Maung Swan Yi - BBS U Kyaw Oo

(U Kyaw Oo, second frm left with Daw May May Nyunt, U Khin Maung Tin and no name)

စာေပမိတ္ေဆြ ျမန္မာ့အသံ ေက်ာ္ဦး
ေမာင္စြမ္းရည္၊ စက္တင္ဘာ ၁၃၊ ၂၀၁၃
အသက္ကေလး နည္းနည္းျကီးလာျပီဆိုေတာ့ သခၤါရတရားေတြကို ပိုျပီးျမင္လာရတယ္။ ကိုယ့္ရဲ့ငယ္ေပါင္းျကီးေဖာ္ေတြဟာ တျဖုတ္ျဖုတ္နဲ့ ေျြကကုန္ျကတယ္။ စာေပနယ္ထဲကဆိုရင္ ဆရာဒဂုန္တာရာ၊ သူငယ္ခ်င္းျကည္ေအာင္၊ ညြန့္ေအး (အင္းဝ)၊ ေမာင္ဝံသ စတဲ့ မိတ္ေဆြအေပါင္းအသင္းေတြ မျကာခင္ကပဲ ဆက္တိုက္ဆိုသလို ေျကြလြင့္ခဲ့ျကတယ္။ ေလာေလာဆယ္မွာဆိုရင္ေတာ့ ၂ဝ၁၃ ခုနွစ္၊ စက္တင္ဘာလ ၂ ရက္၊ တနလၤာေန့က ျမန္မာ့အသံ ေက်ာ္ဦး ေလျဖတ္တဲ့ေရာဂါနဲ့ ကြယ္လြန္သြားခဲ့ရွာပါတယ္။
ျမန္မာ့အသံ ေက်ာ္ဦး ကြယ္လြန္ေတာ့ သူ့အသက္က ၇၉ နွစ္တဲ့။ ၈ဝ တန္းထဲမွာေပါ့။ သူက ကြ်န္ေတာ့္ထက္ အသက္ နွစ္နွစ္သံုးနွစ္ျကီးပါတယ္။ ေတာင္ငူဇာတိပါ။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္မွာ ပညာသင္ယူ ခဲ့တယ္။ ကြ်န္ေတာ္က အညာသားဆိုေတာ့ မနၲေလးတကၠသိုလ္မွာ ပညာသင္ယူခဲ့ရပါတယ္။ အညာအေျက၊ တရြာတေျမစီျဖစ္ေပမဲ့ စာေပသမားခ်င္းဆိုေတာ့ ဆက္စပ္ရင္းနီွးခဲ့ျကပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို့တေတြ တကၠသိုလ္ ေရာက္ျကတာလဲ ေရွ့ဆင့္ေနာက္ဆင့္ပါ။ သူက ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ကို ၁၉၅၅ ခုနွစ္မွာေရာက္သတဲ့။ ကြ်န္ေတာ္က မနၲေလးတကၠသိုလ္ကို ၁၉၅၆ ခုနွစ္မွာ ေရာက္ပါတယ္။
တကၠသိုလ္ကို နယ္ကေနေရာက္သြား ျကျပီဆိုရင္ ပထမေတာ့ နယ္ေျမေဒသအလိုက္ ဆက္သြယ္စုစည္းမိျကပါတယ္။ သူက ေတာင္ငူဇာတိဆိုေတာ့ ေတာင္ငူအသင္းမွာ ပါဝင္လႈပ္ရွားခဲ့သလို ကြ်န္ေတာ္က ျမင္းျခံ (နယ္) ဇာတိဆိုေတာ့ ျမင္းျခံအသင္းမွာ ပါဝင္ လႈပ္ရွားခဲ့ပါတယ္။ ျပီးမွ ဝါသနာအသင္း၊ ဘာသာရပ္အသင္းေတြကို ဆက္သြယ္ပါဝင္ျကပါတယ္။ သူက သူ့ဝါသနာအေလ်ာက္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ကေလာင္အသင္းနဲ့  ဆက္သြယ္မိျပီး အသင္းအတြင္းေရးမွူး လုပ္ခဲ့ရ သလို ကြ်န္ေတာ္ကလဲ မန္းတကၠသိုလ္ ကေလာင္ရွင္အသင္းနဲ့ဆက္သြယ္မိျပီး ကေလာင္ရွင္အသင္းရဲ့ အတြင္းေရးမွူး လုပ္ခဲ့ရပါတယ္။ သက္ဆိုင္ရာ တကၠသိုလ္မဂၢဇင္းေတြမွာလဲ သူက အတြင္းေရးမွူးတို့၊ စာတည္းတို့ လုပ္ရသလို ကြ်န္ေတာ္ကလဲ အတြင္းေရးမွူးတို့၊ စာတည္းတို့လုပ္ရပါတယ္။ အဲသလို မဂၢဇင္းေတြမွာ ပါဝင္ လုပ္ေဆာင္ျကတာဟာ ခုနွစ္သကၠရာဇ္အတူတူပဲလို့ မွတ္သားမိပါတယ္။ သူတို့က ''ကေလာင္အသင္း''တဲ့။ ကြ်န္ေတာ္တို့က ''ကေလာင္ရွင္အသင္း''တဲ့။ ''ကေလာင္''ဆိုတာ စာေရးကိရိယာပါ။ ''ကေလာင္ရွင္''ဆိုတာက စာေရးဆရာပါ။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ စာေပအသင္းဆိုတာကေတာ့ အတူတူပါပဲ။
ရန္ကုန္တကၠသိုလ္က ျမန္မာ့အသံေက်ာ္ဦး၊ သိန္းသန္းထြန္း၊ ထြန္းထြန္း (ေဆးသိပၸံ)၊ မအူပင္လြင္ဦး၊ ကသာ ညြန့္ေဝ၊ တကၠသိုလ္မင္းေမာ္၊ ေရႊကူေမနွင္း စသျဖင့္ စာေရးဆရာေတြ ေပၚထြက္ခဲ့သလို၊ မနၲေလးတကၠသိုလ္ကလဲ ေမာင္ေအာင္သွ်န္၊ ေမာင္ေပါက္စည္၊ ေမာင္ထြန္းေဝ၊ ေမာင္သာနိုး၊ ေမာင္တင္ေရႊ (မံုရြာ)၊ ဘုတလင္ခ်စ္ေလး၊ တင္မိုး၊ ျကည္ေအာင္၊ ညြန့္ေအး (အင္းဝ)၊ ေမာင္စြမ္းရည္ စသျဖင့္ ကေလာင္ရွင္ ေတြ ေပၚထြက္ခဲ့ပါတယ္။ တကၠသိုလ္ခ်င္းမတူေပမဲ့ အားလံုး တစ္ဦးနဲ့တစ္ဦး ဆက္သြယ္ရင္းနီွးခဲ့ျကပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို့လဲဆိုေတာ့ အဲဒီေခတ္က (၁၉၅ဝ-၆ဝ ကာလအတြင္းက) ခုေခတ္စစ္အစိုးရလုပ္သလို ေက်ာင္းေတြကို တစ္ခုနဲ့တစ္ခု ေဝးနိုင္သမွ်ေဝးေအာင္ တမင္လုပ္မထားတဲ့အျပင္ ေက်ာင္းသားခ်င္းဆက္သြယ္ျပီးလုပ္ျကတဲ့ ေက်ာင္းသားပဲြေတာ္၊ ေက်ာင္းသားအားကစားပဲြေတာ္၊ ပညာေရးနီွးေနွာဖလွယ္ပဲြဆိုတာေတြ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ က်င္းပခြင့္ရိွခဲ့ပါတယ္။ လူခ်င္းမေတြ့ျဖစ္ေတာင္ အဖဲြ့အစည္းခ်င္း မိတ္ဆက္ရင္းနီွးခဲ့ျကပါတယ္။
            နယ္ကေက်ာင္းသားေတြ တကၠသိုလ္ေရာက္လာျကရင္ သက္ဆိုင္ရာျမို့နယ္အသင္းကိုဝင္ျပီး ေနာက္၊ သက္ဆိုင္ရာ ဝါသနာအသင္းကို ဆက္သြယ္ပါဝင္ျကမယ္။ ျပီးရင္ တပ္ဦး၊ ဒီအက္စ္အို၊ တကသ၊ သမဂၢ စတဲ့အသင္းအပင္းေတြမွာ ပါဝင္ လႈပ္ရွားျကပါမယ္။   ဟိုေခတ္က တကၠသိုလ္ေတြမွာ တကၠသိုလ္ေတြရဲ့ အစဥ္အလာအတိုင္း တကၠသိုလ္သမဂၢေတြ ရိွပါတယ္။ သမဂၢအမႈေဆာင္ေရြးေကာက္ပဲြဟာ တကၠသိုလ္ေတြမွာ အက်ယ္ျပန့္ဆံုး ေရြးေကာက္ပဲြေတြေပါ့။ ကိုလိုနီေခတ္ကတည္းက တကၠသိုလ္အက္ဥပေဒဆိုတာ ျပဋၭာန္းျပီး သမဂၢဖဲြ့စည္းခြင့္ေပးထားပါတယ္။ ေရြးေကာက္ပဲြကို တကၠသိုလ္ပါေမာကၡျကီးေတြက ဦးစီးျပီး စနစ္တက် က်င္းပေပးရတာဟာ တကၠသိုလ္ရဲ့ အစဥ္အလာပါ။ စစ္အစိုးရေတြလက္ထက္ျကမွ ေက်ာင္းသားသမဂၢကို ဖ်က္သိမ္းရံုမက သမဂၢအေဆာက္အဦးကိုပါ ဗံုးနဲ့ခဲြျပီး ျဖိုဖ်က္ခဲ့တာဟာ ကမၻာ့သမိုင္းမွာ မရိွဘူးတဲ့ ရာဇဝတ္မႈမို်းပါ။
