ဥကၠာေက်ာ္ ● ပိုးလမ္းႀကီးေပၚက ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေၾကညာစာတမ္း

 ဥကၠာေက်ာ္ ● ပိုးလမ္းႀကီးေပၚက ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေၾကညာစာတမ္း
(မုိးမခ) ဇူလုိင္ ၁၉၊ ၂၀၁၈


(က)
ကမာၻေပၚတြင္ ေၾကညာစာတမ္းေပါင္း ေျမာက္မ်ားစြာ ထြက္ေပၚ ခဲ့ဘူးေပၿပီ။  ကဗ်ာဆရာတို႔ရဲ႕ ကဗ်ာေၾကျငာ စာတမ္းမ်ား၊ ပန္းခ်ီဆရာတို႔ရဲ႕ ပန္းခ်ီေၾကညာစာတမ္းမ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးသမားတို႔ရဲ႕ႏိုင္ငံေရး ေၾကျငာစာတမ္းမ်ား စသည္ျဖင့္။

ထိုထဲတြင္႐ု႐ွားကဗ်ာဆရာ မာယာေကာ့ဖ္စကီးတို႔ရဲ႕ အနာဂတ္ဝါဒကဗ်ာ ေၾကညာစာတမ္းသည္ အလြန္ေက်ာ္ၾကား လွေပ ၏။  ႏိုင္ငံေရးေၾကျငာစာတမ္းမ်ားတြင္ ကားလ္မတ္ႏွင့္အိမ္ဂ်ယ္တို႔၏ ကူျမဴနစ္ဝါဒ ေၾကညာစာတမ္းသည္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာသည့္ ယေန႔တိုင ္မ႐ိုးႏိုင္ေသာ ေၾကညာစာတမ္း တစ္ေစာင္ျဖစ္ေပသည္။ ထို႔ေၾကညာစာတမ္းသည္ ကြၽႏ္ုပ္တို႔ျမန္မာ ျပည္ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ လိႈင္ထိပ္ေခါင္တင္ တို႔ စိန္ျခဴးၾကာေညာင္းေနစဥ္ အေနာက္ဥေရာပတြင္ ေပၚေပါက္ခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံ ေရးေၾကညာစာတမ္း ျဖစ္သည္ဆိုၾကေပသည္။

ထိုစာတမ္းမ်ားထက္ ေ႐ွးက်ေသာ ေၾကညာစာတမ္းတစ္ေစာင္သည္ အာ႐ွပိုးလမ္း မႀကီးေပၚတြင္ ေပၚေပါက္ခဲ့ဘူးေပသည္။ ထို စာတမ္းကားၿငိမ္းခ်မ္းေရးေၾကညာ စာတမ္း....

×××××××××××××××××××××××××××××××××

ထိုေၾကညာစာတမ္း ကို မဇၩိမေဒသတြင္း သိဒၶတၳမင္းသား ေမြးဖြားသည္မွ စရေပမည္။

26 April 624BC= မဟာသကၠရာဇ္ ၆၈ ကဆုန္လျပည့္ ေသာၾကာေန႔ သိဒၶတၳ ေမြးဖြား။

27 APr 608  BC = မဟာညသကၠရာဇ္-၈၄၊ ကဆုန္လျပည့္ သိဒၶတၳမင္းျဖစ္။ 4 August 595BC မဟာ သကၠရာဇ္၊  ၉၇ ဝါဆို လျပည့္ တနလာၤသိဒၶတၱ ေတာထြက္။ ၃၀ April ၅၈၉ BC=မဟာသကၠရာဇ္၁၀၃ခု ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶဟူးေန႔ ဗုဒၶအျဖစ္ ေရာက္။ ထိုသို႔ ဗုဒၶအျဖစ္သို႔ ေရာက္ၿပီး သတၱ သတၱာဟ ကာလ မ်ားကို လြန္ေျမာက္ၿပီး 27 June 589BC = မ ဟာသကၠ ရာဇ္ ၁၀၃ခု၊ ဝါဆိုလျပည့္ စေနေန႔ ပဥၥဝဂၢီငါးဦးအား ဓမၼာစၾကာၤ တရားဦးမေဟာမွီ တရက္ မဟာေဗာဓိမွ မိဂဒါဝုန္သို႔ အ သြား ဥပက ပရိဗၺိဳက္ႏွစ္ေတြေသာအခ်ိန္ အာ႐ွတိုက္၏ ပိုးလမ္းမႀကီးေပၚ၌ၮ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေၾကညာ စာတမ္းထုတ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

