဒ ပံုစံ က အစ တစ္မ်ိဳးႏွင့္တစ္မ်ိဳး မတူဘဲ၊ မထပ္ဘဲ အႃမဲ ရွင္သန္ေနႃပီးလွ်င္ ရွိသည့္စာရြက္၊ ရွိသည့္ စုတ္တံ၊ ေဆာ့ဖ္ပင္၊ ရွိသည့္ပစၥည္းမ်ားႁဖင့္ပင္ ပန္းခ်ီကားခ်ပ္ပံု တစ္ပံုကို ဖန္တီးေရးဆြဲႏိုင္စြမ္း ရွိေနသည္မွာ သူေႁပာသလို ပင္ လက္ေသေအာင္ မလုပ္သည့္အတြက္ ႁဖစ္ေႂကာင္း ထင္ရွားေနေပသည္။

ဆရာႄကီးက သူ႔စကားကိုဆက္၍
''ဖန္တီးမႈ အႏုပညာရဖို႔ကေတာ့ အရင္တုန္းက ေလ့က်င့္ေရးဆြဲခဲ့တဲ့ အေတြ႕အႂကံဳမ်ားရမယ္။ အေလ့ အက်င့္ မ်ားရမယ္။ ဖန္တီးတတ္တဲ့ စိတ္ကူးရွိရမယ္။ ႃပီးေတာ့ တတိယမ်က္လံုးေခၚ Mind eye (အေတြးစိတ္ကူး) ရွိရမယ္။ ဒါေတြရွိမွလည္း ဖန္တီးမႈအႏုပညာ ထြက္ေပၚတာကိုး''

''ဆရာ ရန္ကုန္စက္မႈတကၠသိုလ္ (ယခု ရန္ကုန္ နည္းပညာတကၠသိုလ္) အင္ဂ်င္နီမဟာဌာနရဲ႕ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ပညာေရး မဟာဌာနေတြမွာ ပန္းခ်ီကထိက အႁဖစ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေသးတယ္ေနာ္''
''ေအး ဆရာ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ပညာေရးမဟာဌာန ရဲ႕ ရန္ကုန္စက္မႈတကၠသိုလ္ေတြမွာ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္စႃပီး ၁၉၇၈ ခုႏွစ္အထိ ၁၆ ႏွစ္ႂကာမွ် အခ်ိန္ပိုင္း ကထိကအႁဖစ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက ဆရာ ေက်ာင္းသား ေတြနဲ႔ သင္ႂကားေဆြးေႏြးဖို႔အတြက္ Elementary of Design, Life Drawing, Graphic Art, History of Art စတဲ့ ပညာရပ္ေတြကို ဖတ္မွတ္ေလ့လာခဲ့ရပါတယ္။ အဲဒီလို စာေတြနဲ႔ မိမိမွာရွိႃပီး အသိနဲ႔ ေပါင္းစပ္လိုက္တဲ့ အခါ ေခတ္သစ္ပန္းခ်ီ (Modern Art) ကို ဂဃနဏသိ လာရတယ္ ဆိုရမွာပဲ''

''ဒါနဲ႔ဆရာ ဆရာေရးသားခဲ့တဲ့ ''႐ိုးရာမွသည္ ေခတ္သစ္ဆီသို႔'' စာအုပ္ထဲမွ ဗင္ဂိုး (Vangogh) နဲ႔ ေဂၚဂင္ (Gauguin) တို႔ရဲ႕ အခ်ိဳ႕ပန္းခ်ီလက္ရာေတြဟာ အေရွ႕တိုင္းက ဂ်ပန္ပန္းခ်ီဆရာႄကီးတစ္ဦးရဲ႕ ပန္းခ်ီ အေငြ႕အသက္မကင္းေႂကာင္း တင္ႁပထားတာကို ေတြ႕ရ ပါတယ္။ အဲဒီအေႂကာင္း အနည္းအငယ္ ရွင္းေပးပါလား ဆရာ''