'           'တပ္ဦး''ဆိုတာ ေက်ာင္းသားညီညြတ္ေရးတပ္ဦးအဖဲြ့ကို အတိုေကာက္ေခၚတာပါ။ သူတို့ကို အစိုးရက လက္ဝဲေက်ာင္းသားေတြ၊ သူပုန္ေက်ာင္းသားေတြလို့ ေခၚေလ့ရိွပါတယ္။ တပ္ဦးက လက္ဝဲ ေက်ာင္းသားေတြဆိုေတာ့ 'ဒီအက္စ္အို' ဆိုတာ အလိုအေလ်ာက္ လက္ယာေက်ာင္းသားေတြလို့ နားလည္ရ ပါတယ္။ ''ဒီမိုကရက္တစ္စတူးဒင့္ ေအာ္ဂနိုက္ေဇးရွင္း''ကို အတိုေကာက္ေခၚေတာ့ ''ဒီအက္စ္အို'' ျဖစ္လာ ပါတယ္။ တပ္ဦးကို အဂၤလိပ္လိုေခၚေတာ့ ''စတူးဒင့္ ယူနိုက္တက္ဖရန့္'' တဲ့။ အတိုေကာက္ေခၚေတာ့ ''အက္စ္ယူအက္ဖ္'' ျဖစ္လာပါတယ္။ အဲဒါကိုမွ ထပ္ျပီးတိုခ်င္ရင္ ''ဆပ္ဖ္'' လို့ေခၚပါတယ္။ ဒီအက္စ္အိုကို ဖဆပလအစိုးရက တိုက္ရိုက္ဖဲြ့စည္းေပးထားတာပါ။ တပ္ဦးအဖဲြ့ကို အစိုးရရဲ့အတိုက္အခံ နိုင္ငံေရးအဖဲြ့ အစည္းျဖစ္တဲ့ ''ပမညတ'' အဖဲြ့အစည္း (ေျမေပၚလက္ဝဲနိုင္ငံေရးပါတီ) က အားေပးေထာက္ခံတာလို့ အစိုးရ ဘက္က စြပ္စဲြပါတယ္။ တခို့် အဲသလိုျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ေပမဲ့ ကိုေက်ာ္ဦးက ဘယ္နိုင္ငံေရးအဖဲြ့အစည္းနဲ့မွ မပတ္သက္ခဲ့တာ ေသခ်ာပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္က တပ္ဦးအမႈေဆာင္၊ တကသအမႈေဆာင္အျဖစ္ အေရြးခံျပီး အမႈေဆာင္လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ကိုေက်ာ္ဦးက တပ္ဦး၊ တကသတို့ကို အားေပးေပမဲ့ အဖဲြ့ဝင္ျပီး အေရြးခံတာ လုပ္ခဲ့တယ္လို့ မျကားရဖူးပါဘူး။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ အေျကအညာတကၠသိုလ္ေတြက စာေပသမားေတြအားလံုးဟာ အဖဲြ့မဝင္ေတာင္မွ ေက်ာင္းသားညီညြတ္ေရးတပ္ဦးအဖဲြ့ကိုသာ ပါဝင္အားေပးခဲ့ျကပါတယ္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ မွာေရာ၊ မနၲေလးတကၠသိုလ္မွာေရာ ေက်ာင္းသမဂၢေရြးေကာက္ပဲြေတြမွာ တပ္ဦးကပဲ အျမဲနိုင္ပါတယ္။ ဒီအက္စ္အိုေက်ာင္းသားေတြက တစ္ခါမွ် မဲနိုင္ခဲ့ဖူးတာ မရိွခဲ့ပါဘူး။ ေက်ာင္းသားေတြက တပ္ဦးကိုပဲ အားေပး ေထာက္ခံတာဟာ တပ္ဦးက ေက်ာင္းသားအခြင့္အေရးကို တကယ္ေတာင္းဆို တိုက္ပဲြဝင္ခဲ့ျကလို့ပါ။ ဥပမာ သံုးခါက် ေက်ာင္းထုတ္စနစ္တိုက္ပဲြ၊ ေအာက္တိုဘာေက်ာင္းတစ္လပိတ္ေရးတိုက္ပဲြတို့မွာ တပ္ဦးကပဲ ဦးေဆာင္ တိုက္ပဲြဝင္ခဲ့ပါတယ္။