ဓမၼစကၠံပဝေတၱတံု၊ ဂစာၦမိ ကာသီနံပုရံ အႏီၶဘူတသႎၼ ေလာကသႎၼ၊ အာဟဥၦံ အမတဒုႏၵဳဘႎ "တရားစက္ဝန္းလည္ပတ္ရန္၊ ကာသိတိုင္းကို ငါသြားမယ္၊ အလင္းမရ အေမွာင္က်ေနတဲ့ ေလာကႀကီးထဲမွာ မေသရာအမွန္ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အၿမိဳက္စည္ႀကီး ကိုငါတီးမယ္လို႔ ေျပာခဲ့ေပသည္။

ဒါဟာ BC 589. June 27 မတိုင္မီ တစ္ရက္က ဗုဒၶရဲ႕ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေၾကညာစာတမ္းပါပဲ။ ပိုးလမ္းမႀကီးေပၚက အတိုဆံုး ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေၾကညာစာတမ္းပါပဲ။

(ခ)
ေ႐ွးေခတ္က ကာသိသည္ တိုင္းႀကီးတစ္တိုင္းျဖစ္သည္။ ဗာရာဏသီသည္ ကာသိတိုင္း၏ ၿမိဳ႕ေတာ္ျဖစ္သည္။ ဂဂၤါျမစ္၏ လက္ဝဲဘက္၌ လျခမ္းသဏၭာန္တည္႐ွိေသာ ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕ ျဖစ္သည္။

ဗုဒၶမတိုင္မီ ေခတ္ကကာသိတိုင္းသည္ လြတ္လပ္ေသာ စည္ပင္ႂကြယ္ဝေသာ တိုင္းႏိုင္ငံ ႀကီးတစ္ႏိုင္ငံျဖစ္သည္။

ဗာရာဏသီသည္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္မႈ အခ်က္အခ်ာ ဌာနတစ္ခုလည္းျဖစ္သည္။ ေရလမ္း၊ ကုန္းလမ္း လမ္းႏွစ္မ်ိဳးျဖင့္ အျခား အိႏိၵယၿမိဳ႕မ်ားသို႔ သြားနိုင္သည္။ ဗာရာဏသီမွ ကုန္းလမ္းျဖင့္သြားၾကေသာ ကုန္သည္တို႔ သည္ လမ္းခရီး၌ၾကမ္းတမ္း ေသာေတာႀကီးမ်ား ႐ွိေသာေၾကာင့္ ခက္ခက္ခဲခဲ သြားၾကရသည္။

ဗာရာဏသီမွ လမ္းတစ္လမ္းသည္ တကၠသီလာသို႔ ထိေပါက္သည္။ တကၠသီလာသည္ ထိုေခတ္က အိႏိၵယ ကုန္သြယ္ မ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံျခားကုန္သည္မ်ား ေတြ႔ဆံုကုန္ဖလွယ္ရာဌာနျဖစ္သည္။