''ႏိုင္ငံတကာက ထင္ရွားတဲ့ အႏုပညာလက္ရာ ေဟာင္းေတြကို ေလ့လာႂကည့္ရင္း သူတို႔ရဲ႕ လက္ရာေတြ မွာ စူးရွႁပင္းထန္တဲ့ ရနံ႔တစ္မ်ိဳးကို ခံစားရတယ္။ အဲဒီ ရနံ႔က အႁခားမဟုတ္ဘူး။ အမ်ိဳးသားရနံ႔သင္းေနတဲ့ အႏုပညာလက္ရာမွန္သမွ် အႏုပညာလက္ရာေကာင္းေတြ ရဲ႕ ဂႏၴဝင္ေႁမာက္ (Master Piece) လကၡဏာေတြပဲ။ အမ်ိဳးသားရနံ႔ပ်ံ႕ေလ ႏိုင္ငံတကာဝင္ေလပဲေပါ့ကြာ''

''စင္စစ္ ေခတ္သစ္ပန္းခ်ီ (Modernism ) ဆိုတာ အတင္းဇြတ္လုပ္စရာ မလိုဘူး'' မိမိတို႔ အတူတကြ စီးေမ်ာလိုက္ပါေနတဲ့ ေခတ္ရဲ႕လႈပ္ရွားေနတဲ့ လူမႈဆက္ဆံ ေရးေတြ၊ ထိုးထြန္းသြားလာေနတဲ့ သိပၸံပညာစတာေတြရဲ႕ ႐ိုက္ခတ္မႈေႂကာင့္ မိမိတို႔ရဲ႕ ႐ုပ္နာမ္ႏွစ္ပါးမွာ ေမာ္ဒန္ တရားေတြ ေမြးဖြားႃပီးႁဖစ္တယ္။ ထိုတရားကို အႏွစ္သာရ ေတြကို ညီညြတ္မွ်တစြာ စုစည္းႃပီး ကိုယ့္အမ်ိဳးသားဟန္၊ ကိုယ့္အမ်ိဳးသားအားမာန္နဲ႔ ႐ိုး႐ိုးကေလး တင္ႁပေပး႐ံုပါ ပဲ''

မွန္ေပသည္။ တကယ္ဆိုလွ်င္ ဆရာႄကီး၏ ပန္းခ်ီ လက္ရာမ်ားမွာ အေနာက္တိုင္းပန္းခ်ီ ဆရာႄကီးမ်ား၏ လက္ရာအတိုင္း ဝါဒေပါင္းစံုႁဖင့္ ေရးဆြဲထားသည္ကို ေတြ႕ရပါတယ္။ သို႔ေသာ္ ဝါဒနည္းဟန္သာတူ၍ ထိုပန္းခ်ီ ဆရာႄကီး၏ လက္ရာႏွင့္ သိသိသာသာ ကြဲႁပား ႁခားနား သည့္အခ်က္မူ ႁမန္မာ့ရနံ႔သင္းေနသည့္အခ်က္၊ ႁမန္မာ့ ပန္းခ်ီႁဖစ္ေနသည့္အခ်က္၊ ႁမန္မာပန္းခ်ီဆရာတစ္ေယာက္ ေရးဆြဲထားမွန္း သိသာထင္ရွားေနသည့္ အခ်က္မ်ားပင္ ႁဖစ္ေပေတာ့သည္။ တစ္နည္းဆိုရေသာ္ ႁမန္မာ့ပန္းခ်ီကို ကိုယ္စားႁပဳေနႁခင္းပင္တည္း။

အဆိုပါစာအုပ္၌ အမွာစာ ေရးသားေပးထားေသာ ေဒါက္တာလြင္ေအာင္ (ဗိသုကာ) ကလည္း ''သူသည္ ပန္းခ်ီသက္တမ္းတစ္ေလွ်ာက္ အတတ္ပညာပိုင္း၌ နည္း အမ်ိဳးမ်ိဳးကို စမ္းသပ္ေရးဆြဲခဲ့ဖူးေသာ္လည္း ႐ိုးရာမွသည္ ေခတ္သစ္သို႔ကူးေသာ သူ၏ရပ္တည္ခ်က္ကို မည္သည့္ အခါမွ ေဖာက္ႁပန္ခဲ့သူ မဟုတ္ေပ'' ဟု ေရးသားေဖာ္ႁပ ထားေလသည္။