ေက်ာင္းသားသမဂၢေတြက ဦးေဆာင္တဲ့ပဲြေတြမွာ ျဖစ္ေစ၊ စာေပအသင္းေတြ ဦးေဆာင္တဲ့  ပဲြေတာ္ေတြမွာျဖစ္ေစ၊ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္က ေက်ာင္းသားေတြ မနၲေလးတကၠသိုလ္ကိုလာျက၊ မနၲေလး တကၠသိုလ္ကေက်ာင္းသားေတြ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ကို သြားျကနဲ့ ေက်ာင္းသားခ်င္းေတြ့ဆံုျပီး မိတ္ေဆြ ျဖစ္ျက ပါတယ္။ ဝါသနာတူခ်င္းဆိုရင္ ပိုျပီးေတာ့ ရင္းနီွးျကပါတယ္။ အေျကအညာမခဲြ၊ ေဒသစဲြ လံုးဝ မရိွခဲ့ျကပါဘူး။ ခုေခတ္လို စစ္အစိုးရက ကန့္သတ္ခု်ပ္ခ်ယ္တာမို်းေတြလဲ လံုးဝမရိွခဲ့ပါဘူး။ ကိုေက်ာ္ဦး ကို ကြ်န္ေတာ္တို့ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားပဲြေတာ္ေတြ၊ ပညာေရးနီွးေနွာဖလွယ္ပဲြေတြသြားရင္း ဆံုစည္းကြ်မ္းဝင္ခြင့္ ရခဲ့ပါတယ္။
သူ့ကို တကၠသိုလ္ကေလာင္အသင္း အတြင္းေရးမွူးအျဖစ္ ေတြ့ဆံုရတာပါ။ သူ့အသြင္အျပင္က ထူးျခားေပၚလြင္ပါတယ္။ အဝတ္အဆင္ကို ေသေသသပ္သပ္ ဝတ္စားဆင္ယင္ျပီး ဆံေကသာကိုလဲ ေသေသ သပ္သပ္ ျဖီးသင္ထားပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို့အမ်ားစုက ပင္နီတိုက္ပံုနဲ့ ေခါင္းစုတ္ဖြားနဲ့ မ်ားပါတယ္။ သူက အေျပာအဆိုလဲ ရည္မြန္ယဥ္ေက်းပံုကို ေရႊမန္းသားေတြေတာင္ အသိအမွတ္ျပုျကရပါတယ္။ တကၠသိုလ္က နည္းျပဆရာလား ေအာက္ေမ့ရပါတယ္။ ေနာင္ခါ နွစ္အေတာ္ျကာ ဆက္လက္ျပီး စာေပအသင္းေတြရဲ့ အမႈေဆာင္အျဖစ္နဲ့ ေက်ာင္းမဂၢဇင္းေတြမွာ ပါဝင္ေနတာေျကာင့္ သူ့အသြင္အျပင္ကို ကြ်န္ေတာ္တို့ မေမ့ေတာ့ပါ။ စာေမးပဲြအျကိမ္ျကိမ္ က်တာခ်င္းတူလို့ အျကိမ္ျကိမ္ျပန္ဆံုရတဲ့အျပင္ ေနာက္ဆံုးဘဲြ့ရေတာ့လဲ ျမန္မာစာ၊ ျမန္မာသမိုင္းနဲ့ ဝိဇၨာဘဲြ့ရျကပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္က တကၠသိုလ္ မေရာက္ခင္ကေရာ၊ တကၠသိုလ္ ေရာက္စအခါမွာေရာ သိပၸံဘာသာယူခဲ့ေပမဲ့ ေက်ာင္းမတက္၊ လက္ေတြ့မလုပ္နိုင္လို့ ဘာသာေျပာင္းခဲ့ရေတာ့ သူနဲ့ဘာသာတူသြားရေတာ့တာပါပဲ။ သူ့ကို သူ့အေမက သူ့သား ၉ နွစ္ ၁ဝ နွစ္ စာေမးပဲြက်ေပမဲ့ ေက်ာင္းဆက္ထားေပးတာကို ေက်းဇူးတင္ရသလို ကြ်န္ေတာ္လဲ ကြ်န္ေတာ့္အေမကို အလားတူ ေက်းဇူးတင္ရတဲ့ ဘဝတူ ေတြပါပဲ။