ဗုဒၶစာေပက်မ္းဂန္မ်ားအရျမင္း ကုန္သည္တို႔သည္ ဥတၱရာပထ (ဂႏၶာရ) (ယၡဳပါကစၥတန္) မွ ျမင္းမ်ားကိုဝယ္ယူလာၿပီး ဗာရာဏသီမွ ေရာင္းခ်ေျကာင္း၊ တစ္ဖန္ ဗာရာဏသီမွ ကုန္သည္မ်ားသည္ ပင္လယ္ေရ ေၾကာင္း ကူသန္းေရာင္းဝယ္မႈကိုလည္း ျပဳၾကသည္။ ပင္လယ္ခရီးအတြက္ ဗာရာဏသီမွ ေလွသေဘၤာမ်ားထြက္သည္။ ဇာတ္ေတာ္မ်ား၌ လည္းကုန္ကူးသန္း ေရာင္းဝယ္ေရးအတြက္ ပင္လယ္ခရီးသြားျပေၾကာင္းပါ႐ွိသည္။

ဗာရာဏသီမွထြက္ေသာ အဝတ္ ္အထည္၊ စႏၵကူး၊ ဆင္စြယ္ပစၥည္း၊ အိုးခြက္၊ ကစားစာရာ၊ သစ္သား ႏွင့္ လုပ္ေသာ ပစၥည္းမ်ား ကို တျခားၿမိဳ႕မ်ားသို႔ တင္ပို႔ေရာင္းခ်ေၾကာင္း က်မ္းဂန္တို႔၌ အက်ယ္တဝင့္ ပါသည္။

မဟာဝဂၢ၌ ကာသိဘုရင္ျဗဟၼဒတၱ၏ အဆင့္အတန္းျမင့္ေသာအေျခအေနႏွင့္ တျခား ၿမိဳ႕မ်ားႏွင့္စာလ်ွင္ ဗာရာဏသီ၏ စီပြားေရး အဆင့္အတန္း မနိမ့္ေၾကာင္းေဖာ္ျပထားသည္။

ကာသိတိုင္းထြက္ အဝတ္အထည္ကို ကာသိကုတၱမ၊ ကာသိယ ဟူ၍ ေခၚေဝၚသည္။

သံယုတၱနိကာ ဝတၱတိသုတ္၌ ကာသိတိုင္းျဖစ္ အဝတ္အထည္ကို တျခားအဝတ္အထည္မ်ား ထက္အဆင့္ျမင့္သည္ဟု ဆိုထားသည္။ ေထရီဂါထာ တေနရာ၌ ဘိကၡဳနီ တစ္ပါးအား လူဆိုးတစ္ေယာက္က ကာသိတိုင္းျဖစ္ အဝတ္အထည္ႏွင့္မတ္လံုးေပးျမဴဆြယ္ဘူးသည္။

ေ႐ွ႕အခန္း၌ ဗုဒၶႏွင့္ ေတြ႔ခဲ့ေသာ ကြၽႏ္ုပ္ တို႔ဇာတ္လိုက္ဥပက ျပန္လည္၍ ရဟန္းျပဳေတာ့မည့္အခါ စာပါသည္ "ကာသိတိုင္း ျဖစ္အဝတ္ ဝတ္ထားေသာ က်ဳပ္လိုအေခ်ာအလွကိုပစ္ၿပီး ႐ွင္.ဘယ္သြားမလို႔လဲ" ဟု ေျပာသည္။ ဤမ်ွ ကာသိတိုင္းျဖစ္ အဝတ္အထည္သည္ ၾသဇာႀကီးသည္။ မိလိႏၵာပဥႇာ၌ ေယာနက (ဂရိ) ဘုရင္ မိလိႏၵ၏ ေနျပည္ေတာ္ သာဂလသို႔ ကာသိတိုင္း မွ အဝတ္အထည္မ်ား တင္ပို႔ရေၾကာင္း၊ ဗုဒၶလက္ထက္ေတာ္ အခါက ကာသိတိုင္းျဖစ္ ပုဆိုးမ်ားနာမည္အထူးေက်ာ္ၾကားသည္။ အဝတ္အထည္အျပင္ စႏၵကူးႏွင့္ ပတ္သတ္၍လည္း ထင္႐ွားေက်ာ္ၾကားသည္။