ဆရာက ဆက္၍-
''တကယ္ေတာ့ ပန္းခ်ီဆရာ ''မိုဒါန္ရမ္''ေရးဆြဲခဲ့ တဲ့ ေရာင္စဥ္ကြက္ (Colour Pattern) နည္းကို အရင္ ကတည္းက ႁမန္မာေတြ ေရးခဲ့ႃပီးသားပါ။ ဗိသုကာ ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔အတူ ပုဂံကို ဆရာ ခရီးထြက္ခဲ့တုန္းက အဲဒီမွာ ယြန္းပန္းခ်ီဆြဲနည္းရယ္၊ Pattern ေတြရယ္ အမ်ားႄကီး ေလ့လာခြင့္ရခဲ့တယ္။ ပုဂံေခတ္ နံရံေဆးေရး ပန္းခ်ီေတြကို ေလ့လာလိုက္ေတာ့ ပန္းခ်ီမဆြဲခင္ Pattern ေတြ ခ်ထားတာ အဲဒီအတိုင္း ေတြ႕ခဲ့ရတာေပါ့''

''အခု ဆရာေရးေနတဲ့ ပန္းခ်ီလက္ရာပံုစံဟာ ဒါ ေတြကို ႏြယ္ႃပီး ႁဖစ္ေပၚလာခဲ့တာပါ။ ကဗ်ာနဲ႔ဆိုရင္ သိပ္လိုက္ဖက္တယ္။ ဒီပန္းခ်ီ ေရးနည္းဟန္ေတြလည္း ပုဂံေခတ္မွာ အမ်ားႄကီးေတြ႕ႏိုင္တာေပါ့''

''ဆရာ ပန္းခ်ီကားလက္ရာေတြမွာ ေရးထိုးေလ့ရွိတဲ့ ပန္းခ်ီအမွတ္အသားရဲ႕ သေဘာကို သိပါရေစ''
''႐ိုး႐ိုးေလးပါ။ ကေလးဘဝမွ အေမက သနပ္ခါး လိမ္းေပးရင္း ပါးကြက္ကေလးကြက္ႃပီး မီးႁခစ္ဆံေလးနဲ႔ အစက္အေပ်ာက္ေလးေတြ ခ်ေပးတဲ့ ႁမန္မာ့႐ိုးရာဓေလ့ထံုး စံ တစ္ခုကို ႏွစ္ႃခိဳက္လို႔ သေကၤတလုပ္ထားတာပါ''

''ဆရာငယ္စဥ္က ပန္းခ်ီဆြဲရတဲ့ အေႁခအေနနဲ႔ အခု အသက္ႄကီးမွ ပန္းခ်ီဆြဲရတဲ့ အေႁခအေန ဘယ္လို ကြာႁခားမႈ ရွိပါသလဲ''
''ဆရာ အသက္ငယ္စဥ္ဘဝကထက္ အခု အသက္ ၇၀ ေက်ာ္ ဘဝေရာက္မွ ပန္းခ်ီဆြဲရတာ ပိုႃပီးစိတ္ခ်မ္းေႁမ႕ ႃပီး လြတ္လပ္မႈရွိတယ္လို႔ ခံစားရပါတယ္။ ဘာႁဖစ္လို႔လဲ ဆိုေတာ့ အတၲကိုသိလာလို႔ပါပဲ။ ႃပီးေတာ့ နတၳိက သုည ဆိုတာကိုလည္း ပိုႃပီးသေဘာေပါက္လာလို႔ပဲ''

''ဆရာ တစ္ကိုယ္ေတာ္ ပန္းခ်ီႁပပြဲေတြ လုပ္ဖူးပါ သလား''
''ဆရာအမ်ားနဲ႔ပဲ ပူးတြဲႁပသဖူးပါတယ္။ ဘာႁဖစ္လို႔ လဲဆိုေတာ့ ဆရာကမြဲေတာ့ ေဆးတို႔၊ စုတ္တံတို႔၊ ကင္းဗတ္တို႔ မဝယ္ႏိုင္ဘူးေပါ့။ အဲဒီေတာ့ သူမ်ားက ေဆး၊ စုတ္တံ၊ ကင္းဗတ္ရွာေပးႃပီး ဆြဲခိုင္းမွ ဆြဲတယ္''

''ဆရာ ဘယ္ပန္းခ်ီဆရာေတြရဲ႕ လက္ရာကို အထူး ႄကိဳက္ႏွစ္သက္သလဲ''
''ဆရာ ပန္းခ်ီကားဆိုရင္ ပထမႏွစ္ ပန္းခ်ီ ေက်ာင္းသားေလးပဲ ဆြဲဆြဲ ႄကိဳက္ႏွစ္သက္ပါတယ္''