ကိုေက်ာ္ဦး တို့နဲ့ ကြ်န္ေတာ္တို့ မတူတာတစ္ခ်က္ရိွပါတယ္။ သူတို့ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသား စာေပသမားေတြက ေက်ာင္းသားဘဝမွာ ေက်ာင္းသားတစ္ဦးခ်င္းရဲ့စာအုပ္ ထုတ္ေဝခဲ့တာ မရိွသေလာက္ပါပဲ။ သူတို့မွာက တကၠသိုလ္ျပင္ပမွာ ကေလာင္ေသြးစရာ စာနယ္ဇင္းေတြ အမ်ားျကီး ေရးစရာ ရိွေနလို့နဲ့ တူပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို့မွာ အဲသလို စာေပစင္ျမင့္ေတြ မရိွပါဘူး။ လူထုဂ်ာနယ္မရိွေတာ့ လူထု သတင္းစာမွာ တနဂၤေနြအခ်ပ္ပိုပဲ ရိွခဲ့ပါတယ္။ ေရးစရာနယ္က်ဥ္းေတာ့ ေက်ာင္းေရာက္တယ္ဆိုရင္ပဲ လံုးခ်င္း စာအုပ္ေတြ ထုတ္လိုက္ျကေတာ့တာပါပဲ။ တင္မိုးဆိုရင္ ၁၉၅၈-၅၉ မွာ ေရာက္ေရာက္ျခင္း ဖန္မီးအိမ္ကဗ်ာ စာအုပ္ ထုတ္တယ္။ ျကည္ေအာင္ဆိုရင္ ၁၉၅၉-၆ဝ ေလာက္မွာ လမ္းတစ္ရာကဗ်ာစာအုပ္ထုတ္တယ္။ တင္မိုး၊ ျကည္ေအာင္အျပင္ ကိုေလး၊ ဘုတလင္ခ်စ္ေလး၊ ေမာင္စြမ္းရည္ စတဲ့ ကေလာင္ရွင္ေတြလဲ ကဗ်ာလံုးခ်င္း စာအုပ္ေတြ ဆက္လက္ထုတ္ခဲ့ျကတယ္။ မနၲေလးတကၠသိုလ္က ကဗ်ာဘက္မွာ အားသန္တယ္ဆိုလို့ရမယ္ ထင္ပါတယ္။ သူတို့ေနာက္မွာ ေမာင္သန္းေဌး၊ ေမာင္မို်းျမင့္ စတဲ့သူေတြလဲ စာအုပ္ထုတ္ျကတယ္။ အားလံုးစာေပဗိမာန္ဆု၊ အမို်းသားစာေပဆုေတြ ရျကပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို့မွာ ''မနၲေလးကေလာင္ရွင္အသင္းစာစဥ္'' ဆိုတာရိွတဲ့အျပင္ ေက်ာင္းသားထုတ္ေဝသူလဲ ရိွပါေသးတယ္။ ေမာင္မိုးသူ။ မိုးဦးပန္းစာေပတိုက္တဲ့။ သူထုတ္တဲ့ လမ္းသစ္ကဗ်ာစာအုပ္က အမို်းသားစာေပဆု ရခဲ့ပါတယ္။ သူတို့ဆီမွာ နွစ္လည္မဂၢဇင္းနဲ့ အိုးေဝ မဂၢဇင္းပဲ ထုတ္ပါတယ္။
ကိုေက်ာ္ဦးတို့ စာေပေလာကထဲဝင္ေတာ့ ဟာသစာေစာင္ေလးေတြ ေခတ္စားတယ္။ ကိုေက်ာ္ဦးက ေမတၲာစာလို၊ ရွာေတာ္ပံုလို စာမို်းေတြကိုေရးတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို့ဆီက ကိုေအာင္သွ်န္တို့၊ တကၠသိုလ္မိုးေမွ်ာ္တို့လို ကေလာင္ရွင္ေတြကလဲ အဲဒါမို်းေတြ ေရးဖူးတယ္။ ''ရကန္သြား'' ပိုဆန္ပါတယ္။ အေကာ္အကန္ေလးေတြကို နေဘထပ္၊ ျပန္ဂဟပ္ ကာရန္ေလးေတြနဲ့ ေရးျကပါတယ္။ ''ခုုံစာ-ဘံုကဗ်ာ'' ဆိုတာမို်း အျဖည့္ခံကဗ်ာ၊ ''အခံအအုပ္-စာခို်း''ေတြ ေရးျကတာလဲ အေျကအညာေခတ္ျပိုင္ေတြျကားမွာ တူညီျကပါတယ္။