ဇာတ္နိပါတ္မ်ားႏွင့္ အဂုၤတၱရနိကယ္ ္တို႔၌ ကာသိတိုင္းထြက္ စႏၵကူး အေၾကာင္းေဖာ္ျပ ထားသည္။ ကာသိတိုင္း စႏၵကူးသား လုပ္ငန္း အေၾကာင္းပါသည္။ ဗာရာဏသီအနီး၌ လက္သမားရြာတရြာ ႐ွိသည္။ ထိုရြာ၌ လက္သမားဦးေရ ငါးရာ႐ွိသည္။ ထိုလက္သမားမ်ားသည္ ေတာထဲသြားၿပီးသစ္သားမ်ားကို ေရြကာ အထပ္မ်ားစြာ႐ွိေသာ အိမ္မ်ားကို ကြၽမ္းက်င္စြာ ေဆာက္လုပ္ၾကသည္။  ဗုဒၶစာေပ က်မ္းဂန္မ်ားအရ ဗာရာဏသီသည္ ဆင္စြယ္မ်ား ကိုလည္း အေရာင္းအဝယ္လုပ္ေၾကာင္းသိရ သည္။

ထိုသို႔စီးပြားဖြင့္ၿဖိဳးေတာင့္တင္းလွေသာ အဝတ္အထည္ အထက္တန္းက်လွေသာ ကာသိတိုင္းႏွင့္ ကာသိတိုင္းၿမိဳ႕ေတာ္ ဗာရာဏသီကို ေ႐ွးေခတ္က ကမာၻ့စီးပြား ကုန္စည္ကူးသန္းလမ္းေၾကာင္း တစ္ခုျဖစ္ေသာ အာ႐ွ၏ ပိုးလမ္းမႀကီးသည္ ကာသိတိုင္းၿမိဳ႕ေတာ္ ဗာရာဏသီကို မုခ်ျဖတ္သန္းသြားရေပမည္။

သို႔ဆိုလ်ွင္ ဗုဒၶဂယာ၌ သစၥာေလးပါးကို သိျမင္ေတာ္မူၿပီးေနာက္ ဗုဒၶသည္ ဗာရာဏသီအနီး ဣသိပတန မိဂဒါယ (မိဂဒါဝုန္း) ယၡဳေခတ္ ဆာရနတ္။သို႔ ဓမၼစၾကာၤတရားဦးေဟာ ႂကြရာ၌ ထိုနာမည္ေက်ာ္ ပိုးလမ္းမႀကီးကို အသံုးျပဳ သြားရေပမည္။

ထိုသို႔သြားသည့္ အခါ ဥပက တကၠဒြန္း ကို ထိုပိုးလမ္းမေပၚ၌ ေတြ႔ဆံုၿပီး.ငါဇီနဘဲ မေသတဲ့စည္ကို ႐ိုက္ေဆာ္ဖို႔ ကာသိတိုင္းကို ငါသြားမယ္လို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေၾကျငာစာတမ္းကို ေၾကျငာခဲ့သည္မွာ ထိုအာ႐ွရဲ႕ ပိုးလမ္းမႀကီးေပၚ ပင္ျဖစ္ေပ၏။ တနည္းအားျဖင့္ ဗုဒၶ၏ေနာက္ဆံုး သာဝကျဖစ္မည့္္ ဥပကကို ထိုစဥ္ကပင္ ႀကိဳတင္ စာရင္းသြင္းထားျခင္းျဖစ္ေပသည္။ ဥပကသည္ ဗုဒၶကို ပထမဆံုး ဖူးေတြ႔ရၿပီး ေနာက္ဆံုးတပည့္ ျဖစ္ရသူတည္း ထူးဆန္းေပစြ။