''ဆရာ့ရဲ႕ ႁမန္မာ့႐ိုးရာပန္းခ်ီအေပၚ ထင္ႁမင္ခ်က္ကို သိပါရေစ''
''ဆရာ ႁမန္မာ့႐ိုးရာပန္းခ်ီကို ႁမတ္ႏိုးရေကာင္းမွန္း ဆရာႄကီးဦးလွေအာင္၊ ဆရာႄကီးဦးဘဉာဏ္၊ ဆရာႄကီး ဦးသာထြန္းတို႔နဲ႔ ေတြ႕မွပဲသိခဲ့ရပါတယ္။ ႁမန္မာ့႐ိုးရာ ပန္းခ်ီပညာကို ေလ့လာရင္းနဲ႔ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္လည္း ထက္ သန္ခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ ဗိုလ္လက်ာ္၊ ဗိုလ္မွဴးခ်ဳပ္ ေစာႂကာဒိုးတို႔ရဲ႕ ပန္းခ်ီေကာ္မတီမွာ ႁမန္မာ့႐ိုးရာပန္းခ်ီႁပန္ လည္ ဆန္းစစ္ေစတဲ့ လႈပ္ရွားမႈေတြမွာ ပါဝင္လုပ္ကိုင္ခဲ့ပါ တယ္။ ဆရာ ႁမန္မာ့႐ိုးရာပန္းခ်ီ ႁပန္လည္ဆန္းသစ္၍ ႁမန္မာ့႐ိုးရာ ပန္းခ်ီဟန္သစ္ကိုပါ ရွာေဖြခဲ့တာ အခုဆိုရင္ ႏွစ္ေပါင္း ၄၀ ေက်ာ္ရွိပါႃပီ။ အခု ခ်ယ္ရီမဂၢဇင္းအတြက္ ''၂၀ ရာစုေနာက္ပိုင္း ႁမန္မာ့႐ိုးရာ ပန္းခ်ီဟန္သစ္ရွာပံု ေတာ္'' ေခါင္းစဥ္နဲ႔ ေဆာင္းပါးေတြ ေရးေနပါတယ္။

''ဟုတ္ ဆရာ အခုလို စိတ္ရွည္ လက္ရွည္ရွင္းႁပေပး တဲ့အတြက္ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ ဆရာကို ေနာက္ဆံုးေမး ခ်င္တဲ့ ေမးခြန္းက ဆရာ ပန္းခ်ီအေပၚမွာ ထားရွိတဲ့ ခံယူခ်က္ပါပဲ''
''ဆရာ့ခံယူခ်က္ကေတာ့ ရွင္းပါတယ္။ ပန္းခ်ီဟာ ေလာကရဲ႕ အလွသစၥတရားကို ရွာေဖြတင္ႁပေနတဲ့အတြက္ သစၥာသည္သာ အလွတရားမ်ားပါပဲ''

ဆရာႄကီး ဗဂ်ီေအာင္စိုးကို ၁၉၂၃ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာ လ ၉ ရက္ေန႔တြင္ အေဖ ဦးဘခ်စ္တင ္ (အမႈလိုက္ အင္စပက္ေတာ္)၊ အမိ ေဒၚအုန္းတင္တို႔မွ ရန္ကုန္ႃမိဳ႕တြင္ ဖြားႁမင္ခဲ့သည္။ ငယ္စဥ္က ရန္ကုန္မက္သဒစ္ေက်ာင္း၊ မႏၱေလး ဝက္စလီယံေက်ာင္းႏွင့္ ႃမိဳ႕မအစိုးရအထက္တန္း ေက်ာင္းတြင္ တကၠသိုလ္ဝင္တန္းအထိ ပညာသင္ယူခဲ့ သည္။ ၁၉၄၃ ခုႏွစ္ ဂ်ပန္ေခတ္မွ စစ္ႃပီးေခတ္အထိ ဗဟန္းတိုက္နယ္ အာရွလူငယ္ အစည္းအ႐ံုးတြင္ ဉာဏ ဗလမွဴး တာဝန္ကို ထမ္းေဆာင္ရင္းမွ ဗမာ့ကာကြယ္ေရး တပ္မေတာ္သို႔ ဝင္ေရာက္အမႈထမ္းခဲ့သည္။