ကိုေက်ာ္ဦး က စာေပေလာကထဲကိုဝင္ေတာ့ ဟာသဆန္ဆန္စာေတြနဲ့ စတင္ဝင္ေရာက္တာကို ေတြ့မိပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ စာမို်းစံု ေရးလာပါတယ္။ စာအုပ္အေရအတြက္ကလဲ ကြ်န္ေတာ္တို့ အားလံုးထက္ မ်ားပါတယ္။ ေယာက္ဖရွာပံုေတာ္ ဆိုတာမို်း ေရးသလို၊ အစာအာဟာရ အေျကာင္းလဲ ေရးပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို့ အထက္ဗမာနိုင္ငံစာေရးဆရာအသင္းကလဲ စကားေျပာသလို ေရးကာ (သက္ရိွဘာသာစကားနဲ့ စာေရးတာ) ကို စာတမ္းတင္ျပီး စည္းရံုးလံႈ့ေဆာ္ေနတဲ့ကာလမွာ သူက စကားေျပာသလို နည္းနည္းပါးပါး ေရးတာကိုပဲ ေထာက္ခံခ်က္ရသလို ဝမ္းသာရပါတယ္။ သူက ကဗ်ာဝါသနာပါေပမဲ့ ကဗ်ာစာအုပ္ထုတ္တာက အလြန္ေနာက္က်ပါတယ္။ ''နိဂံုးေတးသံ'' ဆိုတဲ့ကဗ်ာက အစျပုကေတာ့ မစရေသးဘူး၊ ''နိဂံုး''က အရင္လာရ ပါမို့လားဆိုျပီး စိတ္စေနာင့္စနင္း ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။ ရန္ကုန္စာေပသမားေတြထဲမွာ ကိုေက်ာ္ဦးက ''ကာရန္နေဘ'' ဝါသနာအပါဆံုးပါ။
သူနဲ့ကြ်န္ေတာ္တို့ဟာ ေက်ာင္းေဆြးေဆြး၊ လူေဆြးေဆြးဆိုသလို ေနခဲ့ျကတာဟာ စစ္အစိုးရ မတက္လာရင္ ဆက္ ေက်ာင္းေနျကအံုးမလား မသိ။ စစ္အစိုးရတက္လာခိ်န္မွာ ကြ်န္ေတာ္တို့ဘဲြ့ေတြဘာေတြ ရျပီးလို့ အလုပ္ခြင္ဝင္ေနျကပါျပီ။ အိမ္ေထာင္ေတြလဲ က်ေနျကပါျပီ။ သူက ေက်ာင္းဆရာမတစ္ဦးနဲ့ အိမ္ေထာင္ က်သလို ကြ်န္ေတာ္ကလည္း ေက်ာင္းဆရာမတစ္ဦးနဲ့ အိမ္ေထာင္က်ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ့္သားက သစ္ေတာ အလုပ္လုပ္ေတာ့ သူ့သားက ထင္းသက္သာတဲ့ မီးဖိုတစ္ခု တီထြင္လုပ္တယ္ဆို ထင္ပါရဲ့။ ဒါေျကာင့္ သား အခ်င္းခ်င္းလဲ အေပါင္းအသင္းျဖစ္ခဲ့ပါေသးတယ္။ ကိုေက်ာ္ဦး က သူ့ဝါသနာနဲ့ကိုက္ညီတဲ့ စာေပဗိမာန္မွာဝင္လုပ္တယ္။ ေနာက္ေတာ့ အသံလႊင့္ရံုမွာ ဝင္လုပ္တယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို့ကေတာ့ အညာေဒသမွာ စာေပဗိမာန္လဲမရိွ၊ အသံလႊင့္ဌာနလဲ မရိွေလေတာ့ ကူ်ရွင္ဆရာပဲ လုပ္ျကရပါတယ္။ အစိုးရအလုပ္ မလုပ္ ခ်င္ေပမဲ့ ျပည္သူပိုင္သိမ္းေတာ့ ကြ်န္ေတာ္လဲ အစိုးရဝန္ထမ္း ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။
သူက စာေပဗိမာန္နဲ့ အသံလႊင့္ ဌာနမွာဆိုေတာ့ သူ့သတင္းေလညင္းေဆာင္လို့ရပါတယ္။ သူ့အသံကို အျမဲျကားနိုင္ပါတယ္။ ေခတ္ေဟာင္းေတးတို့၊ နွစ္ ၂ဝ ေတးတို့ စီစဥ္ထုတ္လႊင့္တဲ့ သူ့အစီအစဥ္၊ သူ့လက္ရာေတြကိုလဲ မျကာခဏျမင္ေတြ့ျကားသိေနရပါတယ္။ ေနာက္ေတာ့ အဂၤလန္တို့၊ ဂ်ပန္တို့၊ ဂ်ာမဏီတို့ကို အလုပ္တာဝန္နဲ့သြားရတာ၊ ပညာသင္သြားရတာေတြလဲ ျကားရပါတယ္။ အဂၤလန္ကျပန္လာေတာ့ ပညာေတာ္သင္ဘဝအေျကာင္း ေရးသလို၊ ဂ်ပန္ကျပန္လာေတာ့ ဂ်ပန္စာအုပ္ဘာသာျပန္ ထုတ္ပါတယ္။