(ဂ)
မွန္ေပသည္။ ဗုဒၶသည္ပထမဦးဆံုး ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေၾကျငာစာတမ္း အတိုင္းပင္ သက္ေတာ္ထင္႐ွား႐ွိစဥ္ ေလးဆယ့္ငါးဝါေသာ ကာလပတ္လံုး ေဟာၾကားခဲ့ေသာ တရားတို႔ သည္၊ သတၱဝါေတြၿငိမ္းခ်မ္းဖို႔၊ ခႏၶာကိုယ္တြင္း ကိေလသာတို႔မွ ၿငိမ္းခ်မ္းဖို႔၊ျပင္ပပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ သင့္တင့္မ်ွတဖို႔၊ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတရားမ်ားကိုပင္ ေဟာခဲ့ေပသည္။

သာကိယႏွင့္ေကာလိယ ႏွစ္ျပည္ေထာင္ မင္းအေပါင္းတို႔ စစ္ခင္းသည္ကို လည္းၿငိမ္းခ်မ္း ေရးရေအာင္ေဟာၾကားခဲ့ေပသည္။

ေကာသမၻီရဟန္းမ်ား မသင့္ မတင့္ျဖစ္၍ ေစ့စပ္ျဖန္ေျဖမရသည့္အခါ ပါလိေလယၽက ေတာသို႔ဧကစာရီက်င့္၍ ရဟန္းမ်ား လာေရာက္ ေတာင္းပန္သည့္အခါ................

နဟိေဝေရန ေဝရာနိ
သမၼ ႏၱီဒ ကုဒါစနံ။
အေဝေရနစ သမၼ ႏၱိ၊
ဧသဓေမၼာ သန ႏၱေနာ။       ။

ရန္ကိုရန္ျခင္း မတုန္႔လ်င္းႏွင့္၊ တုန္႔ျပန္ လ်င္ဘယ္ေတာ့မွ မၿငိမ္းခ်မ္း၊ ရန္တုန္႔ မျပန္ျခင္း ႏွင့္သာ ၿငိမ္းေအးႏိုင္တယ္။ ဒါဟာေ႐ွးသူေတာ္ ေကာင္းသူျမတ္ေလာင္းတို႔ရဲ႕ အစဥ္အလာပဲဟု ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတရားကိုသာ ေဟာခဲ့ေပသည္။

ယုတ္စြ အဆံုးဝိဋဋဴ ပေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္ တိုကို အမ်က္သုိ၍ အမ်ိဳးျဖဳတ္ရန္စစ္ခ်ီသည္ကို ပင္ အရိပ္ငါးပါးတရားေဟာ၍ ဆာယာနာမ အရိပ္တို႔မည္သည္၊ ဥာတကာနံ-ေဆြမ်ိဳးတို႔၏ ဆာယာအရိပ္သည္၊သီတလာ-ေအးျမလွ၏ "ဟု ႏွစ္ႀကိမ္တိုင္တိုင္ နားခ်ခဲ့တံုေသး၏။

ဗုဒၶသည္ ဤသို႔ပင္ မိမိေၾကျငာစာတမ္း အတိုင္းေလးဆယ့္ငါးဝါပတ္လံုးက်င့္သံုးခဲ့၏။

ထိုဗုဒၶၿငိမ္းခ်မ္းေရးေၾကျငာစာတမ္း ေၾကျငာခဲ့ေသာ ပိုးလမ္းမႀကိီးသည္ကာလ ႐ွည္ၾကာစြာေပ်ာက္ခဲ့၏။ ထိုေပ်ာက္ကြယ္ခဲ့ ေသာ စီးပြားကုန္သည္တို႔ ကုန္သြယ္ရာ ပိုးလမ္းမ သစ္ႀကီး ကိုယခုအေကာင္အထည္ေဖာ္ေန၏။

ယခုလည္း ဗာရာဏသီသည္ ေဒလီ၊ ကာလကတာၱး ဘံုေဘ စေသာၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားႏွင့္ စာလ်ွင္ေတာၿမိဳ႕သသဖြယ္ ျဖစ္ေသာ္ လည္း ပညာေရး၊ ဘာသာေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈ ဆိုင္ရာ အခ်က္အခ်ာဌာန မ်ား႐ွိသည့္ စာအုပ္ဆိုင္မ်ား႐ွိ သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပိုးလမ္းမသစ္ႀကီးတြင္လည္း ဗာရာဏသီကို ျဖတ္သန္းရမည္။ ဗာရာဏသီ ကိုျဖတ္ သလို႔ ကြၽႏ္ုပ္တို႔ျမန္မာျပည္ ကိုျဖတ္ကာ တ႐ုတ္ျပည္သို႔ မုခ်ျဖတ္သန္းရမည္။