၁၉၄၇ ခုႏွစ္မွစ၍ ''တာရာ'' မဂၢဇင္းတြင္ စာနယ္ ဇင္း သ႐ုပ္ေဖာ္ပန္းခ်ီကို စတင္ေရးဆြဲခဲ့သည္။ ထိုအခ်ိန္မွ စ၍ စာနယ္ဇင္းသ႐ုပ္ေဖာ္ပန္းခ်ီကို အစဥ္တစိုက္ ဖန္တီး ေရးဆြဲခဲ့သည္။ အထူးသႁဖင့္ ကဗ်ာသ႐ုပ္ေဖာ္ ပန္းခ်ီေရး ဆြဲႁခင္း၌ အထူးထင္ရွားသည္။ ဆရာသည္ မိမိသည္ အယူအဆ၊ ယံုႂကည္မႈမ်ားကို ကာတြန္းမ်ားေရး၍လည္း တင္ႁပခဲ့ဖူးသည္။ ကာတြန္းသည္ ႁပည္သူတို႕အား အလြယ္တကူ နားလည္ႏိုင္သည့္ ''ႁပည္သူ႔ပန္းခ်ီ''ဟု သေဘာေပါက္ခံယူထားသူ ႁဖစ္သည္။

၁၉၅၁ ခုႏွစ္တြင္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ သွ်န္တိနီေကတန္ တကၠသိုလ္၌ အိႏၵိယပန္းခ်ီႏွင့္ အေရွ႕တိုင္းပန္းခ်ီပညာ သင္ႂကားရန္အတြက္ ပညာေတာ္သင္အႁဖစ္ ေစလႊတ္ႁခင္း ခံရသည္။ ၁၉၅၂ ခုႏွစ္၌ ဆရာဗဂ်ီစိုးေအာင္သည္ ပါေမာကၡ ဦးလွေအာင္ ဦးေဆာင္ေသာ ယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႕ဝင္ တစ္ဦးအႁဖစ္ ဆိုဗီယက္ႁပည္ေထာင္စု (႐ုရွားဖက္ဒေရး ရွင္း) သြားေရာက္ခဲ့သည္။ လမ္းခရီးတြင္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ နယူးေဒလီႃမိဳ႕၊ ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံ လာအိုႃမိဳ႕၊ ပတ္ရွဝါႃမိဳ႕၊ အာဖဂန္နစၥတန္ႏိုင္ငံ ကဘူးႃမိဳ႕မ်ားတြင္ အာရွပန္းခ်ီကို ေလ့လာခဲ့သည္။ ေမာ္စကိုစေသာ ႃမိဳ႕ႄကီးမ်ားသို႔လည္း ေရာက္ခဲ့သည္။

၁၉၅၃ ခုႏွစ္၌ အစိုးရ ေဆးထိုးပန္း႐ိုက္ သင္တန္း ေက်ာင္းတြင္ တြဲဘက္သင္တန္းမွဴးအႁဖစ္ အပ္ခန္႔ႁခင္းခံရ သည္။ သင္တန္းမွဴးမွာ အိႏၵိယမွ ေခၚယူေသာ ေဆးဆိုး ပန္း႐ိုက္ ပညာရွင္ မစၥတာရွားမားႁဖစ္သည္။ မစၥတာ ရွားမားက ဆရာဗဂ်ီစိုးေအာင္၏ ပန္းခ်ီလက္ရာမ်ားကို ႏွစ္သက္သႁဖင့္ ゞင္းႏွင့္တြဲဖက္လုပ္ကိုင္ႁခင္း ႁဖစ္သည္။ ထိုစဥ္က ဗဂ်ီစိုးေအာင္သည္ ႁမန္မာ့႐ိုးရာ ပစ္တိုင္းေထာင္၊ ဖိုးဝ႐ုပ္၊ ဝါးလက္ခုပ္၊ ဆင္၊ က်ား၊ ႁမင္း႐ုပ္ စသည္မ်ားႁဖင့္ ေဆးထိုးပန္း႐ိုက္ ဒီဇိုင္းမ်ားကို တီထြင္ေရးဆြဲခဲ့ရာ လူ ႄကိဳက္မ်ားခဲ့သည္။