 ျမန္မာ့စစ္ေျမျပင္က ျပန္လာတဲ့ ဂ်ပန္စစ္သားေတြ ေရးတာကို ဂ်ပန္မိတ္ေဆြ တာနာေဘး (ကိုေရႊဘ) နဲ့တဲြျပီး ဘာသာျပန္တာဟာ သမိုင္းတန္ဘိုးရိွတဲ့အျပင္ ရသလဲေျမာက္ပါတယ္။ ေရာက္ရာအရပ္၊ ေရာက္ရာေနရာမွာ သူဟာ စာေပအလုပ္ကို တာဝန္ေက်ေအာင္ အျမဲလုပ္ေဆာင္သူ ျဖစ္ပါတယ္။ အလုပ္လုပ္သူ၊ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးေကာင္းသူ၊ ျကားေနတတ္သူ၊ လူမႈ ဝန္ထမ္းစိတ္ရိွသူအျဖစ္ သူနဲ့သိကြ်မ္းသူတိုင္းက သူ့ကို ခင္မင္ျကပါတယ္။
ရန္ကုန္ကို ကြ်န္ေတာ္ေျပာင္းလာခဲ့တာက ၁၉၇ဝ ေနာက္ပိုင္းပါ။ အဲဒီေတာ့ သူနဲ့ျပန္ဆံုရတယ္။ သူက ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ စာေပအသိုင္းအဝိုင္းနဲ့ အဆက္မျပတ္ပါဘူး။ ဆရာေဇာ္ဂီ်၊ ဆရာမင္းသုဝဏ္တို့ နဲ့လဲ တပည့္ရင္းအျဖစ္နဲ့ အျမဲမျပတ္ ဂါရဝျပုလ်က္ပါပဲ။ သူက ဆရာေဇာ္ဂီ် နဲ့ အိမ္းခ်င္းနီးပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္က ဆရာမင္းသုဝဏ္ ရဲ့အိမ္နဲ့ နီးပါတယ္။ ဆရာျကီးမ်ားရဲ့အိမ္မွာလဲ ကြ်န္ေတာ္တို့ခ်င္း ဆံုခြင့္ ျကံုရပါတယ္။ ဆရာေဇာ္ဂီ် ကြယ္လြန္ေတာ့ ဆရာျကီးရဲ့အုတ္ဂူကို ျကံေတာသုသာန္ထဲမွာပဲ စိုက္ထူတဲ့အခါ အေမ ေဒၚေစာရင္ နဲ့အတူ ဆရာျကီးရဲ့သမီးတစ္ဦးလဲ ပါတယ္။ ကိုေက်ာ္ဦး နဲ့အတူ တကၠသိုလ္ဝင္းမြန္နဲ့ တကၠသိုလ္မင္းေမာ္ တို့လဲ ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို့ ဆရာ့အုတ္ဂူအနီးမွာရပ္ျပီး အမွတ္တရ ဓာတ္ပံုရိုက္ခဲ့ျက ပါတယ္။ ခုေတာ့ ဆရာျကီးရဲ့အုတ္ဂူက ရန္သူမို်းငါးပါးထဲမွာ သက္ရိွရန္သူျကီးျဖစ္တဲ့ အစိုးရမင္းမ်ားရဲ့ ဖ်က္ဆီးမႈေျကာင့္ အမို်းသားပညာဝန္ဦးဖိုးက်ား၊ ဝန္ျကီးခု်ပ္ဦးနု၊ ဗိုလ္ေအာင္ေက်ာ္ စတဲ့ ပုဂၢိုလ္ေက်ာ္ျကီး မ်ားရဲ့ အုတ္ဂူေတြနဲ့အတူ ေပ်ာက္ပ်က္သြားခဲ့ျပီျဖစ္လို့ ကြ်န္ေတာ္တို့ရိုက္ထားတဲ့ ဓာတ္ပံုပဲ က်န္ပါေတာ့တယ္။
ရွစ္ေလးလံုး အေရးေတာ္ပံုျကီးျဖစ္ေတာ့ ျမန္မာ့အသံဟာ စစ္တပ္အေစာင့္အေရွာက္ေတြ ျကားထဲက အေစာဆံုးပါဝင္လႈပ္ရွားခဲ့ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္က ျမန္မာ့အသံနဲ့နီးတဲ့ ဝဂၢီရပ္ကြက္ထဲမွာေနတာ ဆိုေတာ့ အသံလႊင့္ရံုရဲ့အေျခအေနကို သြားျကည့္ခဲ့တဲ့အျပင္ အေျကာင္းရွာျပီး အတြင္းဝင္ဖို့ျကိုးစားေတာ့ စစ္တပ္အျပည့္ စီနင္းသိမ္းပိုက္ထားျပီး ျဖစ္ေနပါတယ္။ ျမန္မာ့အသံမွာ ညႊန္ျကားေရးမွူးတစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ကိုေက်ာ္ဦး က အသံလႊင့္ဝန္ထမ္းေတြ သပိတ္ေမွာက္ဖို့ကို ဦးေဆာင္စည္းရံုး လံႈ့ေဆာ္ခဲ့တယ္လို့ ျကားရျပီးေနာက္ သူ့ခမ်ာ အေစာဆံုး အလုပ္ျဖုတ္ခံခဲ့ရတယ္လို့ ဆက္လက္ျကားခဲ့ရပါတယ္။
အလုပ္ျပုတ္ျပီးေတာ့ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုျကည္ ရဲ့ျခံထဲမွာ သူ့ရဲ့ အေျကအညာရဲေဘာ္ေဟာင္းေတြနဲ့ ျပန္ဆံုျကပါတယ္။ ဟံသာဝတီ ဦးဝင္းတင္၊ မံုရြာတင္ေရႊ၊ တင္မိုး၊ ေမာင္မိုးသူ၊ ဂုဏ္ထူးသိန္းနိုင္၊ ကိုယု၊ ကိုသာဘန္းတို့၊ ေဒၚျမင့္ျမင့္ခင္တို့၊ သာယာဝတီစန္းစန္းနဲြ့၊ ေရႊကူေမနွင္းတို့ စတဲ့ စတဲ့ ေပါင္းသင္းေဟာင္းေတြနဲ့ ျပန္ဆံုျကတာပါ။ တင္မိုး သဘာပတိလုပ္ျပီး ဖဲြ့စည္းတဲ့ ''တတ္သိ'' အဖဲြ့ ဖဲြ့ျကေတာ့ ျမန္မာ့အသံေက်ာ္ဦး၊ ဗိသုကာ ေက်ာ္မင္း၊ ဟံသာဝတီ ဦးဝင္းတင္၊ ပန္းခီ် ဝင္းေဖ၊ ေမာင္ဝံသ၊ ဗိုလ္ေသာ္က စတဲ့ရဲေဘာ္ေတြ ပါဝင္ျကပါတယ္။ ေက်ာင္းမွာတုန္းက စာေပအသင္းနဲ့ ျမို့နယ္အသင္း၊ အေဆာင္အသင္းတို့မွာသာ ပါဝင္ခဲ့ျပီး တကသအမႈေဆာင္အဖဲြ့ မဆိုထားနဲ့ တပ္ဦးအဖဲြ့မွာေတာင္ အားေပးေထာက္ခံရံုသာရိွျပီး၊ အဖဲြ့မဝင္ခဲ့တဲ့ ကိုေက်ာ္္ဦး ဟာ ဒီတစ္ခါမွာေတာ့ နိုင္ငံေရး အဖဲြ့အစည္းထဲကိုပဲ တိုက္ရိုက္ပါဝင္လာခဲ့ပါတယ္။ ဒါေျကာင့္ ''ေရျကည္အိုင္'' သြားျပီး ''ေရေနာက္''ေတြ ေသာက္ခဲ့ရပါေသးတယ္။
ကြ်န္ေတာ္ ျပည္ပေရာက္ေတာ့ သူ့သားသမီးမ်ားျဖစ္ျကတဲ့ ကိုေအာင္ခို်ဦး၊ မျဖူျဖူစန္းတို့ တစ္ဆင့္ ဆက္သြယ္ျပီး အျမဲသတင္းေမးခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုး သူကိုယ္တိုင္ စကားမေျပာနိုင္ေလာက္ေအာင္ ေလျဖတ္သြားတာကိုလဲ ျကားသိေနရပါတယ္။ သူ့ရဲ့က်န္းမာေရး အေျခအေနကို အျမဲနားစြင့္ေနရင္းက စက္တင္ဘာ ၂ ရက္ေန့မွာ သူဆံုးျပီဆိုတာကို ကြ်န္ေတာ္က တရားစခန္းတစ္ခုဝင္ေနဆဲမွာ ျကားသိလိုက္ရ ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ့္အသက္ ၈ဝ နားနီးမွ ျပုလုပ္ျဖစ္တဲ့ အထူးကုသိုလ္ေကာင္းမႈကို ကြ်န္ေတာ္တို့ရဲ့ စာေပ မိတ္ေဆြအတြက္ အမွ်ေဝလိုက္ပါတယ္။ ကိုေက်ာ္ဦး တစ္ေယာက္ အထက္ဘံုတစ္ခုခုမွ သာဓု ေခၚနိုင္ပါေစ သတည္း။ ။
ေမာင္္စြြမ္္းရည္
၂ဝ၁၃ စက္တ္တင္ဘ္ဘာ ၇

နယူးေယာက္

Comments