ယၡဳတ႐ုတ္သမၼတ ေရႊက်င္ဖ်င္ကာ အာ႐ွရဲ႕ပိုးလမ္းမႀကီးကို ေခတ္မီွမီွ ျပန္လည္အသက္သြင္းဖို႔ႀကိဳးစားေန၏။ ႏိုင္ငံေပါင္းမ်ား စြာ စု႐ုံးၾက၍ အေကာင္အထည္ေဖာ္သင့္ သေလာက္လည္း ေဖာ္ေန၏ ေအာင္ျမင္ပါေစဟု လည္း ကြၽန္ပ္ဆုေတာင္းပါသည္။ ထိုႏွင့္တစ္ဆက္ထဲ .... .... ...

ကြၽႏ္ုပ္တို႔ တိုင္းရင္းသားေဆြမ်ိဳးမ်ား လက္နက္ႀကီးငယ္ႏွင့္ သတ္ျဖတ္စစ္တိုက္ေနၾက၏။

ေတာင္ေပၚ ေတာင္ေအာက္ေတာထဲပါမက်န္ ေသေၾကပ်က္စီးေနၾက၏။ အာ႐ွပိုးလမ္းမႀကီးလည္းအေကာင္အထည္ ေပၚေတာ့မည္။ ထိုအေကာင္အထည္ေပၚလာေသာ ပိုးလမ္းမႀကီး ေပၚ၌မည္သူသည္၊ မေသႏိုင္ေသာ အၿမိဳတ္စည္ ႀကီးကို ေဆာ္ရႊမ္းတီးခတ္ပါအံ့နည္း။

ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေၾကျငာစာတမ္းကို မည္သူေတြ လင္မွတ္ေရးထိုးပါအံ့နည္း။

အာ႐ွပိုးလမ္းမႀကီးႏွင့္အတူ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး စည္ေတာ္ရႊမ္းႏိုင္ပါေစဟု ဆုေတာင္းလိုက္ေပသည္။

ကြၽႏ္ုပ္ေနာက္ဆံုးေျပာလိုသည္မွာ

‌ဂါေမ ဝါ ယဒိ ဝါရေည၊နိေႏၷဝါယဒိဝါထေလ  ယတၳသမဇနာဝိဟရ ႏၱိ၊တံဘူမိရာမေဏယ်ကံ

ၿမိဳ႕ႀကီးရပ္ရြာလူစည္ရာ၌ျဖစ္ေစ၊ ေတာႀကိဳ အံုၾကားမစည္ကားရာ၌ျဖစ္ေစ၊ ခ်ိဳမ့္ဝွမ္း ေခ်ာက္ျခားေဝးလံသီေခါင္ေသာအရပ္၌ျဖစ္ေစ၊ ေတာင္ေပၚကုန္းျမင့္ ၾကည္းကုန္းအရပ္၌ျဖစ္ေစ၊ စိတ္တူ ကိုယ္မ်ွ ညီၫြတ္သူတို႔ေနကုန္၏။ ထိုေျမ အရပ္သည္ ေမြ႔ေလ်ာ္ဘြယ္ရာအရပ္၊ ေပ်ာ္ရႊင္ ဘြယ္ရာအရပ္သာတည္း။   

Ref;
၁ ။ အ႐ွင္စႏၵာလကာၤရမဏိရတနာပံု က်မ္းလာရက္စြဲမ်ား
၂။ ပါရဂူစႏၵာလကာၤရ အိႏၵိယ ခရီးသည္
၃။ စာနယ္ဇင္း သတင္းမ်ား

Comments