၁၉၆၂ မွ ၁၉၇၈ ခုႏွစ္အထိ ရန္ကုန္အထိ ရန္ကုန္ စက္မႈတကၠသိုလ္ပညာေရး မဟာဌာနတို႔၌ အခ်ိန္ပိုင္း ကထိကအႁဖစ္ ထမ္းရြက္ခဲ့သည္။ သူသည္ ႁမန္မာ့႐ိုးရာ ပန္းခ်ီဟန္သစ္ႁဖင့္ ေရးဆြဲေလ့ရွိသည္။ ေက်းလက္ပန္းခ်ီကို လည္း ဟန္သစ္ႁဖင့္ပင္ ေရးဆြဲတတ္သည္။

ဆရာသည္ စာေပဆိုင္ရာ၊ ပန္းခ်ီဆိုင္ရာ ေဆာင္းပါး မ်ားကို မဂၢဇင္းမ်ား၌ ႄကိဳႂကားႄကိဳႂကား ေရးသားခဲ့ႃပီး ေရးသားထုတ္ေဝႃပီး စာအုပ္မ်ားမွာ ''႐ိုးရာမွသည္ ေခတ္သစ္ဆီသို႔''၊ ''စာမဲ့ကဗ်ာ''၊ ''ႁမန္မာ့႐ိုးရာ ပန္းခ်ီဟန္သစ္ ရွာပံုေတာ္'' တို႔ ႁဖစ္သည္။

ဆရာဗဂ်ီစိုးေအာင္သည္ ပန္းခ်ီအႏုပညာဘက္တြင္ သာမက ႐ုပ္ရွင္အႏုပညာသာမက ႐ုပ္ရွင္အႏုပညာဘက္ တြင္လည္း ထင္ရွားေအာင္ႁမင္သူႁဖစ္သည္။ ႃဗိတိသွ် ဘားမားမွ ႐ိုက္ကူးေသာ ''တစ္မိနစ္အလို'' ဇာတ္ကားမွ စ၍ ႐ုပ္ရွင္ေလာကသို႔ ဝင္ေရာက္ခဲ့သည္။ ဒါ႐ိုက္တာ ဦးသုခ႐ိုက္ကူးသည့္ ''မိုးလံုးပတ္လည္'' ဇာတ္ကားတြင္ အဓိကအမ်ိဳးသား ဇာတ္ေဆာင္အႁဖစ္ ပါဝင္ခဲ့ရသည္။ ႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ကားေပါင္း ၆၀ ခန္႔တြင္ ဇာတ္ပို႔ဇာတ္ရံ သ႐ုပ္ေဆာင္အႁဖစ္ က်ရာအခန္းမွ ပီႁပင္စြာ သ႐ုပ္ေဆာင္ ခဲ့သည္။

ဆရာ ဗဂ်ီစိုးေအာင္သည္ ၁၉၉၀ ႁပည့္ႏွစ္ ဇူလိုင္ ၆ ရက္ေန႔တြင္ ရန္ကုန္ႃမိဳ႕၌ ကြယ္လြန္သြားခဲ့ေလသည္။

ဆရာသည္ ကြယ္လြန္ခ်ိန္အထိ စာနယ္ဇင္းသ႐ုပ္ေဖာ္ပံု ပန္းခ်ီကားမ်ားကို ေရးဆြဲသြားခဲ့ေလသည္။ ကြယ္လြန္ခ်ိန္ တြင္ ဇနီးေဒၚအမာေခၚ ေဒၚသန္းႂကည္ သားသမီးရွစ္ ေယာက္ႏွင့္ ေႁမးမ်ားက်န္ရစ္ခဲ့သည္။

ဆရာကြယ္လြန္ႁခင္း တစ္ႏွစ္ေႁမာက္ အထိမ္းအမွတ္ အႁဖစ္ ၁၉၉၁ခုႏွစ္၊ ႂသဂုတ္လ ၂၄ မွ ၃၁ ရက္အထိ ရန္ကုန္ႃမိဳ႕ ဗိႆႏိုးအႏုပညာႁပခန္းမ်ား၌ ''ဗဂ်ီေအာင္စိုး အမွတ္တရ'' ပန္းခ်ီႁပပြဲကို ခင္းက်င္းႁပသေလသည္။
မည္သို႔ဆိုေစ ေလာက၏ သစၥာတရားကိုရွာေဖြခဲ့ ေသာ ဆရာ၏ ပန္းခ်ီလက္ရာမ်ားသည္ သဘာဝေလာက ႄကီး၏ အလွတရားမ်ားပင္ ႁဖစ္ေနပါေတာ့သည္။

Comments